پشت پرده یک معامله مخفی بین گوگل و فیس بوک برای تبلیغات آنلاین - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
پشت پرده یک معامله مخفی بین گوگل و فیس بوک برای تبلیغات آنلاین

طبق اسناد دادگاه ، فیس بوک قصد داشت برای برخی از فروش های تبلیغاتی با گوگل رقابت کند اما پس از قطع معاملات ترجیحی شرکت ها ، از این طرح عقب نشینی کرد.

در سال ۲۰۱۷ ، فیس بوک گفت که در حال آزمایش روش جدیدی برای فروش تبلیغات آنلاین است که کنترل گوگل در بازار تبلیغات دیجیتال را تهدید می کند. اما کمتر از دو سال بعد ، فیس بوک در مورد چهره خود اظهار کرد و گفت که در حال پیوستن به اتحادی از شرکت های پشتیبانی کننده تلاش مشابه گوگل است.

فیس بوک هرگز نگفت که چرا از پروژه خود عقب نشینی کرده است ، اما شواهد ارائه شده در دادخواست ضد انحصاری ۱۰ دادستان کل کشور در ماه گذشته نشان می دهد که گوگل به فیس بوک ، نزدیکترین رقیب خود برای دلارهای تبلیغاتی دیجیتال ، یک معامله عزیز برای شریک بودن ادامه داده است.

جزئیات توافق ، براساس اسنادی که دادستان کل تگزاس اعلام کرد این قرارداد به عنوان بخشی از دادخواست چند دولتی کشف شده است ، در شکایت ماه گذشته در دادگاه فدرال در تگزاس اصلاح شد. اما آنها در نسخه پیش نویس شکایتی که توسط نیویورک تایمز بررسی شده پنهان نشده است.

مدیران شش نفر از بیش از ۲۰ شریک این اتحاد به تایمز گفتند که توافق نامه های آنها با گوگل شامل بسیاری از عبارات سخاوتمندانه ای که فیس بوک دریافت کرده است نیست و غول جستجو مزیت قابل توجهی به فیس بوک نسبت به بقیه آنها داده است.

مدیران اجرایی ، که همگی به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند تا از به خطر انداختن روابط تجاری خود با گوگل جلوگیری کنند ، همچنین گفتند که آنها نمی دانسته اند که Google چنین مزایایی را به فیس بوک داده است. قبلاً گزارش نشده است كه اختلاف آشكار نحوه برخورد شركتهایشان با گوگل در مقایسه با فیس بوك گزارش شده است.

افشای معامله بین غول های فناوری نگرانی در مورد چگونگی همبستگی بزرگترین شرکتهای فناوری برای بستن رقابت را افزایش داده است. این معاملات اغلب نتیجه ای دارند و برندگان و بازندگان بازارهای مختلف خدمات فناوری و محصولات را مشخص می کنند. آنها در شرایط خصوصی با شرایط مهم معامله پنهان شده در بندهای رازداری توافق می شوند.

گوگل و فیس بوک گفتند که چنین معاملات در صنعت تبلیغات دیجیتال رایج است و این رقابت ها را خنثی نمی کند.

جولی تارالو مک آلیستر ، سخنگوی گوگل ، گفت که این شکایت “این توافق نامه را نادرست نشان می دهد ، زیرا بسیاری از جنبه های دیگر تجارت تبلیغات ما را انجام می دهد.” وی افزود که فیس بوک یکی از بسیاری از شرکت هایی است که در برنامه تحت هدایت گوگل شرکت می کند و فیس بوک در اتحاد های مشابه با شرکت های دیگر شریک است.

کریستوفر اسگرو ، سخنگوی فیس بوک ، گفت که معاملات مانند توافق با گوگل “به افزایش رقابت در مزایده های تبلیغاتی کمک می کند” ، که به نفع تبلیغ کنندگان و ناشران است. وی گفت: “هرگونه پیشنهادی كه این نوع توافق نامه ها به رقابت آسیب می رسانند بی اساس است”. گوگل و فیس بوک از توضیح جزئیات معامله خودداری کردند.

اکنون چه اتفاقی برای پروژه مادام العمر Michael Upted “Up” می افتد؟
وال استریت ژورنال در مورد جنبه های پیش نویس شکایت قبلا گزارش داده بود.

متلاشی شدن پرونده های ضد انحصاری اخیر علیه Google و Facebook ، معاملات سودآور را در بین Big Tech مورد توجه قرار داده است. در ماه اکتبر ، وزارت دادگستری از Google شکایت کرد و توافق نامه ای را با اپل انجام داد تا گوگل را به عنوان موتور جستجوی از پیش انتخاب شده در آیفون ها و سایر دستگاه ها معرفی کند.
سالی هوبارد ، دستیار دادستان کل سابق دفتر انحصاری نیویورک که اکنون در موسسه Open Markets ، یک اتاق فکر کار می کند ، گفت: “این ایده که سیستم عامل های بزرگ فناوری به شدت در برابر یکدیگر رقابت می کنند بسیار اغراق آمیز است.” “آنها از بسیاری جهات قدرت انحصاری یکدیگر را تقویت می کنند.”

گوگل و فیس بوک بیش از نیمی از هزینه های تبلیغات دیجیتال را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده اند. علاوه بر نمایش تبلیغات در سیستم عامل های خود ، مانند موتور جستجوی گوگل و صفحه اصلی فیس بوک ، وب سایت ها ، توسعه دهندگان برنامه ها و ناشران برای اطمینان تبلیغات به شرکت ها اعتماد می کنند صفحات آنها

توافق نامه بین فیس بوک و گوگل ، با نام کد “Jedi Blue” در گوگل ، مربوط به بخشی از بازار تبلیغات آنلاین به نام تبلیغات برنامه ای است. طبق تبلیغات آنلاین ، تبلیغات آنلاین سالانه صدها میلیارد دلار درآمد جهانی به همراه دارد و خرید و فروش خودکار فضای تبلیغات بیش از ۶۰ درصد از کل درآمد را به خود اختصاص می دهد.

در میلی ثانیه بین کلیک کاربر بر روی پیوند به یک صفحه وب و بارگیری آگهی های صفحه ، پیشنهادات مربوط به فضای تبلیغاتی در پشت صحنه در بازارهای معروف به مبادلات قرار می گیرد ، و پیشنهاد برنده به یک سرور آگهی منتقل می شود. از آنجا که تبادل آگهی و سرور آگهی گوگل هر دو غالب بودند ، اغلب تجارت را به سمت مبادله خود سوق می داد.

روشی به نام پیشنهاد هدر ، تا حدی به عنوان راهکاری برای کاهش اعتماد به سیستم عامل های تبلیغاتی Google پدیدار شد. خبرگزاری ها و سایت های دیگر می توانند از چندین مبادله به طور همزمان پیشنهاد دهند و به t کمک کنند

روشی به نام پیشنهاد هدر ، تا حدی به عنوان راهکاری برای کاهش اعتماد به سیستم عامل های تبلیغاتی Google پدیدار شد. خبرگزاری ها و سایت های دیگر می توانند از چندین مبادله به طور همزمان پیشنهاد دهند و به افزایش رقابت و منجر به قیمت های بهتر ناشران کمک کنند. بر اساس یک تخمین ، تا سال ۲۰۱۶ ، بیش از ۷۰ درصد ناشران از این فناوری استفاده کرده اند.

با دیدن ضرر بالقوه قابل توجهی از مشاغل در مناقصه های سرصفحه ، Google جایگزینی به نام Open Bidding را ایجاد کرد که از اتحاد مبادلات پشتیبانی می کند. در حالی که Open Bidding به سایر مبادلات اجازه می دهد همزمان در کنار گوگل به رقابت بپردازند ، شرکت جستجوگر برای هر پیشنهاد برنده هزینه دریافت می کند و رقبا می گویند شفافیت کمتری برای ناشران وجود دارد

 

تهدید فیس بوک ، یکی از بزرگترین خریداران تبلیغات در اینترنت ، حمایت از پیشنهاد مناقصه ، نگرانی جدی در گوگل بود. پیش نویس شکایت مورد بررسی توسط تایمز ، به ایمیلی از طرف یکی از مدیران گوگل استناد کرد که آن را “تهدیدی وجودی” خواند که نیاز به “رویکرد تمام دستها دارد”.

فیس بوک در مارس ۲۰۱۷ اعلام کرد که در حال آزمایش مناقصه عنوان با ناشرانی مانند واشنگتن پست ، فوربس و دیلی میل است. فیس بوک همچنین به گوگل حمله کرد و گفت که صنعت تبلیغات دیجیتال سود خود را به “واسطه های شخص ثالث که قوانین را تنظیم می کنند و واقعیت را مبهم می کنند” می سپرد.

قبل از امضای قرارداد Google و Facebook در سپتامبر ۲۰۱۸ ، مدیران فیس بوک گزینه های شرکت را به مارک زاکربرگ ، مدیر اجرایی آن ، مطابق پیش نویس شکایت ، تشریح کردند: صدها مهندس دیگر استخدام کنید و میلیاردها دلار برای رقابت با Google هزینه کنید. خروج از تجارت؛ یا معامله را انجام دهید.

از نظر بسیاری از افراد در صنعت تبلیغات ، پیوستن فیس بوک به اتحاد Google مانند یک پیشنهاد معکوس در پیشنهاد قیمت عنوان است. یکی از شرکای مناقصه باز گفت که بسیار خوشحال است که در حال بحث و گفتگو با فیس بوک در مورد تنظیم گزینه دیگری برای اتحاد Google است تا مکالمات ناگهانی در سال ۲۰۱۸ متوقف شود.

فیس بوک فاش کرد که در یک پست وبلاگ دسامبر ۲۰۱۸ از یک خط به برنامه Google پیوسته است. اما مشخص نشد که گوگل ، طبق پیش نویس شکایت ، اطلاعات ویژه و مزایای سرعت را در اختیار فیس بوک قرار داده است تا به شرکت در موفقیت در حراجی هایی که به سایر شرکای خود ارائه نکرده است – حتی شامل “نرخ برنده” تضمین شده ، کمک کند.

در این بازار ، که کسرهای شمارش دوم است ، یک مزیت سرعت تعیین کننده است. طبق اسناد دادگاه ، فیس بوک ۳۰۰ میلی ثانیه فرصت داشت تا برای تبلیغات پیشنهاد کند. اما مدیران شرکت های شریک گوگل گفتند که آنها معمولاً فقط ۱۶۰ میلی ثانیه یا کمتر پیشنهاد دارند.

طبق اسناد دادگاه ، فیس بوک یک مزیت دیگر نیز داشت: روابط صورتحساب مستقیم با سایت هایی که تبلیغات در آنها نمایش داده می شود. مدیران شرکت های دیگر گفتند ، برای اکثر شرکای دیگر ، Google اطلاعات قیمت گذاری را کنترل می کند ، و عملاً بین شرکت کنندگان در Open Bidding و صاحبان سایت دیوار ایجاد می کند و پنهان می کند که چه تعداد سایت های پیشنهادی برنده در نهایت دریافت می شوند.
در اسناد آمده است که گوگل موافقت کرد تا به فیس بوک کمک کند تا درک بهتری از افرادی که تبلیغات را نشان می دهند کمک کند تا به این شرکت کمک کند ۸۰ درصد کاربران تلفن همراه و ۶۰ درصد کاربران وب را شناسایی کند. اما چندین شریک دیگر گفتند که آنها در درک افرادی که به آنها تبلیغات داده می شود ، کمک چندانی ندارند.

آدام هیملیچ ، مدیر اجرایی Chalice Custom Algorithms ، یک شرکت مشاوره بازاریابی و علوم داده ، گفت که این معامله چنان مزیتی به فیس بوک داد که مانند این بود که به شبکه اجتماعی اجازه دهید “هر تورنمنت را در فینال ها آغاز کند”.

طبق پیش نویس شکایت ، فیس بوک قول داده است که حداقل ۹۰ درصد مزایده ها را هنگامی که می تواند کاربر نهایی را شناسایی کند و متعهد به صرف مقدار مشخصی پول است – حداکثر ۵۰۰ میلیون دلار در سال تا سال چهارم توافق ، پیشنهاد دهد. . فیس بوک همچنین خواستار آن شد که داده های مربوط به پیشنهاداتش توسط گوگل برای دستکاری حراج به نفع خود استفاده نشود ، شرایط مساوی که صریحاً به سایر شرکای پیشنهاد مناقصه قول داده نشده است.

شاید جدی ترین ادعای پیش نویس شکایت این باشد که این دو شرکت از قبل تعیین کرده اند که فیس بوک درصد مشخصی از حراج هایی را که پیشنهاد داده برنده شود.

در پیش نویس شکایت آمده است: “از نظر سایر فعالان بازار ، مهم نیست که دیگران از چه پیشنهادی بالایی برخوردارند ، طرفین توافق کرده اند که تعداد مکرر شمع به نفع فیس بوک کاهش یابد.” سخنگوی گوگل گفت که فیس بوک برای پیروزی در یک حراجی باید بالاترین پیشنهاد را ارائه دهد ، دقیقاً مانند سایر شرکای شبکه تبادل و تبلیغات.

در حالی که هر دو شرکت گفتند که این معامله یک ماده ضد انحصاری نیست ، آنها در قرارداد توافق نامه ای را گنجانده اند که در صورت بررسی در مورد رقابت در رابطه با مشارکت ، طرفین “همکاری و کمک” به یکدیگر را الزام می کنند.

در پیش نویس شکایت آمده است: “کل کلمه” ضد انحصار “کمتر از ۲۰ بار ذکر شده است”.

استیو لور در تهیه گزارش همکاری داشته است.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true