true
هرچقدر راهبرد جامعی برای بازاریابی داشته باشید، باز هم از دانستن نکاتی جهت هدفگیری دقیق مشتریان محصولات و خدمات خود بینیاز نخواهید بود. در ذیل، یکصد نکته بازاریابی برای کلیه کسب و کارهای خرد و کلان ارائه میگردد:
ایدههای کلی
۱- نگذارید روزتان بدون پرداختن به حداقل یک فعالیت بازاریابی شب شود.
۲- درصدی از درآمد ناخالص خود را به عنوان بودجه سالیانه بازاریابی تعیین کنید.
۳- هر سال، اهداف خاص بازاریابی را تعیین و هر سه ماه یک بار آنها را ارزیابی و تنظیم نمایید.
۴- یک پوشه برای نگهداری ایدههای بازاریابی اختصاص دهید.
۵- هر روز و هر ساعت، کارت ویزیت را به همراه داشته باشید.
۶- یک سنجاق سینه شخصی با آرم شرکت طراحی کنید و در جلسات به کت خود بزنید.
بازار هدف
۷- نسبت به تحولاتی که شاید روی بازار هدف، محصول یا راهبرد بازاریابی شما تأثیر بگذارد، هوشیار باشید.
۸- مطالعات تحقیقی بازاریابی درباره حرفه، صنعت، محصول و گروههای بازار هدف خود را بخوانید.
۹- آگهیهای رقبای خود را گردآوری کنید و با مطالعه آنها، اطلاعاتی درباره راهبرد، ویژگیها و مزایای محصولات آنها به دست آورید.
۱۰- از مشتریان بپرسید چرا شما را انتخاب کردند و خواستار توصیههایی برای بهبود کیفیت شوید.
۱۱- از مشتریان سابق بپرسید چرا شما را رها کردند.
۱۲- بازار جدیدی شناسایی کنید.
۱۳- به یک فهرست پستی مربوط به حرفه خود بپیوندید.
توسعه محصول
۱۴- یک خدمت، تکنیک یا محصول جدید ارائه دهید.
۱۵- نسخهای سادهتر، ارزانتر یا کوچکتر از محصول یا خدمت خود پدید آورید.
۱۶- نسخهای شکیلتر، گرانتر، سریعتر یا بزرگتر از محصول یا خدمت خود ارائه دهید.
۱۷- خدمات خود را به هنگام کنید.
آموزش، منابع و اطلاعات
۱۸- یک تیم مشاوره در زمینه بازاریابی و روابط عمومی مرکب از همکاران و صاحبان کسب و کارهای مشابه را گرد هم آورید و به تبادل اندیشه و مسائل صنفی بپردازید.
۱۹- برای کارکنان خود یک صندوق پیشنهادات بگذارید.
۲۰- در سمینارهای بازاریابی حضور یابید.
۲۱- کتابهای بازاریابی را بخوانید.
۲۲- مشترک نشریات مکتوب و اینترنتی بازاریابی شوید.
۲۳- هرماه یک جلسه بازاریابی با کارکنان یا مباشران خود بگذارید تا درباره راهبرد و وضعیت بازار بحث کنید و ایدههای تازه بگیرید.
۲۴ – به انجمن یا سازمانهای مرتبط با حرفه خود ملحق شوید.
۲۵ – یک پوشه را برای یافتن طراح، نویسنده و سایر حرفهایهای بازاریابی کنار بگذارید.
۲۶ – یک مشاور بازاریابی جهت همفکری استخدام کنید.
۲۷- «سفری خلاق» به شهر یا کشوری مترقی داشته باشید تا تکنیکهای بازاریابی آنجا را یاد بگیرید.
قیمتگذاری و پرداخت
۲۸ – ساختار قیمتگذاری خود را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید کجای آن نیاز به اصلاح و تنظیم دارد.
۲۹ – به مشتریان امکان دهید با کارت اعتباری پرداخت کنند.
۳۰ – به مشتریان ثابت، تخفیف دهید.
۳۱ – شگردهای معامله پایاپای را بیاموزید. به اعضای برخی باشگاهها، گروههای حرفهای و سازمانها در مقابل تبلیغ محصولات و خدمات شما در نشریات خود تخفیف بدهید.
۳۲ – برای «پرداختهای سریع» و نقد، تخفیف قائل شوید و از مشتریان ثابت به صورت قسطی پول بگیرید.
ارتباطات بازاریابی
۳۳- برای مشتریان کنونی و بالقوه خود یک خبرنامه منتشر کنید.
۳۴- بروشوری از محصولات و خدمات خود چاپ کنید.
۳۵ – همراه بروشورهای خود یک برگه نظرسنجی بگنجانید که پول تمبر آن را شما پرداختهاید. بدین ترتیب، میتوانید بازخورد ارزشمندی از مشتریان دریافت کنید.
۳۶ – یادتان باشد کارت ویزیت درون جعبه کارایی ندارد، حتما آن را پخش کنید. به هر مشتری بالقوه دو کارت ویزیت و بروشور بدهید تا یکی را نگه دارد و دیگری را به دوستانش بدهد.
۳۷- برای هرکدام از بخشهای بازار هدف خود یک کارت ویزیت و بروشور خاص طراحی کنید.
۳۸ – یک پوستر یا تقویم با آرم شرکت خود چاپ کنید و به مشتریان هدیه بدهید.
۳۹ – روی سربرگ، برگههای فکس یا صورتحساب، شعار یا جملهای در وصف فعالیت خود به چاپ برسانید.
۴۰ – در بروشورهای خود نظرات مثبت مشتریان درباره کالا و خدمات خود را به چاپ برسانید.
۴۱ – فهرست پستی جدیدی را امتحان کنید. اگر به ثمر ننشست، آن را به فهرستهای کنونی پست مستقیم خود بیفزایید یا به فکر کنار گذاشتن فهرستی بیفتید که توقعات شما را برآورده نمیکند.
۴۲- برای بازاریابی به شیوه پست مستقیم از پاکتهای رنگی یا بزرگ استفاده کنید یا نامههایی را روی کاغذ سفید بدون خط بفرستید تا کنجکاوی گیرنده را برانگیزد.
ارتباط با رسانهها
۴۳- از انتشار نشریات جدید متوجه شوید تا اخبار خود را به رسانه و فرد مناسب بفرستید.
۴۴- در روزنامههای عادی یا اقتصادی و نشریات تخصصی مطلب بنویسید.
۴۵- مقالهای به قلم خود چاپ کنید و نسخههای آن را برای همکاران تان بفرستید.
۴۶- در تنظیم اخبار فعالیت شرکت خود کوشا باشید و آنها را به موقع و چندین بار برای مطبوعات ارسال کنید.
۴۷- یکصدمین، پانصدمین یا یکصد هزارمین مشتری خود را در مطبوعات معرفی کنید.
۴۸- یک جایزه سالیانه به راه اندازید و آن را در بوق و کرنا کنید. مثلا میتوانید به بهترین کارمند سال شرکت یا سازمان خود جایزه بدهید.
۴۹- در زمینه رسانه و روابط عمومی آموزش ببینید یا مطالبی درباره آن بخوانید.
۵۰- در برنامههای رادیویی و تلویزیونی حضور یابید.
۵۱- در مورد صنعت یا تخصص خود سفارش یک برنامه تلویزیونی بدهید و آن را به شبکه محلی خود بدهید تا به عنوان یک برنامه عادی پخش کند.
۵۲- نامهای به سردبیر روزنامه یا مجله محلی تان بنویسید و او را به ناهار دعوت کنید.
۵۳- اخبار خود را همراه عکس مربوطه به مطبوعات بفرستید.
۵۴- مرتبا روزنامهها و مجلات را برای یافتن فرصتهای روابط عمومی بخوانید.
۵۵- برای مطبوعات مقالات «راهنما» درباره حوزه تخصصی کسب و کارتان بفرستید.
۵۶- در صنعت خود تحقیق کنید و پس از کشف یافتهای مهم، آن را در اختیار مطبوعات بگذارید.
خدمات مشتری و ارتباط با مشتری
۵۷- از مشتریان بخواهید که بازگردند.
۵۸- تماسهای تلفنی مشتریان را بدون فوت وقت پاسخ دهید.
۵۹- روی دستگاه پیامگیر تلفن، اطلاعات مهم مانند ساعات کار شرکت، مکان و فرد پاسخ گو را ضبط کنید.
۶۰- روی دستگاه پیام گیر تلفن، پیامی بیادماندنی یا «نکته روز» را ضبط نمایید.
۶۱- برای مشتریان تان نمایش یا هر رویداد جالب دیگر را سازماندهی کنید یا بلیت تئاتر و سینما و… برایشان بفرستید.
۶۲- در دفترتان با حضور مشتریان یک سمینار برگزار کنید.
۶۳- تشکرنامههای دست نویس خوش خط برای مشتریان بفرستید. میتوانید برای جشن تولدشان یا سایر مناسبتهای سال، کارت تبریک ارسال کنید.
۶۴- مقالات جالب را کپی کنید و همراه کارت ویزیت و بروشورتان برای مشتریان کنونی یا بالقوه بفرستید.
۶۵- بخشی از وب سایت خود را به مشتریان اختصاص دهید.
۶۶- هر از گاهی دکور محل ملاقات خود با مشتریان را از نو طراحی کنید.
شبکه ارتباطات و تبلیغ دهان به دهان
۶۷- به یک اتاق بازرگانی یا سایر سازمانهای مرتبط بپیوندید.
۶۸- بروشور خود را برای اعضای سازمانهایی که عضویت شان را دارید، بفرستید.
۶۹- در ایام تعطیل، میهمانی تجاری بگیرید.
۷۰- پس از شرکت در یک همایش، برای شرکت کنندگان آن نامه بفرستید.
تبلیغات
۷۱- در فصلهای اوج فعالیت تجاری برای کسب و کارتان تبلیغ کنید.
۷۲- یک شماره تلفن راحت و بیاد ماندنی بگیرید.
۷۳- برای سایت اینترنتی خود، آدرس بیادماندنی انتخاب کنید و آن را در کلیه ارتباطات بازرگانی قید نمایید.
۷۴- از طریق پست مستقیم، کسب و کار خود را مشترکاً با سایر حرفه ایها تبلیغ کنید.
۷۵- در یک دایرکتوری ویژه یا کتاب زرد تبلیغ نمایید.
۷۶- به منظور دستیابی به بازارهای خارجی، آگهی دو یا چند زبانه چاپ کنید. این آگهی را در نشریهای پرمخاطب قرار دهید.
۷۷- به مشتریان خود هدایای تبلیغاتی نظیر خودکار، ماوس پد یا ماگ بدهید.
۷۸- درون پاکت نامه یا مرسولات پستی، چیزی برجسته بگذارید تا کنجکاوی گیرنده تحریک شود.
۷۹- مقابل پیاده روی دفترتان به کمک لیزر یک پیام تبلیغاتی بتابانید.
۸۰- برچسبهای جالبی برای نصب روی شیشه اتومبیل طراحی و بین مشتریان توزیع کنید.
۸۱- آگهیهای خود را کدگذاری و نتایج شان را دنبال کنید.
۸۲- تابلو ساختمان تان و تابلوهای راهنمای داخلی و خارجی آن را بهبود ببخشید.
۸۳- اگر فکر میکنید آرم شرکت شما منسوخ شده، آن را از نو رنگ آمیزی کنید.
۸۴- حامی مالی یک مسابقه ورزشی یا برنامه رادیویی و تلویزیونی شوید.
رویدادهای ویژه
۸۵- در نمایشگاههای مربوط به حرفه خود، حتما یک غرفه بگیرید.
۸۶- همراه سازمانهای غیرانتفاعی، مانند موسسات حمایت از کودکان معلول، اسپانسر یک برنامه یا ضیافت شوید
۸۷- در دبیرستانها سخنرانی کنید و به دانشجویان درباره حرفه آینده شان توصیه کنید.
۸۸- خیابانی در منطقه جغرافیایی تان انتخاب و اعلام کنید که نظافت آن را سازمان یا شرکت شما برعهده میگیرد. رهگذران با دیدن نام و آرم، متوجه اقدام پسندیده شما خواهند شد.
۸۹- بخشی از وقت و پول خود را به سازمانهای خیریه یا غیرانتفاعی اختصاص دهید و نتایج آن را در مطبوعات به چاپ برسانید.
۹۰- یک سی دی یا فیلم آموزشی درباره خدمات خود تهیه کنید.
۹۱- کتاب تالیف کنید.
ایدههای فروش
۹۲- روزنامهها و نشریات تخصصی را برای به دست آوردن فرصتهای تازه تجاری و آگاهی یافتن از عزل و نصبهای شرکتها بخوانید.
۹۳- شعارها و راهبردهای بازاریابی تان را به اطلاع وکیل، حسابدار، بانکدار، تعمیرکار و کانون تبلیغاتی تان برسانید و بدین ترتیب نیروی فروش خود را به رایگان گسترش دهید.
۹۴- ساعات فعالیت خود را افزایش دهید.
۹۵- حتی در ایام تعطیل گروهی را جهت ارائه خدمات به مشتریان اختصاص دهید.
۹۶- نمونههای محصولات خود را در دفترتان به نمایش بگذارید.
۹۷- به مشتریان سابق تلفن بزنید یا برایشان نامه بفرستید تا آنها را دوباره جذب کنید.
۹۸- از طریق اینترنت سفارش بگیرید.
۹۹- به مشتریان اینترنتی خود اطمینان دهید که سیستم امنیتی سایت شما قابل اعتماد است.
۱۰۰- از زمان پاسخگویی به سفارشها بکاهید و روند سفارش مجدد را تسهیل کنید
true
true
https://sanatpanjom.ir/?p=2581
true
true
ایا برای استارت آپ هاهم و ایده های نوینشون شرایطی وجود داره تا با شرکتها و سرمایه گذاران بتونن کانکت شن، میشه راهنمایی بفرمایید؟
حتما در آینده مطالبی در رابطه خواهیم داشت…