يك روز براي استيو جابز - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
يك روز براي استيو جابز

«به ياد داشته باشيد كه من به زودي خواهم مرد، ولي نكته مهم اينجاست كه من به مرگ به عنوان يك وسيله مهم نگاه مي‌كنم. زيرا اين حقيقت همواره به من كمك مي‌كند كه به انتخاب‌هاي بزرگي در زندگي دست بزنم.»
آنچه كه خوانديد بخشي از سخنراني به ياد ماندني استيو جابز نابغه ستايش برانگيز و محبوب دنياي ارتباطات و فناوري است كه در سال ۲۰۰۵، يعني ۶ سال پيش از مرگ خود ايراد كرده بود.
وي در بخش ديگري از اين سخنراني گفته بود: «تمامي سربلندي‌ها، ترس‌ها يا شكست‌ها، در مواجهه با مرگ رنگ مي‌بازند و ديگر مفهومي ندارند، و فقط چيزهايي با خودمان به ديار باقي مي‌بريم كه مهم‌ترند».
در نگاه اول تصور اينكه سخنان و عباراتي چنين نغز و پرمعنا بر زبان كسي جاري مي‌شود كه همه عمر را در تحقيق و پژوهش و اختراع، آن هم در يك رشته و فناوري مدرن به سرآورده شگفت‌زده مي‌شويم، اما هنگامي كه زندگي او را باز مي‌كاويم، در مي‌يابيم كه وي در كنار حرفه و تخصص خود از سير و سلوك معنوي و روحاني نيز به دور نبوده است. چندان كه براي دست يافتن به يك بينش متعالي، تصفيه درون و صيقل دادن روح و جسم به كشور رازآميز هند مسافرت نموده و مدتي را در اين كشور به سرآورده است. استيو جابز سرانجام در روز ۱۳ مهرماه امسال، برابر با ۵ اكتبر ۲۰۱۱ و پس از يك دوره طولاني مبارزه با بيماري سرطان در گذشت و جهان فناوري را در سوگ و ماتم خود فرو برد. روزنامه‌ها، سايت‌هاي خبري، خبرگزاري‌ها و ساير رسانه‌هاي ارتباط جمعي خبر در گذشت استيو جابز را به عنوان تيتر اول و مهم‌ترين خبر خود به سراسر دنيا مخابره نمودند و از اين واقعه به عنوان يك خبر دردناك و تاسف‌انگيز ياد كردند.

دليل محبوبيت استيو جابز

جابز بنيان‌گذار و مخترع اپل بود. اپل در زمان مديريت او ۳۱۳ اختراع را به نام خود ثبت كرد كه بيشتر اين اختراعات مربوط به نوآوري‌هاي طراحي و تكنيكي بوده است. اين در حالي است كه مايكروسافت در طول دو دهه كه تحت مديريت «بيل گيتس» اداره مي‌شد تنها ۹ مورد اختراع را به نام خود ثبت نموده است.
ميشل كاپور، سرمايه‌گذار عرصه فناوري مي‌گويد: همه پيشرفت‌هاي اپل به دليل وجود استيو جابز بوده است. شركت اپل در بيانيه‌اي كه به مناسبت مرگ استيو جابز منتشر كرد نوشت: اپل يك نابغه با بصيرت و مبتكر، و جهان يك انسان خارق‌العاده را از دست داد. باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در بيانيه‌اش آورد: استيو آنقدر شجاعت داشت كه طور ديگري بينديشد، آنقدر جسارت داشت كه بداند مي‌تواند جهان را تغيير دهد، و آنقدر استعداد داشت كه آن را عملي كند.
بيل گيتس بنيانگذار مايكروسافت كه خود از رقباي بزرگ اپل بود گفت: جهان به ندرت شاهد تولد فردي با اين همه تاثير است، تاثير كارهاي او تا نسل‌هاي بعد احساس خواهد شد.
آرنولـــد شوارتزنــگر قهرمان ورزشي، بازيگر و فرماندار سابق كاليفرنيا نوشت: استيو در هر روز از زندگي‌اش با روياي كاليفرنيا زندگي كرد، جهان را تغيير داد و به همه ما الهام بخشيد.
مارك اندرسون، سرمايه‌دار آمريكايي گفت: استيو بهترين بهترين‌ها بود، مثل موتزارت و پيكاسو. شايد هرگز مثل او زاده نشود.

روزي براي استيو جابز

از ميان همه برنامه‌هايي كه به منظور بزرگداشت استيو جابز برپا شد شايد يكي از جالب توجه‌ترين آنها، مراسمي بود كه در دانشگاه استنفورد كاليفرنيا برگزار شد. در اين گردهمايي كه با همت جري براون، فرماندار كاليفرنيا و در روز ۱۶ اكتبر، كه روز استيو جابز ناميده شده بود برگزار شد. بيل كلينتون رئيس جمهور اسبق آمريكا و بسياري از شخصيت‌هاي سياسي، هنري و فناوري حضور داشتند. ميهمانان پس از ورود به محوطه دانشگاه استنفورد به سمت كليساي ياد بود اين دانشگاه رهسپار شدند. در محوطه دانشگاه نيز شمع‌هاي روشني را در يك خط قرار داده بودند كه مسير كلسيا تا موزه را روشن مي‌كرد. علت برگزاري اين مراسم در دانشگاه استنفورد آن بود كه استيو جابز در سال ۲۰۰۵ در اين دانشگاه سخنراني تاثيرگذار و جالب توجهي ايراد كرده بود كه بخش‌هاي كوتاهي از آن، در ابتداي اين گزارش ذكر شد.

استيو جابز كيست؟ (hp)

«عبدالفتاح جندلي» يك استاد دانشگاه مسلمان و سوري تبار، در سال ۱۹۵۵ به سان‌فرانسيسكو در ايالت كاليفرنياي آمريكا مهاجرت كرد و در آنجا با يك دختر دانشجو به نام «جوآن كارول شيبل» آشنا شد، و همين آشنايي منجر به تولد استيو گرديد. مدتي بعد زوج «پل و كلارا جابز» استيو را به فرزندخواندگي قبول كردند. جابز در سال ۱۹۷۲ از دبيرستان هومستيد در شهر كوپر تينوي كاليفرنيا فارغ‌التحصيل شد و بعد از آن در شركت HewLett-Pakard ا (hp) استخدام گرديد. وي بعد از آن در چند شركت و موسسه كامپيوتري ديگر به كار پرداخت، و ايده‌ها و اختراعات كوچك و متوسطي را هم در كارنامه خود ثبت نمود. جابز در سن ۲۱ سالگي به همراه دوست و شريك خود «استيو وزنياك» با پولي كه از شركت در يك مسابقه علمي به دست آورده بودند شركت رايانه‌اي اپل را در پاركينگ خانواده جابز بنيانگذاري كردند. جابز گفته است نام اپل را براي اين انتخاب كرده كه يك تابستان براي كار، به چيدن سيب در يك مزرعه مشغول بوده است. در ادامه شركت اپل رايانه‌هاي «اپل I»، «اپل II»، «اپل III»، «اپل ليزا» و «مكنيتاش» را وارد بازار كرد و به موفقيت‌هاي عظيم مالي دست يافت.
او در سال ۱۹۸۵ از اپل جدا شد و شركت NEXT را تاسيس كرد و بعد از آن شركت PILLAR را كه يك شركت فعال در زمينه فيلم‌هاي انيميشن بود از يك كارگردان هاليوودي به نام جرج لوكاس خريد.
در سال ۱۹۹۱ با لاورين پاول ازدواج كرد كه حاصل اين ازدواج ۳ فرزند است. جابز در سال ۱۹۹۶ به عنوان مشاور به اپل بازگشت و در سال ۱۹۹۷ مديل عامل اين شركت شد و اختراعات و ابداعات بسيار ديگري را پايه‌گذاري كرد كه شايد معروف‌ترين آنها «آي پاد» باشد.
استيو جابز در ۲۴ اوت ۲۰۱۱ به دليل بيماري سرطان، استعفاي خود را از مدير عاملي اپل اعلام داشت.

افتخارات استيو جابز

استيو جابز در سال ۱۹۸۲ از سوي مجله تايم به عنوان «مشهورترين استاد ميكروالكترونيك» معرفي شد. در سال ۱۹۸۴ جايزه ملي تكنولوژي و نوآوري را از رونالد ريگان رييس جمهور وقت آمريكا دريافت داشت. در سال ۲۰۰۷ از سوي مجله «فورچون» به عنوان قدرتمندترين فرد در تجارت معرفي شد. در همين سال توسط آرنولد شوارتزنگر وارد «تالار مشاهير كاليفرنيا» گرديد. در اوت ۲۰۰۹ ميلادي، در نظرسنجي موسسه «جونيور اچيومنت» به عنوان «كارآفرين برتر براي نوجوانان» دست يافت. استيو جابز در نوامبر ۲۰۰۹ مجددا از سوي مجله فورچون، اين بار به عنوان «مديرعامل دهه» انتخاب شد. در دسامبر ۲۰۱۰، مجله فانيشنال تايمز جابز را به عنوان مرد سال ۲۰۱۰ برگزيد و سرانجام در دسامبر ۲۰۱۱ در رده‌بندي فوربز در رده هفدهم قدرتمندترين فرد جهان قرار گرفت.
تاثير استيو پاول جابز بر جهان فناوري تا آنجا بود كه پس از كنار رفتن از مديرعاملي اپل، نيويورك تايمز او را در رديف مشاهيري همچون توماس اديسون و هنري فورد قرار داد.
استيو جابز سرانجام در سن ۵۶ سالگي، در تاريخ چهارشنبه ۵ اكتبر ۲۰۱۱ در اثر پيشروي سرطان لوزالمعده در گذشت و اين در حالي بود كه مادر واقعي او خانم «جوآن كارول شيبل» كه به علت آلزايمر در يك آسايشگاه سالمندان نگهداري مي‌شود، هيچ‌گاه از مرگ فرزند واقعي‌اش آگاه نشد.
روزنامه‌ها از استيو جابز به عنوان مردي كه سيب را گاز زد نام برده‌اند. سيب مي‌تواند نماد زندگي باشد و با اين تعبير مي‌توان گفت جابز به معني واقعي زندگي كرد و زندگي را همچون يك سيب خوش‌عطر و طعم زير دندان‌هايش و در دهانش احساس كرد. سال‌ها پيش سهراب سپهري شاعر نوپرداز و انديشمند ايراني گفته بود:
زندگي سيبي است
گاز بايد زد با پوست.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true