آشنایی با چند راهبرد تجاری در بازاریابی (مارکتینگ) - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
آشنایی با چند راهبرد تجاری در بازاریابی (مارکتینگ)

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فراروی هر شرکت بازرگانی، بازاریابی و اقدامات مربوط به آن می‌باشد. اهمیت بازاریابی تا حدی است که باید اقرار کرد که می‌تواند بیشترین نقش را در موفقیت یا عدم موفقیت هر شرکت بازرگانی ایفا نماید. اگر در جذب مشتریان جدید به سمت حرفه و تجارت خود موفق نباشید، ناچار هستید که از عرصه رقابت خارج شوید که این مسئله به معنای شکست در تجارت یا همان ورشکستگی است. اما نگران نباشید.

حتی اگر فاقد هرگونه سابقه‌ای در بازرگانی و بازاریابی باشید، نکات ساده‌ای وجود دارند که می‌توانید از همین الان آنها را در پیش بگیرید تا به نتایج مطلوب بازاریابی دست یافته و تمام مشتریانی را که تمایل به جذب آنها دارید، به دست بیاورید. در این مقاله، شما را با چند راهبرد مهم در این زمینه آشنا می‌کنیم تا بتوانید بهره بیشتری از تجارت خود برده و به منافع بیشتری که استحقاق آن را دارید، دست یازید.

۱-تخصیص یک برنامه و بودجه ماهیانه به بازاریابی

بهتر است هر ماه، برنامه و طرح جدیدی را برای بازاریابی شرکت خود اختصاص دهید. این طرح باید شامل بررسی نتایج، آزمایش و تغییرات در هزینه کردن بودجه‌ای باشد که از پیش تعیین شده است. با این کار می‌توانید مشتریان بیشتری را جذب نمائید. بسیاری از کارفرمایان، برنامه مشخص و یکنواختی را برای بازرگانی شرکت خود تدوین می‌کنند، زیرا تصور آنها این است که از آنچه که باید در هر ماه انجام دهند، آگاهی دارند. اما این شیوه، شیوه‌ای موسوم به «بازاریابی فرصت‌طلبانه» است که در درازمدت به نتیجه مطلوبی نخواهید رسید.

حتی اگر بخواهید بودجه مشخصی را برای بازاریابی اختصاص دهید، تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنید، باز هم تمایل دارید که بودجه برنامه اجرایی مشخص در پیش بگیرید تا بتوانید به راحتی به اهداف هفتگی، ماهیانه و سالیانه بازاریابی خود دست پیدا کنید. برای اجرای طرح‌های بازاریابی، زمان مشخصی را در نظر بگیرید. این زمان را می‌توان با استفاده از عناصر برنامه بازاریابی مانند بررسی نتایج، آزمایش تغییرات یا تحقیق در مورد تبلیغات جدید تعیین شود.

۲- پیگیری نتایج بازاریابی

در صورتی که در تکنیک بازاریابی خود از نوعی مکانیسم پاسخ‌گرا استفاده کنید، باید به سیستم‌های پیگیری و بررسی نیز توجه داشته باشید تا مبدأ هر مشتری جدیدی را کشف کنید. این اطلاعات موجب می‌شوند تا تصمیم‌گیری بهتری برای تحقق طرح‌های خود در بازاریابی اتخاذ نمائید.

در نتیجه، می‌توانید اصل قدیمی در بازاریابی را مراعات کنید. اصل اساسی و مهم بازاریابی بر این اصل استوار است که هر آنچه را که نتیجه بهتری به دنبال دارد،‌ بیشتر انجام دهید و برعکس، هر آنچه را که نتیجه مطلوبی به دنبال ندارد، کمتر انجام دهید.

استفاده از خطوط تلفن که به صورت شبانه‌روزی، پاسخگوی سئوالات مشتریان باشد یا ایجاد وب‌سایت‌های اطلاع‌رسانی از بارزترین نمونه‌های سیستم پیگیری و شناسایی مشتریان محسوب می‌شوند. یکی دیگر از شیوه‌ها که شاید بهترین شیوه باشد این است که هنگام خرید، ‌از مشتری سئوال کنید که به چه شیوه‌ای و در کجا با محصولات و خدمات شما آشنا شده است.

۳-تمرکز بر بازاریابی پاسخ‌گرا

هر اقدامی که نتواند واکنشی فوری از جانب مشتریان را به همراه داشته باشد، فاقد کارآیی لازم است. البته نباید به این شعار ظاهری که اکثر متخصصین بازاریابی به آن اعتقاد دارند، بسنده کرد که آگاهی از بازار، کافی است. تنها هنگامی می‌توانید با استمرار تلاش‌ها و اقدامات خود به نتیجه دلخواه که همان سود است، دست یابید که اقدامات بازاریابی شما با تحقیقات و طرح‌های جامع و سودبخش همراه باشد. همچنین می‌توانید اقدامات بازاریابی خود را به صورت «هزینه‌محور» در نظر بگیرید یعنی بیشتر از مقداری که در فروش اولیه خود سود می‌کنید، برای مشتری جدید، هزینه نمائید.

۴-حذف بازاریابی غیر موثر

یکی از اصول مهم در افزایش برگشت سرمایه‌گذاری در بازاریابی، اصل ذیل می‌باشد که در بالا نیز به آن اشاره شد:

«آنچه را که نتیجه می‌دهد، بیشتر و آنچه را که نتیجه مطلوبی به دنبال ندارد، کمتر انجام دهید.»

شما می‌توانید بعضی از تکنیک‌هایی را که در حال حاضر با شکست مواجه شده‌اند، با تغییر مکانیسم و تمرکز بر اقدامات موثر، به حالت مطلوب و مناسب برگردانید. اما تکنیک‌هایی که مدت‌هاست نتیجه مطلوبی در پی نداشته‌اند، نمی‌توانند به حالت مطلوب خود دست یابند و باید آنها را کنار گذاشت. یکی از اصول مهم، اصل «۲۰-۸۰» است. این اصل معتقد است که ۸۰ درصد نتیجه کار از ۲۰ درصد تلاش‌های شما به دست می‌آیند. بهتر است همیشه به این اصل توجه کنید.

۵-استمرار آموزش‌های بازاریابی

اگر مدرک تحصیلی شما هیچ گونه ارتباطی با بازاریابی ندارد، ‌باید این مسئله را باور داشته باشید که با اقدامات مفید و موثر، می‌توانید خیل عظیمی از مشتریان و مصرف‌کنندگان را به سمت تجارت خود سرازیر کنید.

پس لازمه این کار، ‌آگاهی از تمام اخبار و اطلاعات مرتبط با حرفه و صنعت خود می‌باشد تا بتوانید به شیوه‌ها و تکنیک‌های موثرتر و بهتری برای گسترش کار خود دست یابید.

از جمله مواردی که توانسته‌اند تحولات عظیمی را در شیوه‌های ارتباطی به وجود بیاورند می‌توان به اینترنت، رسانه‌های جمعی و اقتصاد جهانی اشاره کرد که البته هنوز هم با سرعت چشمگیری در حال پیشرفت هستند. اگر سالیانه، بودجه مشخصی را برای ادامه تحصیلات خود و افزایش میزان آگاهی از تکنیک‌ها و شیوه‌های جدید اختصاص دهید، می‌توانید در تجارت خود به سود بیشتری دست یافته و رقابت بهتری با رقبای خود داشته باشید.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true