گزارش نمايشگاه چاپ و بسته بندي توياپ تركيه - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
گزارش  نمايشگاه چاپ و بسته بندي توياپ تركيه

نمايشگاه هاي تخصصي و صنعتي در حوزههاي مختلف صنعت و بازرگاني امروزه نقش بسزايي در ايجاد فرصتهاي جديد شغلي در نقاط مختلف دنيا ايفا ميكنند. بسته به ابعاد و سطح برگزاري اينگونه نمايشگاه ها، تأثيرات و نقش آنها حوزههاي جديدتر و تازهتري را در مينوردد. به طور قطع حضور اثربخش و كليدي در اينگونه از نمايشگاهها ميتواند راهگشاي تعداد قابل توجهي از صنعتگران و فعالان هر حوزه صنعتي ايجاد نمايد.

از طرفي صنعت چاپ و بسته بندي در دنياي مدرن به عنوان يك صنعت مادر و واجد ويژگيهاي منحصر بفرد شناخته شده است. صنعتي كه به صورت ميانرشتهاي عمل كرده و حلقه ارتباطي ميان صنايع مختلف را شكل داده است. اين صنعت گرچه خود هيچ محصول توليدي صنعتي نداشته و تنها به صنايع ديگر خدمات ارائه مينمايد، ليكن ميتوان ادعا كرد كه هيچ صنعتي بدون استفاده از چاپ و بستهبندي نميتواند محصولات خود را به مخاطبان و مشتريان خود عرضه نمايد. به طوري كه آمارها نشان ميدهد در بسياري از كشورهاي پيشرفته و صنعتي، صنعت چاپ و بسته بندي مهمترين و بزرگترين صنعت از نظر گردش سالانه مالي و تعداد شاغلين ميباشد.

اين صنعت در ايران نيز داراي جايگاه ويژه و خاصي است. اگر چه هنوز تا رسيدن به شرايط مطلوب فاصله بسياري دارد كه بخشي از اين فاصله را ميتواند از طريق حضور و شركت اثربخش در نمايشگاههاي بينالمللي در سطح منطقه جبران نموده و گام هاي ارزندهاي را در اين خصوص بردارد.

اما

صنعتگران حوزه چاپ و بستهبندي ايران نيازمند به سازي و نوسازي تجهيزات مورد بهره برداري و استفاده بهينه از تكنولوژيهاي مدرن و بهروز هستند. يكي از راههاي دستيابي به اين مهم تنها از طريق حضور مستمر و هدفمند در نمايشگاه هاي منطقهاي صورت ميگيرد. از ديگر سو، بازار ايران مورد توجه كشورهاي صاحب صنعت قرار گرفته است. كشوري با ظرفيتها و قابليتها بسيار بالا در زمينه صنعت چاپ و بسته بندي كه در حوزههاي فراوان هنوز اقدامات مؤثري را انجام نداده و ظرفيتهاي مذكور به صورت بكر و دستنخورده باقي مانده است.

از جمله نمايشگاه هايي كه با ابعاد بين المللي در سطح منطقه برگزار ميشود، نمايشگاه چاپ و بسته بندي توياپ تركيه است. اين نمايشگاه كه در مهرماه سال جاري پانزدهمين دوره برگزاري خود را تجربه ميكند، محمل و محفل مناسبي به منظور استفاده صنعتگران چاپ و بستهبندي ايران قلمداد ميشود. به طوري كه شركت توياپ نمايندگي مستقلي را از سال ۱۳۸۴ در ايران تأسيس و خدمات ويژهاي را به مخاطبان و صنعتگران ايراني ارائه مينمايد.

مراد صدقي مديرعامل دو مليتي توياپ تهران كه دانشآموخته مهندسي الكترونيك است، به همراه رزيتا مجلسي جانشين مديرعامل و مدير اجرايي اين شركت، نقطهنظرات و ديدگاههاي جالبي در خصوص اين نمايشگاه و بازديدكنندگان و غرفهگذاران ايراني دارند.

به منظور آشنايي هر چه بيشتر اهالي صنعت چاپ و بستهبندي ايران به سراغ مديران توياپ تهران رفتيم و چند و چون اين نمايشگاه و چگونگي كيفيت حضور مخاطبان ايراني را از آنان جويا شديم.

آنچه در پي ميخوانيد حاصل گفتگوي اختصاصي خبرنگار ماهنامه چاپ و تبليغات با مديرعامل و مدير اجرايي شركت توياپ تهران است:

ـ نمايشگاه چاپ و بسته بندي توياپ تركيه تاكنون چند دوره برگزار شده است؟

ابعاد اين نمايشگاه در چه سطحي است و آيا كشورهاي صاحب صنعت چاپ و بستهبندي تاكنون در اين نمايشگاه چه به عنوان غرفه گذار و چه به عنوان بازديدكننده شركت كرده اند؟
ـ سال جاري پانزدهمين دوره نمايشگاه توياپ تركيه برگزار ميشود.

اين نمايشگاه به صورت واقعي در ابعاد بينالمللي برگزار ميشود. به عنوان نمونه در چهاردهمين دوره اين نمايشگاه، ۱۲۲۷ غرفهگذار از ۴۰ كشور دنيا شركت كرده بودند و از ۶۴ كشور نيز از اين دوره نمايشگاه بازديد به عمل آمده بود.

كمپانيهاي بزرگ و بينالمللي از كشورهايي نظير آمريكا، آلمان، بلژيك، لهستان، نروژ، استراليا، فنلاند، فرانسه، سوئد، كرهجنوبي و… به عنوان غرفه گذار شركت كرده بودند. لازم به ذكر است كه بيشترين بازديدكنندگان چهاردهمين دوره نمايشگاه چاپ و بستهبندي توياپ تركيه از كشورهاي ايران، مصر و لهستان بودند. نكته جالب توجه در اين بين اختلاف ميان درصد بازديدكنندگان است.

به طوري كه ايران با اختصاص بيش از ۱۵ درصد از حجم بازديدكنندگان خارجي نمايشگاه توياپ، بيشترين بازديدكننده را داشته و كشور مصر به عنوان دومين كشور تنها ۷ درصد از حجم بازديدكنندگان خارجي اين نمايشگاه را از آن خود كرده است. اين در حالي است كه آمار ارائه شده تنها مربوط به آن دسته از بازديدكنندگان ايراني است كه از طريق شركت توياپ تهران در اين نمايشگاه حضور پيدا كردهاند. حال آنكه به دليل سهولت در رفتوآمد و عدم نياز به دريافت رواديد تعداد قابل ملاحظه اي از فعالان صنعت چاپ و بسته بندي ايران به صورت شخصي از راههاي ديگر به اين نمايشگاه آمده بودند.

اين موضوع نشاندهنده اقبال بسيار مناسب نمايشگاه چاپ و بستهبندي توياپ تركيه در ميان صاحبان و فعالان صنعت چاپ و بستهبندي در ايران است.

 

ـ توياپ تهران از چه زماني تشكيل شده و برنامهها و فعاليتهاي آن تاكنون در چه زمينههايي بوده است؟

ـ اين شركت از سال ۱۳۸۴ به عنوان شعبه تهران شركت نمايشگاهي توياپ تركيه تأسيس شده است. اين شركت در ابتدا به دليل آشنا ساختن سرمايه گذاران و صاحبان مشاغل صنعت چاپ ايران با نمايشگاه توياپ تركيه خدمات و امكانات ويژهاي را در اختيار بازديدكنندگان ايراني قرار ميداد. به عنوان نمونه اقامت رايگان در استانبول تركيه، تخفيف ويژه در ترانسفر و… از جمله خدماتي بود كه اين دفتر در اختيار فعالان صنعت چاپ و بستهبندي ايران جهت بازديد از نمايشگاه چاپ و بستهبندي توياپ تركيه ارائه ميداد. اما از سال ۲۰۰۶ ميلادي به دلايل مختلف ارائه اين تسهيلات قطع شد.

يكي از مهمترين دلايل اين امر شناخته شدن نمايشگاه چاپ و بستهبندي توياپ تركيه نزد فعالان صنعت چاپ ايران بود. تعداد قابل توجهي از بازديدكنندگان ايراني طي ادوار گذشته از اين نمايشگاه بازديد كردهاند. البته هماكنون امكانات ديگري در اختيار بازديدكنندگان قرار ميگيرد. البته اين امكانات در داخل فضاي نمايشگاهي بوده و هزينه اقامت و اسكان در تركيه برعهده بازديدكننده ميباشد.

ـ آيا فعالان صنعت چاپ و بستهبندي ايران در نمايشگاه توياپ تركيه تنها به عنوان بازديدكننده شركت ميكنند يا غرفه گذار نيز هستند؟

ـ در دورههاي گذشته غرفهگذاران قابل توجهي از ايران نيز داشتيم. ولي در اين دوره از نمايشگاه توياپ غرفهگذاري از ايران وجود ندارد و فعالان صنعت چاپ و بستهبندي ايران تنها به عنوان بازديدكننده شركت ميكنند. اين موضوع دلايل متعددي دارد. يكي از دلايل اين امر بحران اقتصادي كه در سال گذشته ميلادي در سطح جهاني به وجود آمد.

آثار و تبعات اين بحران كماكان در كشورهاي مختلف وجود دارد. البته به دليل سياستهاي خاص اقتصادي در بيشتر كشورهاي خاورميانه بحران اقتصادي با فاصله زماني زيادي به اين قبيل كشورها وارد شد. ايران نيز در زمره اين دست از كشورهاي خاورميانه محسوب ميشود و به دليل سياستهاي انقباضي بانكي، بحران اقتصادي با فاصله زماني قابل توجهي به ايران وارد شد. به گونه اي كه به تازگي تبعات و آثار سوء اين بحران در ايران مشاهده ميشود.

از طرف ديگر، بسياري از غرفه گذاران ايران به صورت دورهاي در بسياري از نمايشگاه منطقه اي و حتي بين المللي شركت ميكنند. به طوري كه شايد يك سال در نمايشگاه توياپ حضور پيدا كنند و سال ديگر نمايشگاهي در امارات يا چين را انتخاب كنند. اين موضوع سبب ميشود كه در چندين دورهي متوالي در يك نمايشگاه مشخص به عنوان غرفهگذار حضور نداشته باشند.

با تمام اينها بايد توجه داشت كه تعداد قابل ملاحظه اي از غرفه گذاران ايراني كه در ابعاد بين المللي نيز فعاليت ميكنند، به منظور دريافت نمايندگي در نمايشگاه توياپ شركت كردهاند. در چند دورهي گذشته نيز توانستهاند به دريافت اين نمايندگي ها نايل شوند. امروزه بسياري از اين شركتها در تركيه نمايندگي داير كردهاند و اين نمايندگي ها هستند كه در نمايشگاه توياپ تركيه شركت ميكنند. اين موضوع نيز از ديگر عواملي است كه ميتوان به منظور عدم غرفه گذاري از سوي شركتها و مؤسسات ايراني در نمايشگاه توياپ اشاره كرد.

ـ به طور حتم برگزاري نمايشگاهي با اين ابعاد بينالمللي در سطح منطقه ميتواند منشاء تحولات و دگرگونيهاي فراواني در صنعت چاپ و بستهبندي منطقه و تركيه باشد.

اين نوع تحولات ميتواند تأثيرات بسياري مناسبي بر روند پيشرفت و به روزرساني تكنولوژيها و تجهيزات مورد استفاده در اين صنعت داشته باشد. شركت نمايشگاهي توياپ تركيه با چه سياستگذاري و اهدافي، برگزاري اين نمايشگاه را دنبال ميكند؟

ـ سياستگذاري كلي صنعتي، اقتصادي و بازرگاني در كشور تركيه بر پايه انتقال تكنولوژي از غرب و معرفي ظرفيتهاي خاص بازار كشورهاي منطقه به صاحبان صنعت در كشورهاي غربي استوار است.

به عبارت ديگر صاحبان و سياستگذاران صنعتي و اقتصادي در تركيه بر اين باورند كه ميتوانند با معرفي و شناساندن ظرفيتها، امكانات و قابليتهاي بازار كشورهاي منطقه به كشورهاي صاحب صنعت، فضاي جديدي را در جغرافياي بازار صنعتي دنيا ايجاد نمايند. كشورهاي خاورميانه ويژگيها و قابليتها منحصربفردي دارند. اول آنكه بسياري از اين كشورها از منابع ثروت فراواني بهرهمند هستند. وجود منابع گازي و نفتي، معادن و… همگي مؤيد اين نكته ميباشند. دومين ويژگي اين كشورها عدم استفاده و بهرهبرداري از اين منابع است.

در حقیقت

تاكنون استفاده اساسي و كارآمدي از اين منابع نشده است و متأسفانه در بسياري از اين كشورها با وجود اين همه منابع ثروت عظيم سطح زندگي مردم بسيار پايين و غير قابل قبول است. سومين ويژگي اين كشورها را ميتوان در نوع سياستها اقتصادي و بازرگاني آنان دانست. كشورهاي خاورميانه به دلايل مختلف تمايلي به حضور در صحنه بازار بينالمللي و عضويت در سازمان تجارت جهاني ندارند. اين موضوع سبب شده است تا بحرانها و مسائل اقتصادي در سطح بينالمللي حداقل آسيب را به اين كشورها وارد نمايد.

مجموعه ويژگيها و شرايط فوق از كشورهاي خاورميانه بازاري بسيار مناسب براي كشورهاي صاحب صنعت در سطح دنيا ايجاد ميكند. با توجه به آنچه پيشتر گفته شد، ايجاد ارتباط و تعاملي مناسب و دو سويه ميتواند تأثيرات بسيار عميقي بر روند اقتصادي كشورهاي منطقه داشته باشد.

تأثيراتي كه ميتواند از وجوه مختلف به كشورهاي منطقه كمكهاي شايان توجهي داشته باشد. در حقيقت اين ارتباط امكان و فرصت به روزرساني تجهيزت و تكنولوژيهاي صنعتي را به منظور استفاده بخش خصوصي در اين كشورها ايجاد مينمايد و به تبع آن سطح زندگي عمومي جامعه را در اين كشورها از طريق استفاده از محصولات با كيفيت بالاتر و توليدشده از تجهيزات مدرن ارتقا ميدهد.

فعالان صنعتي و اقتصادي تركيه قصد دارند با استفاده از اين ظرفيتها فضاي لازم به منظور ايجاد و بهينهسازي اين ارتباط را از طريق برگزاري چنين نمايشگاههايي بالاتر ببرند. قدر مسلم چنانچه كشور تركيه به عنوان مهمترين حلقه ارتباطي ميان صنايع كشورهاي منطقه و صاحبان صنعت در سطح بين المللي شناخته شود، فرصتها و امكانات بديعي نيز در اختيار صنعتگران اين كشور قرار خواهد گرفت.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true