true
اگر به حجم تبليغاتي که هر روز ما را مورد هدف خود قرار ميدهند اندکي توجه کنيم متوجه ميشويم که تعداد زيادي از آنها فاقد کارآيي لازم خواهند بود. اين مسئله را ميتوان در بسياري از تبليغات تلويزيوني، راديويي، روزنامهاي و… مشاهده کرد.
هر شرکت يا مؤسسهاي براي گسترش دامنه فروش محصولات خود ناچار بايد به تبليغات متوسل شود. اما بايد راه درست و منطقي را در پيش بگيرد تا بتواند از تبليغات خود نهايت استفاده را ببرد. در اينجا راهکارهايي براي ارائه تبليغات مؤثر ارائه ميشود.
در انجام هر تبليغي بايد متفاوت از ديگران عمل کرد. در حقيقت هر شرکت يا سازماني به راهبردي نياز دارد که آن را از ساير رقبا متمايز کند. البته نيل به اين هدف مستلزم برنامهريزي طولانيمدت و حساب شده است که در اصطلاح از آن تحت عنوان «طرح بازاريابي» ياد ميشود.
عوامل متعددي در نيل به اين هدف نقش دارند که مهمترين آنها عبارتند از:
- مشتريان بالقوه، چه مشترياني هستند؟
- مهمترين راه براي تحت تأثير قرار دادن اين مشتريان چه راهي است؟
- نياز مشتريان چيست؟
- از چه طريقي ميتوان جايگاه کالاها و خدمات خود را بهبود بخشيد؟
- گروه هدف بايد داراي چه ويژگيهايي باشد؟
بايد اين ويژگيها را دقيقاً بررسي کرد.
از مهمترين ويژگيهايي که در شناخت دقيق گروه هدف نقش دارند ميتوان به ويژگيهايي مانند سن، جنسيت، شغل، ميزان درآمد، سطح تحصيلات، محل سکونت و… اشاره کرد. مثلاً اگر تصميم داشته باشيد کالاي لوکس و گرانبهايي را به فروش برسانيد، بايد آن را در ميان افراد يا منطقهاي تبليغ کنيد که از نظر ميزان درآمد در سطح بالايي قرار داشته باشند تا بتوانند کالاي مورد نظر را خريداري کنند.
يکي ديگر از مسائل تأثيرگذار در عرصه تبليغات توجه به سن افراد است. مثلاً اگر بخواهيد کالايي را براي گروه سني کودکان تبليغ کنيد، بايد به ويژگيها و نيازهاي آن گروه سني توجه داشته باشيد.
مسئله مهم ديگر در اين عرصه اين است که مسلماً شما بدون رقيب نيستيد. لذا بايد طرح و برنامهاي در اختيار داشته باشيد تا بتوانيداز رقباي خود پيشي بگيريد.
لذا بهتر است پيش از هرگونه اقدامي، موارد ذيل را در نظر داشته باشيد:
- تعيين نزديکترين و دورترين رقبا
- بررسي نقاط ضعف و قوت آنها
- تحليل دقيق دادهها و نتايج بررسي
پس از اين مرحله بايد محصولات و خدمات خود را با ساير رقبا مقايسه کنيد.
در اين زمينه بايد به موارد ذيل توجه داشته باشيد:
- ميزان تقاضا براي کالا يا خدمات شما
- شباهتها و تفاوتهاي ميان محصولات و خدمات شما با ساير رقبا
- تشريح اقدامات خود براي مشتريان به بهترين نحو.
همچنين به اين مسئله نيز توجه داشته باشيد که بايد مشتريان بيشتري را به سمت کالاها و خدمات خود جذب کنيد. از جمله عوامل مهم در اين زمينه ميتوان به ارزان بودن کالا، کيفيت مناسب آن، استفاده ساده از آن و در دسترس بودن آن اشاره کرد.
بهتر است در تمام مراحل از يک طرح برنامهريزي شده استفاده کنيد تا بتوانيد اقدامات خود را پيش ببريد.
البته فراموش نکنيد که براي موفقيت در عرصه تبليغات بايد مسيري طولاني را طي کنيد، پس بهتر است هميشه با برنامه حرکت کنيد و تبليغات کنید تا در ميانه راه دچار مشکل نشويد.
true
true
https://sanatpanjom.ir/?p=901
true
true