راهنمای طراحی - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
راهنمای طراحی

عناصر تایپ و طراحی

تایپوگرافی: درک قابلیت‌های فرایند چاپ

به دلیل ماهیت فرآیند فلکسوگرافی، متنی که پزیتیو را چاپ می‌کند، تمایل دارد چاق‌تر شود. این در حالی است که متن معکوس، خطوط ریز و زواید حروف را از دست خواهد داد. در نتیجه، هنگام انتخاب فونت، باید مراقب بود.

جدول ۱-۳ الف و ۱-۳ ب، اطلاعات کلی پیرامون بخش چاپ فلکسوگرافی در اختیار شما قرار می‌دهد. چون اندازه‌ی مینیمم حروف و پهنای نشان راه، سیستم چاپی وابسته هستند، طراح باید با چاپکار، اندازه، نوع حروف و پهنای نشان راه را کنترل نماید.

برای افزایش میزان زواید تزئینی یک فونت، همیشه موثرترین روش، استفاده از فونت‌های پررنگ، سنگین‌ یا مشکی نیست. هنگامی که فونت‌ها به نوع تیره‌تر تغییر یافتند، متن را کنترل کنید تا تغییر نکرده باشد.

 

نکات مربوط به اندازه‌ی حروف

حروف همراه با زوایــد تزئیــنی در مقابل حروف بدون زواید تزئینی: حــروف بدون زواید تزئینی را می‌توان در اندازه‌ی کوچکتر چاپ کرد. این حروف چون جزئیات تزئینی ندارند، واضح‌تر هستند.

پزیتیو در مقابل معکوس: حروف پزیتــیو را می‌توان به وضوح در اندازه‌ی کوچکتـــر نسبت به حروف معکوس چاپ نمود. حروف معکوس نسبت به فشار و حجم مرکب آسیب‌پذیرند که این موضوع موجب ناخوانی متن می‌شود.

تک‌رنگی در مقابل چند رنگی: حروف تک‌ رنگ را می‌توان در اندازه‌ی کوچکتر نسبت به حروف چند رنگ چاپ کرد. حروف چند رنگ وابسته به عملیات انطباق هستند. کوچکترین اندازه‌ی حروف توسط تلرانس انطباق دستگاه مشخص می‌شود.

متغیر‌های طرح: متغیرهای دیگر که بر مینیمم اندازه‌ی حروف تاثیر می‌گذارند، عبارتند از: جذب و تراکم سطح و پوشش‌دهی مرکب.

 

۱-۱-۳- تلرانس انطباق

هنگامی که یک واژه به یک رنگ و واژه‌ی کنار آن به یک رنگ دیگر چاپ می‌شود، تغییرات انطباق می‌تواند موجب همپوشانی یا تغییر دو واژه گردد. به دلیل این تغییر انطباق، متن رنگی متفاوت باید دو برابر بزرگتر از ابعاد محدود تصویر باشد. جدول ۱-۱-۳ مربوط به «تلرانس محدود تصویر» است و اطلاعات کلی پیرامون این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهد. تلرانس محدود (تله) را با کمک چاپکار کنترل نمایید.

 

۲-۱-۳- پردازش نوع رنگ

هنگام مشخص کردن رنگ‌ها برای کپی متن، طراح باید به این موضوع واقف باشد که کدام رنگ‌ها از پردازش ساخته می‌شوند و کدام رنگ‌ها به عنوان رنگ‌های موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی، کپی متن باید به صورت تک رنگ چاپ شود و یا از دو رنگ پردازشی و فرآیندی ساخته شده باشد. با افزایش اندازه‌ی متن، یک فرآیند سوم رنگ وارد جریان کار می‌شود. برای خلق یک متن با استفاده از بیش از یک رنگ، باید برای تعیین قابلیت‌ها با چاپکاران و مسئولان پیش از چاپ مشورت کرد.

 

۳-۱-۳- فرآیند معکوس

هنگام معکوس کردن و استفاده از بیش از یک رنگ برای یک حرف، باید از خط نگه‌دارنده استفاده شود. این خط نگه‌دارنده باید منفرد و به رنگ تیره باشد تا هر گونه عدم انطباق در جریان فرآیند چاپ پنهان شود. میزان این خط نگه‌دارنده یا تثبیت‌کننده باید دو برابر تلرانس انطباق برای پخش چاپ (همانطور که در جدول ۱-۱-۳ مشخص شده) باشد. چون درجه‌های فراهم شده، دستورالعمل‌های کلی هستند، طراح باید پیرامون شرایط و نیازمندی‌های لازم با چاپکار و فرد مسئول پیش از چاپ مشورت نماید.

اگر از یک خط نگه‌دارنده یا تثبیت‌کننده استفاده نشود، تیره‌ترین رنگ یا رنگ غالب باید در اندازه‌ی کامل ساخته شود و رنگ باقی‌مانده باید به پهنای ردیف نقاط مشخص شده توسط اندازه‌گیری صفحه برگردد. در صورت امکان، رنگ زمینه باید به یک رنگ محدود شود.

 

۴-۱-۳- خط معکوس

کپی معکوس باید به یک رنگ محدود شود. اگر کپی قرار است از دو یا تعداد بیشتری رنگ معکوس شود، یک دریچه یا یک مسدودکننده باید برای انطباق مورد استفاده قرار گیرد.

به جدول ۱-۱-۳ و بخش چاپی ویژه مراجعه نمایید. چون اعداد و درجه‌های گفته شده، دستورالعمل‌های کلی و وابسته به سیستـم چاپی هستند، طراح باید با کمک چاپکار و مسئول پیش از چاپ، شرایـط را بررسی کند.

 

۵-۱-۳- استفاده از سایه‌ها

اگر سایه‌ی به کار گرفته شده با یک رنگ دیگر مجاور است، به یک فضای محدود نیاز خواهد بود. مطمئن شوید فضای به کار گرفته شده دو برابر فضاهای محدود تصویر است. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون تلرانس کلی محدوده به جدول ۱-۱-۳ مراجعه نمایید.

بهتر آن است که تنها از سایه‌ها برای حروف بزرگتر استفاده کنید، در غیر این صورت رنگ انتخاب شده برای آن حرف، تیره‌تر به نظر خواهد رسید.

فضاهای سایه‌دار که بی‌رنگ می‌شوند باید به یک تک‌رنگ محدود شوند تا بتوان از تن‌های نوری مختلف پشتیبانی کرد.

 

۶-۱-۳- فضاها و نوارهای تنظیم

همیشه برای قرار دادن متن در جای مناسب، به جای استفاده از فضاهای چندگانه، از نوارهای تنظیم استفاده نمایید.

اگر به تغییر یک فونت نیاز است، فضاها، اندازه را تغییر خواهند داد. این در حالی است که نوارهای تنظیم تغییر نخواهند کرد.

 

۷-۱-۳ – قرار دادن متون

بیشتر برنامه‌‌ها، متن را با تصاویر فرستاده شده می‌پوشانند.

اگر یک تصویر در چاپ و تولید تعویض شود، متن در صورت پوشش‌دهی اتوماتیک، درهم خواهد ریخت.

از یک ابزار چند ضلعی برای تعریف و مشخص‌سازی پوشش‌دهی متن استفاده نمایید.

 زمانی که تصویر با وضوح تصویر بالا در فایل قرار گرفت، احتمالا تغییراتی در لبههای حروف خواهید دید. فرد مسئول پیش از چاپ باید دوباره فضای مطلوب را بسازد تا متن و تصاویر در جای مناسب خود قرار گیرد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true