گزارشی از چاپ دیجیتال - چاپخانه دیجیتالی اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
گزارشی از چاپ دیجیتال

تکنولوژیهای صنعت چاپ، به خصوص پس از جنگ دوم جهانی روند و فرآیندی صعودی را پیموده است. در این مسیر ظهور و بروز فناوریهای نوین در عرصههای گوناگون موجب شد تا هر روز امکان و فرصتی بدیع و تازه در این صنعت نمودار شود.

چاپ دیجیتال در آخرین دهههای قرن بیستم فصلی نوین را در صنعت چاپ ایجاد کرد. کیفیت، سرعت و قیمت از جمله مؤلفههایی بود که این سیستم چاپی را از همان ابتدای در معرض توجه قرار داد. ارتباط تنگاتنگ و پیوستگی دائمی این فناوری با کامپیوتر و بهرهمندی از سیستمهای رایانهای فضای علمی خاصی را در تکنولوژی چاپ دیجیتال ایجاد کرد. نوع کارکنان و کاربران چاپ دیجیتال با دیگر تکنولوژیهای چاپی تفاوتی آشکار داشت. به نظر میرسد همین تفاوتها باعث شد سرعت رشد و تغییرات در این بخش با دیگر حوزههای صنعت چاپ غیر قابل مقایسه باشد.

چاپ دیجیتال که در ابتدا با پرینترهای شخصی کار میکرد و به چاپ رومیزی تعبیر میشد، ظرف اندک مدتی افق های بسیاری را درنوردید و هر روز امکان و قابلیتی جدید را فراروی کاربران خود قرار میداد. این روند هماکنون نیز ادامه داشته و شرکتها و کمپانیهای بسیاری در سطوح بینالمللی در زمینه تکنولوژی چاپ دیجیتال مشغول به فعالیت هستند. امروزه محصولات و خدماتی که تکنولوژی چاپ دیجیتال ارائه میدهد گستردگی و وسعت فراوانی دارد. چاپهای عریض، چاپهای خاص، چاپ بر روی متریالهای مختلف و… همهوهمه از جمله خدماتی است که چاپ دیجیتال به سفارشدهندگان ارائه مینماید.

چاپخانه های دیجیتال

در حال حاضر واحدهای چاپ دیجیتال نیز همانند چاپ افست و حتی فلکسوگرافی و هلیو نیازمند مجتمعهای گسترده هستند. نکتهای که شاید در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. سفارشدهندگان ایرانی در قالب مواقع واحدهای چاپ دیجیتال را در حد دفاتر فنی میداند که با چند پرینتر و دستگاه کپی فعالیت میکنند. اما باید توجه شود که دیگر چاپ دیجیتال را نمیتوان در این سطح بررسی کرد. چرا که دستگاهها و ماشینآلات مدرن پیشرفته بسیاری در این فناوری مورد استفاده قرار میگیرد. ماشینآلاتی که گاهی با تجهیزات چاپ افست از نظر قیمت برابری میکند.

عمده فعالیتهای تبلیغاتی در این روزگار مدیون و مرهون امکانات و فرصتهایی است که تکنولوژی دیجیتال در اختیار قرار میدهد. چاپ بنرها، بیلبوردها، اشیاء تبلیغاتی و… همگی در سایه آپشنهای جدید این تکنولوژی امکان بروز و فرصت ظهور یافتهاند. چاپ بر روی سنگ و شیشه و… نیز در زمره امکانات چاپ دیجیتال است.

خوشبختانه طی سالهای اخیر مجموعههای مختلفی در زمینه چاپ دیجیتال سرمایهگذاری کردهاند. این مجموعهها توانستهاند با استفاده از ماشینآلات و تجهیزات مدرن و بروز، دیدگاه کلی مدیران صنعتی و اقتصادی را که سفارشدهندگان اصلی چاپ دیجیتال هستند تغییر دهند. نتیجه و حاصل این تغییر رویکرد در نوع تبلیغات محیطی شهرهای بزرگ و اماکن عمومی قابل مشاهده است.

معرفی

چاپ دیجیتال ایران که از سال ۱۳۸۴ به طور رسمی با مدیریت نادر خانقاهی فعالیت خود را در زمینه چاپ دیجیتال آغاز کرده است، از جمله مجموعههایی است که با تجهیز خود و استفاده و بهرهبرداری از ماشینآلات مدرن توانسته است خدمات کمنظیری را در این بخش از صنعت چاپ و بستهبندی کشور ایجاد نماید.

نقطهنظرات و دیدگاههای نادر خانقاهی که سابقهی سالها فعالیت در حوزه تجارت و بازرگانی را با خود به همراه دارد، در این زمینه جالب و شنیدنی است. آنچه در پی میخوانید نتیجه گفتگوی خبرنگار ماهنامه چاپ و تبلیغات با نادر خانقاهی است:

ـ مجموعه چاپ دیجیتال ایران از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرده و با چه رویکردی تجهیز شده است؟ نوع تجهیزات و ماشینآلات چاپ دیجیتال ایران با چه هدفی خریداری شده است؟ آیا ماشینآلات در زمینه خاصی تهیه گردیده است؟

ـ ـ مجموعه چاپ دیجیتال ایران در سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد. البته مقدمات، تحقیقات و مطالعات تأسیس این مجموعه از چندین سال پیش در دستور کار قرار گرفته بود. به طوری که محل این مجموعه از سال ۱۳۸۲ آماده بهرهبرداری و استفاده بود. طی این مدت تلاشها بسیاری را در خصوص شناخت و آشنایی هرچه بیشتر با صنعت چاپ انجام دادیم. چرا که بنده تا قبل از راهاندازی مؤسسه چاپ دیجیتال ایران آشنایی چندانی با این صنعت نداشتم و بیشتر در حوزه بازرگانی و تجارت فعالیت کرده بودم. بررسیهای فراوانی را درخصوص چگونگی راهاندازی یک مجتمع چاپی انجام دادیم و حاصل آن شد که امروز یکی از اصلیترین مجموعههای چاپ دیجیتال کشور هستیم.

در این مدت تلاش کردیم فضایی را ایجاد کنیم تا سفارشدهنده و مشتری بتواند تمام نیازهای خود را در این مجتمع به انجام برساند. رویکرد اصلی و اساسی ما در خریداری و تهیه تجهیزات و ماشینآلات چاپ دیجیتال ایران، دستیابی به این قابلیت بود. از این رو، امروز میتوانیم کلیه خدمات چاپی را در این مجموعه به انجام برسانیم. چاپ دیجیتال ایران این توانایی را دارد که از مرحله طراحی تا صحافی را انجام داده و این خدمات را به مشتریان خود عرضه نماید.

ـ چه میزان سرمایهگذاری و از چه طریقی در مجموعه چاپ دیجیتال ایران صورت گرفته است؟ آیا از تسهیلات بانکی نیز در این مجموعه استفاده شده است؟

ـ ـ سرمایهگذاری در چاپ دیجیتال ایران به صورت شخصی انجام شده و هیچ تسهیلاتی از بانکهای داخلی و خارجی دریافت نشده است. برخلاف بعضی دیدگاههایی که درخصوص چاپ دیجیتال وجود دارد، این مجموعه سرمایه بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد این مجموعه با هدف ایجاد یک مجتمع چاپی تشکیل و راهاندازی شده است. لذا تجهیزات و ماشینآلات متعددی به منظور بهرهبرداری و استفاده در چاپ دیجیتال ایران تهیه و خریداری شد.

تمام سرمایهگذاریهای این مجموعه از ناحیه بخش خصوصی و به صورت شخصی بوده است. سرمایهای که در این مجموعه جای گرفته بالغ بر ۶ میلیارد تومان است. که مبلغ یک میلیارد تومان آن به منظور خریداری ماشینآلات و الباقی سرمایه مکان و محل این مجتمع است.

بنده معتقدم که راهاندازی مجموعههایی در این ابعاد میتواند به رشد و ارتقای سطح کیفی و کمی تکنولوژی چاپ دیجیتال در داخل کشور کمکهای شایان توجهی کرده و شرایط جدیدی را برای این بخش از صنعت چاپ و بستهبندی کشور ایجاد نماید. چرا که کشور ما نیازمند رشد و تعالی در این بخش از صنعت است. فعالان حوزه چاپ و بستهبندی ایران باید بتوانند خود را به استانداردهای جهانی نزدیک نمایند. تنها در این صورت میتوانیم با دیگر کشورهای منطقه به رقابت برخواسته و قدرت و توانایی صنعت کشور را در مسیر بازرگانی به دیگر کشورها اثبات نماییم. این مسیری است که میتواند ارزش افزوده حاصل از صادرات غیرنفتی را تا حدود زیادی افزایش دهد.

ـ چاپ دیجیتال ایران از نظر ارائه محصولات چاپی توانایی انجام چه خدماتی به مشتریان خود را دارد؟ این خدمات از نظر متریالها، مواد مصرفی، اندازههای چاپی، و دیگر قابلیتها چه سطوحی را پوشش میدهد؟

ـ ـ چاپ دیجیتال ایران به شکلی تجهیز شده است تا بتواند بر روی متریالهای مختلف از سنگ و شیشه تا کاغذ تحریر و کالک محصولات خود را ارائه نماید. چاپ دیجیتال ایران با بهرهگیری از دستگاهها مدرن و بروز کپی سیاهوسفید لیزری، امکان چاپهای مهندسی شامل نقشهها و کالکهای نقشهبرداری و… را دارد. این ماشینآلات بسیار حساس بوده و کیفیت بسیار بالایی را پدید میآورد.

ماشینآلات in door چاپ دیجیتال ایران، نیز به شکلی تهیه شده است که بتوانند در مجموع کیفیتهای منحصربفردی را در این زمینه ارائه نمایند. چاپ دیجیتال ایران علاوه بر تجهیزات مذکور، خود را به ماشینآلات out door نیز مجهز کرده است. در این بخش نیز علاوه بر چاپ بر روی متریال کاغذ که در انواع مختلفی وجود دارد، امکان چاپ بنر و فلکس نیز وجود دارد. به تازگی دستگاهی در چاپ دیجیتال ایران خریداری شده است که امکان چاپ بر روی هر نوع متریال با ضخامت حداکثر ۵ سانتیمتر را دارد. چاپ بر روی سنگ، شیشه، سرامیک و… از جمله قابلیتهای این دستگاه جدید است. این نمونه دستگاه تنها در سه مرکز چاپ دیجیتال کشور وجود دارد و چاپ دیجیتال ایران یکی از این مراکز است. امکانات و آپشنهای این دستگاه با

ماشینآلات گذشته غیرقابل مقایسه بوده و چه از نظر سرعت و چه به لحاظ کیفیت محصول چاپی در حد استانداردهای بینالمللی قرار دارد.

فعالیت دیگر؟

از دیگر فعالیتهایی که در چاپ دیجیتال ایران به مشتریان ارائه میشود، خدمات صحافی است. به طور کلی باید عنوان شود که خدمات پس از چاپ کاملی در این مجموعه وجود دارد. طلاکوب، یووی، سلفون و یک تکنولوژی جدید که به طور انحصاری در اختیار چاپ دیجیتال ایران قرار دارد. این تکنولوژی با ابتکار کارشناسان همین مجموعه طراحی و اجرا شده است و بسیاری از موانع کار خدمات پس از چاپ را در بخش یووی از میان برمیدارد. در حقیقت چاپ دیجیتال ایران علاوه بر استفاده از تکنولوژیهای بروز در سطح دنیا به ابتکارات و ایده های پرسنل خود نیز توجه ویژهای دارد.

تلاش مدیریت و کارکنان چاپ دیجیتال ایران، ایجاد شرایطی است تا مشتریان و سفارشدهندگان این مجموعه بتواند حداکثر عملیات چاپی را در کمترین زمان و با بهترین کیفیت داشته باشند.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true