سه بعدی های دیجیتال – بخش سوم - چاپگرهاي سه بعدي- اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
سه بعدی های دیجیتال – بخش سوم

 لوحهای ميخی

در سال ۲۰۰۳، سوبود کومار، مسئوليت اسکن سه بعدي لوحهاي ميخي قديمي را بر عهده گرفتند، و باز هم از يک اسکنر ليزري رديابي و تعيين مسافت استفاده شد. لوحها در يک شبکه نمونه و با قدرت تجزيه ۰٫ ۰۲۵ ميلي متر اسکن شدند.

«Plastico diRoma antica»

در سال ۲۰۰۵، گابريل گيدي، ««Plastico diRoma antica»، نمونه آفريده شده رم در قرن اخير را اسکن کرد. روش رديابي و تعيين سافت براي اين کار مناسب نبود زيرا موردي که بايد اسکن ميشد هم بزرگ بود و هم جزئيات ريز بسياري داشت.

با اين حال، دريافتند که اسکنر نوري تعديل شده توانايي اين را دارد که هم جسمي با آن اندازه را اسکن کند و هم آن دقتي که مورد نياز است را به کار نبرد. اسکنر رديابي و تعيين مسافت که براي اسکن بعضي بخشهاي يک مدل استفاده ميشد، به اسکنر نوري تعديل شده ضميمه شد.

– سيستمهای CAM/CAD در دندانپزشکی (تکنولو|ژی اسکنر سه بعدی)

بسياري از سيستمهاي CAM/CAD در دندانپزشکي از تکنولوژيهاي اسکنرهاي سه بعدي استفاده ميکنند تا پيش از هرگونه انجام عملي تصوير کلي از دندان را بدست آورند و با استفاده از نرم افزار CAD به صورت ديجيتالي مراحل ترميم دندان را بازسازي کنند تا در نهايت، ترميم دندان با استفاده از تکنولوژي CAM انجام شود. اين سيستمها به منظور تسهيل اسکن مرحله مقدماتي و به وجود آمدن مرحله ترميم نهايي طراحي ميشوند.

– سيستمهای ارتوتيکس CAD/CAM

بسياري از ارتوتيستها از اسکنرهاي سه بعدي استفاده ميکنند تا تصوير سه بعدي بيمار را بدست آورند. به کمک اين اسکنها ميتوان از روشهاي نويني به جاي روشهاي نامناسب قبل استفاده کرد. پس از آن ميتوان از نرم افزار CAD/CAM براي طراحي و ساخت اندامهاي مصنوعي استفاده نمود.

– تضمين کيفيت در اسکنرهای سه بعدی

ديجيتال سازي اجسام دنياي واقعي در زمينههاي مختلف حائز اهميت است. به خصوص اين روش در تضمين کيفيت صنايع براي سنجش دقت ابعاد هندسي کاربرد دارد. فرآيندهاي صنعتي چون مونتاژ فرآيندهاي پيچيدهاي هستند که غالباً خودکارند و معمولاً بر اساس دادههاي CAD استوارند.

مشکل اين است که درجه اتوماسيون يکساني براي تضمين کيفيت مورد نياز است. مثلاً مونتاژ يک اتومبيل مدرن کار بسيار پيچيدهاي است زيرا اين اتومبيل اجزاي بسياري دارد که بايد در پايان خط توليد با يکديگر هماهنگ باشند. عملکرد مطلوب اين فرآيند در گرو سيستمهاي تضمين کيفيت است.

به ويژه، شکل هندسي بخشهاي فلزي بايد بررسي شوند تا اطمينان حاصل گردد که ابعادشان درست است، با يکديگر هماهنگ هستند و در نهايت به درستي کار ميکنند.

در فرآيندهاي تمام اتوماتيک، نتايج اندازه گيريهاي هندسي به ماشينهاي سازنده کالاهاي مورد نياز فرستاده ميشود. به دليل خطهاي مکانيکي، نتيجه ممکن است در صورت ظاهري ديجيتالي متفاوت باشد.

به منظور شناسايي و ارزيابي اين مشکلات مکانيکي بخش سازنده بايد به خوبي ديجيتال سازي شده باشد. به اين منظور، از اسکنرهاي سه بعدي براي توليد نمونه هاي نقطهاي از سطح جسم استفاده ميشود که در نهايت با صورت ظاهري دادهها مقايسه ميشوند.

به ويژه در اين رابطه براي بدست آوردن اندازههاي سه بعدي از اسکنرهاي نوري و لمسي استفاده ميشود. اندازه کوچک و ساختار ساده اسکنرهاي نوري اين امکان را فراهم آورده که کاربرد انعطاف پذيري داشته باشد و اين چنين، بيشتر و بيشتر جايگزين سيستمهاي لمسي شود.

تا اين جا درباره اسكنرهاي سه بعدي ديجيتال صحبت كرديم. از اينجا درباره چاپگرهاي سه بعدي صحبت ميكنيم.

چاپگرهای سه بعدی

در بازار به شدت رقابتي امروز، شركتها با انجام پژوهش، بررسي و بازاريابي در پي محصولات جديدي هستند كه همانند يك فاكتور كليدي موفقيت عمل كند.

در بسياري صنايع مانند جواهر سازي، كفش سازي، طراحي صنعتي، صنايع پزشكي و اتومبيل سازي، مدل گيري به شدت زمان و هزينهها را از مرحله به وجود آمدن مفهوم اوليه تا مرحله فروش كالا كهش ميدهد. سالهاست تكنسينها براي طراحي و آزمايش توليدات با سيست كد (CAD) كار ميكنند، در حالي كه توليد مدلها به دليل برآورد و ارزيابي شرايط ضمني آن هنوز در رديف آخرين پيشرفتها باقي مانه است.

– چاپگرهاي سه بعدي، مشغول به كار

ظهور و پيداش روشي براي مدل گيري سريع در سال ۱۹۹۰، اين امكان را فراهم ميآورد تا بتوان به كمك آن هزينهها را كاهش داد. در نتيجه شركتها ميتوانند مدلهاي سه بعدي را خيلي سريع و به نحو موثري به وجود آورند.

هر چند تنها در سالهاي اخير، هزينه چاپگرهاي سه بعدي به حدي رسيد كه در دسترس شركتهاي كوچك و شركتهاي نسبتاً بزرگتر قرار گرفت و بدين ترتيب اين روش از انحصار صنايع سنگين درآمد و به دفاتر كوچكتر راه يافت. تكنولوژيهايي مانند پلي جت ماتريكس (Poly Jet Matrix ™) افقهاي جديدي در چاپ سه بعدي گشود و قادر است امكان نمايش همزمان انواع مختلف اجزاي مدل را هموار سازد.

چاپگرهاي سه بعدي براي شركتها و سازندگان اين امكان را فراهم ميآورد تا بتوانند بخشها و مجموعههايي را كه متشكل از اجزاي مختلف با ويژگيهاي متفاوت فيزيكي و مكانيكي در يك فرآيند واحد هستند، به چاپ برسانند.
تكنولوژيهاي چاپي سه بعدي پيشرفته، مدلهايي توليد ميكنند كه از نظر كاركرد، ظاهر و ديگر مشخصات درست شبيه مدلهاي اصلي محصول است.

مزيتهاي چاپگرهاي سه بعدي

– نمونه گيري در حالت متحرك، امكان ظهور نمونههايي را فراهم ميآورد كه كاملاً شبيه ويژگيهاي مكانيكي طرح مورد نظر است.

– بعضي تكنولوژيها اجازه ميدهند تا رنگهاي خشك سياه و سفيد با هم تركيب شوند تا طيفي از رنك خاكستري به وجود آيد كه متناسب با سيستم الكترونيكي كاربر و ديگر مصارف و كاربردهاست.

– صرفه جويي در وقت و هزينه در مرحله طراحي، چاپ و «به هم چسباندن» قسمتهاي جداگانه مدل كه متشكل از مواد مختلف است، به منظور خلق يك مدل كامل.

تكنولوژيهاي رقابتي بسياري در بازار موجود است. از آنجا كه تمامي اين تكنولوژيها، تكنولوژيهاي تكميلي هستند، تفاوتهاي اصلي آنان در روش شكل گيري لايهها براي به وجود آوردن بخشها و قسمتهاست. بعضي روشها براي توليد لايهها يا مواد را نرم ميكند يا ذوب (SLS, FDM) و بعضي ديگر مواد مذاب را روي مجموعه هاي ترموديناميكي قرار ميدهند كه با تكنولوژيهاي متفاوتي به عمل آمدهاند. در رباطه با سيستمهاي روكش كه لايه اي را روي يك سطح ميچسبانند، لايههاي نازك را برش ميزنند تا با پيوستن به يكديگر، شكلي را به وجود آورند.

– تكنولوژيهاي نمونه گيري و مواد اصلي آنها

۱- سينترينگ ليزري انتخابي (SLS) – پودرهاي فلزي، ترموپلاستيك

۲- نمونه گيري از مواد مذاب (Pused Derosition Modeling) يا (FDM) – فلزهاي يوتكتيك) ترموپلاستيك (Eutectic Metals)

۳- استريوليتوگرافي (SLA) – فتوپليمر

۴- ساخت صفحه روكش شده – كاغذ

۵- پرتو اكلتروني گداخته (EBM) – آلياژ تيتانيوم

۶- چاپ سه بعدي (۳DP)، مواد مختلف

۷- پلي جت ماتريكس (Poly Jet Matrix – Full cure)

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true