تاثیر تلفن همراه در بازاریابی (مارکتینگ) - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
تاثیر تلفن همراه در بازاریابی (مارکتینگ)

شرکت‌ها و سازمان‌ها برای معرفی محصولات و تشویق به استفاده از خدمات خود، از روش‌های مختلف تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کنند. اما توسعه اینترنت و ایجاد فضای متفاوت، ‌سبب به‌وجود آمدن نوع دیگری از بازاریابی به نام بازاریابی الکترونیکی شده است.

اولین مبادلات تجاری از طریق شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطی در سال ۱۹۸۹ صورت گرفت و پنج سال بعد تعداد کامپیوترهای متصل به اینترنت به طور فزاینده‌ای افزایش یافت تا جایی که شرکت‌ها و مشتریان توانستند در محیط دیجیتالی تجارت به سودهای قابل ملاحظه‌ای دست یابند.

اکنون با گسترش روزافزون دستگاه‌های موبایل، تجارت و بازاریابی الکترونیکی از فضای اینترنت و کامپیوترهای شخصی فراتر رفته و بر روی گوشی‌های موبایل نمود پیدا کرده است.

در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان، مشترک تلفن همراه هستند و در هر مکان و زمانی به دستگاه‌های موبایل دسترسی دارند، بنابراین شرکت‌ها با شناخت صحیح بازار هدف خود می‌توانند از این فرصت فوق‌العاده استفاده کرده و به معرفی محصولات و خدمات خود بپردازند.

در واقع، شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به طور متمرکز بر بازاریابی از طریق فناوری‌های موبایل اصرار نمی‌ورزند، بازندگان اصلی دنیای کسب و کار فعلی خواهند بود.

طبق آمار موسسه Synovate ، کشور آمریکا در حال حاضر ۲۷۰ میلیون کاربر تلفن همراه دارد که ۸۲ درصد این تعداد، هیچ گاه محل سکونت خود را بدون همراه داشتن موبایل‌ ترک نمی‌کنند.

بنابراین، کافی است شرکت‌ها اندکی در زمینه بازاریابی موبایلی هوشمندانه عمل کرده و با ارسال آگهی‌های مورد علاقه مشتریان، آنها را به خرید ترغیب کنند.

در سال‌های اخیر، رستوران‌ها در سراسر آمریکا – به خصوص پیتزا فروشی‌ها و خرده‌فروشان- با استفاده از فن‌آوری‌های موبایل به بازاریابی همراه روی آورده‌اند. برای مثال در ساده‌ترین روش، شرکت‌ها می‌توانند با اضافه کردن پیامک‌های تعاملی به مشتریان، برنامه‌های تبلیغاتی خود را گسترده‌تر و مفیدتر کنند.

به این ترتیب، تبلیغات محصولات، هدفمند شده و به مصرف‌کنندگان واقعی ارسال می‌شود، همچنین کاربران می‌توانند از طریق موبایل از برنامه‌های حراجی و تخفیف مطلع شده و کالای مورد علاقه خود را سفارش دهند.

شاید بتوان گفت مزیت رقابتی موبایل در مقایسه با دیگر وسایل ارتباطی نظیر ایمیل، ضریب نفوذ آن در جوامع مختلف است.

مطابق آمارهای جهانی، تعداد کاربرانی که از سرویس پیامک در سراسر جهان استفاده می‌کنند نزدیک به دو برابر کاربران ایمیل است و هر پیامک حداکثر ظرف ۱۵ دقیقه به دست کاربر مورد نظر می‌رسد.

بنابراین موبایل در مدت زمان کوتاه‌تری می‌تواند به تعداد کاربران بیشتری، اطلاع‌رسانی کند.

همچنین شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از داده‌های آماری، اولویت‌های مشتریان و خریدهای گذشته آنان، مشتریان هدف خود را مشخص کرده و از طریق موبایل، بازاریابی محصولات را آغاز کنند.

در ادامه می‌توانید برخی روش‌های بازاریابی از طریق تلفن همراه را مطالعه کنید.

 

نصب برنامه مکان‌یاب فروشگاهی

شما می‌توانید برنامه مکان‌یاب فروشگاه‌ها را بر روی گوشی موبایل نصب کرده و سپس با تایپ کد محصول مورد نظر و کدپستی محل سکونت خود، آدرس نزدیک‌ترین فروشگاه آن حوالی را بگیرید. این روش به شرکت‌ها کمک می‌کند تا لیستی از مشترکان موبایلی در هر منطقه پستی ایجاد کرده و آدرس فروشگاه‌های نزدیک محل سکونت آنها را با پیامک ارسال کنند.

از آنجا که خریداران در هر لحظه به اینترنت دسترسی ندارند، ارسال پیامک به موبایل می‌تواند مفید واقع شود.

 

عضویت مشترکان موبایل

شرکت‌ها می‌توانند برخی مشتریان را در لیست تبلیغاتی خود قرار داده و به مناسبت‌های مختلف مانند تخفیف، ورود محصولات جدید و غیره به اعضای آن لیست پیامک بزنند.

 

استفاده از موبایل در بهینه‌سازی بازاریابی ایمیلی

یکی از راه‌های بازاریابی شرکت‌ها استفاده از ایمیل است که اگر آن را با ابزاری نظیر موبایل تلفیق کنند سبب ایجاد ارزش افزوده می‌شود. برای مثال شرکتی برای معرفی رسمی محصول خود به برخی مشتریان ایمیل می‌زند و از آنها می‌خواهد که حضور یا عدم حضور خود در مراسم را به شماره موبایلی که در ایمیل آمده، پیامک بزنند. به این ترتیب شرکت سریع‌تر می‌تواند برای فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کند و در روز برگزاری همایش هم پیامکی به منظور یادآوری مراسم به شرکت‌کنندگان بفرستد.

 

کوپن‌های موبایلی

در اقتصاد فعلی، کوپن‌های خرید جذابیت خاصی برای مصرف‌کنندگان دارد. به طور کلی مصرف‌کنندگان از پیشنهادهای مقرون به صرفه و کوپن‌های مناسب استقبال می‌کنند. یکی از راه‌های ارسال کوپن به مشتریان استفاده از تلفن همراه است. برای مثال کوپن رستورانی با لینک وب سایت آن به صورت پیامک برای کاربران فرستاده می‌شود. مشتری می‌تواند مستقیما از موبایل به اینترنت متصل شده و از طریق سایت رستوران سفارش غذا بدهد یا با ارسال پیامک، سفارش خود را اعلام کند.

 

سفارش‌دهی از طریق پیامک

اکنون برخی رستوران‌ها امکان سفارش‌دهی از طریق پیامک را عملی کرده‌اند. مشتریان با مراجعه به وب سایت رستوران‌ها، شماره تلفن خود را ثبت کرده و غذای مورد نظر را سفارش می‌دهند.

پیامک‌های تعاملی

فرستادن پیامک‌هایی مطابق با عادات خرید مصرف‌کنندگان نوع دیگر از بازاریابی همراه محسوب می‌شود. برای مثال مشتری با ارسال کدپستی محل سکونت خود، لیست فروشگاه‌های نزدیک را دریافت می‌کند.

پیامک‌های دو طرفه همچنین به خرده‌فروشان کمک می‌کند به طور مستقیم با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کرده و به معرفی برند تجاری خود بپردازند. این روش تعاملات و وفاداری بین برندها و مشتریان را افزایش می‌دهد.

 

راه‌اندازی سرویس‌های مبتنی بر مکان

سرویس‌های مبتنی بر مکان در هدف قراردادن مشتریان در منطقه‌ای خاص مفید خواهد بود. فروشگاه‌ها با استفاده از GPS مکان مشتریان را شناسایی کرده و به ارایه محصولات با قیمت کمتر برای مشتریان آن منطقه می‌پردازند.

 

وب سایت موبایلی

امروزه سایت‌های موبایــلی به یکی از روش اصلی بازاریــابی بدل شده است و راه ساده‌ای برای اطلاع‌رسانی مصـرف‌کنندگان وفادار به حساب می‌آید.

در ماه ژوئیه ۲۰۰۹، طبق آمار موســسه Nielsen، ۹/۵۶ میلیون کاربر وب‌سایت‌های موبایل وجود داشته و این آمار روزبه‌روز در حال افزایش است.

بنابراین ایجاد وب سایت‌های موبایلی برای شرکت‌ها یکی از راه‌های پردرآمد بازاریابی از طریق موبایل خواهد بود.

 

استفاده از کدهای کوتاه

وقتی شما درحال برنامهریزی برای بازاریابی موبایلی هستید به این نکته توجه داشته باشید که کد محصولات و اسم وب سایتها باید کوتاه انتخاب شوند تا مشتری به راحتی به خاطر بسپارد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true