بازاریابی (مارکتینگ) در وب سایت های اجتماعی - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
بازاریابی (مارکتینگ) در وب سایت های اجتماعی

چندی پیش، نشریه «فوربس»، فهرستی را ارائه کرد که شامل نکاتی برای نشان دادن و عرضه محصولات و خدمات در «تویتتر» و «فیس‌بوک» بود.

در این فهرست، مواردی مانند چگونه از تویتتر برای بازاریابی، خدمات، فروش و …. استفاده کنیم.

گنجانده شده بود. این فهرست حاوی نکات مهم و آموزنده‌ای برای شرکت‌ها و افرادی است که تمایل دارند محصولات و خدمات خود را نه تنها در توییتر بلکه در تمام وب‌سایت‌های اجتماعی عرضه کنند. در ذیل، این نکات به طور خلاصه ذکر می‌شوند.

 

پیشنهاد‌های ویژه

مردم در مورد آنچــه که مطالعه می‌‌کنند، می‌بیـــنند، می‌خـــرند و … بر اساس اطلاعاتـــی، تصمیــماتی را اتخاذ می‌کنند که توجه آنها را به مسائل مهمی معطوف می‌کند.

در بهترین حالت، حتی اطلاعات واجد صلاحیت که به صورت تماس‌های مطمئن طبقه‌بندی می‌شوند فقط دیدگاهی کلی را در این مورد ارائه می‌کنند.

اگر پیشنهاد مربوطه با نیازهای مشتریان هماهنگ باشد، آنها با استفاده از ارزش و مزایای مشخص خود با این پیشنهاد ارتباط برقرار کرده و می‌توانند برای بهتر شدن آن اقدام کنند.

مثلا California Tortilla که یک رستوران زنجیره‌ای با ۳۹ شعبه می‌باشد، از طریق توییتر، کوپن‌هایی را برای مشتریان خود ارسال می‌کند که دارای یک کلمه عبور است که مشتریان با بیان آن می‌توانند از مزایایی ویژه برخوردار شوند.

سفارش‌دهی

از آنجا که فاصله بین معرفی و اقدام فقط با یک لینک جدا می‌شود، بسیاری از حرفه‌ها و مشاغل‌ تجاری از توییتر برای ثبت سفارش‌ها استفاده می‌کنند.

مثلا Coffee Groundz از کانال پیغام مستقیم در توییتر برای دریافت و آماده‌سازی سفارش‌ها استفاده می‌کند. این شرکت اعلام کرده‌ است که استفاده از توییتر به عنوان یک کانال تبلیغاتی و بازاریابی، افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی فروش و سهم بازار را برای شرکت به دنبال داشته است.

 

بازاریابی کلامی

سایت Moon fruit  برای برگزاری جشن دهمین سالگرد تاسیس خود، ۱۱ لپ تاپ و ۱۰ گوشی آیپاد را به عنوان جایزه قرار داد. شرکت‌کنندگان باید فرم مخصوص را تکمیل کرده و آن ارسال می‌کردند.

یک ماه پس از این اقدام، سایت Moon fruit  اعلام کرد که تعداد بازدیدکنندگان آن حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته و با افزایش ۲۰ درصدی فروش نیز شده است که تمام این پیشرفت را مدیون سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰۰ دلاری خود می‌دانست.

 

بازاریابی مذاکره‌ای

سایت Zappos، هیچ ضرورتی برای فروش و بازاریابی در توییتر نمی‌دید. در عوض، معاملات خود را از طریق مذاکره انجام می‌داد. پس از مدتی، ۴۳۶ نفر از کارکنان آن از توییتر استفاده کردند که از جمله آنها می‌توان به «تونی هسه» مدیر عامل این سایت اشاره کرد.

سپس حدود ۶/۱ میلیون نفر دیگر، راه «هیسه» را در پیش گرفتند. «آرون مگنس»، مدیر توسعه تجاری سایت Zappos  همیشه از تقسیم ارزش‌ها و فرهنگ شرکت به عنوان عاملی تاثیرگذار یاد می‌کند که افراد را دعوت کرد تا به بخشی از این انجمن تبدیل شده و نیز به عنوان یک عامل فروش عمل کنند. وی در این زمینه معتقد است که ورود آنها به دنیای جدید آسان‌تر است.

 

خدمات به مشتریان

«فرانک الیاسون» از کارکنان Comcast و «ریچارد بینهامر»، از کارکنان شرکت دل، مسیری را به سمت تشکیلات خدمات محور در توییتر طی کردند.

«الیاسون» که به عنوان مدیر بخش دیجیتال در Comcast فعالیت می‌کند از توییتر برای جذب ۲۰۰ تا ۳۰۰ مشترک در روز استفاده می‌کند. «فرانک» و ده نفر از همکاران وی، سئوالات متقاضیان را مستقیما دریافت کرده و به دنبال یافتن پاسخ‌های مناسبی برای آنها می‌باشند. مهم‌ترین عامل وی برای موفقیت، به تمایل وی برای برقراری ارتباط با دیگران است.

 

گروه‌های متمرکز

عقلانیت و خلاقیت در رسانه‌های گروهی توسعه می‌یابند. با توجه به وجود فرکانس‌های متعدد مذاکره در مورد برند و بازار، می‌توان گروه‌های متمرکزی را برای عرضه اختراعات و هماهنگی‌ آنها در نظر گرفت.

«مورگان جانستون»، مدیر ارتباطات شرکت Jet Blue تصمیم گرفت سیاست خود را همگام با توییتر تغییر دهد. وی پس از دریافت شکایات متعدد از طریق توییتر، توانست حدود ۵۰ دلار برای ساخت و حمل و نقل هر دوچرخه صرفه‌‌جویی کند. «جانستون» به سخنان افرادی که در این وب‌سایت اجتماعی بودند گوش می‌داد تا فرآیندها و ارائه خدمات به مشتریان را بهبود بخشد. وی در این زمینه می‌گوید: توییتر را همانند یک منبع نور در یک معدن تاریک زغال سنگ در نظر بگیرید. ما به مباحثات مشتریان در مورد محصولات خود توجه می‌کردیم و پیشنهادهایی را که آنها برای بهتر شدن محصولات ارائه می‌کردند بررسی می‌کردیم.

 

پیشرفت

قبلا گفته شد که اگر وب سایت به عنوان یک پلتفرم مذاکره مورد استفاده قرار گیرد، ضرورتا بهترین مزایا را به دنبال ندارد. توجه به آن نیز به عنوان یک کانال گسترده، زمانی سودمند است که به عنوان یک شیوه‌ راهبردی مورد استفاده قرار گیرد.

مثلا گوگل بیش از دو میلیون کاربر دارد. این سایت از راهبردی استفاده می‌کند که از آن تحت عنوان تغذیه پیشرفت یاد می‌شود. این راهبرد معتقد است که ارتباط با مفاهیم و پست‌های شرکت، آنها را در یک کانال واحد قرار می‌دهد. پیشنهاد می‌شود که شرکت‌ها از این اطلاعات برای جمع‌آوری و تحت تاثیر قرار دادن مشتریان استفاده کنند. با این حال، توییتر می‌تواند تصویری از یک شخص را در اهداف مختلف اجتماعی ترسیم کند.

 

شبکه اطلاعاتی

بر خلاف بعضی شبکه‌ها که کاربران آنها به نگرش‌ها، خدمات و راه‌حل‌ها علاقمند هستند، شبکه‌های اطلاعاتی می‌توانند علائم و هشدارهای مناسبی را در اختیار کاربران قرار دهند تا مشکلات خود را مطرح نموده، طرح‌ها را تغییر داده و نیز موقعیت‌های جدید را دنبال کنند.

دپارتمان حمل و نقل میشیگان از فیس‌بوک و توییتر برای آگاهی رساندن به کاربران و ارائه آخرین اخبار و اطلاعات در مورد شرایط حمل و نقل استفاده می‌کند. «اوکلند کاونتی پارکز» نیز از این وب‌ سایت‌های اجتماعی برای اشاعه وقایع و اخبار بهبود برنامه‌ها و خدمات محلی استفاده می‌کند.

 

کانال‌های مشخص و برند‌گذاری شده

شرکت «فورد موتور» در توییتر از گزارش‌‌های مشخصی برای تقسیم اطلاعات مربوط به مدل‌ها و محصولات ویژه استفاده می‌کند. مثلا @ ford drive green بر مسائل اساسی متمرکز می‌شود، در حالی که @ford mustang، همان‌گونه که می‌توان حدس زد، مفاهیم مربوط به Mustang را ارائه می‌کند.

«اسکات مانتی»، مدیر رسانه‌های اجتماعی شرکت فورد معتقد است که رسانه‌های اجتماعی،‌ افرادی را نشان می‌دهند که پیشتر حالت شنونده داشتند: ما گزینه‌هایی مبنی بر چگونگی استفاده از اطلاعات را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهیم.

 

بازاریابی از طریق تعیین موقعیت

تجارت‌های محلی از  ابزار اجتماعی برای تعیین مشتریان در محدوده‌ای مشخص استفاده می‌کنند تا تجارت‌های جدید را جذب کرده و تعامل آنلاین را به صورت کامل و جامع توسعه دهند.

یک شب من و «مایک» در هالیوود در حال صحبت در مورد خوردن یک غذای سبک در آخر شب بودیم. او مطالبی را در مورد شرکتی به من گفت که با آن شرکت مشغول همکاری بود و از من درخواست کرد به رستورانی در نزدیکی منزل آنها برویم تا شام را آنجا صرف کنیم.

 

مذاکرات هاستینگ برای ایجاد ترافیک و مراجعه به سایت

رسانه‌های اجتماعی، در آینده،‌ میزبان مذاکرات خواهند بود. بدیهی است سایت‌هایی که امکان چت توییتر را هماهنگ می‌کنند، نه تنها می‌توانند موجب تسهیل مذاکرات در هر نقطه شوند، بلکه امکانات و جریانات ویژه‌ای را برای کاربران خود فراهم می‌کنند تا آنها را مورد استفاده قرار دهند. و آنها را به ملحق شدن به سایت‌های مختلف تشویق می‌کنند.

در خلال مسابقه فینال کنفرانس شرق NBA بین تیم‌های «کلیولند کاوالیزر» و «اورلاندو ماجیک»، توییتر امکاناتی را فراهم کرد که تا بینندگان بتوانند این مسابقه را از طریق توییتر تماشا کنند.

 

تغییر کاربر

همان گونه که می‌دانیم در رسانه‌های اجتماعی، تحولات جزیی آنلاین را می‌توان ایجاد کرده و سپس این تحولات را اجرا کرد. از لحاظ تاریخی، شرکت «ایران الکترونیک» به عنوان نقطه تحول مهمی در تغییر کاربر در سال ۲۰۰۹ در نظر گرفته می‌‌شود.

 

مدیریت ارتباط با فروشنده

نوعی مدیریت ارتباطی تحت عنوان مدیریت ارتباط با فروشنده (VRM) ایجاد شده است که جریان کار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) را از سمت شرکت‌ها به سمت مشتریان تغییر می‌دهد.

از آنجا که به واسطه فناوری‌هایی مانند ایمیل، دیگر نیاز به دپارتمان خدمات مستقیم به مشتریان ضرورتی ندارد، رسانه‌های اجتماعی مسئول ایجاد توازن و تعادل میان آنها می‌باشند.

 

ایده‌پردازی

همانگونه که در Idea Storm , My Starbucks Idea شرکت دل دیدیم، عقاید منابع شلوغ را نه تنها می‌‌توان به عنوان تنها منبع مهم ابداعات در نظر گرفت، بلکه ابزاری موثر برای ایجاد تمایلات مناسب هستند. شرکت IBM از توییتر برای بررسی مفاهیم بازخوردها و عقاید استفاده می‌کنند که این کار را از طریق @ibmresearch  انجام می‌دهد.

 

استخدام کارکنان

مدیران در توییتر به دنبال متقاضیان برای پست‌های خالی سازمان‌ خود می‌باشند. توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تاثیر مهمی در این زمینه داشته باشند و از اقدامات انجمن‌ها حمایت‌های لازم را به عمل آورند. شرکت با فهرست‌بندی کردن نیازهای خود در توییتر در مقایسه با شیوه‌های سنتی، نه تنها می‌توانند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند، بلکه از این طریق می‌توانند افراد و پرسنل مورد نیاز خود را جذب کنند.

 

وقایع

سازماندهی و ترویج وقایع، اقداماتی طبیعی در توییتر محسوب می‌شود. در این میان، Tweet ups، روابط آنلاین را تعیین کرده و ارتباطات واقعی را به وجود می‌آورد.

 

جستجو و هوشمندی

وب‌سایت‌های اجتماعی، مجموعه‌ای مناسب از اطلاعات با ارزش هستند که عمدتا توجه چندانی به آنها صورت نمی‌گیرد. معدودی از خدمات موجود برای استفاده در این وب‌سایت‌ها مشخص می‌شوند که می‌توانند به بینش، جهت‌گیری، خلاقیت و ابداع منجر شوند.

مثلا وب‌سایت Celebrity . people browser.com، دیدگاه مناسبی در مورد وقایع و جشن‌های مهم در توییتر را نشان می‌دهد که تمام آنها به نحوی با یکدیگر مرتبط هستند.

 

افزایش منابع مالی

این موقعیتی مهم برای بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌هاست که با استفاده از توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی، سرمایه‌ خود را افزایش دهند. البته این امر مستلزم آگاهی از اطلاعات و چگونگی آموزش است.

هنگامی که در یک وب سایت اجتماعی با تبلیغ یک کالا مواجه می‌شویم بلافاصله به آن توجه کرده و در اکثر موارد برای خرید آن تحریک می‌شویم.

 

عالم عقل و خرد

پس از تمام مراحل فوق‌الذکر، شنیدن و پاسخگویی به سوالات متقاضیان، امری مناسب و مفید محسوب می‌شود تا بتوان مشتریان جدیدی جذب کرد و وفاداری مشتریان کنونی را افزایش داد.

در صورتی که در حرفه خود فعال باشید می‌توانید به صورت آنلاین به سئوالات کاربران پاسخ دهید.

مثلا @home depot، به مباحث مربوط به شرکت خود را کنترل کرده و نکات و راهنمایــیهای لازم را در اختیار افرادی قرار میدهد که به دنبال یافتن خانه هستند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true