گزارشی از نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
گزارشی از نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی

بهمن ماه سال جاري محل دائمي نمايشگاههاي بينالمللي تهران ميزبان شانزدهمين دوره نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات صنعت چاپ و بسته بندي تهران است. نمايشگاهي كه عليرغم تجربهاي ۱۵ ساله هنوز هم محل بحث و جدلهاي فراواني است. چگونگي و نحوه برگزاري اين نمايشگاه كه از چهاردهمين دوره با مديريت مجمع امور صنفي صنوف توليدي و خدمات فني تهران و توسط شركت نمايشگاهي صنوف برگزار ميگردد، ديدگاههاي موافق و مخالف بسياري را به خود جلب كرده و موضعگيريهاي متفاوت و گاه متناقضي را در بدنه فعالان صنعت چاپ و بسته بندي كشور پديد آورده است.

سياستگذاري، برنامهريزي و فعاليتهاي اجرايي نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران، در ۱۵ دوره گذشته تابع نظامي يكپارچه و مديريتي واحد نبوده است. نظامي كه بتواند برپايه اصول علمي و بهرهمندي از تجربيات ادوار گذشته، شرايطي را فراهم آورد تا در هر دوره شاهد پيشبرد بهينه و رشد روزافزون كيفي و كمي آن باشيم. نمايشگاهي كه عليرغم تجربهاي ۱۵ ساله هنوز هم در بسياري از زمينهها با مشكلات جدي و عديدهاي روبرو است.

مسئوليت برگزاري اين نمايشگاه از چهاردهمين دوره و در پي اعلام نارضايتي بخش اعظمي از مديران، كاركنان و دستاندركاران صنعت چاپ كشور از كيفيت برگزاري سيزدهمين دوره، برعهده مجمع امور صنفي صنوف توليدي و خدمات فني تهران گذارده شد. مجمع نيز پس از بررسيهاي بسيار، برگزاري اين نمايشگاه را به شركت نمايشگاهي صنوف واگذار كرد. با احتساب برگزاري اين دوره نمايشگاه در سال جاري، ۴ دوره است كه شركت مذكور مسئوليت مديريت و برنامهريزي نمايشگاه چاپ و بسته بندي را برعهده داشته و اقدام به برگزاري آن مينمايد.

اختلافنظرها و انتقاداتي كه بخشي از بدنه صنف نسبت به نحوه برگزاري و عملكرد مجري برگزاري نمايشگاه داشتند به اندازهاي است كه اتحاديه صادركنندگان خدمات صنعت چاپ ايران به همراه دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با تحريم شانزدهمين دوره نمايشگاه چاپ و بسته بندي تهران تصميم گرفتند نمايشگاه بينالمللي ديگري را برگزار كرده و سرانجام موفق شدند تا مجوز برگزاري نمايشگاه چاپ و بسته بندي كشورهاي عضو اكو را از سازمان توسعه تجارت دريافت كرده و اين نمايشگاه را تحت عنوان «پكو» از ۲۸ آبان تا ۲ آذر ماه سال ۱۳۸۸ در محل نمايشگاه بينالمللي شهر مشهد برگزار نمايند.

برخي از تحليلگران صنفي و صنعتي كشور و فعالان صنعت چاپ نيز همانند اتحاديه صادركنندگان خدمات صنعت چاپ و دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بر اين باورند كه نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران داراي مشكلات عمده و مسائل فراواني است. ليكن پرسش اصلي اينجاست كه با وجود اين مسئله چه بايد كرد؟

آيا برگزاري نمايشگاههاي متعدد تحت عناوين و با نامهاي گوناگون مشكلي از صنعت چاپ كشور را مرتفع ميسازد؟ آيا جدا شدن بخشهاي مختلف مديريتي ـاعم از دولتي، صنفي و خصوصيـ از يكديگر سودي براي صنعت چاپ و بسته بندي ايران به همراه دارد؟ آيا توزيع و اتلاف انرژي و سرمايههاي صنعتي و صنفي كشور به منظور برگزاري نمايشگاههاي موازي و با اهداف يكسان صرفهاي براي صنايع كشور به همراه دارد؟ آيا بهتر نيست با كنار گذاردن اختلافات گروهي و دستهاي همهي فعالان اين بخش در كنار يكديگر تلاش كرده و شرايطي را فراهم آورند تا از آنچه كه موجود است حمايت كرده و در جهت بهبود روزافزون آن تلاش نمايند؟

و سوالات و پرسشهاي بيشمار ديگري كه طرفين، در هر دو سوي اين مجادله به منظور سهمخواهي بيشتر بايد پاسخگوي آن باشند. بايد توجه داشت كه نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران به هر صورت ۱۵ سال تجربهآموزي كرده و برگزاركنندگان آن امروزه با شرايط و اقتضائات اين صنعت آشنا شدهاند. تفاوتهاي آشكاري كه در زمينه كيفيت برگزاري ميان سيزدهمين دوره و پانزدهمين دوره وجود داشت، بيانگر همين تجربه و شناخت است.

خوشبختانه مديران و برنامهريزان نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران نيز همانند ديگر بخشها، براي پيشرفت، رشد و تعالي روزافزون صنعت چاپ كشور تلاش كرده و در اين مسير خواهان بهرهمندي از تجربيات و اندوختههاي تمامي فعالان صنعت چاپ كشور هستند.

همانطور كه پيشتر نيز اشاره شد نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران در سه دوره گذشته توسط شركت نمايشگاهي صنوف برگزار ميشود.

اين شركت دبيرخانه و ستادي را راهاندازي نموده است كه نمايندگان اتحاديههاي چاپخانهداران تهران، ليتوگراف، كليشه، مهر و پلاك و چاپ سيلك اسكرين تهران و صحافان تهران به عنوان اعضاي دائمي در آن حضور دارند.

در حقيقت ستاد برگزاري نمايشگاه با نظر كارشناسي نمايندگان اتحاديههاي صنفي مرتبط با صنعت چاپ برنامهريزي كرده و سعي دارد تا در حد توان و امكانات موجود شرايط و اقتضائات لازم به منظور برگزاري نمايشگاهي در ابعاد صنعت چاپ و بسته بندي ايران را ايجاد نمايد. مصطفي تيناي تهراني به نمايندگي از اتحاديه چاپخانهداران تهران، غلامرضا شجاع به نمايندگي از اتحاديه ليتوگراف، كليشه، مهر و پلاك و چاپ سيلك اسكرين تهران و جليل غفاري رهبر به نمايندگي از اتحاديه صحافان تهران در اين ستاد حضور داشته و نقطهنظرات خود را به مسئولين برگزاري نمايشگاه انتقال ميدهند.

استفاده از كارشناسان و عناصر فني و تخصصي صنفي ميتواند فرصتها و امكانات مناسبي را فراروي برگزاركنندگان نمايشگاه چاپ و بسته بندي تهران قرار دهد. بدين طريق امكان رفع مشكلات تخصصي، رعايت نكات فني، خدماترساني كارشناسي و… براي مجري برگزاري نمايشگاه فراهم شده است. همانگونه كه فعالان صنعت چاپ در ارزيابي و بررسياي كارشناسي ميتوانند به تفاوتهاي آشكار كيفي و كمي و پيشرفتهاي صورتگرفته طي چند دوره گذشته دست يافته و قضاوتي عادلانه و صحيح را در اين مورد داشته باشند.

ناگفته نماند نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران كماكان با مشكلات جدي و عديدهاي روبرو است.

مشكلاتي كه اين نمايشگاه را از سطح كيفي مناسب و در حد استانداردهاي بينالمللي دور ساخته است. دقتنظر و بررسي كارشناسي نمايشگاههاي صنعت چاپ و بسته بندي كشورهاي تركيه، امارات عربي متحده، كويت، قطر، عربستان و… نشان ميدهد كه متأسفانه هنوز هم نمايشگاه تهران حتي در حد نمايشگاههاي كشورهاي منطقه نيز برگزار نميشود.

تعدادي از نمايشگاههاي كشورهاي مذكور سابقهاي بسيار كمتر از نمايشگاه تهران دارند. ليكن توانستهاند با تكيه بر اصول علمي، استفاده از تجربيات كشورهاي توسعهيافته، ثبات مديريتي و استمرار در برنامههاي استراتژيك مديران مسئول و بهرهمندي از ساختارهاي منسجم و علمي، شرايط مناسبي را براي فعالان صنعت چاپ و بسته بندي اين كشورها پديد آورند. در اين ميان ثبات مديريتي و تدوين و استفاده از برنامههاي ميانمدت و بلندمدت از اهميت و جايگاه خاصي برخوردار است.

تجربه جوامع صنعتي و كشورهاي توسعهيافته نشان ميدهد يكي از راهكارهاي كمهزينه، كارآمد، راهبردي و علمي پيشرفت و توسعه صنايع، ثبات در مديريت و تدوين برنامههاي استرتژيك و اجرايي ميانمدت و بلندمدت است. به طور كلي ميتوان يكي از مشكلات اصلي نمايشگاه چاپ و بسته بندي تهران را صدور مجوزهاي كوتاهمدت به منظور برگزاري اين نمايشگاه دانست.

قدر مسلم رفع بخش قابل توجهي از مشكلات و موانع موجود در نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران نيازمند برنامههاي ميانمدت و بلندمدت است.

مشكلاتي كه نميتوان آنها را در كوتاهمدت مرتفع ساخت. لذا مديران و دستاندركاران نمايشگاه بايد فرصت و زمان كافي را به منظور اين برنامهريزيها داشته باشند و بتوانند در قالب برآوردها و كارشناسيهاي علمي و تخصصي اين قبيل مشكلات را حل نمايند. موضوعي كه اميد است مسئولان امر در سازمان توسعه تجارت و وزارت بازرگاني نسبت به حساسيت و دقت لازم را داشته باشند.

ماهنامه چاپ و تبليغات كه اطلاع رساني صحيح و كارآمد، فرهنگسازي و انتقال و استفاده از تجربيات ارزنده و ارزشمند فعالان صنعت چاپ كشور را به عنوان وظيفه اصلي و رسالت مطبوعاتي خود در نظر گرفته، تلاشي بيوقفه را در راستاي تحقق اين مهم آغاز نموده است. از اين رو و با توجه به نزديكي ايام برگزاري شانزدهمين دوره نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران ـاول تا چهارم بهمنماه سال ۱۳۸۸ـ به سراغ مديران و مسئولان برگزاري نمايشگاه چاپ و بسته بندي تهران رفته و درخصوص كموكيف برگزاري اين دوره، مشكلات و موانع پيش رو، برنامهها و راهكارهاي در نظر گرفته شده به منظور رفع مشكلات گذشته و… در قالب ميزگردي تخصصي با آنان به گفتگو نشسته است.

اين ميزگرد با حضور نمايندگان ماهنامه چاپ و تبليغات و حسن ميرميري رئيس، رضا توكل مدير اجرايي و جليل غفاري رهبر نماينده اتحاديه صنف صحافان تهران در ستاد برگزاري نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران برگزار گرديد.

برگزاري اين نشست فرصتي مغتنم را در اختيار نمايندگان ماهنامه چاپ و تبليغات قرار داد تا بتوانند در قالب پرسشهايي صريح و مستقيم ضمن انتقال ديدگاهها، نطقهنظرات، انتقادات و پيشنهادهاي فعالان و بدنه صنعت چاپ و بسته بندي كشور به برگزاركنندگان نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران، درخواستها، دلايل و مواضع برگزاركنندگان نمايشگاه چاپ و بسته بندي تهران را نيز جويا شوند.

دستاندركاران اين ماهنامه ضمن تشكر و قدرداني از مديران و مسئولان شركت نمايشگاهي صنوف، مجمع امور صنفي و حاضران در ميزگرد مطبوعاتي شانزدهمين دوره نمايشگاه چاپ و بسته بندي تهران، اميدوارند تا كليه مديران دولتي و صنفي صنعت چاپ به تأسي از مسئولان ستاد برگزاري نمايشگاه چاپ و بسته بندي تهران فرصتي اينچنين را فراهم آورند. قدر مسلم بررسيهاي كارشناسي در قالب نشستهاي مطبوعاتي و تخصصي ميتواند راهكارهاي بسيار مناسبي را در زمينه رشد و ارتقاء كمي و كيفي صنايع كشور و بخصوص صنعت چاپ فراهم آورد.

آنچه در پي ميخوانيد حاصل گفتگويي انتقادي در ميزگرد مذكور است:

نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران طي ۱۵ دوره گذشته همواره با مشكلات و مسائل متعددي دست به گريبان بوده است. يكي از بزرگترين مشكلات نمايشگاه زمان برگزاري آن در بهمن ماه است. به گونهاي كه فعالان صنعت چاپ و بسته بندي كشور همواره نسبت به زمان برگزاري نمايشگاه انتقاداتي را داشتهاند. به زعم بسياري از فعالان صنعت چاپ ايران، يازدهمين ماه سال از جهات گوناگون، زمان مناسبي به منظور برگزاري نمايشگاه چاپ و بسته بندي محسوب نميشود.

چرا كه تعداد زيادي از چاپخانههاي كشور در ماههاي پاياني سال، با حجم بسيار بالايي از سفارشات چاپي روبرو هستند و زمان انجام و تحويل اين سفارشات دقيقاً مصادف با برگزاري نمايشگاه چاپ و بسته بندي تهران است. علاوه بر اين بهمن و اسفند هر سال پايان سال مالي شركتهاي توليدي و صنعتي است. اين شركتها به طور معمول سعي ميكنند هزينههاي سالانه خود را جمعبندي كرده، ترازنامهها را آماده ساخته و به طور كلي رديف بودجهاي جديدي را در اين ايام باز نميكنند.

از ديگر مشكلات زمان برگزاري نمايشگاه ميتوان به سرماي هوا در كشورهاي مرتبط با نمايشگاه تهران اشاره كرد. اگر هدف از اين نمايشگاه جذب سرمايهگذاران خارجي و بسترسازي به منظور ايجاد راه ترانزيت خريد و فروش ماشينآلات صنعت چاپ باشد، حضور و شركت نمايندگاني از كشورهاي توسعه يافته ـبه عنوان فروشنده و سرمايهگذارـ و كشورهاي منطقه ـبه عنوان خريدار و سفارشدهندهـ ضروري به نظر ميرسد.

حال با توجه به شرايط جوي حاكم بر كشورهاي اروپايي ـكه عمدهترين صادركنندگان ماشينآلات و تجهيزات صنعت چاپ محسوب ميشوندـ همچنين شرايط اقليمي ايران در بهمن ماه، شرايط حضور اين كشورها با مشكلات بسياري روبرو ميكند. طي چند دوره گذشته همواره بحث جابجايي زمان برگزاري نمايشگاه در محافل صنفي مطرح بوده است. به چه علتي هنوز زمان برگزاري نمايشگاه تغيير نكرده است؟ و آيا ستاد برگزاري نمايشگاه راهحلهايي را به منظور رفع اين مشكل در نظر گرفته است؟

پاسخ (ميرميري): همانطور كه اشاره كرديد نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران تاكنون ۱۵ دوره برگزار شده و شركت نمايشگاهي صنوف تنها سه دوره مسئوليت مستقيم برگزاري آن برعهده داشته است. حال سوال اينجاست كه چرا تا پيش از اينكه شركت نمايشگاهي صنوف مسئوليت برگزاري نمايشگاه را عهدهدار شود، بدنه صنعت چاپ ايران نسبت به زمان برگزاري آن انتقاد نداشتند؟ آيا ميتوان اين انتقاد را در زمره انتقادات سازنده و به منظور بهينهسازي موقعيت نمايشگاه قلمداد كرد؟ آيا مسائل صنفي و گروهي در آن نقش ندارند؟ آيا …؟ در اين زمينه سوالات و پرسشهاي فراواني مطرح است. به نظر ميرسد عدهاي قصد دارند تا با جوسازي و فرافكني نقاط ضعف و مشكلات اجرايي حوزههاي مديريتي خود را پوشش داده و از اين طريق امتيازاتي را به دست آورند.

با تمام اين اوصاف به منظور رفع اين مشكل تلاش و كوشش فراواني داشتهايم. تحقق اين هدف مستلزم بررسيهاي دقيق و كارشناسي و تلاشهاي بسيار گستردهاي است. جابجايي زمان برگزاري نمايشگاه بينالمللي صنعتي، از جمله اهدافي است كه نياز به برنامههاي بسيار و دقتنظر فراوان دارد.

مشكلات موجود به چند دسته زير تقسيم ميشوند:

الفـ برگزاري دو نمايشگاه بينالمللي در يك سال ميلادي: تغيير زمان برگزاري نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي از بهمن ماه به يكي از ماههاي فصل تابستان يا پاييز، نيازمند برگزاري دو نمايشگاه بينالمللي با يك نام در يك سال ميلادي است. اين موضوع از نظر مجامع نمايشگاهي بينالمللي اقدام پسنديدهاي محسوب نشده و حركتي غيرحرفهاي به شمار ميرود. از طرفي هماهنگيهايي كه بايد در سطح بينالمللي صورت پذيرد اين مشكل را دوچندان كرده و توجيه كمپانيها، شركتها و مؤسسات صنعتي و اقتصادي كه در نمايشگاه حضور پيدا ميكنند در اين زمينه هم بايد با كار كارشناسي و دقت فراوان انجام شود.

بـ تراكم نمايشگاههاي بينالمللي در ايام مورد درخواست: ماههاي پاياني تابستان يا اوايل پاييز زمانهايي هستند كه محل دائمي نمايشگاههاي بينالمللي تهران با حجم بسيار بالا و تراكم زياد نمايشگاههاي تخصصي صنعتي در حوزههاي گوناگون مواجه است. بيشتر اين نمايشگاهها نيز با مجوزهاي سه ساله اقدام به برگزاري نمايشگاه مينمايند. اين شرايط موجب ميشود شركت نمايشگاههاي بينالمللي تهران بابت تغيير در زمان برگزاري نمايشگاه چاپ و بسته بندي تهران با مشكلات و مسائل متعددي روبرو شود. قدر مسلم ضرورت جابجايي نمايشگاه نكتهاي است كه حتي مديران شركت نمايشگاههاي بينالمللي تهران نيز از آن اطلاع دارند و اين عزيزان نيز تلاش بسياري در اين زمينه انجام دادهاند.

ليكن بايد توجه شود كه اين جابجايي امري بسيار مهم و مشكل است.

جـ استفاده از سالنهاي استاندارد: در سال جاري امكان تغيير زمان برگزاري نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران وجود داشت. مسئولان شركت نمايشگاههاي بينالمللي تهران اعلام آمادگي كردند كه برگزاركنندگان نمايشگاه چاپ و بسته بندي تهران ميتوانند اين نمايشگاه در آذر ماه سال جاري برگزار نمايند. ليكن در اين صورت نميتوانند از سالنهاي استاندارد و با كيفيت نمايشگاه استفاده كنند.

اين موضوع در جلسات متعدد ستاد برگزاري مورد ارزيابي و كارشناسي قرار گرفت و در نهايت اعلام شد كه نميتوان نمايشگاه چاپ و بسته بندي را در سالنهاي غيراستاندارد برگزار كرد. فعالان صنعت چاپ به خوبي واقفند كه سالنهاي مورد استفاده براي نمايشگاه صنعت چاپ و بسته بندي بايد از استانداردهاي جهاني برخوردار باشد. نصب ماشينآلات و تجهيزات، زيرساخت سالنها، سقف سالنها، تهويه هواي مناسب و… از جمله ويژگيهايي است كه براي برگزاري نمايشگاه صنعت چاپ مورد نياز ميباشد.

لذا امكان برگزاري نمايشگاه در آذر ماه سال جاري و استقرار غرفهگذاران در سالنهاي مورد نظر شركت نمايشگاهي مورد قبول واقع نشد. در نتيجه ستاد برگزاري نمايشگاه تصميم گرفت اين نمايشگاه امسال نيز در بهمن ماه برگزار شده و در زمان مقتضي و با رعايت تمامي نكات استاندارد، زمان برگزاري آن تغيير يابد.

همانگونه كه اشاره شد تغيير زمان برگزاري نمايشگاه به صورت اصولي و علمي و با كار كارشناسي و دقيق مستلزم بررسيهاي بسيار زيادي است كه بايد مورد توجه قرار گيرند. ليكن عليرغم وجود تمام مشكلات و موانع پيش رو، ستاد برگزاري نمايشگاه تاكنون موفق شده است بخش اعظمي از اين مهم را انجام داده و به احتمالي قريب به يقين هفدهمين دوره نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران (سال ۱۳۸۹) در ماههاي پاياني تابستان يا اوائل پاييز برگزار خواهد شد. تنها مشكل موجود برگزاري دو نمايشگاه بينالمللي صنعتي در يك سال ميلادي است. اين مشكل نيز تنها در اولين دوره وجود خواهد داشت و از دورههاي آتي برگزاري نمايشگاه به روال عادي خود باز ميگردد.

علاوه بر مشكل زمان برگزاري نمايشگاه در بهمن ماه هر سال، انتقادات ديگري نيز از سوي بدنه و فعالان صنعت چاپ كشور نسبت به نحوه برگزاري نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران وجود دارد. مشكلاتي از قبيل عدم وجود خدمات رفاهي عمومي، عدم جذب مخاطب تخصصي، عدم حضور شركتها و كمپانيهاي مطرح داخلي و خارجي به عنوان غرفهگذار و… كه مدتهاست فعالان صنعت چاپ و بسته بندي كشور نسبت به آنها انتقاد داشته و نقطهنظراتي را در اين زمينه بيان ميكنند. ستاد برگزاري نمايشگاه چه تمهيداتي را به منظور رفع اين مشكلات در نظر گرفته است؟ آيا به طور كلي رفع مشكلات مذكور را در حوزهي فعاليتهاي ستاد ميدانيد؟

پاسخ (ميرميري): در اين دوره خدمات جديدي را به منظور جذب مخاطبان تخصصي و بازديدكنندگان حرفهاي در نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران در نظر گرفتهايم. ارسال كارت دعوت و بليط ورودي براي تمام اتحاديه صنفي به مقدار كافي يكي از اين راهكارهاست. به طور قطع اتحاديههاي صنفي شناخت خوبي نسبت به متخصصين و كارشناسان صنعت چاپ كشور در بخشهاي پيش از چاپ، چاپ و پس از چاپ دارند. لذا اين اتحاديه ميتوانند با استفاده از كارتهاي دعوت و بليطهاي ورودي كه در اختيارشان قرار ميگيرد، ميهمانان تخصصي و حرفهاي را به نمايشگاه جذب نمايند.

از طرف ديگر، قرار دادن امكانات رفاهي مناسب نظير VIP، وسائل پذيرايي و… نيز تدارك ديده شده است كه در اختيار ميهمانان ويژه نمايشگاه قرار ميگيرد. از ديگر امكاناتي كه در اين دوره به غرفهگذاران و مخاطبان نمايشگاه ارائه دادهايم، راهاندازي و به كارگيري سايت اينترنتي سالانه است. به طوري كه كليه اطلاعات مربوط به غرفهگذاران كه شامل خدمات، تجهيزات، امكانات و… هر غرفهگذاري است، به مدت يكسال بر روي سايت اينترنتي نمايشگاه درج خواهد شد. بدينوسيله هر مخاطبي كه به اطلاعات تخصصي خاصي در اين زمينه نياز داشته باشد، ميتواند با مراجعه به سايت نمايشگاه در طول يك سال از اين اطلاعات بهرهبرداري نمايد.

به طور كلي ستاد برگزاري و برگزاركنندگان نمايشگاه تمام تلاش خود را به منظور ارتقاء سطح كيفي آن انجام داده و ميدهند.

بايد توجه داشت كه نميتوان انتظار داشت نمايشگاه چاپ و بسته بندي تهران در اندازه نمايشگاههاي جهاني برگزار شود. چرا كه متأسفانه زيرساختها و بنمايههاي آن هنوز در كشور وجود ندارد. برگزاري نمايشگاهي در حد و اندازه نمايشگاههاي مطرح بينالمللي و جهاني مستلزم ايدهپردازي، طراحي، برنامهريزي و اجرايي است كه يك عزم ملي را ميطلبد. نميتوان از مجري برگزاري نمايشگاه چاپ و بسته بندي انتظار داشت تا شرايطي را فراهم آورد كه اين نمايشگاه در سطح نمايشگاه دروپا يا شيكاگو يا… برگزار گردد. ستاد نمايشگاه به عنوان مجري اصلي برگزاري نمايشگاه نيز از نحوه برگزاري نمايشگاه رضايت كامل نداشته و با مطالعه چگونگي برگزاري نمايشگاههاي بينالمللي در كشورهاي توسعهيافته و حتي منطقه توانسته است به نقاط ضعف نمايشگاه تهران پي برده و در حد امكان نسبت به رفع آنها اقدام نمايد. ليكن همانطور كه پيشتر نيز اشاره شد تحقق اين مهم نيازمند عزمي ملي و همهجانبه است.

يكي از مشكلاتي كه بخصوص در دو دوره گذشته در نمايشگاه وجود داشت، عدم وجود ماشينآلات چاپ و حضور پرتراكم شركتهايي است كه نوع خاصي از ماشينآلات بسته بندي مانند PET، BOPP، پركن و نظاير آن را توليد ميكنند. آيا سياستگذاري ستاد برگزاري نمايشگاه بر اين منوال در نظر گرفته شده است؟ و اگر چنين تصميمي در ستاد گرفته نشده، به چه دليلي توليدكنندگان و نمايندگيهاي فروش ماشينآلات چاپ حضور كمرنگ و كماثري در نمايشگاه دارند؟ آيا براي رفع اين نقيصه برنامهريزيهاي خاصي صورت گرفته است؟

پاسخ (غفاري رهبر): در ابتداي امر بايد اشاره شود كه نميتوان صنعت چاپ را از صنعت بسته بندي تفكيك و جدا نمود. به هر حال اين دو صنعت به طور كامل در هم تنيدهاند. بسته بندي بدون چاپ و در بيشتر مواقع چاپ بدون بسته بندي معني و مفهومي ندارند. اين دو صنعت به صورت كامل به يكديگر خدمترساني مينمايند. اما وجود اين مسئله در نمايشگاه بينالمللي چاپ و بسته بندي تهران مشهود است.در خصوص ايجاد و پيدايش آمدن اين مشكل علل و دلايل مختلفي دارد.

البته اين دلايل به وضوح آشكار بوده و شناخت و دريافت آنها نيازمند تحقيق و بررسي زيادي نيست. اين پرسش را بايد در دو بخش پاسخ داد. نخست بايد دلايل عدم حضور شركتهاي توليدكننده و نمايندگيهاي فروش شركتهاي توليدكننده ماشينآلات صنعت چاپ مورد بررسي قرار گيرد؛ و در مرحله بعد بايد علل استقبال فراوان شركتهاي توليدكننده دستگاههاي بسته بندي مذكور از نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران ارزيابي شوند.

دلايل عدم حضور شركتهاي توليدكننده و نمايندگيهاي فروش شركتهاي توليدكننده ماشينآلات صنعت چاپ:

الفـ خدمات گمركي:

در سالهاي گذشته و ادوار پيشين، واردات ماشينآلات در نمايشگاه بينالمللي چاپ و بسته بندي تهران از معافيتهاي مالياتي و خدمات گمركي بهرهمند بود. ليكن متأسفانه به دلايل مختلف چند سالي است كه اين خدمات ديگر ارائه نميشوند. قيمت بسيار بالاي ماشينآلات صنعت چاپ، هزينه حمل و نقل، حساسيت ماشينآلات مدرن و مهمتر از همه نگراني از فروش يا عدم فروش اين ماشينآلات از جمله دلايلي است كه علاقهمندي شركتهاي توليدكننده و نمايندگيهاي فروش ماشينآلات چاپ را نسبت به حضور در نمايشگاه كمتر نموده و ديگر شاهد حضور آنها در نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران نيستيم.

بـ ركود اقتصاد جهاني:

ركود اقتصاد جهاني تأثير بسيار مخربي بر روي كليه شركتها و مؤسسات صنعتي و اقتصادي در سطح بينالمللي داشته است. اين مشكل دو مسئله را باعث شده است. اول آنكه حجم توليد كمپانيها پايين آمده و از طرف ديگر قدرت خريد شركتهاي مقصد نيز به شدت كاهش يافته است. در نتيجه حضور نمايشگاهي مانند نمايشگاه چاپ و بسته بندي تهران با ريسك بسيار بالايي روبرو است. بدين جهت شركتهاي توليدكننده تمايل چنداني به حضور در نمايشگاه ندارند.

علل استقبال شركتهاي توليدكننده ماشينآلات و تجهيزات بسته بندي:

الفـ قيمت تمام شده پايين:

قيمت تمام شده ماشينآلات و تجهيزات بسته بندي مانند PET، BOPP و پركن نسبت به ماشينآلات چاپ بسيار پايينتر است. علاوه بر خدمات وسيعي كه اين نوع ماشينآلات در حوزه بسته بندي ارائه مينمايند، قيمت بسيار مناسبي نيز دارند. تعداد قابل توجهي از سرمايهگذاراني كه با سرمايههاي اندك درصدد تأسيس و راهاندازي واحدهاي توليدي و خدماتي هستند، ميتوانند با استفاده از اين نوع ماشينآلات مجموعه كوچك و متوسط راهاندازي نمايند. در نتيجه استقبال بسيار خوبي از اين تجهيزات در نمايشگاه به عمل ميآيد. يكي از مهمترين دلايل استقبال شركتهاي توليدكننده ماشينآلات و تجهيزات بسته بندي PET، BOPP و پركن در نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران را ميتوان در قيمت تمام شده پايين و مقرون بصرفه بودن حضور در نمايشگاه توسط توليدكنندگان آنها دانست.

بـ توليد در داخل كشور:

خوشبختانه تكنولوژي و امكان توليد اين نوع ماشينآلات در داخل كشور وجود دارد. برخلاف ماشينآلات صنعت چاپ كه به هيچوجه در داخل كشور توليد نميشوند، تجهيزات PET، BOPP و پركن در داخل كشور به صورت فراوان توليد ميشوند. اين موضوع سبب ميشود توليدكنندگان داخلي كه هزينه بسيار پايينتري نسبت به غرفهگذاران خارجي در نمايشگاه ميپردازند، انگيزه بيشتري جهت شركت و حضور در نمايشگاه داشته باشند.

عليرغم توضيحات جنابعالي، شاهد بوديم كه در نمايشگاه پكو تعداد قابل توجهي از نمايندگيهاي فروش مطرح ماشينآلات صنعت چاپ حضور يافته بودند. شركتهاي ايرانروتاتيو، مگاپس، بهامينپويا، رايان پردازش تصوير و… در اين نمايشگاه كه در شهر مشهد برگزار شد، به عنوان غرفهگذار حضور داشتند. شما اين موضوع را چگونه ارزيابي كرده و چه پاسخي به اين مسئله داريد؟ به هر صورت مشكلاتي كه ذكر شد، در نمايشگاه پكو نيز وجود داشت، علت حضور اين شركتها در نمايشگاه پكو و عدم حضور آنها در نمايشگاه تهران را در چه مسئلهاي ميدانيد؟

پاسخ (غفاري رهبر): اين سوال ستاد برگزاري نمايشگاه نيز هست. چطور امكان دارد شركتهاي معتبري كه در سطح منطقه از اعتبار بسيار زيادي برخوردار هستند، در نمايشگاهي كه براي اولين دوره برگزار شده و برگزاركنندگان هيچ تجربهاي در زمينه برگزاري نمايشگاه ندارند و گسترهي آن نيز تنها محدود به كشورهاي عضو سازمان منطقهاي اكو است، شركت ميكنند؛ ولي در نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران كه حداقل ۱۵ سال تجربه برگزاري را پشت سر گذاشته است، حضور پيدا نميكنند.

قدر مسلم منطقي به نظر نميرسد كه نمايشگاهي در شهرستان كه براي اولين بار برگزار شده و با محدوديتهايي در زمينه جذب مخاطب نيز روبرو است، اعتبار و امكانات بيشتري نسبت به نمايشگاهي كه در تهران برگزار ميشود داشته باشد. اعضاي ستاد برگزاري نمايشگاه چاپ و بسته بندي تهران نحوه برگزاري اين نمايشگاه را به دقت مورد بررسي و ارزيابي قرار دادند. عليرغم اينكه هيچ دعوتي از سوي برگزاركنندگان پكو به عمل نيامده بود، اعضاي اين ستاد با هدف بهرهبرداري از تجربيات برگزاركنندگان نمايشگاه پكو در روز اول نمايشگاه در آن حضور يافتند.

ليكن متأسفانه شاهد بوديم كه در روز افتتاحيه حتي ۵۰۰ نفر بازديدكننده نيز از سالنها بازديد نميكرد. با اين اوصاف، آيا نمايشگاه پكو اعتبار و اهميت بيشتري نسبت به نمايشگاه تهران دارد؟ آيا تعداد بازديدكنندگان تخصصي داخلي و خارجي از نمايشگاه پكو (در شهر مشهد) از بازديدكنندگان تخصصي در نمايشگاه تهران بيشتر بودهاند؟ آيا سازههاي نمايشگاهي و سالنهاي اختصاص يافته براي غرفهگذاران از نمايشگاه تهران بهتر و مناسبتر بوده است؟

آيا غرفهگذاران سابقه فعاليت و رزومه كاري قابل توجهي از برگزاركنندگان را مشاهده كرده بودند؟ به هر شكل دليل يا دلايل منطقي شركت در اين نمايشگاه چه بود؟ اين دوستان با چه انگيزه و به چه دلايلي در اين نمايشگاه شركت داشتند؟ سرانجام آيا از شركت و حضور در اين نمايشگاه رضايت دارند؟

در اين مورد نيز به نظر ميرسد بعضي از دوستان و همكاران صنعت چاپ كشور نه براساس منطق بهينه سازي شرايط صنعت چاپ ايران، كه برپايه دوستيها و دشمنيهاي ديرينه يا سود و زيان فردي و شخصي خود بعضي از تصميمات را گرفته و به آينده و نتيجه آن توجهي نشان نميدهند. بسيار علاقهمنديم كه مجموع دلايلي را كه باعث شده است دوستان نمايندگي فروش ماشينآلات چاپ در نمايشگاه تهران حضور نيافته و در نمايشگاه پكو حضور داشته باشند را جويا شده و مطلع شويم.

شما به عنوان برگزاركننده نمايشگاه بينالمللي ماشين آلات چاپ و بسته بندي تهران چه انتظاراتي از شركتكنندگان و غرفه گذاران داريد؟

پاسخ (توكل): شركت نمايشگاهي صنوف به عنوان برگزاركننده نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بسته بندي تهران همواره خود را خدمتگزار اهالي و فعالان صنعت چاپ و بسته بندي كشور ميداند. مديران و دستاندركاران برگزاري نمايشگاه چاپ و بسته بندي تهران هيچ انتظار و توقعي از غرفهگذاران و شركتكنندگان در نمايشگاه ندارد. ضمن اينكه معتقديم همواره حق با غرفهگذاران و شركتكنندگان در نمايشگاه است، تنها درخواست ما اين است كه سطح انتظارات و توقعات خود را با واقعيتهاي موجود در صنعت چاپ و بسته بندي كشور تطبيق دهند. يكي از بزرگترين مشكلات موجود تفاوت ميان واقعيتها و امكانات داخل كشور است.

ما تمام تلاش خود را به منظور رفع مشكلات و موانع نمايشگاه انجام داده و درصدد برپايي نمايشگاهي در سطح بينالمللي و جهاني هستيم. آنچه كه در نمايشگاه وجود دارد در حد بضاعت كشور و صنعت چاپ ايران است. در پايان نيز از تمام فعالان صنعت چاپ كشور درخواست ميكنيم كه هر نوع انتقاد و پيشنهادي كه دارند به ستاد برگزاري نمايشگاه اعلام نمايند. اين انتقادات را بررسي كرده و در حد امكان نسبت به رفع آنها تلاش خواهيم كرد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true