true
با توجه به روند روبهرشد عبور برندهای تجاری از مرزهای بینالمللی از طریق اینترنت، فعالان بازار ممکن است برای اطمینان از بقای برندهای خود در سطح جهان، نیاز به رعایت یک سری راهبردهای خاص را احساس کنند.
به نقل از سایت Marketingweek، موسسه تحقیقاتی Forrester در انگلیس از برندهای مختلف خواسته است تا برای مقابله با فشارهای دوران پس از رونق مجدد، اقدام به جذب مشتری در سرتاسر جهان کنند. به نظر میرسد که برندهای مختلف برای جهانی شدن ملزم به رعایت یک سری اصول و مبانی مهم در این رابطه هستند.
برند کوکا کولا با توجه به این موضوع و با اجرای یک راهبرد برتر بین المللی در ماه می، افرادی را به عنوان مدیر بازاریابی به نقاط مختلف دنیا فرستاده است. این افراد بیشتر بر روی بازارهای کشورهای اروپایی تمرکز کردهاند.
برای ورود به بازارهای جهانی، رعایت پنج راهبرد، مهم ضروری به نظر میرسد. این راهبردها ایجاد یک فرهنگ برند قوی و قاطع، بازاریابی بیحد و مرز، تاسیس مراکز در داخل کشور، پذیرفتن یک ساختار جهانی و تولید با توجه به نظرات مصرفکننده را در بر میگیرد.
۱-ایجاد یک فرهنگ برند قوی و قاطع
در گذشته، برخورداری از یک ساختار محکم و منسجم، عنصری مهم برای تشکیل یک برند جهانی به شمار میآمد. در آن زمان، بازارهای داخلی، مسئولیت توسعه برندهای ملی خود را بر عهده داشتند.
به هر حال، امروزه ایجاد یک فرهنگ برند قوی و قاطع که بتواند مشتریان قدیمی خود را در سرتاسر دنیا حفظ کند، به یک اولویت مهم برای شرکتها تبدیل شده است. یک برند معتبر برای کسب موفقیت جهانی نیاز به داشتن نگاهی واحد به دنیا دارد.
توسعه رسانههای دیجیتالی باعث شده است تا تاکید برندها بر ساختار، جای خود را به تمرکز بر روی فرهنگ بدهد.
گسترش رسانههای ارتباط جمعی و توسعه روابط بینالمللی، برندهای بزرگ را متوجه این موضوع کرده است که مداومت بر عمل به شیوههای قدیمی، امکان پاسخگویی به نیاز مصرفکنندگان در سرتاسر جهان را از آنها میگیرد.
بازتاب فرهنگ شما در برند تجاریتان بسیار مهمتر از آن است که به فکر اشاره به نکات راهنمای استفاده از کالا بر روی آن باشید. این امر، موفقیت شما را در عرصه تجارت جهانی تضمین میکند.
برای اطمینان از سازگاری و مطابقت یک فرهنگ برند موفق با دیگر برندها، زبان، یک عنصر مهم و اساسی به شمار میرود. برای نمونه، استفاده از اسانسهای طبیعی در نوشابههای گازدار، همان نشاطی را به مصرفکننده فرانسوی میدهد که یک انگلیسی در یک جای دیگر از آن لذت خواهد برد.
اگر فرهنگ شما واقعا در صورت گسترش در تمام کشورها برای دیگران نیز قابل درک باشد، فرآیند جهانی شدن در مورد برند شما به آسانی انجام خواهد شد.
۲-رفتار بیحدومرز در بازاریابی
با توسعه رسانههای دیجیتالی، دیگر امکان بهکارگیری راهبردهای مختلف برای برندها در راستای پیشرفت در سطح جهان وجود خواهد داشت. درشرایط کنونی برندها ملزم به اجرای یک روش بازاریابی منسجمتر برای بقای خود هستند.
فعالان در بازار باید نگاهی دوباره به واژه جهانی شدن داشته باشند. ایده تفکر جهانی و فعالیت در داخل کشور در عصر دیجیتال کنونی دیگر کاربرد ندارد. عصر دیجیتال، حد و مرز نمیشناسد.
برندهایی که راهبرد تجارت بیحد و مرز را نمیپذیرند باید خطر در حاشیه قرار گرفتن را قبول کنند. مردم، کم تر از قبل از مرز بین المللی آگاهی دارند. رسانههای دیجیتالی، حد ومرز نمیشناسند بنابراین، برندهایی که از این طریق فعالیت میکنند احساس نفوذ بیشتری کرده و خود را بخشی از جهان میدانند.
با نگاهی به برندهایی نظیر نایک، آدیداس، کوکا کولا و مکدونالد درمییابید که آنها در همه جای جهان شعبه داشته و علیرغم دستیابی به موفقیتی بزرگ در کشور خود، در بازارهای جهانی نیز اسم و رسمی دارند.
تبلیغات جدید نایک برای لباسهای بازی فوتبال همزمان با برگزاری جام جهانی، یک نمونه عالی از بازاریابی جهانی به حساب میآید. در این تبلیغات، شرکت نایک، فوتبالیستهای معروف از سرتاسر جهان را گرد هم آورده و از آنها استفاده میکند. این کار، چند ملیتی بودن نایک را اثبات نمیکند بلکه آن را به عنوان یک برند بینالمللی معرفی خواهد کرد.
سابقا یک برند میتوانست جمعیت هدف خود را فقط مردم یک کشور خاص در نظر بگیرد اما امروزه هر کسی میتواند از طریق اینترنت به سایت یک برند معروف دسترسی یابد. این امکان، برندهای مختلف را به این فکر وامیدارد که چگونه میتوانند به بازارهای بینالمللی راه پیدا کنند.
تمرکز برندهای جهانی، امروزه از طبقهبندی به یکسانسازی تغییر رویکرد داده است. به جای تلاش برای تقسیمبندی مصرفکنندگان، برندها باید به راههایی برای ایجاد نقاط مشترک میان آنها بیندیشند. در سالهای دور، بازاریابی به تفاوتها و دستهبندیها میاندیشید. در دنیای امروز توجه برندها به دغدغههای مردم، این اختلافها را از بین خواهد برد.
۳-ایجاد یک مرکز در داخل کشور برای خود
هماکنون نیاز به تشکیل یک سیستم بازاریابی متحد بیشتر از همیشه احساس میشود. اعمال راهبرد پوشش دادن تمام بازارها توسط یک برند جهانی، نوعی ارتباط بینالمللی به وجود میآورد.
فقط ارائه یک راهبرد خاص نمیتواند تضمینی برای موفقیت یک برند باشد. مدیران برندها باید احساس کنند که شانسی برای اجرای آن و بحث پیرامون این سیاست به ویژه شخصا با دیگر روسای برند را دارند. به طور خلاصه، آنها بایدیک نوع احساس مسئولیت و مالکیت مشترک را با دیگر مدیران داشته باشند.
برندهای جهانی موفق، چند وقت یک بار، تمام مدیران مراکز بینالمللی خود را از سرتاسر جهان دور هم جمع کرده و این امکان را برای آنها فراهم میکنند تا چکیده بهترین روشها، اطلاعات و دانش خود را با هم به اشتراک بگذارند.
۴- پذیرش یک ساختار جهانی برای برند
دو برند بزرگ جهانی اخیرا ساختار بازاریابی داخلی خود را کنار گذاشته و نوعی تعادل را میان بازاریابی داخلی و بینالمللی برقرار کردهاند. در حقیقت، آنها برای ایجاد اتحاد بیشتر، بخش عمدهای از فعالیت خود را بر روی اروپا متمرکز کردهاند.
برند کوکا کولا فعالیت مدیر بازاریابی بینالمللی خود را با کاهش مراکز کاری وی از ده مرکز به چهار مرکز به اروپا محدود کرده است. به این ترتیب، آنها تجارت جهانی خود را از اروپا هدایت میکنند.
تغییر ساختار بازاریابی فقط بخشی از یک فرآیند بزرگتر است. این تحولات، امکان ایجاد نوآوری با شتاب بیشتر و تسریع روند افزایش هماهنگی در بازاریابی را برای ما فراهم میکنند. این همکاری و هماهنگی قبلا در اروپا و در نتیجه در سرتاسر جهان به وجود آمده است.
کوکا کولا نفوذ در بازارهای جهانی و نیز برقراری یک ارتباط داخلی را از صاحبان قبلی خود به ارث برده است. این برند به اهمیت ایجاد تعادل بین این دو مقوله به خوبی آگاه است.
در حال حاضر، دو مدل متفاوت برای شیوه فعالیت برندهای جهانی تعریف شده است. یکی از آنها که منحصرا از مرکز اداره میشود روشی است که در آن فقط یک برند جهانی فعالیت میکند. برند HP به این شیوه عمل میکند. تمام شعبات HP در سرتاسر جهان، نمایندگیهای این شرکت هستند اگرچه ممکن است نوع خدمات آنها با توجه به شرایط محلی تغییر کند.
در مدل دیگر، شعبات داخلی هر برند، اختیار انجام هر کاری را دارند. به این ترتیب، نوعی سازگاری و انعطافپذیری را برای خود حفظ میکنند. این مدل، بیشتر از الگوی قبلی در شرایط کنونی مورد استفاده قرار میگیرد.
به هر حال، با وجود قدرت و اختیار فراوان شعبات داخلی آنها باید تحت نظارت کمپانی اصلی قرار بگیرند. این طبیعی است که افراد در این موقعیت، تمایل به آزادی بیشتر برای تغییر عملکرد برند به میل خود را دارند.
۵-تغییر تولیدات (برند) با توجه به نظرات مصرفکننده
در دنیای امروز، رسانههای ارتباط جمعی، کمک بزرگی به ایجاد یک محیط عالی برای برقراری روابط متقابل میان مصرفکننده و برند کردهاند. این شرایط، امکان تبادل نظرات میان مصرفکنندگان و همچنین به همین میزان، ارائه پیشنهادها به برند مورد نظر را ایجاد میکنند. همه این کارها در سطح جهانی و به طور همزمان صورت میگیرد.
انتقادها و نظرات مثبت مصرفکنندهها از طریق اینترنت در اختیار دیگران قرار داده میشود. یک راه تازه برای مدیریت یک برند جهانی جدید، توجه به عقاید و پیشنهادهای مصرفکنندگان و تقاضا برای همکاری مشترک با آنها است. کوکا کولا معتقد است که امروزه، ایجاد یک فضای باز برای مصرفکنندگان، یک ضرورت به نظر میرسد. عملکرد این شرکت با تحول در تقاضای مصرفکنندگان، خود را وفق میدهد. ما از توسعه خط تولید به سوی ایجاد یک فضا برای دریافت توصیههای مصرفکنندگان تغییر مسیر دادهایم.
در پایان، ممکن است وجود ابزارهای مختلف برای مصرفکنندگان در راستای جذب برندها به سوی خود بر توسعه نقش این شرکتها در بازارهای جهانی بیفزاید.
true
true
https://sanatpanjom.ir/?p=2652
true
true
خلاصه و مفید، خیلی ممنون