دوربین دیجیتال چگونه کار می کند؟ - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
دوربین دیجیتال چگونه کار می کند؟

عکاسی بادوربين ديجيتال، در لحظه‌اي که شاسی دوربين را فشار می دهيد، تفاوت چندانی با دوربين آنالوگ ندارد. بزرگترين اختلاف سيستم مخزن فيلم برداشته شده و ديگر اين كه مي‌توانيد بلافاصله عکس‌تان را از صفحه ال سی دی LCDمنظره‌ياب ببينيد،کنترل نماييد، از نظر نور و رنگ و کادر‌بندی روی آن کار کنيد و در آن تغيرات اعمال نماييد. فيلم مصرف نمي‌شود نگران هزينه فيلم نباشيد. پس تا مي‌توانيد به راحتی عکاسی كنيد.

در دوربين‌های ديجيتالی يک ريزتراشه حساس به نور به نام CCD وجود دارد که کار فيلم را انجام مي‌دهد. اين ريزتراشه از سلول‌هاي نوري بسيار ريز حساس به نور تشکيل شده است. زمانی که عکس میگيريد هر کدام از اين سلول‌های نوری به تناسب مقدار نوري که دريافت مي‌کنند، داراي بار الکتريکي مي‌شوند.CCD معروف به سنسور مي‌باشد.


سنسور هم به قلب دوربين ديجيتال معروف است؛ جايي که تصاوير در آن نقش مي‌بندد.سنسور جايگزين فيلم نگاتيو به کار رفته در دوربين‌هاي آنالوگ شد و نسل جديدي از دوربين‌ها را به وجود آورد که ما به آن دوربين ديجيتال مي‌گوييم. سنسورها از نظر فناوري سنسور به دو دسته CMOS و CCD تقسيم مي‌شوند. اما از نظر ابعاد نيز سنسورها دسته‌بندي گسترده‌اي دارند. به عنوان يک معيار سنجش، سنسورهاي فول فرم Frama Full هستند که اندازه برابر با فيلم ۳۵ ميليمتري دارند. اصلي‌ترين مشخصه مورد بحث در سنسورها تعداد پيکسل‌هاي آن است که در حال حاضر با واحد مگاپيکسل سنجيده مي‌شود.

اندازه مساوی سه رنگ اصلی قرمز سبز و آبی ، باعث به وجود آمدن نور سفيد میشود .

هرگاه اين تعادل بين رنگ‌ها به هم بخورد، باعث به وجود آمدن نور رنگي مي‌شو د. اکثر سنسورهاي عکس طوري طراحي شده‌اند که هر کدام از فتوسل‌ها فقط يک رنگ اصلي را ثبت کنند. دو سوم اطلاعات مربوطه به رنگ عکس در دوربين بر پايه حدس زدن دوربين قرار دارد.
سيستم حساسيت سه ريزتراشه‌اي (۳CCD) براي ثبت و بدست آوردن بهترين رنگ‌ها، در دوربين‌هاي گران قيمت حرفه‌اي عکاسي و فيلمبرداري ديجيتالي سه ريزتراشه قرار دارد . نور وارد شده به دوربين از طريق منشور و آينه‌هاي درون سيستم تقسيم مي‌شود و هر کدام آنها حاوي يکي از رنگ‌هاي اصلي هستند سپس اطلاعات اين سه ريزتراشه با هم تر کيب مي‌شوند و تصوير يک عکس را مي‌سازد.

پيکسل در دوربين‌های ديجيتال:

به نقاطي که در کنار هم قرار گرفته و عکس را به وجود مي‌آورند پيکسل مِي‌گويند.
کوچک‌ترين جزء يک تصوير ديجيتال است (يک نقطه از يک تصوير‌). از نظر فني يک پيکسل عبارت است از يک مجموعه سه لايه متشکل از يک ديود حساس به نور در لايه اول به علاوه فيلتر رنگي در لايه دوم و در نهايت يک ميکرو لنز در آخرين لايه. حال زماني که مي‌گوييم يک سنسور با ابعاد ۲۴×۳۶ ميليمتر تقريبأ به اندازه يک تمبر کوچک پستي داراي ۲۴ ميليون پيکسل ۲۴ مگاپيکسل است، مي‌توان به راحتي به پيچيدگي فنآوري ساخت سنسور پي برد.

وضوح تصوير (Resolution)

به تعداد پيکسل‌ها در واحد سطح (۱اينچ) که عکس را تشکيل مي‌دهند.
وضوح تصوير گفته مي‌شود. هر چه رزولاسيون يک عکس ارقام آن بالا باشد کيفيت آن عکس نيز به مراتب بيشتر مي‌شود.

مگاپيکسل

فتوسل‌هاي سنسور عکس را پيکسل نام دارد.
اکثر دوربين‌هاي ديجيتال داراي سنسورهايي به اندازه۲/۱ تا۵/۲ مگاپيکسل هستند.
هرچه تعداد پيکسل‌ها بيشتر باشند، عکس داراي جزئيات بيشتري خواهد بود و از اين رو مي‌توان آنرا با کيفيت خوب در اندازه بزرگتري چاپ کرد.


سنسور‌هاي عکس در دو مدل چيپس‌هاي (Charge-Coupled Device)CCD و يا (Complementary Metal Oxide Semiconductor) CMOS هستند.

کارت حافظه در دوربين‌هاي ديجيتال به جاي استفاده از فيلم‌هاي عکاسي از کارت‌هاي حافظه استفاده مي‌شود
که عکس‌ها بر روي آنها ذخيره مي‌گردند. اين کارت‌ها داراي ظرفيت‌هاي مختلف از ۸ مگابايت تا چند گيگابايت مي‌باشند که توانايي ذخيره تعداد عکس‌ها نسبت به ظرفيت کارت‌ها متغير است. تنها کارت حافظ‌هاي که ظرفيت آن به تدريج تا ۸ گيگابايت اضافه خواهد شد کارت XD مي‌باشد. بنابر اين دوربين‌هايي که بتوانند از کارتXD استفاده کنند. در آينده قابليت ذخيره تعداد قابل توجهي عکس را با کيفيت عالي دارند.

صفحه LCD

اين نوع نمايش‌دهنده (ويزور) فقط در دوربين‌هاي ديجيتال وجود دارد اين نوع چشمي با همکاري لنز دوربين، کادري را که در عکس ظاهر مي‌شود را نشان مي‌دهد (فوکوس کردن) و خواهيد ديد عکستان چگونه خواهد بود چقدر تاريک و روشن خواهد بود.
و مقدار تنظيمات دوربين مانند سرعت شاتر، اندازه ديافراگم را نشان مي‌دهد.
سيستم محافظ ضد گرد وغبار براي ارائه تصاوير شفاف در تمامي دوربين‌هاي حرفه‌اي در هنگام تعويض لنز، ذرات گرد و غبار معلق در هوا به داخل دوربين و محفظه حسگر وارد نشود. پوشش ضد گرد و غبار از ايجاد الکتريسيته ساکن جلو گيري مي‌کند علاوه بر اين دوربين به سيستم زدودن گرد و غبار مجهز مي‌باشد و هر بار که دوربين خاموش مي‌شود، با لرزاندن خيلي سريع حسگر، عمل غبار روبي را انجام مي‌دهد. زماني که دگمه شاتر دوربين فشرده مي‌شود،

سنسور تصوير را دريافت و آن را به پردازنده ارسال مي‌کند تا يک تصوير فشرده شده Jpeg توليد و در نهايت در کارت حافظه دوربين ذخيره شود، تنها در اين صورت است که دوربين آماده ثبت عکس بعدي مي‌شود .

البته تصاوير RAW به پردازنده ارسال نشده و مستقيمأ در کارت حافظه ذخيره مي‌شوند. هرچه مگاپيکسل دوربين بيشتر باشد، حجم و فايل بيشتر و در نتيجه زمان اين پروسه طولاني‌ترخواهد شد و اين مسئله باعث مي‌شود ديرتر آماده ثبت عکس بعدي شود که با اين وجود ممکن است شما فرصت ثبت يک لحظه به ياد ماندني را از دست بدهيد.


براي اجتناب از اين تأخير و افزايش سرعت عکسبرداري، دوربين‌ها از حافظه مياني به نام بافر استفاده مي‌کنند. به اين صورت که تصوير از سنسور به بافر منتقل شده و دوربين بلافاصله سنسور را آماده برداشت عکس بعدي مي‌کند و دوباره آن را در بافر قرار مي‌دهد، در اين حالت دوربين در چرخه جداگانه، تصاوير را از بافر به پردازنده يا کارت حافظه منتقل مي‌کند.

عکس ديجيتالی

عبارت از ارقام صفر و يک است که مي‌توان به طريق الکترونيکي اندازه آنها را کم و زياد کرد. کرد. اين که اين بدين معني است که بلافاصله بعد از اين که اطلاعات مربوط به عکس در ريزتراشه نوري ثبت و مشخص شد، مي‌توان اين اطلاعات را اديت يا تصحيح کرد. اين که چه کارکردهايي در اين رابطه وجود دارند.
بستگي به مدل دوربين دارد. و کار هر دوربين با هم فرق مي‌کند.


چاپ عکس ديجيتالي بر روي کاغذ عکاسي تعداد لابراتوارهايي که عکس ديجيتالي چاپ مي‌کنند روز به روز در حال افزايش هستند و بهترين لابراتواري که بيشتر عکاسان حرف‌هاي عکس‌هايشان را به اين لابراتوار مي‌دهند و خيلي هم مجهز مي‌باشد و هر سايزي که دلتـــان مي‌خواهد و خيلي سريع دريافت کنيد.
حالا عکس‌هايتان را انتخاب و بر روي فلش مموري و يا سي دي و يا کارت حافظه دوربين انتقال داده با فرمت JPEG مناسب‌تر و براي لابراتوار هم راحتتر مي‌باشد .

لرزش‌گير

با لرزش‌گير دست که اکنون در دوربين‌ها به کار رفته مي‌توان عکس‌هاي شفاف گرفت سيستم پيشرفته تثبئت‌کننده تصوير داخل بدنه دوربين به کار رفته و با همه نوع لنز سازگار است.
براي جلوگيري از تار شدن عکس در اثر لرزش دوربين کمک مي‌کند و باحسگر تصوير کار مي‌کند. در نتيجه اين سيستم با همه لنزهايي که به دوربين سازگار است، هماهنگي دارد، و قادر است از تار شدن عکس محافظت نمايد، و نتيجه ديگر اين که درموقعيت‌هايي که معمولأ به سه پايه يا فلاش نياز پيدا مي‌کنيد ديگر لازم نيست. و بدون سه پايه با خيال راحت عکاسي نماييد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true