انتخاب هيات اعضاي رئيسه اتحاديه ليتوگراف - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
انتخاب هيات اعضاي رئيسه اتحاديه ليتوگراف

۱۸ آبان ماه سال جاري پرونده انتخاب هيات اعضاي رئيسه اتحاديه ليتوگراف، مهر و پلاك، كليشه و چاپ سيلك اسكرين تهران با برگزاري انتخابات اين اتحاديه بسته شد. اولين دوره انتخابات اتحاديه صنف ليتوگراف تهران، پيش از پيروزي انقلاب اسلامي و با حضور ۱۰ نفر از اعضا در محل اتاق اصناف تهران برگزار شد. در اين انتخابات اولين گامهاي صنف ليتوگراف در راستاي تحقق نهادي مدني و دستيابي به ساختاري دموكراتيك به منظور انتخاب اعضاي هيات رئيسه اتحاديه اين صنف برداشته شد. اعضاي صنف فرهنگي ليتوگراف كه وظيفه خدماترساني به جامعه فرهيخته و دانشگاهي كشور را نيز عهدهدار است، در سالهاي پس از انقلاب ۷ نوبت پاي صندوقهاي رأي رفته و هيات رئيسه اتحاديه خود را در هر دوره به مدت چهار سال انتخاب كردهاند.

ليكن در هشتمين دوره، شرايط و وضعيتي وجود داشت كه حساسيت و اهميت اين دوره انتخابات هيات رئيسه اتحاديه صنف ليتوگراف تهران را صدچندان كرده بود. كنارهگيري و انصراف سيدعلي مدني كه به مدت ۲۸ سال رياست اتحاديه را عهدهدار بود، همراه با عدم احراز صلاحيت غلامرضا شجاع مديرعامل كنوني تعاوني ليتوگرافان تهران را، ميتوان از مهمترين عوامل حساسيتهاي اين دوره از انتخابات دانست.

مدتها قبل از برگزاري انتخابات، اعضاي صنف اخباري را مبني بر عدم حضور و كنارهگيري سيدعلي مدني، رئيس سنتي و باسابقه اتحاديه ليتوگراف تهران، در هشتمين دوره انتخابات هيات رئيسه اين صنف شنيده بودند.

از همان زمان زمزمههايي در محافل صنفي به گوش ميرسيد كه حكايت از تشكيل گروههاي مختلف و صفآراييهاي جديد در اين دوره از انتخابات داشت. ليست انتخاباتي اعضاي گروه پيگيري، اعضاي هيات مديره تعاوني ليتوگرافان و كانديداهاي مستقل، عمده گروههاي مطرح هشتمين دوره انتخابات هيات رئيسه اتحاديه ليتوگراف تهران را شكل ميدادند. نوع، آرايش، جهتگيري و شعارهاي انتخاباتي و صنفي اين گروهها از ابتدا نشان ميداد كه رقابت اصلي ميان نامزدهاي مورد حمايت گروه پيگيري و اعضاي هيات مديره تعاوني ليتوگرافان خواهد بود.

از طرفي مجمع عمومي سالانه تعاوني ليتوگرافان در تيرماه سال ۱۳۸۸ محملي بود تا اعضاي صنف، صفآرايي و دستهبندي جديد را به خوبي مشاهده كرده و با برنامههاي هر يك از گروههاي مذكور آشنا شوند. برخلاف توقع اعضاي صنف، غلامرضا شجاع كه از ديرباز عضو هيات مديره و مديرعامل تعاوني بود، در اقدامي غيرمنتظره از كانديداتوري در انتخابات هيات مديره تعاوني انصراف داد.

گرچه هرگز شجاع دليل يا دلايل انصراف از شركت در انتخابات تعاوني را به زبان نياورد؛ اما نقطهنظرات و تحليلهاي بسياري از اعضاي صنف و تحليلگران حوزههاي صنفي حكايت از آن داشت، اين اقدام شجاع رفتاري استراتژيك بود كه به منظور حضور قدرتمندانه در انتخابات هيات رئيسه اتحاديه ليتوگرافان تهران صورت گرفت.

به عبارت ديگر، شجاع با اين اقدام به دنبال مديرعاملي در تعاوني و رياست بر اتحاديه ليتوگرافان تهران بود.

به گونهاي كه وي اين توانايي را داشته باشد تا در بالاترين سطوح مديريتي اين صنف به طور همزمان دست يابد.

مديريت بر اين دو مجموعه ميتواند هر مديري را در شرايط بسيار مطلوبي قرار دهد. چرا كه رياست بر اتحاديه قدرت و نفوذ معنوي و كاريزماتيك رئيس را بالا برده و مديريت بر تعاوني ليتوگرافان، قدرت مالي مدير را تا حد قابل توجهي افزايش ميدهد. ناگفته نماند تعاوني ليتوگرافان تهران با بودجه ساليانه ميلياردي اداره ميشود.

اين گردش مالي در حوزه صنفي دست هر مديري را به منظور اقدامات اثربخش در زمينههاي گوناگون باز ميگذارد. در سالهاي نهچندان دور سابقه اينچنين مديريتي در صنعت چاپ كشور وجود داشت. محمد كلاري به مدت ۱۷ سال در سمت رئيس اتحاديه چاپخانهداران تهران و مديرعامل تعاوني چاپخانهداران تهران، به صورت همزمان مشغول به فعاليت بود. در آن دوران انتقادات فراواني نسبت به عملكرد كلاري در اين دو جايگاه وجود داشت.

يكي از منتقدان اصلي و هميشگي كلاري، غلامرضا شجاع بود.

ليكن اتفاقات خاصي كه تنها در كشور ايران رخ ميدهد، بار ديگر همه اعضاي صنف را غافلگير كرده و موجب شد تا به يكباره تمام تحليلهاي پيش از آن رنگ باخته و شرايطي جديد بر فضاي حاكم بر هشتمين دوره انتخابات اتحاديه ليتوگرافان تهران مستولي شود.

نكتهاي در اعلام اسامي وجود داشت كه بخش اعظمي از بدنه صنف را شوكه كرده و موقعيت گروهها را به طور كامل دگرگون ساخت.

مسئله اين بود كه نام غلامرضا شجاع در ميان نامزدهاي تأييد صلاحيتشده نبود. اين موضوع كه گويا نتيجه يك فرآيند درازمدت بود، شكل و نحوه آرايش نامزدهاي انتخاباتي را دچار تغييري اساسي كرد. تا جايي كه سيدعلي مدني، پدر معنوي اتحاديه ليتوگرافان تهران وارد عرصه انتخابات شده و يكي دو روز قبل از برگزاري انتخابات از طريق سامانه پيام كوتاه بدنه صنف را در جريان ماوقع موضوعات مربوطه قرار داده و با اعلام حمايت از يك گروه، موضع رسمي خود را اعلام كرد.

عملكرد مسئولين امر و چگونگي برگزاري هشتمين دوره انتخابات هيات رئيسه اتحاديه ليتوگرافان تهران، ارزش بررسي و دقتنظر فراوان دارد. انتخاباتي كه نتايجي غير متعارف و برخلاف معمول داشت و گروهي موفق به كسب آراء بيشتر شدند كه منتقد جريان حاكم بودند.

ليكن با توجه به شرايط نامساعد بدنه صنف ليتوگراف و مشكلات اقتصادي ناگواري كه در اين صنف وجود دارد، پرداختن به طرحها و برنامههاي اعضاي انتخاب شده مهمتر از هر مسئله ديگري است. به هر طريق در اين انتخابات حسن قاسمي (مدير ليتوگرافي طلوع) با ۱۱۹ رأي، محمدرضا شاهميرزا (مدير چاپ سيلك مينا) با ۸۶ رأي، مجتبي مدني (مدير ليتوگرافي طيفنگار) با ۸۱ رأي، احمد ابوالحسني (مدير ليتوگرافي آبرنگ) و بيژن بهادري (مدير ليتوگرافي توسن گرافيك) نيز با ۷۷ رأي پيروز شده و رضا انصاري (ليتوگرافي ارغوان) با ۵۱ راي و فريدون بشارتي (ليتوگرافي مهران) با ۴۹ راي به عنوان علي البدل، به تركيب جديد هيات رئيسه اتحاديه ليتوگرافان تهران راه يافتند.

در ميان انتخابشدگان، احمد ابوالحسني كه اكنون در انتخابات داخلي سمت نيابت رياست اتحاديه را احراز نموده، چهرهاي فعال و شناختهشده است. آزادهاي كه پس از رهايي از زندانهاي رژيم بعثي و بازگشت به سرزمين خود، فعاليت در زمينه ليتوگرافي را پيشه خود ساخت. مديري كه توانسته است با بهرهمندي از تجربيات ارزنده، مجموعهاي موفق و پويا را رهبري نمايد.

از خصوصيات فردي ابوالحسني ميتوان به صراحت لهجه و پيگيريهاي مسئولانه وي در خصوص مسائل صنفي اشاره كرد. وي در زمره منتقدين اصلي گروه هيات مديره تعاوني ليتوگرافان بود. اختلافات بنيادي و شديد ابوالحسني با گروه مذكور بخصوص در جريان برگزاري انتخابات هيات مديره تعاوني ليتوگرافان تهران به خوبي نمايان و آشكار شد. انتخاباتي كه او نتوانست حدنصاب لازم را در آن كسب كند و از عضويت در هيات مديره تعاوني بازماند. اما چند ماه بعد و در انتخاباتي با حضور همان رأيدهندگان، توانست با رأي قابل توجهي به تركيب هيات رئيسه اتحاديه راه پيدا كند.

پس از برگزاري انتخابات، خبرنگار ماهنامه چاپ و تبليغات با احمد ابوالحسني گفتوگويي را انجام داد. در اين گفتوگو ابوالحسني به پرسشهاي خبرنگار چاپ و تبليغات در خصوص برنامههاي آتي هيات رئيسه در زمينه ارتقاء سطح كيفي صنف، راهكارهاي برونرفت از شرايط نامساعد فعلي ليتوگرافيهاي تهران و موضوعات مرتبط با مشكلات بدنه و اعضاي صنف پاسخ داد.

ديدگاهها ونقطهنظرات عضو جديد هيات رئيسه اتحاديه ليتوگرافان تهران كه پس از كشمكشي طولاني توانست به اين جايگاه دست يابد، در پي خواهد آمد:

پرسش: مصاحبهها و موضعگيريهاي پيش از انتخابات نشان ميداد كه صنف در اين دوره با فضايي پرتنش و انتخاباتي حساس روبرو خواهد بود. عدم كانديداتوري آقاي مدني در اين دوره فضايي را براي ديگر نامزدهاي انتخاباتي ايجاد كرده بود، تا بتوانند با طرحها و برنامههاي خود در اين انتخابات شركت نمايند. عدم احراز صلاحيت بعضي از نامزدهاي انتخاباتي نيز نكتهاي بود كه حساسيتها را بيش از پيش مينمود. از طرفي جنابعالي همواره به عنوان يكي از منتقدين اصلي سياستها و عملكرد هيات رئيسه قبلي مطرح بودهايد. با توجه به اين توضيحات و با عنايت به مشكلاتي كه بدنه صنف ليتوگراف (اعم از بالا رفتن بهاي تجهيزات و ماشينآلات، تعدد و ازدياد واحدهاي صنفي، كمبود مواد مصرفي استاندارد شامل فيلم، زينك، محلول ظهور و… و مهمتر از همه افت قيمت خدمات ليتوگرافي) مدتهاست از آنها رنج ميبرد، اين انتقادات چه بخشها و حوزههايي را در برميگرفت؟ به بيان ديگر، نوك پيكان انتقادات و موضعگيريهاي جنابعالي به سمت كدام يك از حوزههاي مذكور بود؟ و چه راهكارهايي به منظور برونرفت از شرايط نامساعد فعلي و تحقق اهداف خود داريد؟

پاسخ: در ابتدا لازم است كه از زحمات و تلاشهاي هيات رئيسه پيشين، بخصوص جناب آقاي مدني تشكر و قدرداني گردد. هيات رئيسه و حاج آقا مدني در طول ساليان طولاني خدمات شايان توجه و فراواني به صنف ليتوگراف داشتهاند. بدين جهت برنامههايي را تدارك ديدهايم و تصميم داريم در آيندهاي نزديك در قالب مراسمي درخور توجه از زحمات و تلاشهاي ايشان تقدير به عمل آوريم.

اما بهتر ميدانم موضوع نقد هيات رئيسه دوره گذشته را به زمان ديگري موكول كرده و در مورد برنامههاي آتي گفتوگو نماييم. چرا كه كليه اعضاي هيات رئيسه تلاش زيادي در راستاي ارتقاء سطح كيفي صنف انجام دادهاند. اگر در گذشته نقدي به عملكردها وجود داشت، تنها محدود به يكي دو نفر از اعضا شده و شامل تمام اعضاي هيات رئيسه نميگرديد. لذا نميتوان در قالب گفتوگويي يكسويه به اين موضوع پرداخت. از طرف ديگر، بررسي برنامههاي آتي نيز نيازمند گذر زمان بوده و مستلزم آزمونهاي سخت صنفي است.

در خصوص مشكلات صنعت چاپ، ديدگاههاي متعددي وجود دارد.

به نظر بنده يكي از بهترين راهكارهاي رفع مشكلات صنعت چاپ، انسجام صنفي است. منظور از انسجام صنفي، همبستگي ميان تمامي حوزههاي صنعت چاپ (شامل: پيش از چاپ، چاپ و پس از چاپ) است. به بيان ديگر رفع موانع پيشرفت در صنعت چاپ تنها در سايه همراهي و همياري بخشهاي مختلف اين صنعت است. به عنوان نمونه، در زمينه كنترل قيمتها و از ميان بردن رقابت منفي در واحدهاي صنفي، بايد تمام بخشهاي صنعت چاپ وارد عمل شوند.

چرا كه براساس قوانين موجود چنانچه ليتوگرافيها بخواهند قيمت مصوبي را به سفارشدهندگان اعلام نموده و دريافت دارند، چاپخانههايي كه داراي واحد ليتوگرافي هستند، ميتوانند با قيمتي به مراتب پايينتر سفارشدهندگان را به سمت خود جذب نمايند. در حقيقت اگر در اين خصوص چاپخانهها با ليتوگرافيها همراهي نكنند، واحدهاي ليتوگرافي بخشي اعظمي از مشتريان و سفارشدهندگان خود را از دست خواهند داد. بسياري از مشكلات ديگر نيز در سايه تلاش همهي بخشها مرتفع خواهد شد. ليكن به نظر ميرسد ارادهاي وجود دارد كه نميخواهد اتحاديهها و انجمنهاي صنعت چاپ كشور به يك وفاق و اتفاق نظر مناسب دست يابند و در پي جدايي هميشگي اين بخشها از يكديگر است.

تاكنون اين اراده موفق عمل كرده و از همبستگي و همياري حوزههاي مختلف صنعت چاپ شامل پيش از چاپ، چاپ و پس از چاپ جلوگيري نموده است.

امروزه رفع اين مشكل يك نياز ضروري است كه مديران صنفي اين صنعت بايد توجه ويژه و خاصي نسبت به آن داشته باشند.
در زمينه نتايج به دست آمده نيز بايد به نكات قابل تأمل و درخور توجهي اشاره نمايم. هيات رئيسه منتخب در اين دوره، ويژگيها و مشخصات جديدي دارد. يكي از بارزترين ويژگيهاي اين هيات رئيسه، ميانگين سني اعضاي آن است. در اين دوره گروه جوانتري به تركيب هيات رئيسه راه پيدا كردند كه اين ميتواند يكي از محاسن اعضا باشد.

چرا كه به هر صورت شرايط جديد نيازمند تفكر جديد و ديدگاههاي به روز است. نميتوان انتظار داشت كه با متدها و راهحلهاي گذشته و سنتي مشكلات و مسائل مدرن و روزآمد را در حوزههاي مختلف مرتفع نمود. البته در اين ميان استفاده از تجربيات ارزنده و ارزشمند پيشكسوتان صنف بسيار حائز اهميت است. تركيب اعضا در اين دوره ميتواند نويدبخش حضور توامان نيروي جواني همراه با تجربه ميانسالي باشد. علاوه بر اين بايد توجه داشت كه رفع مشكلات موجود نيازمند همراهي و همدلي اعضاي صنف با هيات رئيسه اتحاديه است. رفع مشكلات محقق نميشود مگر در سايه تلاش و جديت اعضاي صنف.

پرسش: جناب آقاي ابوالحسني با توجه به جهتگيري و تعاملي كه اعضاي منتخب، پيش از برگزاري انتخابات داشتند و موضعگيريهاي هر يك از اعضا در خصوص موارد مختلف، برنامههاي آتي اين گروه را چگونه ارزيابي ميكنيد؟ و به طور كلي در اين خصوص چه نظري داريد؟ گروه مذكور چه طرحهايي را به منظور پيشبرد امور اتحاديه مدنظر قرار داده است؟

پاسخ: پيش از پاسخگويي به اين سوال ذكر يك نكته لازم و ضروري است. شرايط و موقعيت اعضاي منتخب، پس از برگزاري انتخابات اعضاي منتخب جريان پيش و حين برگزاري انتخابات را با جريان پس از آن جدا ساختهاند. بدين معني كه تا پيش از برگزاري انتخابات هيات رئيسه اتحاديه ليتوگراف تهران، اعضاي منتخب در قالب گروهي فعاليت ميكردند كه نسبت به عملكرد و رفتار برخي افراد انتقاداتي داشتند؛ به طور قطع در چنين موقعيتي بعضي از اعضاي صنف با اين ديدگاه موافق و تعداد ديگري نيز مخالف بودند؛ اين اختلاف ديدگاهها سبب ميشد كه در بعضي زمينههاي صنفي عملكردي متفاوت و حتي گاه مخالف پديد آيد. ليكن عليرغم لحاظ كردن تمام اين موارد بايد در نظر داشت كه كاركرد و وظيفه هيات رئيسه اتحاديهها

ـ بخصوص اتحاديهاي در زمينه صنعت چاپ ـ رفع مشكلات و مسائل مربوط به واحدهاي صنفي اين صنعت است.

لذا هيات رئيسه اتحاديه ليتوگرافان تهران بر خود فرض و واجب نموده است كه به كليه اعضا و بدنه صنف ليتوگراف تهران اعم از مخالف يا موافق خدماترساني داشته باشد. از اين رو، با نگرشي متفاوت به اين موضوعات پرداخته و به هر كدام از اعضاي صنف كه نياز به حمايت مادي و معنوي اتحاديه داشته باشند اين مهم انجام خواهد پذيرفت. هيات رئيسه اتحاديه وظيفه دارد تا خدماترساني خود را به صورت عادلانه و براي كليه اعضاي صنف داشته باشد. اين امر مهم و اساسي موجب ميشود تا هيات رئيسه نه براساس دستهبنديها و گرايشات گروهي خدمات خود را به اعضاي صنف ارائه نمايند چرا كه پس از برگزاري انتخابات و قرار گرفتن در اين سمت خطير، اين اعضا موظف به خدماترساني به كليه اعضاي صنف هستند.

هر كدام از اعضاي محترم صنف، فارغ از اينكه به اين گروه رأي دادهاند يا خير. فارغ از اينكه نظر مساعد و مثبتي نسبت به اين گروه داشتهاند يا خير. در حقيقت هيات مديره بر خود تكيلف كرده است كه تا حد امكان نسبت به دوستان ديگري كه در زمره منتقدين گروه فعلي بودند ارزش و اعتبار بيشتري بدهد. به عبارت صحيحتر استراتژي و رويكرد اصلي هيات رئيسه جديد در مواجه و ارتباط با اعضايي كه نسبت به سياستهاي آن مخالفت دارند، تعامل، همكاري و حمايت از آنهاست. در حقيقت هيات مديره بر خود تكليف كرده است عبارت صحيحتر استراتژي و رويكرد اصلي هيات رئيسه جديد در مواجه و ارتباط با اعضايي كه نسبت به سياستهاي آن مخالفت دارند، تعامل، همكاري و حمايت از آنهاست.

پرسش: در ادوار گذشته هر يك از هيات رئيسهها ويژگي خاصي داشتند. گاه تجربهي طولاني، زماني سابقهي مديريتي اعضا، در برخي مواقع گستردگي و توزيع مشاغل مختلف در بدنه هيات رئيسه و… از جمله مشخصات اين هيات رئيسهها بوده است. شما مهمترين و بارزترين ويژگي هشتمين هيات رئيسه اتحاديه ليتوگرافان تهران را در چه زمينههايي ميدانيد؟

پاسخ: تركيب جديد هيات رئيسه اتحاديه ليتوگرافان تهران از جهات مختلف واجد شرايط و ويژگيهاي منحصربفردي است.

در اينجا بنده به ذكر يكي دو نمونه از اين مشخصات بسنده ميكنم:

الف ـ بافت جمعيتي كشور ايران، بافت جواني است.

به گواه تحقيقات آماري و بررسيهاي علمي و دقيق جامعه ايران، در زمرهي جوانترين جوامع جهان محسوب ميشود. ليكن بدنه اصناف كشور نتوانستهاند متناسب با اين شرايط موقعيت خود را تغيير داده و ساختارهاي خود را جوان سازند. در صنعت چاپ كشور نيز اين شرايط وجود داشته و دارد. اما از آنجا كه صنعت چاپ حتي در سطح بينالمللي نيز به صورت خانوادگي اداره و تشكيل ميشود، تغيير بافت سني در آن از ديگر اصناف كشور، سريعتر رخ داده است.

به عنوان نمونه اعضاي هشتمين هيات رئيسه اتحاديه ليتوگرافان تهران از ميانگين سني جوانتري نسبت به دورههاي پيشين برخوردارند. جوان بودن ميانگين سني هيات رئيسه اتحاديه به طور طبيعي شرايط و موقعيتهاي جديدي را براي اعضاي اين صنف ايجاد ميكند. جسارت جواني، تحصيلات آكادميك، ارتباط مناسب با تكنولوژي و محصولات آن، انرژي و پتانسيل بالاتر، انگيزهي قوي به منظور پيشرفت و فتح قلههاي تازه و… از جمله مشخصاتي است كه جواني با خود به همراه دارد. اين عوامل ميتواند كمكهاي شايان توجهي به اعضاي هيات مديره داشته باشد.

ب ـ اهداف و سياستهاي همسو.

يكي از بارزترين ويژگيهاي اعضاي هيات رئيسه منتخب اتحاديه ليتوگرافان تهران، همراهي و همدلي اعضاي آن در خصوص موارد مختلف مرتبط با اين صنف است. به بيان ديگر، عليرغم اينكه اعضاي جديد هيات مديره از گروهها و جريانهاي مختلفي انتخاب شدهاند ليكن به دليل نگاه و رويكرد تخصصي هر يك از اعضا، سياستها و اهداف يكساني را دنبال ميكنند.

ج ـ ائتلافي بودن.

تركيب اين هيات مديره به صورت ائتلافي تشكيل شده است. به شكلي كه هر يك از اعضا متعلق به يك جريان خاص ميباشند. اين موضوع امكان سوءاستفاده و اغماض از خطاي اعضاي هيات رئيسه را تا حد قابل توجهي كاهش ميدهد. اگر چنانچه تمام تركيب هيات رئيسه از يك جريان خاص انتخاب ميشدند، ميتوانستند خداي نكرده از طريق تباني و ناديده گرفتن خطاهاي يكديگر، دچار سوءاستفاده و سوءمديريت گردند. ليكن با چنين تركيبي اين امكان از ميان رفته است.

د ـ تجربه.

هيات رئيسه منتخب عليرغم جواني و ميانگين سني پايينتر، از تجربه مناسبي برخوردار است. به اين دليل كه برخي از اعضاي هيات رئيسه ـ مانند آقاي حسن قاسمي ـ مدتها عضو هيات رئيسه اتحاديه بوده و تجربيات ارزندهاي در خصوص اداره اتحاديه و نحوه تعامل با اعضاي صنف را دارند. نگفته پيداست كه تجربه را تجربه كردن خطاست. لذا اگر در اين دوره افراد باتجربه، مورد وثوق و شناخته شدهي صنف ليتوگراف حضور نداشتند و هيات رئيسه اتحاديه از وجود اينگونه افراد بيبهره ميماند، اعضاي جديد ناگزير بودند خود تجربيات جديدي را كه طي ساليان دراز بدست آمده بود، مورد آزمون و خطا قرار دهند و اين خود هزينهاي گزاف بر پيكر نحيف صنف ليتوگراف تهران تحميل ميكرد.

پرسش: فارغ از مباحثي كه پيرامون نحوه انتخابات و جريانات حاكم بر آن وجود داشته و دارد؛ و با توجه به مسائل عديدهاي كه فعالان و دستاندركاران صنعت چاپ كشور و به تبع آن حوزهي پيش از چاپ (ليتوگرافي) با آنها دست به گريبان هستند، اين مسائل را مربوط به چه بخشهايي ميدانيد؟ و چه راهبردي را به منظور بهينهسازي موقعيت و جايگاه واحدهاي ليتوگرافي تهران در نظر داريد؟

پاسخ: بخش اعظمي از مشكلات و مسائل موجود مربوط به كل بدنه صنعت چاپ كشور است. اين مشكلات به طور عمده به گونهاي است كه تمامي بخشهاي اين صنعت را هدف گرفته و آزار ميدهد. از ديگر سو، طي ساليان دراز شرايطي به وجود آمده است تا هيچگاه اتحاديههاي مرتبط با صنعت چاپ كشور تعامل و همكاري نزديكي با يكديگر نداشته باشند. تا جايي كه حتي به نظر ميرسد ارادهاي در صنعت كشور وجود دارد تا همواره اتحاديههاي صنفي صنعت چاپ را با يكديگر در تعارض و گاه تقابل قرار دهد. تا زماني كه اين وضعيت در صنعت چاپ كشور وجود داشته باشد، نميتوان انتظار داشت كه صنعت چاپ ايران جايگاه و موقعيت اصلي خود را به دست آورد.

برنامهي اصلي هشتمين هيات مديره اتحاديه ليتوگرافان تهران، تلاش به منظور دستيابي و اتحاد ميان اتحاديههاي صنفي صنعت چاپ تهران است. با توجه به قوانين موجود و همچنين نحوهي خدماتدهي واحدهاي مختلف چاپي، همراهي و هماهنگي اتحاديههاي مذكور لازمهي پيشرفت و تعالي صنعت چاپ است. به عنوان نمونه يكي از بزرگترين مشكلات واحدهاي ليتوگرافي تهران، رقابت منفي در قيمتگذاري خدمات است. مدتي است كه ليتوگرافان تهراني به منظور جذب سفارشدهنده و مشتري بيشتر به عوض بالا بردن كيفيت محصولات خود، اقدام به پايين آوردن قيمت اين خدمات مينمايند.

و به دليل اينكه متأسفانه چنين فعاليتي طبق قوانين كشور جرم محسوب نميشود، در حال حاضر اين رقابت منفي به اوج خود رسيده است. به طوري حتي بعضي از اين واحدها با مشكل زيان مالي و ضرردهي نيز روبرو هستند اما كماكان به اين وضعيت و رقابتي اينچنين ادامه ميدهند.

از طرفي قوانين موجود در صنعت چاپ ايران، به چاپخانهها اجازه ميدهد تا واحدهاي ليتوگرافي داير نموده و در زمينه ليتوگرافي نيز به مشتريان خود خدمات ارائه دهند. با وجود چنين شرايطي آيا امكان دارد اتحاديهي ليتوگرافان تهران قيمتگذاري كرده و با نظارت بر واحدهاي تابعه خود، از پايين آمدن بيرويه قيمتها جلوگيري به عمل آورد؟ مسلم است كه چنانچه اتحاديه چاپخانهداران تهران و واحدهاي زيرمجموعهي اين اتحاديه همكاري لازم را با اتحاديه ليتوگرافان تهران نداشته باشند، واحدهاي ليتوگرافي تعداد قابل توجهي از مشتريان و سفارشدهندگان خود را از دست خواهند داد. تنها اين موضوع نيست كه همراهي و همدلي اتحاديههاي صنعت چاپ را ميطلبد.

چرا كه امروزه بسياري از واحدهاي ليتوگرافي تهران پروژه هاي چاپي دريافت ميكنند و به همين دليل در اين زمينه نيز بايد همسويي و همراهي وجود داشته باشد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true