واردات انحصاری و توزیع ناعادلانه مواد اولیه - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
واردات انحصاری و توزیع ناعادلانه مواد اولیه

صنعت چاپ از قدیمی‌ترین صنایع و در عین حال پرکاربردترین صنعت‌ها محسوب می‌شود و به همین علت اگر مشکلاتی بر این بخش وارد شود، بخش‌های دیگر را نیز درگیر می‌کند. رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی با بیان این مطلب اظهار کرد: بی‌ثباتی نرخ ارز، واردات انحصاری مواد اولیه و توزیع ناعادلانه و در مجموع شفاف‌نبودن این بخش از عمده مشکلات ما در صنعت چاپ خراسان است.
به گزارش شهرآرانیوز به‌گفته مغانی مواد اولیه‌ای مثل مرکب که کیلویی ۴۰هزار تومان خریداری می‌شد، اکنون کیلویی ۱۶۰هزار تومان شده است. این فقط یک نمونه از اقلام ماست، کاغذ، مقوا و… هم همین افزایش قیمت‌ها را داشته‌اند. متأسفانه این صنعت ماه‌هاست وضعیت نابسمانی را تجربه می‌کند که مسلما این افزایش قیمت مواد اولیه، موجب افزایش قیمت ۳۰۰ درصدی بسته‌بندی می‌شود.

مغانی یادآور شد: زمانی که قیمت دلار افزایش یافت، توجیهی برای افزایش قیمت و بی‌ثبات بود، اما وقتی که قیمت دلار کم شده است چرا شاهد کاهش قیمت نیستیم و مواد اولیه با همان قیمت‌های بی‌پایه به دست چاپخانه‌ها می‌رسد؟!

وی تأکید کرد: دولت می‌گوید ارز حاصل از صادرات باید به چرخه تولید وارد شود. یک واردکننده با ارز صادراتی جنس وارد کرده و به‌طور مثال کالا را کیلویی ۱۰هزار تومان خریده است، اما به‌راحتی و بدون هیچ نظارتی کیلویی ۳۰هزار تومان به دست تولیدکننده می‌رساند. چه کسی باید این بخش را کنترل کند؟

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی بیان کرد: متأسفانه ما اکنون با این مشکل روبه‌رو هستیم و نمی‌توانیم با وجود این مشکلات، روزهای خوبی برای این صنعت پیش‌بینی کنیم. باتوجه‌به اینکه عمر این دولت رو به پایان است و بعد آن درگیر انتخابات خواهیم شد، به‌نظر نمی‌رسد تا یک‌سال آینده از این وضعیت خارج شویم.

به‌گفته مغانی: اکنون وضعیت به‌شکلی است که اگر کسی سرمایه‌ای دارد، به چندین برابر قیمت و با هر قیمتی که می‌خواهد عرضه می‌کند و هیچ تعهدی هم به جایی ندارد. به‌طوری‌که دستگاه‌های دولتی باید به این مسئله وارد شوند و کنترل کنند که چه میزان اقلام اولیه وارد شده و به چه نحوی توزیع شده است و حتی چه میزان آن احتکار و درنهایت با چه قیمتی به فروش می‌رسد.

وی تأکید کرد: صنعت چاپ صنعتی پرکاربرد است و ‌صنعت مادر محسوب می‌شود. این صنعت در هر زمینه‌ای تأثیرگذار است و وقتی ما به مشکل برمی‌خوریم، سایر بخش‌ها هم درگیر می‌شوند.

وی گفت: با پرداخت یارانه به این بخش مخالفم. هر مجموعه‌ای یک شرکت تعاونی دارد و بهتر بود به هر بخشی از صنعت، ارزی داده می‌شد تا خود مستقیم واردات را انجام می‌داد، اما متأسفانه وضعیت به‌گونه‌ای است که واردات در انحصار بخشی است که باعث ناعدالتی‌ها می‌شود و این موضوع هم فقط به بخش ما مربوط نیست.

مغانی اظهار کرد: نوسانات ارزی و نبود نرخ ارز مشخص، مشکل دیگر ماست که چندین سال است با آن درگیریم تا توجیهی باشد برای گران‌فروشی دلال‌هایی که مواد اولیه انحصاری دستشان است.

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی با بیان اینکه مشکل ما در توزیع، نداشتن برنامه‌ریزی است، گفت: اگر مسئله انحصار واردات را هم کنار بگذاریم، برای واردات مواد اولیه مثل مرکب و کاغذ و مقوا، از ما که متولی این حوزه هستیم نظرخواهی نمی‌شود که چه موادی وارد شود. دست‌کم اگر واردات این کالاها انحصاری است، از نظرهای ما استفاده کنند، نه اینکه با انحصار آن در بازار تشنج و گرانی ایجاد کنند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true