true
پوستر چیست؟
وسيلهاي براي ارزشيابي اقتصادي، فرهنگي، علمي و هنري، آموزشي، اجتماعي و سياسي محسوب ميشود.
قبل از هر چيز، پوستر، يک محصول هنري محسوب ميشود:
که بايد داراي پيام باشد و حس نيازمند بودن را ايجاد نمايد.
هر پوستر، براي دستيابي به ويژگي اصلي خود، يعني انتقال سريع پيام به بيننده:
بايد تمايل به مشاهده را در بيننده ايجاد نمايد.
بنابراين، به دليل استفاده از عناصر چشمگير بصري، پوستر، نقش مهمي را در:
القاي پيام به اقشار مختلف جامعه، از کودک گرفته تا کهنسال ايفا ميکند.
اين عناصر با کادربندي و ترکيب مناسب و صحيح و از همه مهمتر:
موضوع، جاي خاصي را در زمان ويژه اي، در ذهن بيننده باز ميکند؛
به طوري که در تاريخ يکصد ساله پوسترسازي که شاخهاي از هنر گرافيک محسوب ميشود:
تاثيرات متقابل و تبادل امکانات گستردهاي را به وجود آورده است.
اما يک پوستر براي دستيابي به چنين هدفي بايد داراي ويژگيهايي باشد تا موفقيت آن را تضمين نمايد.
-
مهمترین ویژگی های پوستر
از مهمترين اين ويژگيها ميتوان به موارد ذيل اشاره کرد:
• ترکيب مناسب، يعني همراه نشانه و تصوير باشد.
• اندازه و قطع آن با فاصله بيننده تا پوستر، هماهنگي داشته باشد.
• از عناصر کوچک، کمتر استفاده شود.
• به گونهاي طراحي شده باشد که يک نماد بزرگتر و مهمتر، بقيه نمادها را تحت الشعاع خود قرار دهد.
• به خوبي قابل رويت باشد.
• پيام آن داراي مفهوم باشد.
• مدرن و پيشرفته باشد.
• فعال بوده و داراي انرژي باشد.
• در حداقل زمان، توجه را جلب کند.
• پيام را سريع و روشن بيان نمايد.
• صداقت داشته باشد.
ويژگيهاي فوق الذکر به تکميل هر چه بيشتر يک پوستر کمک ميکند.
ما در زندگي خود ناچار به برقراري ارتباط هستيم.
از زمان پيدايش پوستر مصور، تبليغ کالاها نيز به قلمروي آن راه يافت؛
اما تخصيص شاخه عمدهاي از اين فرآيند به تبليغات، در قرن بيستم متداول گشت.
تبليغات مربوط به انواع شيرهاي پاستوريزه، انواع کفش و لباس، لوازم الکتريکي و خانگي و…
از مهمترين موضوعات تشکيل دهنده قالب انواع پوسترها بودند.
امروزه پوسترهاي مصور با بهره گيري از حروف متنوع، طراحي، نقاشي و عکاسي؛
نمونه هايي کاملاً پيشرفته از هنر گرافيک نوين در نظر گرفته گرفته ميشوند.
در اين ميان، شيوههاي تازه تري در خلق پوسترهاي گوناگون ابداع ميشوند.
از سوي ديگر، برخلاف سالهاي اوليه پيدايش پوستر، تا حدودي:
قدرت هنر طراحي در اين هنر، رو به افول گذاشته است.
علت اين امر، استفاده گسترده از هنر عکاسي امکانات تازهاي است که لحاظ فني، در خلق پوستر به وجود آورده.
-
شیوه های معمول طراحی پوستر
از شيوههاي معمول در طراحي يک پوستر ميتوان به :
اجزاي پوستر از طريق تايپو گرافي،
ليتوگرافي،
سري گرافي
و فتوگرافي اشاره کرد.
پس از سال ۱۸۸۰ ميلادي، استفاده از پوستر گسترش يافت و به شکل امروزي درآمد.
در سه دهه آخر قرن نوزدهم ميلادي، با تلفيق هنر نقاشي و چاپ، پوستر نيز به اوج تحولات خود رسید.
منشا پوستر را همچون مصورسازي بايد در گذشتههاي دور جستجو کرد؛
که از بارزترين آنها ميتوان نقوش برجسته آشوري، ايراني و رومي را نام برد.
رويدادهايي که به روايت تصوير توصيف ميشد، در واقع، نوعي تبليغ براي دستگاه حاکمه محسوب ميگرديد.
در مصر و روم باستان نيز ساختن آگهيهاي همگاني يا اعلاميههاي ديواري نيز معمول بوده است.
يکي از قديميترين آگهيهاي کشف شده، پاپيروسي است که پاداش بازگرداندن يک برده فراري را تعيين ميکند.
استفاده از آگهيهاي چاپ همگاني به قرن پانزدهم ميلادي باز ميگردد.
از قرن شانزدهم ميلادي نيز نمونه هايي از آگهيهاي چاپي:
از جمله اعلاميههاي دولتي و… نيز متدوال گرديد که از حروف چاپي تشکيل ميشدند.
-
پوستر و چاپ
اما براي پيدايش پوستر مصور رنگي، صنعت چاپ بايد مراحل بيشتري را طي ميکرد.
اولين نمونههاي آگهيهاي ديواري، پوسترهاي نمايشي مربوط به آگهيهاي نمايشي بودند که!
تحول چشمگيري را در اصول و قواعد پوسترسازي ايجاد کردند.
اين آگهيها مربوط به تماشاخانههاي متعددي بود که در سراسر اروپا وجود داشتند.
در طراحي آگهيهاي مذکور،
مهارت خاصي به کار ميرفت تا تنوع و فراواني مطلب، نوعي حالت يکنواختي را به وجود نياورد:
به همين دليل، از انواع بسيار متنوع حروف چاپي استفاده ميشد که در نيمه اول قرن نوزدهم ميلادي رواج داشت.
طراحي اينگونه آگهيها، به ويژه در هنر پوسترسازي انگلستان، ادامه يافت.
به طوري که امروز نيز شاهد تاثيرات آن هستيم.
پوسترهاي مصور آن دوره، علاوه بر تبليغ در مورد تماشاخانهها، در زمينههاي مختلف ديگر نيز گسترش يافت.
اين پوسترها فقط به صورت تک رنگ سياه چاپ ميشدند.
آثار «تولوزلوترک»، در زمينه هنر پوستر سازي، در دهه آخر قرن بيستم، در مقايسه با ساير آثار، مشخصتر بود.
پوستر مصور رنگي را به «ژول شره»، هنرمند فرانسوي نسبت ميدهند.
وي که با نقاشان مکتب امپرسيونيست آشنايي داشت و در آثار خود از رنگهاي درخشان اين مکتب استفاده ميکرد.
وی با استفاده از روشهاي چاپ بر قالبهاي حکاکي با نقطه کاري و قلم زني روي فلز و غيره
به انواع قابل ملاحظهاي از رنگهاي مختلف دست پيدا کند.
از دهه اول قرن بيستم ميلادي، پوسترسازان حرفه اي، به تدريج، از نقاشان حرفهاي تفکيک شدند.
در اين دوران، هنر گرافيک نوين، تدريجاً مستقل گرديد.
البته پس از اين دوران، گاهي اوقات، نقاشان با استفاده از شيوههاي هنري خاص خود،
در قلمرو و هنر، پوسترهايي را طراحي ميکردند.
بیشتر بخوانید
-
پوسترها و مقایسه
اما اين پوسترها در مقايسه با ساير آثار آنها فقط جنبه فرعي و استثنايي داشت.
پس از دهه دوم قرن بيستم ميلادي، هنر توليد پوستر در سراسر اروپاي غربي و آمريکا رواج يافت.
و سپس به ساير نقاط جهان سرايت نمود.
در خلال جنگ اول جهاني و پس از آن، شاخهاي در هنر توليد پوستر به وجود آمد که:
از آن تحت عنوان پوستر سياسي نام برده ميشود.
مضمون عمده اولين نوع اين پوسترها بر ميهن پرستي، جلب افراد به خدمت سربازي، تحقير دشمن و… بود.
سرچشمه پوسترهاي سياسي را بايد کاريکاتورهاي قرن نوزدهم ميلادي دانست که بيش از همه در مطبوعات منعکس ميگرديد.
پس از جنگ دوم جهاني، به موازات پوسترهاي تجاري و سياسي، انواع پوسترهاي اجتماعي نيز رواج يافت.
برخي از کشورها مانند ژاپن با استفاده از انواع فناوريها، موفق شدند به پيشرفتهاي مهمي در اين زمينه دست يابند.
در اکثر کشورهاي آسيا، آفريقا و آمريکاي لاتين هنوز هنر پوستر، اهميت و ارزش خود را حفظ کرده است.
دراين ميان، در اين کشورها پوسترهايي چاپ و منتشر شد که نسبت به پوسترهاي گذشته از تنوع بيشتري برخوردار بودند.
تجربه نشان داده است اثر هنري براي آنکه پيام خود را برساند، بايد اول، توسط شخص مورد نظر درک شود.
همانگونه که ميدانيم وظيفه پوستر نيز رسانيدن پيام به مخاطب است:
اين طراح گرافيک است که با در نظر گرفتن دريافت حسي، بتواند پيام خود را در ذهن مخاطب ثابت کند.
در اين صورت، پوستر ميتواند به جايگاه واقعي خود دست يابد.
هميشه شيوههاي محسوسي در پوسترهاي مختلف وجود دارد که موجب تمايز آنها از يکديگر ميشود.
اين اختلافات را ميتوان با ارزشيابي صحيح بررسي کرد و به نتيجه مناسبي دست يافت.
-
پوسترها را به سه شيوه ارزشيابي ميکنند:
۱- بررسي پوسترهاي داراي ارزش ساختماني (Structural Posters)
۲- بررسي پوسترهاي داراي ارزش خبري (Information Posters)
۳- بررسي پوسترهاي داراي ارزش تجربي (Experimental Posters)
در پايان، آنچه که بديهي به نظر ميرسد اين است که:
در آينده نيز توليد شگفت انگيز و وسوسه انگيز تبليغات زندگي روزمره ما را تحت تاثير خود قرار دادهاند.
و همچنان تداوم خواهد يافت:
زيرا انتظارات رو به رشد مردم، همگام با پيشرفتهاي جالب و فني، فراتر از آن متحول خواهد شد.
true
true
https://sanatpanjom.ir/?p=35
true
true