فناوری پیش از پرواز - فایل دیجیتالی قبل از چاپ - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
فناوری پیش از پرواز

چاپ را مي‎توان يکي از قديمي‎ترين صنايع توليدي در نظر گرفت.

چاپ در خلال پنج قرن گذشته، شاهد پيشرفت چشمگيري در کارآيي خود بوده است.
از سوي ديگر، در خلال سال‎هاي متمادي، فرآيند پيش از چاپ که مسئوليت تغذيه دستگاه چاپ را بر عهده دارد، توانايي برآورده کردن تمام نيازهاي اتوماسيون را نداشت.

در واقع، فرآيند پيش از چاپ را بايد مجموعه‎اي از عمليات مستقل و بسيار تخصصي و پيچيده در نظر گرفت.

ظهور و گسترش نشر روميزي و فناوري‎هاي ديجيتال پيش از چاپ در خلال چند دهه گذشته، موجب گرديد تا مشکلات مربوط به اين مرحله، مرتفع شده و ساختار محکمي براي تحقق اصول توليد در زنجيره پيش از چاپ به وجود آيد.

يکي از اولين و مهمترين حلقه‎هاي اين زنجيره، کنترل نهايي فايلي است که براي خروجي آماده شده باشد؛ حقله‎اي که با وجود پيشرفت‎هاي متعددي که در زمينه اتوماسيون گردش کار صورت گرفته است، هنوز هم يکي از کاربردهاي ضروري محسوب مي‎شود.

ظهور و توسعه سيستم‎هاي کنترل پيش از پرواز

با ظهور PDF، سيستم‎هاي مدرن کنترل نهايي يک فايل، پيش از انتقال آن به دستگاه چاپ که از آن تحت عنوان «کنترل پيش از پرواز» (Preflight Control) نام برده مي‎شود نيز عرضه شدند.

در واقع، فناروي‎هاي پيش از پرواز، به منظور کنترل و بازبيني فايل‎هاي پيش از چاپ در نقطه ورود آنها به درون يک سيستم گردش کار طراحي شده بودند.

رفع مشکلات به وجود آمده در خلال پردازش زبان PostScript، مستلزم ابزاري تخصصي بود تا بتواند اشکالات احتمالي را به گونه‎اي حل نمايد که هرگونه مشکلي در لحظه ريپ مرتفع گردد.
کنترل نهايي فايل پيش از پرواز در عرصه چاپ، همانند مفاهيم به کار رفته در صنعت هوايي است. به همين دليل، ابداع کنندگان اين سيستم در دنياي چاپ، واژه مورد نظر را از صنعت هوانوردي الهام گرفتند.

پيش از هر پرواز، هواپيما بايد مورد کنترل و بازرسي دقيق قرار گيرد تا خلبان از عدم وجود هرگونه مشکل فني، عملياتي و الکترونيکي که پرواز را به مخاطره مي‎افکند، اطمينان حاصل کند.

اين اصل در مورد کنترل فايل‎هاي فرآيند پيش از چاپ نيز مصداق دارد.

کنترل پیش از چاپ

محتواي فايل‎ها با استفاده از يک نرم افزار تخصصي کنترل مي‎شوند که اين امر، عدم اختلال در پردازش فايل را به دنبال دارد. از جمله اين موارد مي‎توان به رزولوشن اشتباهي تصاوير يا فونت‎هاي ناقص اشاره کرد.

استفاده از نرم افزار کنترل پيش پرواز، در بهبود و رفع اين مشکلات بسيار حائز اهميت است، يا حداقل مي‎تواند کاربر را از مشکلات بالقوه فايل آگاه سازد، زيرا اين نرم افزار، فايل‎هاي گرافيکي اصلي را پيش از انتقال فايل به داخل گردش کار پيش از چاپ، کنترل کرده و آنها را مورد بررسي قرار مي‎دهد.

درنتيجه، مي‎توان اذعان کرد که کنترل پيش از پرواز، اقدامي ايمني و پيشگيرانه است که تضمين کننده جريان روان و خودکار پردازش فايل مي‎باشد.

پيش از عرضه PDF، سيستم‎هاي کنترل پيش از پرواز، به طور گسترده مورد استفاده قرار مي‎گرفتند. در آن زمان، کنترل و بازبيني اطلاعات تبديل شده به زبان PostScript در مرحله پيش از چاپ، امکانپذير نبود.

اگر هم چنين امري ميسر مي‎گرديد، هيچ کس نمي‎توانست خروج کامل و بدون اشکال اطلاعات چاپي را تضمين کند، مگر اينکه عمليات خروجي توسط تجهيزات نهايي، يعني دستگاه چاپ صورت مي‎گرفت.

همين امر، اهميت سيستم‎هاي کنترل پيش از پرواز را دو چندان مي‎کرد.
تا پيش از ظهور PDF و گسترش آن، تنها تکنيک کنترل کيفيت فايل‎هاي PostScript، کنترل پيش از پرواز و بازبيني داده‎هاي اين فايل‎ها بود.

اما با گسترش و پيشرفت PDF و Acrobate، بسياري از مشکلات موجود در سيستم‎هاي مذکور مرتفع گرديد.

در واقع، مي‎توان ايجاد يک فايل PDF را نوعي کنترل پيش از پرواز اوليه در نظر گرفت، زيرا داده‎هاي خروجي زبان PostScript را که در فايل‎هاي گرافيکي اصلي ريشه دارند، مورد پردازش قرار مي‎دهند.

انواع سيستم‎هاي کنترل پيش از پرواز

در حال حاضر، ابزارهاي نوين کنترل پيش از پرواز، براي اطمينان از پيوستگي و تماميت داده هافقط براي کنترل فايل‎هاي گرافيکي اصلي مورد استفاده قرار نمي‎گيرند، بلکه توليدکنندگان اين سيستم‎ها، کاربردهاي آنها را گسترش داده و بر اهميت نقش آنها در عملکرد يک گردش کار ديجيتال تاکيد کرده‎اند.

بسياري از سيستم‎هاي اوليه کنترل پيش از پرواز، به ابزارها و نرم افزارهاي ديگر ضميمه شده يا به اشکال مختلف، در داخل سيستم‎هاي گردش کار مورد استفاده قرار مي‎گيرند.
شايد بتوان نرم افزار Inproduction شرکت Adobe را بهترين نمونه براي تشريح ادغام ابزارهاي کنترل پيش از پرواز در نظر گرفت.

لازم به ذکر است که اين سيستم به صورت يک سيستم مجزا توسعه نخواهد يافت، بلکه به عنوان بخشي از قابليت‎ها و ويژگي‎هاي نرم افزارهايي مانند InDesign، Photoshop و Illustrator مورد استفاده قرار مي‎گيرد.

اين سيستم، آمادگي يک فايل را براي گرفتن خروجي، کنترل و ارزيابي مي‎کند.

شرکت Adobe به عنوان عرضه کننده PDF، تلاش‎هاي مستمري را در جهت پاسخگويي و رفع نيازهاي کاربران در تمام زمينه صورت داده است.

اين بدان معناست که فرمت، نمي‎تواند به تنهايي براي تمام کاربردها و محيط‎هاي مختلف، عملکرد يکساني داشته باشد، در نتيجه، ضرورت استفاده از ابزارهاي کنترل پيش از پرواز، هنوز هم محسوس است.

کنترل چاپ

به موازات هر پيشرفتي در عرصه PDF، ابزارهاي کنترل پيش از پرواز نيز پيشرفت کرده‎اند تا بهينه سازي PDF براي کارهاي چاپي را به دنبال داشته باشد.

در حال حاضر، استفاده از اين ابزار مي‎تواند کنترل کامل بر روي پردازش PDF را به ارمغان بياورد.
در بازار، نسخه‎هاي متعددي از نرم افزارهاي کنترل پيش از پرواز وجود دارند. در اين ميان، مسئله مهم، وجه تمايز ميان اين نرم افزار و يک سيستم کاربردي مديريت گردش کار مي‎باشد.

امکان خريد نرم افزار کنترل پيش از پرواز و استفاده از آن وجود دارد، اما سيستم کاربردي مديريت گردش کار، فقط همراه با يک سيستم و نرم افزار جامع ديگر کاربرد دارد.

البته لازم به ذکر است که توليدکنندگان عمده سيستم‎هاي گردش کار در هر دو عرصه فعاليت مي‎کنند.

بیشتر ببینیم

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true