هشتمین جلسه نقد کتاب دانشگاه سوره؛ کتاب «درون پاراگراف چه می‌گذرد؟» نقد و بررسی شد - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
هشتمین جلسه نقد کتاب دانشگاه سوره؛ کتاب «درون پاراگراف چه می‌گذرد؟» نقد و بررسی شد

معاونت پژوهشی دانشگاه سوره با همکاری دانشکده هنر این دانشگاه، هشتمین جلسه نقد کتاب با نقد و بررسی کتاب «درون پاراگراف چه می‌گذرد؟» را به‌صورت آنلاین برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، به همت معاونت پژوهشی این دانشگاه و با همکاری دانشکده هنر سوره، در هشتمین جلسه نقد و بررسی کتاب، کتاب «درون پاراگراف چه می‌گذرد؟»، نوشته سایرس های اسمیت به میزبانی سمیه رمضان ماهی وبا حضور فرزانه آرین نژاد مترجم اثر، مجید کاشانی منتقد کتاب، ساعد مشکی ناشر کتاب و جمعی از استادان و دانشجویان علاقه‌مند به بوته نقد گذاشته شد.

در ابتدای جلسه نقد و بررسی کتاب «درون پاراگراف چه می‌گذرد؟»، فرزانه آرین نژاد در پاسخ به این سؤال که چرا ترجمه این کتاب را انتخاب کردید گفت:

زمانی که در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سوره تحصیل می‌کردم علاقه‌ام به این رشته دوچندان شد و دیدن حروف و ساخت‌وساز آن‌ها برایم جذاب بود، به همین خاطر بررسی خوانایی در حروف را موضوع پایان‌نامه‌ام در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کردم و همین امر سبب شد تا به جست‌وجوی منابع مرتبط بپردازم اما متأسفانه مقاله و کتاب‌های ایرانی که اصول و قواعد را توضیح دهند پیدا نکردم سپس به سراغ منابع انگلیسی‌زبان رفتم و با افراد گوناگون مصاحبه می‌کردم تا به منابع فارسی دست پیدا کنم؛ این کمبود منابع کاربردی به زبان فارسی من را ترغیب می‌کرد تا به ترجمه کتاب رو بیاورم.

ناشر کتاب نیز، بابیان اینکه لازم است کتابی درزمینهٔ تایپ فارسی تألیف شود گفت: همچنان حسرت می‌خورم که چرا کتابی تاکنون درزمینهٔ تایپ فارسی تألیف نشده زیرا چنین منابعی در این زمینه برای دانشجویان لازم و ضروری است.

مجید کاشانی در تکمیل سخن ناشر کتاب در خصوص تألیف منابع فارسی گفت: در ایران منابع فارسی‌زبان و کاربردی درزمینهٔ تایپوگرافی خیلی محدود است و امیدواریم مولفانی در این زمینه اقدام به تولید منابع کنند چراکه امری مهم است و به‌جای اینکه در دانشگاه به منابع کاربردی و تخصصی تکیه شود، دانشجویان بر تجربه استادان بسنده می‌کنند.

مترجم این اثر نیز در پاسخ به این سؤال که چرا کتاب سایرس‌های اسمیت را برای ترجمه انتخاب کرده است گفت:

پس‌ازاینکه در این زمینه احساس نیاز کردم به مطالعه کتاب‌های متعددی درزمینهٔ تایپوگرافی پرداختم اما در شرحی که در کتاب سایرس اسمیت نوشته‌شده بود توجهم را جلب کرد در شرح کتاب آمده است که: به سه روش می‌توانید این کتاب را بخوانید ۱/ می‌توانید تنها تصاویر را بخوانید ۲/ می‌توانید متن کتاب را بخوانید و ۳/ می‌توانید متن و تصویر را باهم بخوانید این موارد در شرح کتاب عاملی بود که این کتاب را برای ترجمه انتخاب کردم؛ این کتاب برخلاف سایر کتاب‌های حوزه تایپوگرافی که فضای سنگینی را مخاطب ایجاد می‌کنند به دلیل وجود تصاویر فضای مطلوبی را برای مخاطب ایجاد کرده و متن روانی دارد، کتاب «درون پاراگراف چه می‌گذرد؟» برای دانشجویانی که قرار است با مفاهیم پایه آشنا شوند مطلوب و کاربردی است.

ساعد مشکی با یبان اینکه کتاب درون پاراگراف چه می‌گذرد؟ به حساس شدن چشم‌ها کمک می‌کند گفت: این کتاب به دلیل اینکه کاربردی است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه درگذشته چنین اتفاقی نمی‌افتاد و استادان روی حرف‌ها، کلمات، سطر بندی و پارگراف حساسیت نداشتند.

کاشانی با اشاره به اینکه اغلب کتاب‌های حوزه تایپوگرافی سخت خوان هستند افزود: در کتاب درون پاراگراف چه می‌گذرد؟ نکته‌ای خوشایند وجود دارد و آن این است که چگونگی ارتباط ما با خواندن را توضیح می‌دهد و به مرتب شدن ذهن مخاطب می‌کند و از مسائل مهمی که در کتاب وجود دارد می‌توان به فضای مثبت و منفی نیز اشاره کرد؛ این کتاب به مهم‌ترین کاربد تایپوگرافی اشاره می‌کند و اطلاعات پایه‌ای را توضیح می‌دهد.

در ادامه نیز، فرزانه آرین نژاد فصل‌های کتاب را به‌صورت مختصر برای مخاطبان توضیح داد.

منتقد این اثر نیز در نقد این کتاب گفت: در بخش‌هایی از کتاب می‌شد فضایی تعاملی ایجاد کرد چراکه تعاملی بودن کتاب را جذاب و به پختگی اثر کمک می‌کند.

در انتهای جلسه نیز، مترجم اثر ویدئویی از سایرس های اسمیت نویسنده کتاب به نمایش گذاشت که در این ویدئوهای اسمیت گفت: جذاب‌ترین ترجمه کتاب من به زبان فارسی بوده چراکه به آن تصاویر مرتبط اضافه‌شده و من از مترجم و ناشر کتاب سپاس‌گزارم.

گفتنی است کتاب درون پاراگراف چه می‌گذرد؟ اصول تایپوگرافی – این کتاب مباحث متعددی را بررسی می‌کنند؛ از چگونگی عملکرد تایپ و چگونگی خواندن گرفته تا نکاتی در مورد میزان‌سازی پاراگراف‌های یک متن. هدف این کتاب این است که به طراحان جوان کمک کند تا بتوانند متن را مانند تایپوگرافرها ببینند. تایپوگرافرهای توانا متخصصانی هستند که می‌توانند تجربه خواندن را از یک مطالعه صرف فراتر ببرند. آن‌ها تایپوگرافی را با نوع متن هماهنگ می‌کنند تا چیزی بیش‌تر از چیدمانی کمابیش متناسب آفریده باشند و…

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true