true
در اقتصاد و مديريت، مجموعه پژوهشهايي براي شناخت «بازار» براي يک «کالا» و «تبليغات» مناسب براي آن انجام ميشود.
مثلا پژوهشهاي «امکان سنجي بازار» و «پيش بيني بازار»، ممکن است براي شناخت بازار يک کالاي موجود و يا براي شناخت بازار آينده يک کالاي قابل عرضه انجام شود.
در پژوهش بازار، از «نظر سنجي» و «بخشبندي بازار» استفاده ميشود تا اطلاعاتي در باره اندازه و مشخصات يک بخش از بازار و پيش بيني تغييرات تقاضا به دست بيايد.
در يک مطالعه پژوهش بازار، نمونههايي از کالا به طور «رايگان» بين افراد نمونهاي از جامعه توزيع ميگردد
و در مقابل، نظر آنها درباره کيفيت و خصوصيات ديگر کالا پرسيده و در پرسشنامههايي ثبت ميشود.
پس از اتمام پژوهش بازار، طراحي آگهي و پخش آگهي در رسانهها، و سپس عرضه کالا به بازار انجام ميشود.
پس از مدتي، به عنوان مرحله ديگري از بازارشناسي، درباره به ياد آوردن محتواي آگهيها نظر سنجي ميشود.
انواع فهرست
در تبليغات فهرستي متشکل از نشانيهاي مشتريان بالقوه يک يا چند کالاي معين.
فهرست اشخاصي که بيش از سه بار خودروي خود را به صافکاري دادهاند، فهرست موسساتي که تعداد شيشههاي پنجرههاي آنها بيش از ۱۰۰۰ است و در ضمن با موسسات شيشه پاک کن قرارداد ندارند، فهرست دندان پزشکاني که بيش از ده سال از آخرين خريد لوازم حرفه آنها گذشته است و فهرست موجران و مستاجراني که قرارداد اجاره آنها ظرف يک ماه آينده به پايان ميرسد.
ارزش اقتصادی فهرست پستی
فهرست پستی داراي ارزش اقتصادی است، به طوري که برخي از اشخاص يا موسسات با عنوان «واسطه فهرست پستی» يک يا چند فهرست پستی دراختيار دارند که كاملاً کنترل شده به اشخاص و موسسات ديگر اجاره ميدهند.
فهرست پستی ممکن است توسط خود موسسه توليدکننده کالا و يا توسط يک «مغازه پست» نيز تدوين شود.
فهرست پستی ، فهرست بسيار متغيري است و هر سال تغييرات زيادي ميکند، از اين رو تدوين يک فهرست پستی کار آمد و روزآمد که مشتريان بالقوه فراواني را براي ارسال کننده فراهم سازد، کار حرفهاي مشکلي است.
به ويژه که ارسال نامه بي مورد به برخي مشتريان ممکن است نوعي مزاحمت تلقي شود و به شهرت و آبروي موسسه لطمه وارد سازد.
برخي از تسهيلات پستی ، اين امکان را ميدهند که اگر نشاني گيرنده تغيير کرده باشد نامه به فرستنده بازگشت داده شود، که دراين صورت فرستنده ميتواند نام گيرنده را از فهرست خود حذف کند.
فهرست پستی را به انواع بسيار ميتوان تقسيم کرد.
مثلا از نظر سهولت تهيه فهرست پستی را ميتوان به سه گروه تقسيم کرد:
۱٫فهرست پستی هايي که به طور رسمي درهر کشور منتشر ميشوند.
۲٫فهرست پستی هايي که براي تهيه آن بايد هزينههاي تبليغاتي و ارسال پستی و مراجعه ويزيتور و غيره صرف شود.
۳٫فهرست پستی گردآوري شده که فهرست گزيدهاي از يک فهرست پستی بزرگتر است و تهيه آن مشکلتر از دو فهرست فوق است.
«اتاق بازرگاني هر کشور فهرستهاي جامعي از موسسات تجاري ملي و بين المللي در دسترس قرار ميدهد.»
در هر کشور فهرست راهنماهايي توسط دولت و بخش خصوصي منتشر ميشود که حاوي نام و نشاني کليه افراد و موسسات به طور الفبايي يا رده بندي شده است، مثلا در ايران خدمات ۱۱۸، کتاب اول که حاوي انواع فهرستهاي راهنما هستند.
نام و مشخصات بسياري از اشخاص مشهور و موسسات را از منابع مرجع چاپي مانند انواع who is who و سالنامه world of learning و مرجعهاي اينترنتي ميتوان تهيه کرد.
يک انجمن علمي ممکن است نام و نشاني اعضاي خود را به عنوان فهرست پستی در نظر بگيرد:
مثلا فهرست اعضاي انجمن نقاشان سبک امپرسيونيسم، که از يک سو فروشنده بالقوه تابلوهاي امپرسيونيستي هستند و از سوي ديگر، مشتري بالقوه رنگ روغن و بوم و قلم مو.
true
true
https://sanatpanjom.ir/?p=215
true
true