واژه نامه Mailing list فهرست پستی - فهرست پستی چیست؟ - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
واژه نامه Mailing list فهرست پستی

در اقتصاد و مديريت، مجموعه پژوهش‎هايي براي شناخت «بازار» براي يک «کالا» و «تبليغات» مناسب براي آن انجام مي‎شود.

مثلا پژوهشهاي «امکان سنجي بازار» و «پيش بيني بازار»، ممکن است براي شناخت بازار يک کالاي موجود و يا براي شناخت بازار آينده يک کالاي قابل عرضه انجام شود.

در پژوهش بازار، از «نظر سنجي» و «بخش‎بندي بازار» استفاده مي‎شود تا اطلاعاتي در باره اندازه و مشخصات يک بخش از بازار و پيش بيني تغييرات تقاضا به دست بيايد.

در يک مطالعه پژوهش بازار، نمونه‎هايي از کالا به طور «رايگان» بين افراد نمونه‎اي از جامعه توزيع مي‎گردد
و در مقابل، نظر آنها درباره کيفيت و خصوصيات ديگر کالا پرسيده و در پرسشنامه‎هايي ثبت مي‎شود.
پس از اتمام پژوهش بازار، طراحي آگهي و پخش آگهي در رسانه‎ها، و سپس عرضه کالا به بازار انجام مي‎شود.
پس از مدتي، به عنوان مرحله ديگري از بازارشناسي، درباره به ياد آوردن محتواي آگهي‎ها نظر سنجي مي‎شود.

انواع فهرست

در تبليغات فهرستي متشکل از نشاني‎هاي مشتريان بالقوه يک يا چند کالاي معين.

فهرست اشخاصي که بيش از سه بار خودروي خود را به صافکاري داده‎اند، فهرست موسساتي که تعداد شيشه‎هاي پنجره‎هاي آنها بيش از ۱۰۰۰ است و در ضمن با موسسات شيشه پاک کن قرارداد ندارند، فهرست دندان پزشکاني که بيش از ده سال از آخرين خريد لوازم حرفه آنها گذشته است و فهرست موجران و مستاجراني که قرارداد اجاره آنها ظرف يک ماه آينده به پايان مي‎رسد.

ارزش اقتصادی فهرست پستی

فهرست پستی داراي ارزش اقتصادی است، به طوري که برخي از اشخاص يا موسسات با عنوان «واسطه فهرست پستی» يک يا چند فهرست پستی  دراختيار دارند که كاملاً کنترل شده به اشخاص و موسسات ديگر اجاره مي‎دهند.

فهرست پستی ممکن است توسط خود موسسه توليدکننده کالا و يا توسط يک «مغازه پست» نيز تدوين شود.

فهرست پستی ، فهرست بسيار متغيري است و هر سال تغييرات زيادي مي‎کند، از اين رو تدوين يک فهرست پستی کار آمد و روزآمد که مشتريان بالقوه فراواني را براي ارسال کننده فراهم سازد، کار حرفه‎اي مشکلي است.

به ويژه که ارسال نامه بي مورد به برخي مشتريان ممکن است نوعي مزاحمت تلقي شود و به شهرت و آبروي موسسه لطمه وارد سازد.

برخي از تسهيلات پستی ، اين امکان را مي‎دهند که اگر نشاني گيرنده تغيير کرده باشد نامه به فرستنده بازگشت داده شود، که دراين صورت فرستنده مي‎تواند نام گيرنده را از فهرست خود حذف کند.

فهرست پستی را به انواع بسيار مي‎توان تقسيم کرد.

مثلا از نظر سهولت تهيه فهرست پستی را مي‎توان به سه گروه تقسيم کرد:

۱٫فهرست پستی ‎هايي که به طور رسمي درهر کشور منتشر مي‎شوند.
۲٫فهرست پستی ‎هايي که براي تهيه آن بايد هزينه‎هاي تبليغاتي و ارسال پستی و مراجعه ويزيتور و غيره صرف شود.
۳٫فهرست پستی  گردآوري شده که فهرست گزيده‎اي از يک فهرست پستی بزرگتر است و تهيه آن مشکلتر از دو فهرست فوق است.

«اتاق بازرگاني هر کشور فهرستهاي جامعي از موسسات تجاري ملي و بين المللي در دسترس قرار مي‎دهد.»

در هر کشور فهرست راهنماهايي توسط دولت و بخش خصوصي منتشر مي‎شود که حاوي نام و نشاني کليه افراد و موسسات به طور الفبايي يا رده بندي شده است، مثلا در ايران خدمات ۱۱۸، کتاب اول که حاوي انواع فهرستهاي راهنما هستند.
نام و مشخصات بسياري از اشخاص مشهور و موسسات را از منابع مرجع چاپي مانند انواع who is who و سالنامه world of learning و مرجع‎هاي اينترنتي مي‎توان تهيه کرد.

يک انجمن علمي ممکن است نام و نشاني اعضاي خود را به عنوان فهرست پستی در نظر بگيرد:

مثلا فهرست اعضاي انجمن نقاشان سبک امپرسيونيسم، که از يک سو فروشنده بالقوه تابلوهاي امپرسيونيستي هستند و از سوي ديگر، مشتري بالقوه رنگ روغن و بوم و قلم مو.

بخوانید

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true