تاثیر اینترنت بر تبلیغات - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
تاثیر اینترنت بر تبلیغات

امروزه بررسی تاثیر اینترنت بر حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به موضوع تحقیقات مختلف درمیان محققان و اندیشمندان سراسر جهان تبدیل شده است. هدف مقاله پیش رو نیز بررسی تاثیر اینترنت بر حوزه تبلیغات است. با شروع فعالیت‌های تجاری در اینترنت، تبلیغات اینترنتی نیز پا به عرصه ظهور گذاشت.

گـــــرچه درحال حاضر، میزان هزینه‌های تبلیغــات اینترنتی نسبت به کل هزینه‌های تبلیغاتی بسیار پایین است، لیکن نرخ رشد آن بیانگر این واقعیت است که این شاخه در آینده نه چنـــدان دور، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در صنعت تبلیغات پیدا خواهد کرد. به همین دلیل، در این مقاله سعی خواهدشد تا در ابتدا، معنای اصطلاح تبلیغات اینترنتی بیان شده و در ادامه، انواع مدل‌های معروف تبلیغات در اینترنت مورد بررسی قرار گیرد.

اینترنت به معنای شبکه‌ای از رایانه‌های متعدد است که در سراسر جهان، گسترده شده و با هم در ارتباط هستند كه از دهه ۹۰ و با واگذاری به بخش خصوصی، کاربردهای تجاری پیدا کرد. از آن زمان به بعد بود که این شبکه، تاثیرات عمیقی بر نحوه انجام فعالیت‌های تجاری گذارد

تبلیغات تجاری به دلیل ماهیت فن‌آوری محور و ارتباطی محور خود به شدت تحت این تاثیرات قرارگرفته و اصول سنتی آن به چالش کشیده شد. حاصل این چالش‌ها و تاثیرات، شکل‌گیری پدیده تبلیغات اینترنتی بود.

 

تعریف تبلیغات و اینترنت

درنظر ابتدایی و با توجه به تعاریفی که در مورد تبلیغات و اینترنت بیان شده است، پی بردن به معنای اصطلاح تبلیغات اینترنتی چندان دشوار نخواهد بود. درحقیقت، این اصطلاح به گونه‌ای است کـــه خودش، خود را تعریف می‌کند.

شاید به علت همین حالت خود تعریفی بوده است که در اکثر منابع موجود (کتاب‌ها، مقالات و پایگاه‌های اینترنتی) در زمینه تبلیغات اینترنتی کمتر تعریف مشخصی از آن ارائه شده است. البته در ادبیات جدید تبلیغات، تعاریفی نیز برای تبلیغات اینترنتی ذکر گردیده است.

برای مثال، دوکافی از اولین کسانی است که زمینه تبلیغات اینترنتی و چگونگی نگرش مصرف‌کنندگان به آن، تحقیقاتی را انجام داده، در مقاله خود تحت عنوان «ارزش تبلیغات و تبلیغات در وب»، تبلیغات اینترنتی را از نظر مصرف‌کنندگان، دربردارنده انواع بسیاری از مطالب و مضامین تجاری موجود در وب می‌داند از تبلیغات الکترونیکی شبیه به تبلیغات سنتی (تابلوهای تبلیغاتی و بنرها) گرفته تا انواع دیگری که متفاوت از تبلیغات سنتی هستند (مثل ایجاد پایگاه اینترنتی).

همچنین «اشلوزر» و دیگران ، تبلیغات اینترنتی را هر نوع محتوا و مضمون تجـاری موجود در اینترنت می‌دانند که شرکت‌ها بــــرای آگاه کردن مصرف‌کنندگان درمورد کالاها و خدمات خود طراحی می‌کنند.

بعضی دیگر نیز تبلیغات اینترنتی را استفاده از اینترنت برای انجام تبلیغات دانسته‌اند.

لذا با درنظرگرفتن بعد رسانه‌ای اینترنت و با توجه به تعریف تبلیغات تجاری که در بالا ذکر گردید می‌توان تبلیغات اینترنتی را چنین تعریف نمود: به‌کارگیری اینترنت و فن‌آوری‌های زیرمجموعه آن نظیر وب و پست الکترونیک توسط سازمان‌های تجاری برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی موردنظر.

 

تاریخچه تبلیغات اینترنتی و اهمیت

با شروع فعالیت‌های تجاری در اینترنت، تبلیغات اینترنتی نیز پا به عرصه ظهور گذاشت. به نظر می‌رسد اولین شیوه برای تبلیغ، استفاده از پست الکترونیک بوده باشد. اما با اضافه شدن فن‌آوری وب به اینترنت، تبلیغات اینترنتی به شکل امروزی آن آغاز گردید. در سال ۱۹۹۴ اولین بنر تبلیغاتی- که امروزه معمول‌ترین و مشهورترین مدل تبلیغ در اینترنت است – در پایگاه اینترنتی «هات وایر» به کار گرفته شد.

از این سال به بعد بود که تبلیغات اینترنتی به عنوان تکنیکی موثر و کارآمد برای تبلیغات، مورد توجه بازاریاب‌ها قرار گرفت. به مرور زمان، انواع جدیدی از مدل‌های تبلیغات در اینترنت شکل گرفتند و میزان هزینه‌های تبلیغاتی به طور مداوم افزایش پیدا کرد،

به طوری که از ۵۵ میلیون دلار در سال ۱۹۹۵ به ۲۷۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۶رسید. این میزان در سال‌های ۱۹۹۷، ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ به ترتیب به ۹۴۰ میلیون، ۲ میلیارد دلار و ۳/۵ میلیارد دلار بالغ گردید.

همچنین طبق برآوردهای موسسه Jupiter Communication که یکی از معروف‌ترین و معتبرترین موسسات در زمینه ارائه آمار و اطلاعات اینترنتی است میزان هزینه‌های تبلیغات اینترنتی در سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۱، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به ترتیب برابر با ۵/۳، ۷/۳، ۹/۵ و ۱۱/۹ میلیارد دلار است.

با وجود نرخ رشد نسبتاً بالای هزینه‌های تبلیغات اینترنتی طی این چند سال، این هزینه‌ها در مقابل کل هزینه‌های تبلیغاتی صورت گرفته درجهان ناچیز است.

مثلاً در سال ۲۰۰۰ تنها ۴ درصد از کل هزینه‌های تبلیغاتی در ایالات متحده مربوط به تبلیغات اینترنتی بوده است. شرکت جنرال موتورز که بیشترین هزینه تبلیغات را در این سال داشته است، کمتر از یک درصد آن را به تبلیغات در اینترنت اختصاص داده است. این حقیقت درمورد شرکت‌های بزرگی مثل دایملرکرایسلر و فورد نیز به همین صورت بوده است.

درنتیجه، به نظر می‌رسد که بیشترین میزان تبلیغات اینترنتی به وسیله خود شرکت‌های اینترنتی- شرکت‌هایی مثل یاهو و آمازون که فعالیت‌های اصلی خود را در اینترنت انجام می‌دهند- صورت می‌گیرد. طبق آمارها ۵۵ تا ۷۰ درصد هزینه‌های تبلیغات اینترنتی به چنین شرکت‌هایی تعلق دارد.

البته طبق پیش‌بینی موسسه Jupiter Communication در سال ۲۰۰۵ میزان هزینه‌های اینترنتی، ۱۶/۵ میلیارد دلار بود که ۸ درصـــد از کل هزینه‌های تبلیغاتی را شامل می‌گردید.

 

مدلهای تبلیغات اینترنتی

طی یک دهه‌ای که از پیدایش پدیده تبلیغات اینترنتی می‌گذرد، روش‌ها و مدل‌های مختلفی برای انجام تبلیغات در اینترنت ابداع شده و مورد استفاده قرارگرفته است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این مدل‌ها اشاره می‌شود.

 

بنر

بنر عبارت از یک تصویر گرافیکی کوچک و معمولاً مستطیل شكلی است که به یک پایگاه اینترنتی دیگر متصل می‌شود و ابعاد مختلفی دارد اما به طور متوسط دارای طول ۴۶۰ و عرض ۶۰ پیکسل است. بنرها اولین شکل از تبلیغات بودند که به طور گسترده در اینترنت مورد استفاده قرار گرفتند و امروزه از معروف‌ترین و پرکاربردترین انواع تبلیغات اینترنتی به شمار می‌روند.

بنرها معمولاً در فرمتGIF ساخته شده و در قسمت بالای صفحات اینترنتی قرار می‌گیرند. کاربر با کلیک کردن بر روی آنها به صفحه‌ای منتقل می‌شود که توضیحات بیشتری درمورد آن تبلیغ به او می‌دهد یا مستقیماً به پایگاه اینترنتی شرکتی که تبلیغ مذکور را طراحی کرده منتقل می‌گردد. در حقیقت، این مدل از تبلیغات اینترنتی را می‌توان تا حدی به تبلیغات سنتی چاپ شده در روزنامه‌ها و مجلات تشبیه کرد.

بنرها دارای انواع مختلف و متفاوتی هستند و می‌توان آنها را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

 

الف) بنرهای ثابت

این بنرها معمولاً در فرمت GIF تهیه شده و دربردارنده تصاویر و متونی هستند که ثابت بوده و حرکت نمی‌کنند. قبلاً از این نوع بنرها به دلیل آنکه گمان برده می‌شد موردتوجه بازدیدکنندگان قرار نمی‌گیرند کمتر استفاده می‌گردید. لیکن امروزه تحقیقات نشان داده است که بعضی کاربران این نوع از بنرها را ترجیح می‌دهند و به همین دلیل اخیراً استفاده از آنها افزایش یافته است.

 

ب) بنرهای متحرک (انیمیشنی):

این نوع بنرها از ترکیب چندین بنر ثابت و بــــــا استفاده از نرم افزارهایی مخصوصی نظیرGIF BUILDER طراحی گردیده و همانند کارتونهای انیمیشنی دارای خاصیت تغییرپذیری هستند.

اندازه و حجم این بنرها نیز معمولاً از بنرهای ثابت بیشتر است. از مزیت‌های این نوع بنرها آن است که می‌توان با استفاده از آنها پیام‌های تبلیغاتی پیچیده‌تری طراحی کرد و نیز اینکه این بنرها برای کاربران جالب‌تر بوده و توجه آنان را بیشتر به خود جلب می‌کند. اما ازطرفی این بنرها به علت حجم زیاد و اندازه‌های بزرگ سرعت بارگذاری صفحات اینترنتی را کاهش می‌دهند

 

ج) بنرهای تعاملی (دارای غنای رسانه ای):

در این نوع با استفاده از انواع نرم افزارهــا و فن‌آوری‌های رسانه‌ای، ویژگی‌ها و کارکردهایی را به بنرها اضافه می‌کنند به گونه‌ای که توانایی تعامل پذیری خاصی پیدا می‌کنند. برای مثال بنرهایی وجود دارند که نخست چند گزینه را برای کاربر نمایش داده (مثلاً سوال درمورد مذکر یا مونث بودن کاربر) و درصورت انتخاب هریک از آن گزینه‌ها توسط کاربر در ادامه تبلیغات خاصی به او نشان داده می‌شود.

درحقیقت بنرهای تعاملی نوع پیشرفته‌تری از بنرهای انیمیشنی بوده و دارای امکانات بیشتری هستند. البته مشکلاتی که درمورد بنرهای متحرک گفته شد درمورد این بنرها نیز به نحو شدیدتری مطرح است.

با وجود این مشکلات و نیز با وجود هزینه بالاتر برای طراحی آنها اما از آنجا که طبق تحقیقات، اثربخشی این نوع از دو نوع دیگر بیشتر است

لذا شرکت‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر از آن استفاده کنند. FLASH و SHOCKWAVE از رایج‌ترین نرم افزارها برای طراحی بنرهای تعاملی هستند.

جدیداً انتقاداتی نسبت به اثربخشی بنرها وارد شده است. طبق برآوردها نرخ کلیک کردن کاربران بر روی بنرها که در سال ۱۹۹۴ میلادی، ۱۰ درصد بوده است در سال‌های اخیر به حدود ۳ درصد و بعضاً تا زیر یک درصد هم رسیده است.

بعضی از دلایل کاهش این نرخ عبارتند از: تبلیغات بیش از حد در اینترنت (غرق شدن کاربران در پیامهای تبلیغاتی) و همچنین کمتر شدن جستجـــــــــوها و پرسه زدن‌های بی‌هدف کاربران در اینترنت. به همین دلیل، آژانس‌های تبلیغاتی سعی کرده‌اند تا با به کارگیری بنرهای تعاملی، با ویژگی‌های جالب و سرگرم کننده و دارای غنای رسانه‌ای این نرخ را افزایش دهند. به هرحال هنوز بنرها پراستفاده‌ترین نوع تبلیغات اینترنتی هستند و هر روز نیز بر تعداد آنها در اینترنت افزوده می‌شود.

 

خرده سایتها

خرده سایت‌ها عبارتند از پنجره‌های کوچکی (کوچکتر از اندازه معمولی پنجره مرورگر) که هنگام جستجوی فرد دراینترنت ناگهان بر روی صفحه نمایشگر ظاهر شده و حاوی نوشته‌ها و تصاویر تبلیغاتی هستنــــد.

این نوع از تبلیغات اینترنتی به پنجره‌های جهنده نیز معروف هستند. خرده سایت‌ها را می‌توان به دو گروه زیر تقسیم‌بندی کرد:

* INTERSTITIALS : اینها پنجره‌هایی جدا از پنجره اصلی مرورگر بوده که هنگام ورود کاربر به یک پایگاه اینترنتی خاص یا در زمان توقف او در آن پایگاه بر روی صفحه نمایشگر ظاهر می‌شوند و معمولاً تا زمانی که کاربر آنها را نبندد در صفحه باقی می‌مانند.

* SUPERSTITIALS : این پنجره‌ها معمولاً در فاصله زمانی بارگذاری یک پایگاه اینترنتی ظاهر گشته و خود به خود بسته می‌شوند.

در هر دو نوع از خرده سایت‌ها ممکن است از فن‌آوری‌ها و تکنیک‌های پیشرفته رسانه‌ای (غنای رسانه‌ای) استفاده گردد یا ممکن است فقط دربردارنده متن باشند.

از آنجا که این نوع تبلیغات اینترنتی بدون اجازه و خواست کاربران ظاهر می‌گردند و ممکن است موجب برهم زدن تمرکز آنان شوند موردانتقاد قرار گرفته‌اند. با این حال، به طور گسترده توسط پــایگاه‌های اینترنتی مورداستفاده قرار می‌گیرند و نرخ کلیک کاربران بر روی آنها نیز معمولاً بالا است.

 

موتورهای جستجو

موتورهای جستجو به پایگاه‌های اینترنتی گفته می‌شود که کاربران می‌توانند از آنها برای جستجوی مطالب موجود در اینترنت استفاده کنند.

این موتورها، بعد از آنکه کاربر، موضوع مورد جستجوی خود را در فرم مخصوصی که برای این کار تعبیه شده وارد می‌کند، لیستی از پایگاه‌های اینترنتی که دربردارنده موضوع موردنظر کاربر هستند بـــرای او جمع‌آوری می‌کند.

مکانیسم عمل موتورهای جستجو که به سایت‌های درگاهی نیز معروف هستند معمولاً به دو گونه زیر است:

* تعدادی از این پــــایگاه‌ها با استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری خاصی که خزنده یا عنکبوت نامیده می‌شود، به طور خودکار، اینترنت را برای یافتن موضوع موردنظر کاربر جستجو می‌کنند. این برنامه‌ها معمولاً اینترنت را به طور روزانه جستجو کرده و بانک اطلاعاتی خود را به روز می‌کنند.

پایگاه‌های اینترنتی نظیر گوگل براساس این مکانیسم عمل می‌کنند. این موتورها معمولاً این امکان را به دارندگان پایگاه‌های اینترنتی می‌دهند تا مشخصات پایگاه خود را به بانک اطلاعاتی آنها اضافه کنند.

* تعداد دیگری از پایگاه‌ها مانند یاهو با استفاده از روش‌های دستی پایگاههای موجود در اینترنت را موردبررسی قرار داده و بعداز ارزیابی، هریک را در دسته بندی‌های خاص در بانک اطلاعاتی خود که از قبل طراحی کرده‌اند، قرار می‌دهند. لذا هنگامی‌که کاربر، کلمه خاصی را در فرم جستجوی این پایگاه‌ها وارد می‌کند نتایجی که برای او آورده می‌شود براساس بانک اطلاعاتی است که این پایگاه آن را ایجاد کرده است و نه براساس جستجوی خودکار در اینترنت.

این پایگاه‌ها نیز همانند دسته اول، به دارندگان پایگاه‌های اینترنتی این امکان را می‌دهند تا مشخصات پایگاه خود را به بانک اطلاعاتی آنها اضافه کنند، البته با این تفاوت که این دسته از موتورهای جستجو قبل از اضافه کردن، پایگاه اینترنتی را ارزیابی کرده و درصورت تایید، آن را به بانک اطلاعاتی خود اضافه می‌کنند.

لـــــذا مدت زمانی که طول می‌کشد تا مشخصات یک پایگاه به این موتورها اضافه شود ممکن است حتی تا چند ماه طول بکشد. یاهو همچنین دارای یک بانک اطلاعاتی پیشرفته است که برای اضافه کردن پایگاه‌های اینترنتی به آن مبالغی را از صاحبان این پایگاه‌ها اخذ می‌کند.

نحوه تبلیغات ازطریق دو دسته مذکور از موتورهای جستجو می‌تواند به دو صورت زیر باشد.

 

روش مجانی

موتورهای جستجومعمولاً پایگاه‌های اینترنتی را طبق کلید واژه‌هایی که صاحبان آنها برایشان درنظر گرفته و آنها را بر اســـــاس این کلمات ثبت کرده‌اند جستجو می‌کنند. مثلاً هنگامی‌که کاربر، کلمه تبلیغات اینترنتی را وارد فرم مخصوص جستجو در پایگاه گوگل یا یاهو می‌کند، موتورهای جستجو به بانک اطلاعاتی خود رجوع کرده و لیستی از تمام پایگاه‌هایی که تحت عنوان تبلیغات اینترنتی دسته‌بندی شده‌اند (روش یاهو) یا تبلیغات اینترنتی به عنوان کلید واژه آنها درنظر گرفته شده (روش گوگل) را برای کاربرنمایش می‌دهند. به این ترتیب، انتخاب کلیدواژه‌های مناسب برای پایگاه اینتــرنتی می‌تواند شانس آمـــــدن نام پایگاه اینترنتی در رتبه‌های اول لیستی که به کاربر نشان داده می‌شود را بالا می‌برد و این در حقیقت نوعی تبلیغ برای آن پایگاه اینترنتی خواهدبود.

 

 روش پولی

در این روش شرکت‌ها می‌توانند در ازای پرداخت مبالغی به موتورهای جستجو از آنان بخواهند تا درصورت جستجوی کلید واژه خاصی توسط کاربر، پایگاه اینترنتی آنها در لیست نشان داده شده به کاربر قرار گیرد. حال این‌که نام پایگاه در کدام رتبه لیست قرار گیرد، بستگی به مبلغی دارد که شرکت می‌پردازد. نوع دیگر تبلیغات پولی به این صورت است که شرکت با پرداختن مبالغی از موتورهای جستجو می‌خواهد تا درصورت جستجوی کلید واژه خاصی توسط کاربران، بنر تبلیغاتی شرکت در بالای صفحه‌ای که به عنوان لیست نتایج جستجو به کاربر نشان داده می‌شود، آورده شود. هر دو نوع این روش‌ها درحال حاضر در وب معمول بوده و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

پست الکترونیک

استفاده از پست الکترونیک دارای تاریخچه طولانی‌تری است. تبلیغات اینترنتی از طریق بنرها، خرده سایت‌ها و موتورهای جستجو تکنیک‌هایی هستند که تنها در محیط وب عملی هستند اما پست الکترونیک زیرمجموعه فن‌آوری‌های اینترنتی بوده و ســــال‌ها قبل از وب مورداستفاده قرار می‌گرفته است (البته باید متذکر شد که بعداز اختراع وب، فرستادن پست الکترونیک از طریق آن نیز طراحی گردید).با این حال، به کارگیری پست الکترونیک برای تبلیغات در سالهای اخیر و با افزایش تعداد کاربران اینترنت موردتوجه قرار گرفته است به گونه‌ای که طبق پیش بینی موسسه ژوپیتر کامیونیکیشن تعداد نامه‌های الکترونیک تبلیغاتی که کاربران اینترنت سالانه دریافت می‌دارند از ۴۰ عدد در سال ۱۹۹۴ به بیش از ۱۶۰۰ عدد در سال ۲۰۰۵ افزایش یافت.

در این نوع تبلیغات شرکت‌ها پیام‌های تبلیغاتی طراحی کرده و به نشانی‌های الکترونیک کاربران می‌فرستند. نامه‌های الکتـــرونیک که شرکت‌ها برای کاربران ارسال می‌کنند را می‌توان به دو نوع زیر تقسیم‌بندی کرد:

 

الف) نامههای الکترونیک خواسته شده _(هدفگیری شده):

در این تبلیغات، شرکت‌ها نامه‌های الکترونیک تبلیغاتی را تنها برای مشتریانی می‌فرستند که خود خواستار دریافت چنین نامه‌هایی بوده‌اند. در این حالت، مشتریان با مراجعه به پایگاه اینترنتی شرکت، فرم مخصوصی که بیانگر مشخصات وهمچنین نوع خواسته‌ها و ترجیحات آنان است را پر کرده و نشانی الکترونیک خود را وارد می‌کنند. سپس شرکت، نامه‌های الکترونیک که حاوی تبلیغات اینترنتی متناسب با خواست و سلیقه مشتریان است برای آنان می‌فرستد. هر زمان هم کــــه مشتری دیگر نمی‌خواهد چنین نـامه‌هایی دریافت کند، شرکت از فرستادن آنها خودداری می‌ورزد.

البته ممکن است شرکت مستقیماً نشانی‌های الکترونیک را به دست نیاورده باشد بلکه با استفاده از پایگاه‌های اینترنتی شرکت‌ها و موسسات دیگر این نشانی‌ها را به دست آورد (برای مثال ازطریق گروه‌های خبری). به هرحال، نکته حائز اهمیت آن است که در اینجا خود مشتریان، خواهان دریافت چنین نامه‌هایی باشند و اینکه این نامه‌ها دربردارنده پیام‌های تبلیغاتی باشند که مطابق با نیاز و خواست دریافت‌کنندگان آنها باشند. طبق آمار موسسه «فارستر ریسرچ» در سال ۱۹۹۷ سه میلیارد از این نوع نامه‌ها فرستاده شده و این تعداد به ۲۵۰ میلیارد در سال ۲۰۰۲ رسید.

 

ب) نامههای الکترونیک ناخواسته (اسپم):

در این حالت، شرکت با استفاده از نرم افزارهای خاص که می‌توانند نشانی‌های الکترونیک را از اینترنت جمع‌آوری کنند یا ازطریق شرکتهای تبلیغــــاتی که دارای بانکی از نشانی‌های الکترونیک هستند اقدام به فرستادن نامه‌های الکترونیکی تبلیغاتی به افراد می‌کنند. این کار بدون اجازه کاربران صورت گرفته و در اکثر موارد کـــاربران خواهان دریافت چنین نامه‌هایی نیستند. فرستادن این نوع نامه‌ها با انتقاد شدید مشتریان و مراکز حمایت از مصرف کنندگان روبرو شده است و به همین دلیل امروزه شرکت‌ها سعی می‌کند تا برای جلوگیری از ضربه خوردن به شهرت خود از فرستادن این نوع نامه‌ها خودداری کنند یا اینکه در صورت تقاضای مشتری از فرستادن نامه‌های بعدی جلوگیری کند.

درکل، فرستادن نامه‌های الکترونیک، امروزه یکی از رایج‌ترین مدل‌ها برای تبلیغات اینترنتی است. مزایای این مدل عبارتند از:

– هزینه پایین: براساس برآوردها هزینه فرستادن نامه‌های الکترونیک کمتر از یک درصد هزینه فرستادن نامه‌های سنتی است؛

– امکان هدف‌گیری دقیق مشتریان: همان طورکه قبلاً گفته شد با استفاده از نامه‌های الکترونیک می‌توان پیام‌های تبلیغاتی را تنها برای کسانی که خواهان دریافت آن هستند فرستاد؛

– اثربخشی بالا: طبق آمارها میزان جواب دادن افراد به نامه‌های الکترونیک بالا است؛

– مدیریت آسان: طراحی و فرستادن نامه‌های الکترونیک و همچنین ارزیابی آنها ساده‌تر است.

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد تبلیغات اینترنتی و مدل‌های آن به طور اجمالی موردبررسی قرار گرفته تا وسیله‌ای برای آشنایی مدیران و بازاریابان شرکت‌های داخلی با این پدیده باشد و آنان را جهت شروع وانجام فعالیت‌های تبلیغاتی خود در اینترنت یاری رساند. اینترنت، خواسته یا ناخواسته بر جنبه‌های مختلف زندگی آدمی ‌و ازجمله بر فعالیتهای تجاری تاثیر گذارده و در آینده نیز تاثیرات بیشتری خواهد گذارد.

این اختراع عظیم، پدیده‌ای زودگذر و موقتی نبوده و هنوز در ابتدای فرایند تکامل خود قرار دارد. بالطبع، تبلیغات اینترنتی نیز به عنوان پدیده‌ای منشعب از تاثیرات اینترنت، امری زودگذر و موقتی نخواهدبود. گرچه امروز تبلیغات اینترنتی با موانع و مشکلاتی روبرو است و به دلیل همین موانع هنوز میزان هزینه‌های تبلیغات اینترنتی نسبت به کل هزینه‌های تبلیغاتی پایین است لیکن پیش بینی‌ها حکایت از رشد سریع این شیوه از تبلیغات و برطرف شدن موانع و مشکلات آن درآینده دارد. بنابراین، شرکتهای تجاری اگر بخواهند در عرصه فعالیت باقی بمانند و موقعیت خود را در بازار پررقابت امروز حفظ کنند چاره‌ای جز به کارگیری آن نخواهند داشت. این امر مخصوصاً درمورد شرکت‌هایی که بخواهند در سطح جهانی فعالیت کنند مصداق بارزتری خواهد داشت.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true