true
تبلیغات، نوعي ارتباط است که مشتريان بالقوه را به خريد يا مصرف بيشتر يک محصول يا کالاي ويژه ترغيب ميکند.
بسياري از تبلیغات، در جهت افزايش مصرف کالاهايي با تقويت «تصوير برند» و «وفاداري به برند» طراحي و گسترش مييابد.
به همين منظور، گاهي اوقات، تبلیغات، پيام جالب خود را در قالب اطلاعات واقعي عرضه ميکنند.
از جمله رسانههايي که براي تحويل اين پيغامها مورد استفاده قرار ميگيرد، ميتوان به تلويزيون، راديو، روزنامه، مجلات، اينترنت، بيلبورد و… اشاره کرد.
غالباً تبلیغات از طريق يک آژانس تبلیغاتی و از طريق يک شرکت يا سازمان انجام ميگيرد.
تبلیغات را ميتوان بر روي صندليهاي فروشگاهها، ديوار فرودگاهها، اتوبوسها، پيغامهاي تلفني، اماکن عمومي و … مشاهده کرد.
همچنين امکان مشاهده تبلیغات به صورت سمعي، بصري و اطلاعات چاپ شده نيز وجود دارد.
سازمانها و تشکيلاتي که هزينههاي بالايي را به امر تبلیغات اختصاص ميدهند تمايل به فروش محصولات و خدماتي دارند که فروش آنها با محدوديت مواجه است.
البته نميتوان سازمانهاي غيرانتفاعي را در حيطه علاقه مندان به تبلیغات قرار داد، بلکه اين سازمانها در زمره حالتهاي آزاد تبلیغات جاي دارند.
بر اساس آمارهاي ارائه شده، در سالهاي اخير، هزينه صرف شده براي تبلیغات با افزايش چشمگيري مواجه بوده است.
بر اساس اين آمار، در سال ۲۰۰۶ ميلادي، در ايالات متحده آمريکا، حدود ۱۵۵ ميليارد دلار براي تبلیغات هزينه شده است،
اين ميزان در سراسر جهان حدود ۳۸۵ ميليارد دلار بود.
پيش بيني ميشود که تا سال ۲۰۱۰ ميلادي، هزينه تبلیغات در سراسر دنيا به حدود ۵۰۰ ميليارد دلار برسد.
از آنجا که تبلیغات ، يکي از ضرورتهاي پيشرفت اقتصادي محسوب ميشود.
درنتيجه، امکان انجام تبلیغات ، بدون هزينههاي اجتماعي وجود ندارد.
تبلیغات ، تمام اماکن عمومي را مورد هجوم قرار داده و همانند يک ويروس در همه جا گسترش يافته است.
تاريخچه تبلیغات
پيغامهاي تجاري و مناقشات سياسي در دنياي اعراب باستان وجود داشته است.
مصريان قديم براي خلق پيامهاي تبلیغاتی و پوسترهاي ديواري از پاپيروس استفاده ميکردند؛
چنين تبلیغاتی در يونان و روم باستان نيز به چشم ميخورد.
تبلیغات تجاري به صورت نقاشيهاي ديواري يا سنگي نيز يکي ديگر از انواع تبلیغات در دنياي باستان بود.
هنوز هم نمونههاي متعددي از آنها را ميتوان در آسيا، آفريقا و آمريکاي جنوبي مشاهده کرد.
تاريخچه نقاشيهاي ديواري به نقاشيهاي هنر صخرهاي در هندوستان در ۴۰۰۰ سال پيش از ميلاد مسيح باز ميگردد.
به موازات گسترش و پيشرفت نقاشي در قرون پانزدهم و شانزدهم ميلادي، تبلیغات نيز گسترش يافت.
اولين تبلیغات کاغذي در يک هفته نامه در انگلستان و در قرن هفدهم ميلادي صورت گرفت.
اين تبلیغات اوليه عمدتاً براي تبليغ کتابها و روزنامههايي مورد استفاده قرار ميگرفتند.
با پيشرفتهاي صورت گرفته در دستگاههاي نقاشي هماهنگ بودند.
با اين حال، نوعي تبلیغات موسوم به تبلیغات Quack، يکي از مشکلاتي بود که قوانين مربوط به مفهوم تبلیغات را شامل ميگرديد.
پس از پيشرفتهاي چشمگير اقتصادي در خلال قرن نوزدهم ميلادي، تبلیغات نيز کاملاً گسترش يافت.
در ايالات متحده آمريکا، موفقيت اين نوع تبلیغات به پيشرفت تبلیغات مبتني بر پست منجر گرديد.
در ژوئن ۱۸۳۶ ميلادي، روزنامه فرانسوي La Presse، اولين روزنامهاي بود .
نسبت به چاپ تبلیغات در روزنامه خود اقدام کرد تا تعداد خوانندگان و سود خود را افزايش دهد.
اين فرمول به زودي توسط ساير نشريات و روزنامهها نيز اجرا شد.
در سال ۱۸۴۰ ميلادي، «ولني پالمر»، يک آژانس تبلیغاتی را در «بوستون» راه اندازي کرد.
در همان سال، «چارلز-لوئيس هاواس» نيز آژانس خبري خود را گسترش داده و يک گروه تبلیغاتی را در اين کشور سازماندهي کرد.
تبلیغات در قرن بیستم
در ابتداي قرن بيستم، گزينههاي زيادي براي حضور زنان در عرصه تبلیغات فراهم گرديد؛ اما با اين حال، تبلیغات هنوز چندان گسترش نيافته بود.
از آنجا که زنان نقش مهمي را در خريد اجناس خانه ايفا ميکردند، تبليغ کنندگان به اهميت اين مسئله واقف شده
در نتيجه، حضور زنان در عرصه تبلیغات گسترش يافت.
تبلیغات در دهه ۱۹۲۰
پس از شروع به کار ايستگاههاي مختلف راديويي در دهه ۱۹۲۰ ميلادي، برنامههاي آنها نيز متنوع شدند.
اين بدان دليل بود که اولين ايستگاههاي راديويي که توسط توليدکنندگان تجهيزات راديويي ايجاد شدند، طرحهاي گستردهاي را براي فروش راديو به مصرف کنندگان ارائه کردند.
پس از مدتي، بسياري از سازمانهاي غيرانتفاعي، تصميم گرفتند تا ايستگاههاي راديويي براي خود تاسيس نمايند.
اين سازمانها براي تامين حامي مالي (اسپانسر) خود، طرحي تدوين کردند: شرکتها هزينه آن شبکه راديويي را تامين نموده و در عوض، در آغاز و پايان برنامه، نام شرکت آنان به همراه محصولات آن شرکت ذکر شود.
اما مالکان ايستگاههاي راديويي به زودي دريافتند که با فروش حق اسپانسري خود ميتوانند سود بيشتري به دست آورند.
تبلیغات در دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰
در دهههاي ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ ميلادي، اقدامات مشابهي در تلويزيون صورت گرفت.
بين کساني که ميخواستند راديو را به وسيلهاي تجاري تبديل کنند و کساني که معتقد بودند راديو بايد فقط يک ابزار اطلاع رساني باشد، مناقشات سختي آغاز شد.
بريتانيا به دنبال منبعي براي تامين هزينههاي BBC بود و ترجيح ميداد که اين منبع مالي، يک شرکت خصوصي باشد.
در اوايل دهه ۱۹۵۰ ميلادي، شبکه تلويزيوني Dumont به منظور افزايش تعداد اسپانسرهاي خود، زمان تبلیغات خود را در معرض فروش قرار داد.
پيشتر، اين شبکه در جذب اسپانسر براي برنامههاي خود با مشکل مواجه بود؛
در نتيجه، تصميم گرفت براي جبران خسارتهاي خود، تعدادي از بلوکهاي تبلیغاتی را به فروش برساند.
اين اقدام شبکه Dumont، مبنايي براي ايجاد صنعت تلويزيون تجاري در ايالات متحده آمريکا شد.
در پارهاي اوقات، اسپانسرها نفوذ زيادي بر روي اجراي برنامهها و زمان پخش آنها داشتند.
تبلیغات در دهه ۱۹۶۰
در دهه ۱۹۶۰ ميلادي، شاهد تحولات گستردهاي در عرصه تبلیغات بوديم.
در اين دهه، شيوهاي مدرن ابداع شد که ايجاد پيامهاي ناخواستهاي را به دنبال داشت.
اين شيوه، بينندگان را وسوسه ميکرد تا نسبت به خريد کالاي تبليغ شده اقدام کنند.
اقدامات تبلیغاتی شرکت «فولکس» با مضاميني همچون «سريعاً تصميم بگيريد» و «ليمو» (که براي تشريح ويژگيهاي ظاهري اتومبيل مورد استفاده قرار ميگرفت)، در دوره تبلیغات مدرن ابداع شد که موقعيت يا حالت فروش ويژهاي را تبليغ ميکرد که حاوي مجموعهاي از عقايد ويژه در مورد يک برند خاص بود.
به طوري که تاثير عميقي را در ذهن خواننده يا بيننده به وجود ميآورد.
در تبلیغات آمريکايي، از اين دوره تحت عنوان «تحول خلاقانه» ياد ميشود.
اين اصطلاح را «بيل برنباخ»، با تحولاتي که در حيطه تبلیغات شرکت «فولکس»، به وجود آورد، ابداع کرد.
در اواخر دهههاي ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ميلادي، تلويزيونهاي کابلي و به ويژه تلويزيونهاي MTV پا به عرصه وجود گذاشتند.
تلويزيونهاي MTV، نوع جديدي از تبلیغات را پايه گذاري کردند:
مصرف کننده، بيشتر تحت تاثير پيامهاي تبلیغاتی قرار ميگرفت و خود محصول، مورد توجه چنداني قرار نميگرفت.
به موازات گسترش و پيشرفت سريع و چشمگير تلويزيونهاي کابلي و شبکههاي ماهواره اي، شبکههايي تاسيس شدند.
تمام برنامههاي خود را به تبلیغات معطوف کردند که از جمله مهمترين آنها ميتوان به شبکههاي ماهوارهاي QTV، شبکه خريد خانگي و Shop TV اشاره کرد.
بازاريابي از طريق اينترنت، موسوم به بازاريابي اينترنتي، موقعيتهاي ويژهاي را در اختيار تبليغ کنندگان قرار داد و در پيشرفت بسيار چشمگير Dot com در دهه ۱۹۹۰ ميلادي، نقش عمدهاي را ايفا کرد.
تمام شرکتهايي که منحصراً در زمينه تبلیغات فعاليت ميکردند، هر چيزي را در شبکه اينترنت، که دسترسي به آن، نامحدود و مجاني بود، تبليغ کردند.
با شروع قرن بيست و يکم، تعدادي از وب سايتها، از جمله موتور جستجوي «گوگل»، با تاکيد بر جنبههاي مختلف، تغييراتي را در عرصه تبلیغات آنلاين به وجود آوردند.
اين مسئله به انجام تلاشهاي مشابه و افزايش تعامل به تبلیغات تعاملي منجر شده است.
سهم هزينه تبلیغات متناسب با GDP، تغييرات ناچيزي را در رسانهها به وجود آورده است.
مثلاً در سال ۱۹۲۵ ميلادي، روزنامهها، مجلات و پوسترها، مهمترين ابزار تبلیغاتی محسوب ميشدند.
در سال ۱۹۹۸ ميلادي، راديو و تلويزيون، جايگزين اين ابزار شده و به مهمترين رسانههاي تبلیغاتی بدل گشتند.
تبلیغات بيلبورد سيار
بيلبوردهاي سيار، نوعي چالش تبلیغاتی هستند که تنها هدف آنها انجام تبلیغات در مسيرهاي انتخاب شده توسط متقاضيان است، پيش از آنکه يک چالش تبلیغاتی آغاز شود.
نمايشهاي سيار، در موقعيتهاي گوناگون در مناطق شهري در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار ميگيرند
که از مهمترين آنها ميتوان به موارد ذيل اشاره کرد:
• تبلیغات هدف
• تبلیغات يک روزه و بلند مدت
• وقايع ورزشي
• افتتاح فروشگاهها يا ساير وقايع مشابه تبلیغاتی
• تبلیغات گسترده توسط شرکتهاي کوچک
ادامه دارد…
بیشتر بخوانید
true
true
https://sanatpanjom.ir/?p=151
true
true