true
مبانی رسانه چاپ – ۲
در اين شماره دنباله مطالب بازار نشر و توزيع را ادامه مي دهيم.
صنعت چاپ بخشي است که اساساً شامل شرکتهاي کوچک و نسبتاً بزرگ است. بيش از نود درصد از کارخانجات چاپ در سراسر جهان کمتر از بيست کارمند دارند.
تبادل اطلاعات چند رسانه اي
رشد صنعت چاپ بيش از هرچيزي، متاثر از عوامل اقتصادي در مقياس گسترده همچون توسعه اقتصادي و تقاضاي مصرف کننده است.
در جهان، صنعت چاپ از ۱ تا ۱۲ درصد به رشد صنعت ظهور کمک کرده است.
در کشورهاي صنعتي، توليدات صنعت چاپ بين ۰٫۵ تا ۴ درصد از توليدات داخلي را به خود اختصاص ميدهد.
در مقايسههاي بازارهاي ديگر، ممکن است اين رقم به ۲۰ درصد نيز برسد.
در آمريکا، صنعت چاپ ششمين بخش بزرگي صنعتي است که از اهميت اقتصادي مشهودي براي اين کشور برخوردار است.
در ميان ۲۰۰۰ تا ۴۳۰۰۰۰ شرکتهاي چاپ، درآمدي بالغ بر ۴۳۰ تا ۴۶۰ ميليون دلار دارند.
حوزه مربوط به صنايع چاپ تبليغاتي و بازرگاني همانند صنعت بسته بندي و چاپ ليبل، مهم ترين توليداتي که ميانگين فروش آنها ۱۳۸-۱۲۹ بيليون دلار است، به خود اختصاص ميدهد.
کاتالوگها در بازار فروش کمترين اهميت را دارند.
ميتوان مشاهده کرد که ۹۳% از سهم بازار متعلق به آمريکاي شمالي، اروپاي مرکزي و آسيا است.
در اين بين، بازارهاي آمريکا، آلمان، بريتانياي کبير و ژاپن که به تنهايي ۵۰% از بازار را به خود اختصاص داده است، بيشترين اهميت را دارند.
آمريکاي شمالي بيشترين مقدار مصرف توليدات چاپي را به ازاي هر نفر دارد.
اين مقدار ۶ برابر ميانگين مصرف جهاني، يعني ۵۸ دلار است.
تجزيه و تحليل تک تک کشورها، تصوير متمايزي نشان ميدهد.
مقدار مصرف به ازاي هر نفر در ژاپن ۴۸۰ دلار، در آمريکا ۳۴۲ دلار و در ادامه در سنگاپور ۳۲۰ دلار است.
در آينده انتظار ميورد بيشترين رشد از آن چين، آسياي جنوب شرقي، آمريکاي لاتين و اروپاي شرقي باشد.
۵-۱-۱ طرح و برنامههاي آينده
تا آنجا که توليدات چاپي مورد توجه است، صنعت بسته بندي و چاپ ليبل نسبت به ديگر بخشهاي توليدي همانند صنايع چاپي بازرگاني و تبليغاتي، روزنامهها، کاتالوگها، مجلهها و کتابها که رشد آرامي دارند، با پيشرفت چشمگيري رو به روست.
ميزان رشد در بين مناطق و کشورهاي مختلف، کاملاً متفاوت است.
از اين رو، پيش بيني ميشود که چين بالاترين نرخ رشد را به خود اختصاص دهد و اين در حالي است که با اقتصادي کاملاً توسعه يافته، رشد ناچيزي خواهد داشت.
در طي چندين سال، صنعت چاپ، دستخوش تغييرات عظيم ساختاري و فني شد.
جدا از تغييراتي که به بخش چاپ سنتي تاثيرگذار بوده در سالهاي آتي تلفيق رسانههاي جديد و از جمله (سي دي رام و خدمات آنلاين) در عرضه توليدات موجود، بيشترين چالش را در صنعت هنرهاي گرافيکي خواهد داشت.
تغييرات در بخش چاپ سنتي
گرايش به «وان من پرس» به عنوان نتيجه افزايش اتوماسيون در تمامي مراحل چاپ، فرصت بي نظيري براي ابداع در زمينه ماشين آلات، تجهيزات و نيز پردازش به وجود خواهد آورد.
انتظار ميرود که ميانگين حرفه کامل توليد تجهيزات تنها به ۱۸ ماده برسد و اين بهترين نمونه اين ابداعات در زمينه اقدامات پيش از چاپ است.
مراحل مختلف چاپ، به صورت فزايندهاي کنترل و توسط سيستم الکترونيکي تطبيق داده ميشوند که اين امر به کيفيت بالا و توليد بيشتر منجر ميگردد.
اصطلاح «جريان ديجيتالي کار» نيز بدين معناست که مراحل چاپ با سرعت بيشتري انجام ميشوند.
از اين رو، بيش از ۵۰ درصد سفارشات براي چاپگرهاي تجاري، ديجيتالي است و پيش بيني ميشود.
اين تنها راه تقليل زمانهاي تحويل توليدات چاپي و پرداختن به تقاضاي بالاي مشترياني است که طالب کيفيت مطلوبند.
انعطاف پذیری
به نظر ميرسد که تمامي شرکتهاي چاپ در زمينه پردازش و بررسي سطوح چاپي، جوهرها و روشهاي چاپ پاياني، انعطاف بيشتري از خود نشان دهند.
اين بدان معناست که گرايش مشهودي براي تمامي توليدات در زمينه استفاده از رنگهاي متنوع و تزييني وجود دارد.
به علاوه، کارشناسان معتقدند زماني که بيشترين شانس رشد در بازار کارهاي کوچک و رنگي با زمان چاپ سريع وجود داشته باشد، تيراژ نهايي کاهش مييابد.
انتظار ميرود که بخش اطلاعات و ارتباطات ضربه مثبتي به کل صنعت چاپ وارد کند.
اخيراً چاپ و نشر الکترونيکي انقلابي در دنياي پيش از چاپ به راه انداخته است.
استفاده از کامپيوتر در سيستمهاي چاپ و زينک گسترش يافته و با رشد فزايندهاي رو به روست، به منظور دريافت روان اطلاعات از مرحله پيش چاپ تا مرحله پس از چاپ، تلفيق، شبکه سازي و ديجيتال نمودن تمامي مراحل پردازش و ظهور الزامي است.
بيش از چهل توليد اصلي در صنعت هنرهاي گرافيکي، با يکديگر و در مقياس جهاني براي توسعه استاندارد سازي جريان دادهها مشارکت دارد که از آن به «مفاهيم سي آي پي تري» يا (مشارکت بين المللي در زمينه پيش از چاپ، چاپ و پس از چاپ) ياد ميشود.
(در بخش هاي آينده). کاربرد عملي و گسترش جهاني از موضوعات قابل بحث در اين زمينه هستند.
تلفيق رسانه جديد:
در کنار بخشهاي کلاسيک اين فعاليت – توليد رسانه چاپ- خدمات ديگر نيز اهميت مييابند. از اين رو، در صنعت چاپ و نشر، تقاضا براي طراحي رسانه چاپ، ساخت توليدات چند رسانهاي و لوحهاي فشرده، سايتهاي اينترنتي، تلفيق رسانه چاپ و الکترونيک و…)، خدمات مشاورهاي و آموزشهاي فردي افزايش مييابد.
قدرت فزاينده رسانه الکترونيک (مخصوصاً لوح فشرده و اينترنت)، فشار رقابتي موجود بر رسانه چاپ را افزايش ميدهد و تا حدودي توليدات چاپي را درست در هنگام خلق مشاغل جديد چاپي جايگزين ميکند.
با وجود رشد چشمگير رسانه الکترونيک (شکل ۸-۱٫۱)، زماني که بخش عظيمي از هزينه تبليغاتي وارد رسانه چاپ ميشود، بازار اين رسانه جذاب و گسترده باقي ميماند و تقاضا براي رسانه چاپ و الکترونيک مخصوصاً در سطح جهاني رو به فزوني است.
روند رو به رشد هزينههاي تبليغاتي در رسانه چاپ در شکل ۹-۱٫۱ نشان داده شده است. آمريکاي شمالي و اروپا به ترتيب با نرخ سالانه ۳٫۱ درصد و ۴٫۶ درصد، رشد متعادلي دارند. در آسيا، هزينه تبليغات در رسانه چاپ از ۶٫۱ درصد هم گذشته است. آمريکاي مرکزي و جنوبي و باقي مناطق که نرخ رشد سالانه دو رقمي داشتهاند، بالاترين نرخ را به خود اختصاص داده و بايد اقرار کرد که آنها کار خود را از سطوح پايين آغاز کردهاند.
رشد رسانه
همان گونه که اينترنت به رشد خود ادامه ميدهد، فروش کالاها و ارائه خدمات از طريق دادههاي شبکهها به عنوان روش جديدي به شمار ميآيند که با داد و ستدهاي مختلف، فرصتهاي فروش خوبي فراهم ميآورند. و مشتري قادر است در هر ساعتي از شبانه روز، کالاي مورد نظر خود را از بين انبوه نامحدودي از اقلام انتخاب کند.
همه اينها نيازمند يک رايانه است که مشتري بتواند از طريق يک مودم به شبکه وصل شود. شکل ۱۰-۱٫۱ گسترش رايانههاي آنلاين در سراسر جهان نشان ميدهد در حالي که در شکل ۱۱-۱٫۱ نحوه توزيع رايانههاي آنلاين بر حسب کشور نمايان است.
در سال ۱۹۹۷، حدود ۹۰ ميليون نفر در جهان از رايانه استفاده ميکردند. .
بنا به تحقيقي که توسط موسسه «پژوهشي رسانه فعال» در نيويورک انجام شد و طبق گفته سه هزار شرکت مصاحبه شده در سراسر جهان، درآمد سالانه خريد آنلاين از طريق اينترنت چهار برابر شده است.
هشتاد درصد اين رقم مربوط به معاملات بين شرکتهاست. حتي تجارت خانههاي بزرگ و فعال اين صنعت، در پي ايجاد فرصتهايي هستند که اينترنت ارائه کرده است. تفاوتهاي جهاني بسياري در زمينه راههاي اتصال آنلاين و هم چنين کاربرد اينترنت وجود دارد.
به غير از کشورهاي اسکانديناوي، اروپا در زمينه اين پيشرفت از آمريکاي شمالي عقب مانده است.
آغاز دوره اینترنتی
در آغاز اين دوره، کاربران اينترنتي مشکلات بزرگي براي موسسات تبليغاتي به وجود آوردند. تقريباً ۸۰ درصد اين کاربران مذکر، حدوداً سي ساله، تحصيل کرده و عاشق رايانهاند. شصت درصد از آنها ماهانه، از کمتر از ۱۰ سايت بازديد ميکنند. از اين رو، موسسات تبليغاتي قادر نيستند که گروهي مشخصي را مخاطب قرار دهند و اين در حالي است که امکان ارسال پيامهاي هدفمند تبليغاتي در رسانه چاپ وجود دارد. اين که از اينترنت چگونه و با چه سرعتي استفاده ميشود تا حد زيادي بستگي به اين امر دارد که توده مردم، تا چه حد به فناوريهاي نوين روي ميآورند.
در اين رابطه، از شرکت کنندگان در تحقيق راجع به انتظارشان از کاربرد رسانه چاپ در آينده سوال شد. شکل ۱۲-۱٫۱ نتيجه اين پژوهش را نشان ميدهد. اکثر مردم انتظار دارند که تا حد امکان موارد استفاده از رسانه چاپ گسترش يابد. تحقيق و پژوهشهاي مختلف، ارتباط مثبتي در استفاده از رسانه جديد و قديمي برقرار کردهاند. استفاده ترکيبي متناسب با سطح آموزشها رشد مييابد. (به عنوان مثال شکل ۷-۱٫۱)
آیا رسانه نو جایگزین رسانه پیشین می شود؟
تاريخ اثبات کرده است که نظريه «رسانه نو جايگزين رسانه پيشين ميشود» در گذشته درست نبوده است.
(شکل ۸-۱٫۱) زيرا:
در سال ۱۹۲۰، راديو ميخواست جايگزين چاپ شود.
در سال ۱۹۵۰، تلويزيون ميخواست جايگزين چاپ شود.
در سال ۱۹۸۰، رايانه ميخواست جايگزين چاپ شود.
در سال ۱۹۹۰، اينترنت ميخواست جايگزين چاپ شود.
اما واقعيت اين است که چاپ به عنوان يک رسانه غالب باقي ماند و همچنان به رشد خود ادامه ميدهد.
در کنار اينترنت، لوحهاي فشرده هم نقش مهمي ايفا ميکنند. اين دادههاي قدرتمند حامل اطلاعات توليدي، تصاوير، ويدئو و… هستند، قاطعانه جاي خود را به عنوان يک بخش از زندگي روزانه باز کردهاند.
اگر چه، به محض اين که تشکيلات زير بنايي در محل حاضر شوند و منطقه جغرافيايي وسيعي را پوشش هند، اينترنت بايد از محبوبيت لوحهاي فشرده به عنوان رسانهاي براي تبادل دادهها بکاهد.
حال به آساني ميتوانيم اشکال به اصطلاح دوگانه را که در قالب تلفيق چندين رسانه همچون مجله و لوح فشرده، اينترنت و لوح فشرده، يا چاپ و اينترنت ظاهر ميشوند، تصور کنيم.
به ديگر سخن: تبادل اطلاعات چند رسانه اي.
true
true
https://sanatpanjom.ir/?p=220
true
true