مبانی رسانه چاپ - چاپ الکتروفتوگرافی ، چاپ جوهرافشان- اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
مبانی رسانه چاپ

 الکتروفتوگرافی

مبنای کاری الکتروفتوگرافی در شکل ۲۷-۳-۱ به تصویر درآمده است. می‌توان فرآیند چاپ الکتروفتوگرافی را به ۵ مرحله تقسیم‌بندی کرد:

۱- تصویرسازی

تصویرسازی با شارژ یک صفحه مناسب رسانای نور (Photo-Conduchive)، از طریق یک منبع نوری کنترل شده انجام می‌شود. (این منبع ممکن است نور لیزری اسکن یا نور پخش شده از یک ردیف LED باشد [دیود‌های نور افکن]). تصویر چاپی با نحوه قرارگیری سیگنال‌های نوری موجود بر استوانه‌ی هادی نور، همخوانی دارد. صفحه حامل تصویر متجانس، متناسب با تصویر چاپی مورد نظر، بار خود را تخلیه می‌کند. (از آنجا که می‌توان در الکتروفتوگرافی، تصویر‌سازی را هم با استفاده از اشعه‌ی لیزری و هم با استفاده از اشعه‌ی حاصل از دیود‌ها انجام داد، اغلب در به‌کارگیری اصطلاح «چاپگر لیزری» و «چاپگر الکتروفتوگرافی» اشتباه رخ می‌دهد).

۲- مرکب‌دهی

در الکتروفتوگرافی، از مرکب‌های ویژ‌ه‌ای استفاده می‌شود. این مرکب‌ها، می‌توانند به شکل تونر‌های پودری یا مایع باشند که متناسب با اجزای تشکیل دهنده، در ساختار آنها هم تفاوت دیده می‌شود و مواد رنگی را در قالب رنگدانه‌ها در خود جای می‌دهند. مرکب، اصلی‌ترین و مهم‌ترین جزء چاپی است. مرکب‌دهی از طریق تماس با استوانه‌ی رسانای نور (Photoconductor drum) منتقل می‌کنند.

شارژ تونر به روشی شکل می‌گیرد که فضا‌های شارژ شده‌ی سطح رسانای نور، تونر را می‌پذیرند. (همان طور که در مثال نشان داده شد، بدین ترتیب، تصویرسازی با تصویر نگاتیو انجام می‌شود چون در نوردهی، شارژ‌های پوزتیو تخلیه می‌شوند).

در نتیجه، پس از مرکب‌دهی، در قسمت‌هایی از استوانه‌ی رسانای نور که از تونر استفاده شده است، تصویر پنهان، آشکار می‌شود.

۳- انتقال تونر (چاپ)

ممکن است تونر مستقیماً به کاغذ منتقل شود، اگر چه در بعضی موارد، این احتمال وجود دارد که از طریق سیستم‌های میانی و در قالب یک استوانه یا تسمه، این کار انجام شود. همان طور که در شکل ۲۷-۳-۱ می‌بینیم، اغلب انتقال، مستقیماً از استوانه‌ی رسانای نور به سطح رخ می‌دهد. برای انتقال ذرات تونر شارژ شده از سطح سیلندر به کاغذ، یک منبع شارژ (Corona)، نیرو‌های الکترواستاتیکی تولید می‌کند، فشار ناشی از تماس بین سطح استوانه و کاغذ، از این نیرو‌ها محافظت می‌کند و بدین ترتیب، ذرات تونر را به کاغذ منتقل می‌نماید.

 

۴- تثبیت تونر

برای تثبیت اجزای تونر بر روی کاغذ و خلق یک تصویر پایدار، به یک واحد تثبیت‌کننده نیاز است. این واحد، معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شود که ذوب و به دنبال آن تثبیت تونر بر روی کاغذ، با استفاده از حرارت و به کمک فشار تماسی انجام می‌شود.

 

۵- پاک‌سازی

همان‌طور که در شکل ۲۷-۳-۱ نشان داده شده است، مواد و ذرات رسوب شده‌ی تونر، پس از این که تصویر چاپی از استوانه‌ی رسانای نور به کاغذ انتقال یافت، بر روی سطح استوانه باقی می‌ماند. برای آماده‌سازی استوانه (drum) به طوری که بتوان تصویر بعدی را به چاپ رساند، باید هم پاکسازی مکانیکی و هم پاکسازی الکتریکی بر روی سطح انجام شوند. می‌توان پاکسازی مکانیکی را که ذرات تونر را می‌زداید، به وسیله قلم‌مو‌ها یا یک دستگاه مکنده انجام داد. این در حالی است که «پاکسازی» الکتریکی (خنثی کردن) با تابش روشنایی همگون بر روی سطح صورت می‌پذیرد. پس از این مرحله، سطح از نظر الکتریکی خنثی شده و تمام اجزای تونر، از روی آن پاک می‌شود.

حال، استوانه‌ی رسانای نور، دوباره یک تصویر متجانس را که با استفاده از یک منبع (Corona) شارژ شده است، برمی‌دارد. سپس تصویرسازی با در نظر گرفتن تصویر مورد نظر انجام می‌شود.

چاپ الکتروفتوگرافی

با توجه به آنچه گفته شد، به آسانی می‌توان دریافت که الکتروفتوگرافی با استفاده از یک تصویر چاپی حکاکی شده و ثابت و بدون به کارگیری یک الگو (Master) عمل می‌کند. پس از هر گردش، می‌توان در استوانه‌ی رسانای نور، از تصویر کاملاً متفاوت استفاده نمود. این بدان معناست که امکان چاپ یک تصویر کاملاً متفاوت در هر نوبت چاپ وجود دارد.

الگوی چاپی

برخلاف روش‌های چاپی که از یک حامل تصویر ثابت (مثلاً یک پلیت) استفاده می‌کنند، این فرآیند (با در نظر گرفتن صد نسخه‌ی چاپی یکسان)، نیاز دارد که در هر نوبت، تصویر چاپی در قالب یک تصویر شارژ شده‌ی پنهان، دوباره خلق شود. این تکرار ممکن است باعث ایجاد اختلاف در تصویر چاپی شود. چنین اختلافاتی ممکن است در اثر تغییر در شرایط خلق تصویر شارژ شده و یا نتیجه‌ی تغییر شرایط (در ضمن فرآیند تکنیکی) در هنگام مرکب‌دهی رسانای نور با تونر و متعاقباً، انتقال الکتریکی تصویر به کاغذ به‌وجود آیند. در نتیجه تکنولوژی‌های چاپی غیر تماسی می‌توانند در مقایسه با فناوری‌هایی که به یک الگوی چاپی (Master) نیاز دارند، در یک نوبت چاپ، تنوع گسترده‌تری به وجود آورند.

از طرف دیگر، جذابیت و برتری این تکنیک در این است که با استفاده از این روش، می‌توان در هر نوبت، تصویر چاپی کاملاً متفاوتی خلق کرد (چاپ متغیر)، اگر چه لازم نیست که برای هر ورقه‌ی چاپی، یک مستر مکانیکی جداگانه تولید نمود. حتی چاپ با تیراژ‌های بسیار پایین (مثلاً یک کپی)، با استفاده از این فناوری مقرون به صرفه است. علاوه بر این، هر صفحه از یک بروشور را، از اولین صفحه گرفته تا آخرین صفحه، می‌توان به صورت پی‌درپی به چاپ رساند؛ تا زمانی که کار چاپ اولین کتاب به اتمام نرسیده باشد، نمی‌توان کار چاپ دومین کار را آغاز کرد. همچنین، می‌توان شخصی‌سازی بعضی از صفحات مانند درج آدرس یا اطلاعات تکمیلی دیگر را مستقیماً، به صورت کپی به کپی انجام داد.

اصل طراحی واحد

در شکل ۲۸-۳-۱، نمونه‌هایی از یک سیستم چاپی الکتروفتوگرافی برای چاپ رنگی نشان داده شده است. این سیستم، همانند دستگاه‌های افست ورقی، براساس «اصل طراحی واحد» استوار است. در شکل ۲۸-۳-۱، ترکیب نشان داده شده، شامل چهار واحد چاپی الکتروفتوگرافیکی است که جریان معمول رنگ‌های مشکی، سایان، ماژنتا و زرد را به صورت پی‌درپی به هر ورقه‌ی چاپی منتقل می‌کند.

در مثال نشان داده شده، استوانه‌ی رسانای نور (Photo conductor)، با استفاده از یک سیستم اپتیکال، تصویرسازی می‌شود. در این سیستم، اشعه‌ی لیزر، به وسیله یک آینه‌ی چرخان و ابزار اپتیکی ویژه‌ای، بر روی سطح استوانه‌ی رسانای نور منحرف می‌شود (شکل ۲۹-۳-۱).

اشعه‌ی لیزر، با سرعت بالا به سمت سطح استوانه هدایت می‌شود. یک مبدل که به صورت دیجیتالی کنترل می‌شود، پرتو نور را هدایت می‌کند و با توجه به نوع تصویر، این نور کم و زیاد می‌شود یعنی شارژ، یا خالی می‌شود یا روی استوانه‌ی رسانای نور شارژ شده باقی می‌ماند (Charged Photoconductor drum). سیستم نشان داده شده به عنوان یک سیستم تصویرسازی آر.اُ.اس (ROS: Raster Output Scanner) شناخته شده است.

انتقال ورق

انتقال کاغذ به وسیله‌ی یک نسخه‌ی انتقال، یکی از نکات قابل توجه در شکل ۲۸-۳-۱ است، چون در این مرحله، برای انتقال ورق، از هیچ پنجه‌ای (grippers) استفاده نمی‌شود. واقعیت این است که تنها نیرو‌های الکترواستاتیکی به کار گرفته شده، کاغذ را نگه می‌دارند و این امر با در نظر گرفتن دقت انطباق رنگی (color register)، محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند. معمولاً دامنه‌ی مجاز در این فناوری، دو تا چهار برابر بیشتر از فناوری‌های متداول مانند چاپ افست است. هم‌چنین، در سیستم چاپی نشان داده شده در شکل ۲۸-۳-۱ الف، امکان چاپ بر روی هر دو طرف یک کاغذ (چاپ دوبلکس duplex printing) میسر شده است. در این سیستم، ورق به صورت اتوماتیک، پس از چاپ یک طرف، بر می‌گردد و واحد‌های چاپی، عملیات لازم را روی آن انجام می‌دهند.

محتویات تصویر چاپی

در سیستم‌های چاپ از این نوع، می‌توان محتویات تصویر چاپی را به دو روش به عرصه‌ی ظهور رساند. در ابتدا، می‌توان نسخه‌ی اصلی را با استفاده از یک اسکنر، اسکن کرد (اسکنری که یا در سیستم چاپی ادغام شده و یا از طریق یک رابط متصل شده است). سپس، می‌توان هم از داده‌های دیجیتالی ذخیره شده بر روی حامل‌های داده‌ای استفاده کرد و هم آنها را مستقیماً از طریق یک شبکه، به سیستم تولید رساند. سیستم نشان داده شده در شکل ۲۸-۳-۱، یک اسکنر مسطح تلفیقی دارد که اسکن نوری کرده و کپی تصویر را دیجیتال‌سازی می‌نماید. پس از به پایان رسیدن این مرحله، خود فرآیند چاپ انجام می‌شود.

اگر چه، در دستگاه‌های کپی متداول، مانند آن دسته از دستگاه‌هایی که در دفاتر و ادارات برای چاپ تک رنگی نصب می‌شوند، تصویر کپی، دیجیتال‌سازی نمی‌گردد بلکه مستقیماً بر روی استوانه‌ی رسانای نور، نوردهی می‌شود. سیستم‌های چاپی که اطلاعات را در قالب یک کپی آنالوگ دریافت می‌دارند (اورجینال یا نسخه اصلی)، معمولاً به «دستگاه‌های کپی» (Copier) معروفند و اصطلاح «چاپگر» هنگامی مورد استفاده قرار می‌گیرد که داده‌های تهیه شده مستقیماً در سیستم به شکل دیجیتال درمی‌آیند.

تفاوت «سرعت چاپی»  ان.آی.پی (NIP) و سرعت‌های چاپی دستگاه‌های افست ورقی

در اینجا، یک تفاوت قابل ملاحظه بین «سرعت چاپی» یک سیستم چاپی ان.آی.پی (NIP) و سرعت‌های چاپی دستگاه‌های افست ورقی وجود دارد. سیستم نشان داده شده در شکل ۲۸-۳-۱ (به دلیل ساختار مرکز تعبیه شده، نسبتاً سرعت بالایی دارد)، می‌تواند در یک ساعت، ۱۲۰۰ ورقه‌ی A3 را به چاپ برساند. اگر چه معمولاً یک دستگاه افست ورقی A3، در هر ساعت، چاپ ۱۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ ورقه را به اتمام می‌رساند.

این تفاوت در میزان کارآمدی، اصولاً نتیجه‌ی فناوری تصویرسازی به کار گرفته شده است. هر نوبت چاپ به تصویرسازی جدیدی نیاز دارد، حتی اگر قرار باشد تصویر یکسانی چاپ شود. از طرفی دیگر، سرعت تصویرسازی را، اجزای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلف تعیین می‌کنند (که متناسب با آن، قیمت هم تغییر پیدا می‌کند) و از طرفی دیگر، سرعت چاپ متاثر از فرآیند فیزیکی و طراحی انتقال مرکب و سیستم‌های جابه‌جایی کاغذ است.

کارکرد قطعات و اجزا

دقت و صحت کارکرد قطعات و اجزا (مخصوصاً بین سیستم‌های تصویری و گروه‌های سیلندری)، تابع شرایط کاملاً ویژ‌های است. به عنوان مثال، موقعیت‌ها باید کاملاً با در نظر گرفتن دقت و مقاومت مطلوب سنجیده شوند. هم چنین جابه‌جایی کاغذ‌ها هم باید با استفاده از سیستم‌های تکنیکی پیشرفته صورت پذیرد. از آنجا که سرعت چاپی بعضی از این سیستم‌ها پایین است، شرایط دینامیکی و بارگیری چنین دستگاه‌هایی، پایین‌تر است. در واقع ساختاری که ساده‌تر و سبک‌تر باشد، به تجهیزات کمتری هم نیاز دارد.

به دلیل در دسترس بودن اجزای با کیفیت فنی، «کیفیت چاپی» تولید شده توسط سیستم‌های الکتروفتوگرافی، در سطح بالایی قرار دارد. اگر چه، این کیفیت، خیلی پایین‌تر از کیفیت بالای تولید شده توسط فناوری‌های متداول است. کیفیت مربوط به سیستم‌های چاپی غیرتماسی، بر روی تعداد نقاط یا پیکسل‌ها در واحد مشخص، تعداد درجه‌های رنگی خاکستری (یا سطوح خاکستری) در هر پیکسل و «فناوری‌تونر» به کار گرفته شده تمرکز می‌کنند. سیستم نشان داده شده در شکل ۲۸-۳-۱، وضوح ۴۰۰dpi دارد. هنگام تصویرسازی یک پیکسل، می‌توان با تغییر در شدت پرتو نور تصویرسازی، شارژ‌های مختلفی به وجود آورد. این بدان معناست که امکان تشخیص ده درجه‌ی رنگی مختلف رنگ خاکستری، از طریق انتقال تونر متناسب با آن در پیکسل چاپی وجود دارد.

همان‌طور که در بخش ۳-۴-۱ توضیح داده شد و در شکل ۳۹-۴-۱ به نمایش گذاشته شد، بازتولید ساختار‌های بسیار ظریف، توسط تعداد نقاط یا پیکسل‌های یک واحد مشخص تعیین می‌شوند و درجه‌های رنگی خاکستری در هر پیکسل و تعداد نقاط، دامنه و درجه‌های تنال، بازتولید امکان‌پذیر را رقم می‌زنند.

عوامل کیفیت چاپ

هم‌چنین کیفیت چاپ تابع عوامل دیگری نیز است: کیفیت تونر، اندازه‌ی ذرات سازنده‌ی آن، شکل هندسی و ساختار شیمیایی/فیزیکی. معمولاً برای چاپ با کیفیت بالا، از تونرهایی استفاده می‌شود که اندازه‌ی ذرات آن تنها در حدود ۸-۶ میکرومتر باشد. بدین ترتیب امکان بازتولید تصویر با کیفیت بالا نیز فراهم می‌شود.

استفاده از تونر‌های پودری، ممکن است باعث ایجاد تغییر در کیفیت چاپ شود یعنی آن قسمت‌هایی از تصویر که نباید مرکب‌دهی شوند به ذرات پخش شده‌ی تونر آغشته می‌گردند.

آنچه که در ایجاد کیفیت بالای همگون وباز تولید و چاپ به بهترین روش، در فناوری‌های معمول که به یک الگوی چاپی (Master) نیاز دارند، نقش مهمی ایفا می‌کند، این است که در این فناوری‌ها از یک حامل تصویر ثابت استفاده می‌شود. این الگوی چاپی بیانگر تصویر در قالب یک الگوی (Master) مکانیکی است (فرآیند چاپ مکانیکی). در رابطه با الکتروفتوگرافی (فرآیند چاپ الکترونیکی)، نیاز مداوم به تصویرسازی دوباره می‌تواند، باعث تولید سیستمی شود که در هر نوبت چاپ تغییرات لازم را اعمال می‌کند.

 ان.آی.پی NIP

همان‌طور که در شکل ۲۶-۳-۱ نشان داده شده است، فناوری‌های الکتروفتوگرافی، می‌توانند با «تونر پودری یا مایع» هم کار کنند. هنوز استفاده از تونر‌های مایع رواج پیدا نکرده است، اگر چه اساساً مزیت آنان در این است که با استفاده از تونر کمتر، تصویر را با کیفیت بالاتری خلق می‌کنند.

هنگام مقایسه‌ی فناوری‌های چاپی متداول با چاپ غیرتماسی (به ویژه فناوری‌هایی که از یک تصویر میانی پنهان استفاده می‌کنند)، باید این نکته را خاطر نشان کرد که در ان.آی.پی NIP، به عنوان مثال در الکتروفتوگرافی، محیط استوانه‌ی رسانای نور باید با طول تصویر یکسان باشد. در بسیاری موارد، قطر استوانه، کوچکتر از ماکسیمم طول تصویر مورد نیاز است.

این بدان معناست که برای چاپ یک صفحه، استوانه (Drum) باید در یک چرخش ۳۶۰ درجه‌ای، تصویرسازی شود. بدین ترتیب، حتی اگر تصاویر چاپی یکسان باشند، تصویر پنهان و مرکب دهی توسط واحد مرکب دهی، در هر نوبت چاپ بر روی نقطه‌ی یکسانی از سطح استوانه به وقوع نمی‌پیوندد. بدون توجه به تونر پودری یا مایع، تجزیه‌ی مجدد مرکب (ink resplitting) مانند آنچه که در فرآیند چاپی افست ورقی رخ می‌دهد، در الکتروفتوگرافی، قابل قبول واقع نمی‌شود. اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی الکتروفتوگرافی و توضیح مفاهیم و مثال‌های سیستم در بخش‌های بعدی آورده شده است.

۲-۳-۳-۱- جوهر افشان

در اصل، فناوری چاپی غیرتماسی جوهر افشان، به یک حامل میانی برای اطلاعات تصویر، آن طور که یک استوانه‌ی رسانای نور در الکتروفتوگرافی انجام می‌دهد، نیاز ندارد. در فرآیند جوهر افشان، می‌توان مرکب را مستقیماً به روی کاغذ منتقل کرد.

همان طور که در شکل ۲۶-۳-۱ نشان داده شده است، می‌توان فناوری‌های جوهرافشان را به جوهر افشان «همگون» و جوهرافشان «قطره بر حسب تقاضا» (Drop on demand) تقسیم‌بندی کرد.

معمولاً مرکب مورد استفاده در چاپ جوهرافشان، مایع است. حرارت، مرکب را به حالت مذاب داغ درمی‌آورد. مرکب به روی سطح پاشیده می‌شود و در آن جا، پس از خنک شدن، سفت می‌گردد.

جوهرافشان پیوسته

اصلی‌ترین فناوری‌های جوهر افشان همراه با ویژگی‌های برجسته‌شان در شکل ۳۰-۳-۱ به تصویر کشیده شده‌اند. فناوری «جوهرافشان پیوسته» جریان پیوسته‌ای از قطره‌های کوچک مرکب تولید می‌کند که متناسب با تصویر شارژ شده و به صورت الکترونیکی کنترل می‌گردند. قطره‌های شارژ شده توسط یک میدان الکتریکی منحرف می‌شوند و قطره‌های شارژ نشده به روی کاغذ جاری می‌گردند. این بدان معناست که سیگنال تصویرسازی برای شارژ قطره‌ها، با یک تصویر چاپی نگاتیو همخوانی دارد.

معمولاً، چاپ جوهر افشان پیوسته، تنها بخش کوچکی از جریان قطره‌ها را به روی سطح می‌رساند. معمولاً در جوهر افشان پیوسته، تنها بخش کوچکی از حجم قطره‌ها که ورقه را متناسب با اطلاعات چاپی پوشش می‌دهند، به روی سطح منتقل می‌شوند. بخش بزرگی از آنها به سیستم باز می‌گردد.

از طرف دیگر، در فناوری معروف به «قطره بر حسب تقاضا»، یک قطره تنها زمانی تولید می‌شود که لازم باشد. مهم‌ترین فناوری‌های «قطره بر حسب تقاضا» [Drop on demand]، چاپ جوهر افشانی پیزو (Piezo) و چاپ جوهر افشان حرارتی است.

جوهرافشان حرارتی

«جوهرافشان حرارتی»، قطره‌ها را با حرارت دادن تولید می‌کند. در «جوهرافشان پیزو»، قطره‌ی مرکب شکل می‌گیرد و با تغییر شکل مکانیکی دهانه‌ی حفره، قطره‌ها از جوهر افشان (nozzle) خارج می‌شوند. تغییر شکل نتیجه‌ی وجود یک سیگنال الکترونیکی و ویژگی‌های پیزو الکتریکی (Piezoelectric) دیواره‌ی حفره است.

به دلیل شرایط تکنیکی موجود، در فناوری حرارتی، نسبت به فناوری پیزو،‌بسامد قطره‌های کوچک کمتر است.

اگر بخواهیم یک بینش نظام یافته داشته باشیم، چاپ جوهر افشان، برای انتقال اطلاعات به یک صفحه نرمال، در قالب یک تصویر چاپی، سریع‌ترین فناوری است. تنها کافیست که قطره‌ی کوچک مرکب را بر روی سیگنال‌های وابسته به تصویر تولید کرده و آن را مستقیماً‌ بدون استفاده از یک حامل میانی به روی سطح پاشید.

سیستم‌های چاپی جوهر افشان معمولاً در مقایسه با فناوری‌های چاپی که از الگو (Master) استفاده می‌کنند، کندتر هستند. یعنی با سرعت پایین‌تری کار چاپ را به اتمام می‌رسانند. مخصوصاً اگر تصویرسازی با استفاده از جوهر پخش‌های (nozzles) جداگانه انجام گیرد.

سیستم‌های جوهر افشان چهار تایی

شکل ۳۱-۳-۱، یک سیستم چاپی جوهر افشانی را نشان می‌دهد که در آن، با استفاده از سیستم‌های جوهر افشان چهار تایی، یک تصویر چهار رنگی خلق می‌شود. (هر سیستم برای هر کدام از چهار رنگ) برای انجام این کار، کاغذ به استوانه (یا سیلندر) بسته می‌شود و سیستم‌های جوهر افشان جداگانه (برای رنگ‌های سایان، ماژنتا، یلو و بلک)، تجزیه‌های رنگی جداگانه‌را به سطح منتقل می‌کند.

این امر در اثر حرکت اسکن محوری هد تصویرسازی و چرخش سریع استوانه، به وقوع می‌پیوندد. در سیستم نشان داده شده، یک تصویر رنگی A3، در حدود ۵ دقیقه چاپ می‌شود. در نتیجه، این نوع سیستم، بیشتر در چاپ نمونه‌های مورد استفاده در مرحله‌ی پیش از چاپ دیجیتالی، قبل از فرآیند رایانه به پلیت (CTP) (نوردهی دیجیتالی و بدون فیلم پلیت چاپ) کاربرد دارد.

همان‌طور که قبلاً توضیح داده شد، فناوری‌های جوهر افشان که معمولاً با وضوح تصویر بین ۶۰۰dpi تا ۳۰۰ کار می‌کنند، می‌توانند با قرار دادن قطرات کوچک در یک پیکسل، چندین درجه رنگ خاکستری تولید کنند. امکان خلق ۳۰ نوع درجه‌ی رنگی خاکستری، در سیستم‌های جوهر افشان با بسامد بالا میسر است.

برای افزایش کارآیی سیستم چاپی جوهر افشان، باید ردیف جوهر پخش‌کن‌ها به اندازه‌ی صفحه‌ی چاپی باشد.

شکل ۳۲-۳-۱، نمونه‌ای از یک سیستم جوهر افشان را به نمایش می‌گذارد که با استفاده از دو هد جوهر افشان، کل پهنای رول را چاپ می‌کند (۲۴۰dpi).

با استفاده از سیستم نشان داده شده، چاپ رنگی بر روی قسمت‌های بالایی و پایینی رول ممکن شده است.

هر چند، سیستم نشان داده شده در شکل، تنها در چاپ رنگی مقطعی و نه در فرآیند رنگی چاپ هافتنی کاربرد دارد.

مرکب خشک کنی در چاپ جوهر افشان، معرف مسئله‌ای خاص است و قابلیت سطح کاغذ برای نگهداری مرکب، نیازمند توجه ویژه‌ای می‌باشد.

معمولاً برای چاپ تصاویر با کیفیت بالا، از کاغذ‌های روکش‌دار ویژ‌های استفاده می‌شود. اگر چه به کارگیری مرکب‌های خاص همراه با یک فرآیند مرکب خشک کنی سازگار شده، می‌تواند طیف کاغذ‌های قابل قبول را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. مرکب‌های مذاب داغ، طرفداران بسیاری دارند چون به سرعت خشک می‌شوند و چاپ را بر روی طیف گسترد‌های از کاغذ به انجام می‌رسانند.

در بخش‌های بعد، به طور مفصل به فناوری ان.آی.پی (NIP) چاپ جوهرافشان، مفاهیم سیستمی و ذکر نمونه‌ها خواهیم پرداخت.

۳-۳-۳-۱- سیستم‌های چاپ استوار بر فناوری‌های چاپی غیرتماسی

شکل ۳۳-۳-۱ در قالب یک جدول نشان می‌دهد که امکان تنظیم سیستم‌های تولیدی رسانه‌ی چاپ که بر اساس فناوری‌های چاپی غیرتماسی کار می‌کنند، وجود دارد.

چنین سیستم‌هایی قادرند، کل محصول چاپی را به صورت این-لاین (in-line) تولید کنند. در فناوری‌های چاپی غیرتماسی، آنچه که از اهمیت اساسی برخوردار است، این است که تصویر چاپی پس از چاپ، خشک شده باشد (همانند آنچه که پیرامون الکتروفتوگرافی با مرحله‌ی تثبیت یا فرآیند‌های جوهرافشان که از تکنیک‌های مرکب خشک‌کنی یا مرکب مذاب داغ استفاده می‌کنند، گفته شد). در این روش، می‌توان مرحله‌ی پایانی و تکمیلی را (جمع‌آوری، اتصال و تاکردن اوراق)، به صورت این لاین (in-line) انجام داد، بدین ترتیب، ذخیره‌سازی میانی ورقه‌های چاپی، کار بیهوده و زائدی است.

شکل ۳۴-۳-۱، نمونه‌ای از یک «سیستم چاپی» را نشان می‌دهد که یک بروشور کاملاً تمام شده را کپی به کپی پس می‌دهد. در اینجا، جریان چاپ به صورت دیجیتالی کنترل می‌شود و یک فایل داده‌ای شامل تمامی فنون، تصاویر و اطلاعات گرافیکی است که قرار است صفحه‌به صفحه به چاپ برسند. پیش از این که کار چاپ آغاز شود، می‌توان از طریق یک اسکنر مسطح متصل، اضافات و تغییرات لازم را اعمال کرد. این نوع سیستم تولیدی را می‌توان به صورت خلاصه، سیستم «داده‌ها وارد- محصول خارج» نامید.

اگر قرار است که از سیستم‌های چاپی منطبق بر فناوری‌های غیرتماسی استفاده شود، باید توصیف کاملی از «محصول چاپی» در «قالب دیجیتالی» داشته باشیم.

شکل ۳۵-۳-۱، در قالب یک جدول ساده شده نشان می‌دهد که در مرحله‌ی پیش از چاپ، برای آماده‌سازی کل صفحه‌ی چاپی با متون، گرافیک‌ها و تصاویر به صورت دیجیتال، برای چاپ تک یا چند رنگی، چه اقداماتی باید صورت پذیرد. توضیحات بیشتر در این زمینه در بخش ۲-۳ داده خواهد شد.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true