هوش عاطفی، رمز موفقیت - قابليتهاي احساسي و مدیریت و تبلیغات - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
هوش عاطفی، رمز موفقیت

از عوامل و رموز موفقيت مي‎توان به هوش عاطفی اشاره کرد.

«دانيل گلمن»، روانشناس و نويسنده اثر پرفروش «هوش عاطفی » در اين باره چنين مي‎گويد:
تحقيقات صورت گرفته نشان مي‎دهند که بنگاه‎ها در ارزشيابي مديران خود، براي هوش عاطفی آنها اهميت ويژه‎اي قائل مي‎باشند.
مسئله مهم اين است که به استثناي عوامل ساده‎اي مانند هوش و مهارت، چه عوامل ديگري در موفقيت يا عدم موفقيت اشخاص حائز اهميت هستند؟

هوش عاطفی 

«دانيل گلمن» در سال ۱۹۹۵ ميلادي، بحث ويژه‎اي را در اثر خود مطرح کرده که به اعتقاد وي، براساس تحقيقات جامع و کامل صورت گرفته است.

همچنين وي معتقد است آنچه را که ما به عنوان هوش در نظر مي‎گيريم و به وسيله معياري به نام تست IQ سنجيده مي‎شود، در پيش بيني مسير زندگي يک فرد، اهميتي کمتر از ويژگي‎هايي دارد که وي از آنها تحت عنوان هوش عاطفی ياد مي‎کند.

وي در اين اثر، ويژگي‎هاي تشکيل دهنده هوش عاطفی را اينگونه بيان مي‎کند:
• خودآگاهي
• کنترل و مهارت‎هاي ناگهاني
• اصرار و پافشاري
• اطمينان
• خود انگيزشي
• همدلي
• مهارت‎هاي اجتماعي

در فضايي که ظاهراً سرشار از فناوري و مهارت‎هاي فني است، چرا بايد بر موضوعي نظير هوش عاطفی متمرکز کرد؟

اين موضوع تا چه حد اهميت دارد؟

هوش مدیریت و تبلیغات

اطلاعات ارائه شده در اين مقاله، براساس مطالعات و تحقيقاتي است که بر روي تعدادي از افراد شاغل در تمام رشته‎هاي تخصصي، به ويژه مديريت و تبليغات است و تحقيق صورت گرفته، ويژگي‎هاي يک مشاور و مجري تبليغاتي را به دقت مشخص مي‎کند.

اين نکته نيز بسيار حائز اهميت است که قوانين کار در حال تغيير مي‎باشند و آشنايي يا عدم آشنايي ما با آنها کوچکترين خللي در ارزشيابي اين قوانين با مقياس‎هاي جديد ايجاد نمي‎کنند.

يکي از ويژگي‎هاي اکثر کارفرمايان، هماهنگي و اداره کارکنان با يکديگر است، لذا به هوش و مهارت‎هاي آنها توجه چنداني معطوف نمي‎دارند.

در دنياي کنوني که تغييرات با سرعت فزاينده‎اي رخ مي‎دهند و وقوع آنها نيز غيرقابل پيش بيني است،
اهميت هوش عاطفی  دوچندان مي‎شود تا بتوانيم ارتقا، ابقا يا اخراج يک شخص را تعيين کرد.

اين موضوع در هر سطحي از يک تشکيلات مصداق دارد.

يکي از مطالعات موردي درباره سازمان‎ها و موسساتي که در مشاغل خود از دانشجويان رشته بازرگاني بهره مي‎گرفتند،
نشان داد که اين سازمان‎ها از دو قابليت مهم و عمده برخوردار بودند که عبارتند از:
• مهارت‎هاي ميان فردي
• ابتکار عمل

هر چقدر که سازمان‎ها و تشکيلات از گستردگي بيشتري برخوردار باشند، اين دو موضوع نيز اهميت بيشتري پيدا مي‎کنند.

قابلیت های مدیریتی

«گلمن» در اثر خود، در اين باره مي‎گويد:
ما توانستيم اين مسئله را به دو روش به صورت کمي بيان کنيم.
من تحقيقاتي را در مورد متخصصين آموزش و توسعه منابع انساني انجام دادم.
سپس مدل‎هاي شايستگي ۱۲۱ شرکت را در تمام کشورهاي جهان، که در واقع، فهرستي از مطلوب‎ترين ويژگي‎ها براي ۱۸۱ شغل بود، جمع آوري نمودم.
در پايان با تفکيک، مهارت‎هاي فني را از قابليت‎هاي احساسي، اهميت نسبي آنها را با يکديگر ادغام کردم.

در نهايت، به اين نتيجه رسيدم که از هر سه قابليتي که به عنوان لازمه موفقيت مطرح شده است،
دو قابليت آن، قابليت‎هاي احساسي هستند که از مهمترين آن‎ها مي‎توان به

 

قابليت اعتماد، قابليت توافق، قابليت همکاري و … اشاره کرد.

 

البته لازم به ذکر است که اين يافته‎ها با انجام تحقيقات ديگري مورد تاييد قرار گرفتند. مطالعات بعدي، نشاندهنده اين واقعيت هستند که در دنياي پيشرفته امروز، توانايي‎هاي احساسي، در مقايسه با هوش و دانش فني افراد بي‎تجربه، تا چه حد در موفقيت افراد نقش دارند.

توانایی یا قابلیت؟

احتمالاً بارها افرادي را مشاهده کرده ايد که به دليل توانايي‎هاي فني خود، ارتقا مي‎يابند و به اصطلاح، ترفيع درجه مي‎گيرند.
اما در موقعيت شغلي جديد خود با شکست مواجه مي‎شوند.
دليل شکست اين افراد، ارتقاي آنها به دليل يک اشتباه بوده است، يعني در سطوح بالاتر، قابليت احساسي از اهميت ويژه‎اي برخوردار مي‎باشد.

اين مسئله به حدي حائز اهميت است که هر روز شاهد درک آن توسط تعداد بيشتري از شرکت‎ها مي‎باشيم و شرکت‎هاي بيشتري، مطابق با آن به اصلاح و تغيير نحوه آموزش و ارتقاي پرسنل و کارکنان خود مي‎پردازند.

اما يک پرسش:

براي فردي که تمايل دارد پست مديريت بالاتري داشته باشد، کدام ويژگي احساسي، اهميت بيشتري پيدا مي‎کند؟
تعيين يک ويژگي به عنوان مهمترين و اصلي‎ترين ويژگي، کار بسيار مشکلي است،

زيرا بر اساس موقعيت‎ها و شرايط ويژه، وجود مختلفي از هوش عاطفی ايفاي نقش مي‎کنند.
اما يکي از ويژگي‎هاي بارز اين مسئله آن است که توانايي اعتقاد کنندگي شما تا چه حد است؟
آيا مي‎توانيد به خاطر عقايد خود توسط افراد پيرامون خود مورد پذيرش واقع شويد؟

رهبران بسيار موثر آگاهي و توانايي برش سياسي بسيار بالايي برخوردار مي‎باشند البته منظور از واژه سياسي مهارت تجربه و تحليل دقيق يک هدف است به طوريکه در گيري تمام افراد را در تلاش براي دستيبابي به آن هدف به دنبال داشته باشد.

اندازه گيري هوش عاطفی توسط خود شخص کار بسيار مشکلي است زيرا هيچکس نمي‎تواند درک روشني از چگونگي برخورد و مواجعه خود با ديگران داشته باشد .
آيا مي‎توان فردي را يافت که نبض يک گروه را در دست گرفته و تفکرات و اعتقادات نا‎گفته آنها را درک نمايد ؟

آیا می توان به گونه‎اي با آنها ارتباط برقرار کند که آن را درک کرده و بپذيرند؟

اين مسله نوعي مديريت ارشد است و به هوش عاطفی بسيار بالايي نياز دارد که شامل يک احساس قوي و رشد يافته از همدلي است.

اصلاح کمبودها

يک فرد چگونه مي‎تواند بدون انجام تستهاي متداول سنجش هوش عاطفی خود با ديگران را مورد ارزشيابي قرار دهد؟

همانگونه که گفته شد سنجش هوش عاطفی توسط خود شخص بسيار مشکل است؛

زيرا اکثر ما نمي‎توانيم احساس دقيقي از چگونگي برخورد و نحوه مواجهه با ديگران داشته باشيم
آنچه که ضرورت آن در اينجا به چشم مي‎خورد يک فرد ديگر يا به عبارت بهتر تعدادي از افرادي است
که به عنوان همکار با شما مشغول به فعاليت هستند اين افراد بايد براساس پارامترهاي مختلفي
مانند قابل اعتماد بودن انعطاف‎پذيري نحوه عملکرد شما در زمان بحران و ميزان پذيرش عقايد و تفکرات
به شما امتياز دهند.

به همين دليل تکنيک ارزشيابي ۳۶۰ درجه باز خورد دقيقي از نحوه نگرش خود به افراد را نشان مي‎دهد.

اين تکنيک حس روشني از جايي که نيازمند بهبود پيشرفت و اصلاح مي‎باشد در اختيار شما قرار مي‎دهد .

مناطقي که بيشترين تمرکز بر روي آنها صورت مي‎گيرد مناطقي هستند که ساير همکاران شما را در مقايسه با ارزيابي خود متفاوت‎تر ارزشيابي مي‎کنند.
افرادي که در شرکتها و موسسات فاقد ارزيابي ۳۶۰ درجه مشغول به فعاليت هستند چگونه مي‎توانند هوش عاطفی خود را ارزشيابي کنند ؟

در واقع در چنين موقعيتي افراد به فعاليت بيشتري نياز دارند اما مي‎توانند اين کار را شخصا انجام دهيد

چند نفر را که براي شما محترم هستند انتخاب کنيد اين افراد مي‎توانند شامل رئيس فعلي دو يا چند نفر از همکاران شما باشند

از آنها بخواهيد که شما را با استفاده از اين تست مورد ارزشيابي قرار دهند.

عادت های ذهن

ممکن است پاسخها و امتيازات داده شده توسط آنها براي شما جالب باشد.

خصوصا اگر اين امتياز با امتيازي که شما به خود داده باشيد تفاوت فاحشي داشته باشد
شما تمايل داريد که از مسائل مورد توافق آگاه شويد با توجه به موارد فوق الذکر به اين نتيجه مي‎رسيم که

هوش عاطفی يک کميت ثابت نيست بلکه درطول زندگي دائما در حال تغيير است.

اولين شرط براي تغييرات يک گرايش مشخص انگيزه است شما بايد تمايل به انجام يک کار داشته باشيد اين تمايل نبايد به اجبار باشد بلکه دليل اين امر درک آن کار توسط شما باشد بيشتر کمبودها در هوش عاطفی نتيجه عادتهاي ذهن است که عميقا ريشه دار و پايدار شده‎اند

مثلا عدم تمايل به مشاهده يک عقيده جديد مي‎تواند نتيجه تجربه دوران کودکي شما باشد که به شما القا کرده‎اند که آموختن يک عقيده جديد مسله پر مخاطره است.

۱ توجه به زمان در گيري در آن تغيير
۲ تمرين پاسخها متفاوت

حتي مي‎توانيد مو قعيتي را به وجود آوريد که در آن عقايد بسياري را مطرح کنيد يکي ديگر از رويکردهاي عملي براي تعدادي از افراد يافتن يک الگوي جديد و بررسي نقش آن در محيط کار است .

اگر يکي از همکاران عقيده جالبي را مطرح مي‎کند بهتر است که از او تقليد کنيد به نحوه اداره موقعيتهاي جديد توسط او دقت کنيد سپس ميزان الگو برداري و اقتباس خود را از وي بررسي نماييد.

مدیریت بازار و برنامه ریزی بیشتر بخوانیم

استخدام و قابلیت ها

سئوال ديگري که مطرح مي‎شود اين است آيا شرکتها به منظور تقويت قابليتهاي احساسي افراد بايد طرحهاي آموزشي رسمي خود را گسترش دهند ؟

بسياري از شرکتها به انجام چنين امري اقدام کرده‎اند اما هنوز هم اين مسله با دشواريها و مشکلات متعددي همراه است
هم اکنون ميليونها دلاري براي اين طرح هزينه مي‎شود اما هيچگونه تاثير ثابت وماندگاري گزارش نشده است
يا تاثير اندکي بر ايجاد قابليتهاي احساسي دارد که اين اشتباه مي‎تواند موجب خسارتي بالغ بر يک ميليارد دلار گردد

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true