مبانی رسانه چاپ - 2 - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
مبانی رسانه چاپ – ۲

مبانی رسانه چاپ – ۲
در اين شماره دنباله مطالب بازار نشر و توزيع را ادامه مي دهيم.
صنعت چاپ بخشي است که اساساً شامل شرکت‎هاي کوچک و نسبتاً بزرگ است. بيش از نود درصد از کارخانجات چاپ در سراسر جهان کمتر از بيست کارمند دارند.

تبادل اطلاعات چند رسانه اي

رشد صنعت چاپ بيش از هرچيزي، متاثر از عوامل اقتصادي در مقياس گسترده همچون توسعه اقتصادي و تقاضاي مصرف کننده است.
در جهان، صنعت چاپ از ۱ تا ۱۲ درصد به رشد صنعت ظهور کمک کرده است.
در کشورهاي صنعتي، توليدات صنعت چاپ بين ۰٫۵ تا ۴ درصد از توليدات داخلي را به خود اختصاص مي‎دهد.
در مقايسه‎هاي بازارهاي ديگر، ممکن است اين رقم به ۲۰ درصد نيز برسد.
در آمريکا، صنعت چاپ ششمين بخش بزرگي صنعتي است که از اهميت اقتصادي مشهودي براي اين کشور برخوردار است.
در ميان ۲۰۰۰ تا ۴۳۰۰۰۰ شرکت‎هاي چاپ، درآمدي بالغ بر ۴۳۰ تا ۴۶۰ ميليون دلار دارند.

حوزه مربوط به صنايع چاپ تبليغاتي و بازرگاني همانند صنعت بسته بندي و چاپ ليبل، مهم ترين توليداتي که ميانگين فروش آنها ۱۳۸-۱۲۹ بيليون دلار است، به خود اختصاص مي‎دهد.
کاتالوگ‎ها در بازار فروش کمترين اهميت را دارند.
مي‎توان مشاهده کرد که ۹۳% از سهم بازار متعلق به آمريکاي شمالي، اروپاي مرکزي و آسيا است.
در اين بين، بازارهاي آمريکا، آلمان، بريتانياي کبير و ژاپن که به تنهايي ۵۰% از بازار را به خود اختصاص داده است، بيشترين اهميت را دارند.

آمريکاي شمالي بيشترين مقدار مصرف توليدات چاپي را به ازاي هر نفر دارد.

اين مقدار ۶ برابر ميانگين مصرف جهاني، يعني ۵۸ دلار است.

تجزيه و تحليل تک تک کشورها، تصوير متمايزي نشان مي‎دهد.

مقدار مصرف به ازاي هر نفر در ژاپن ۴۸۰ دلار، در آمريکا ۳۴۲ دلار و در ادامه در سنگاپور ۳۲۰ دلار است.

در آينده انتظار مي‎ورد بيشترين رشد از آن چين، آسياي جنوب شرقي، آمريکاي لاتين و اروپاي شرقي باشد.

۵-۱-۱ طرح و برنامه‎هاي آينده

تا آنجا که توليدات چاپي مورد توجه است، صنعت بسته بندي و چاپ ليبل نسبت به ديگر بخش‎هاي توليدي همانند صنايع چاپي بازرگاني و تبليغاتي، روزنامه‎ها، کاتالوگ‎ها، مجله‎ها و کتاب‎ها که رشد آرامي دارند، با پيشرفت چشمگيري رو به روست.

ميزان رشد در بين مناطق و کشورهاي مختلف، کاملاً متفاوت است.
از اين رو، پيش بيني مي‎شود که چين بالاترين نرخ رشد را به خود اختصاص دهد و اين در حالي است که با اقتصادي کاملاً توسعه يافته، رشد ناچيزي خواهد داشت.

در طي چندين سال، صنعت چاپ، دستخوش تغييرات عظيم ساختاري و فني شد.
جدا از تغييراتي که به بخش چاپ سنتي تاثيرگذار بوده در سال‎هاي آتي تلفيق رسانه‎هاي جديد و از جمله (سي دي رام و خدمات آنلاين) در عرضه توليدات موجود، بيشترين چالش را در صنعت هنرهاي گرافيکي خواهد داشت.

تغييرات در بخش چاپ سنتي

گرايش به «وان من پرس» به عنوان نتيجه افزايش اتوماسيون در تمامي مراحل چاپ، فرصت بي نظيري براي ابداع در زمينه ماشين آلات، تجهيزات و نيز پردازش به وجود خواهد آورد.
انتظار مي‎رود که ميانگين حرفه کامل توليد تجهيزات تنها به ۱۸ ماده برسد و اين بهترين نمونه اين ابداعات در زمينه اقدامات پيش از چاپ است.

مراحل مختلف چاپ، به صورت فزاينده‎اي کنترل و توسط سيستم الکترونيکي تطبيق داده مي‎شوند که اين امر به کيفيت بالا و توليد بيشتر منجر مي‎گردد.
اصطلاح «جريان ديجيتالي کار» نيز بدين معناست که مراحل چاپ با سرعت بيشتري انجام مي‎شوند.
از اين رو، بيش از ۵۰ درصد سفارشات براي چاپگرهاي تجاري، ديجيتالي است و پيش بيني مي‎شود.
اين تنها راه تقليل زمان‎هاي تحويل توليدات چاپي و پرداختن به تقاضاي بالاي مشترياني است که طالب کيفيت مطلوبند.

انعطاف پذیری

به نظر مي‎رسد که تمامي شرکت‎هاي چاپ در زمينه پردازش و بررسي سطوح چاپي، جوهرها و روش‎هاي چاپ پاياني، انعطاف بيشتري از خود نشان دهند.

اين بدان معناست که گرايش مشهودي براي تمامي توليدات در زمينه استفاده از رنگ‎هاي متنوع و تزييني وجود دارد.
به علاوه، کارشناسان معتقدند زماني که بيشترين شانس رشد در بازار کارهاي کوچک و رنگي با زمان چاپ سريع وجود داشته باشد، تيراژ نهايي کاهش مي‎يابد.

انتظار مي‎رود که بخش اطلاعات و ارتباطات ضربه مثبتي به کل صنعت چاپ وارد کند.
اخيراً چاپ و نشر الکترونيکي انقلابي در دنياي پيش از چاپ به راه انداخته است.
استفاده از کامپيوتر در سيستم‎هاي چاپ و زينک گسترش يافته و با رشد فزاينده‎اي رو به روست، به منظور دريافت روان اطلاعات از مرحله پيش چاپ تا مرحله پس از چاپ، تلفيق، شبکه سازي و ديجيتال نمودن تمامي مراحل پردازش و ظهور الزامي است.

بيش از چهل توليد اصلي در صنعت هنرهاي گرافيکي، با يکديگر و در مقياس جهاني براي توسعه استاندارد سازي جريان داده‎ها مشارکت دارد که از آن به «مفاهيم سي آي پي تري» يا (مشارکت بين المللي در زمينه پيش از چاپ، چاپ و پس از چاپ) ياد مي‎شود.

(در بخش هاي آينده). کاربرد عملي و گسترش جهاني از موضوعات قابل بحث در اين زمينه هستند.

تلفيق رسانه جديد:

در کنار بخش‎هاي کلاسيک اين فعاليت – توليد رسانه چاپ- خدمات ديگر نيز اهميت مي‎يابند. از اين رو، در صنعت چاپ و نشر، تقاضا براي طراحي رسانه چاپ، ساخت توليدات چند رسانه‎اي و لوح‎هاي فشرده، سايت‎هاي اينترنتي، تلفيق رسانه چاپ و الکترونيک و…)، خدمات مشاوره‎اي و آموزش‎هاي فردي افزايش مي‎يابد.

قدرت فزاينده رسانه الکترونيک (مخصوصاً لوح فشرده و اينترنت)، فشار رقابتي موجود بر رسانه چاپ را افزايش مي‎دهد و تا حدودي توليدات چاپي را درست در هنگام خلق مشاغل جديد چاپي جايگزين مي‎کند.
با وجود رشد چشمگير رسانه الکترونيک (شکل ۸-۱٫۱)، زماني که بخش عظيمي از هزينه تبليغاتي وارد رسانه چاپ مي‎شود، بازار اين رسانه جذاب و گسترده باقي مي‎ماند و تقاضا براي رسانه چاپ و الکترونيک مخصوصاً در سطح جهاني رو به فزوني است.

روند رو به رشد هزينه‎هاي تبليغاتي در رسانه چاپ در شکل ۹-۱٫۱ نشان داده شده است. آمريکاي شمالي و اروپا به ترتيب با نرخ سالانه ۳٫۱ درصد و ۴٫۶ درصد، رشد متعادلي دارند. در آسيا، هزينه تبليغات در رسانه چاپ از ۶٫۱ درصد هم گذشته است. آمريکاي مرکزي و جنوبي و باقي مناطق که نرخ رشد سالانه دو رقمي داشته‎اند، بالاترين نرخ را به خود اختصاص داده و بايد اقرار کرد که آنها کار خود را از سطوح پايين آغاز کرده‎اند.

رشد رسانه

همان گونه که اينترنت به رشد خود ادامه مي‎دهد، فروش کالاها و ارائه خدمات از طريق داده‎هاي شبکه‎ها به عنوان روش جديدي به شمار مي‎آيند که با داد و ستدهاي مختلف، فرصت‎هاي فروش خوبي فراهم مي‎آورند. و مشتري قادر است در هر ساعتي از شبانه روز، کالاي مورد نظر خود را از بين انبوه نامحدودي از اقلام انتخاب کند.

همه اين‎ها نيازمند يک رايانه است که مشتري بتواند از طريق يک مودم به شبکه وصل شود. شکل ۱۰-۱٫۱ گسترش رايانه‎هاي آنلاين در سراسر جهان نشان مي‎دهد در حالي که در شکل ۱۱-۱٫۱ نحوه توزيع رايانه‎هاي آنلاين بر حسب کشور نمايان است.
در سال ۱۹۹۷، حدود ۹۰ ميليون نفر در جهان از رايانه استفاده مي‎کردند. .

بنا به تحقيقي که توسط موسسه «پژوهشي رسانه فعال» در نيويورک انجام شد و طبق گفته سه هزار شرکت مصاحبه شده در سراسر جهان، درآمد سالانه خريد آنلاين از طريق اينترنت چهار برابر شده است.

هشتاد درصد اين رقم مربوط به معاملات بين شرکت‎هاست. حتي تجارت خانه‎هاي بزرگ و فعال اين صنعت، در پي ايجاد فرصت‎هايي هستند که اينترنت ارائه کرده است. تفاوت‎هاي جهاني بسياري در زمينه راه‎هاي اتصال آنلاين و هم چنين کاربرد اينترنت وجود دارد.
به غير از کشورهاي اسکانديناوي، اروپا در زمينه اين پيشرفت از آمريکاي شمالي عقب مانده است.

آغاز دوره اینترنتی

در آغاز اين دوره، کاربران اينترنتي مشکلات بزرگي براي موسسات تبليغاتي به وجود آوردند. تقريباً ۸۰ درصد اين کاربران مذکر، حدوداً سي ساله، تحصيل کرده و عاشق رايانه‎اند. شصت درصد از آنها ماهانه، از کمتر از ۱۰ سايت بازديد مي‎کنند. از اين رو، موسسات تبليغاتي قادر نيستند که گروهي مشخصي را مخاطب قرار دهند و اين در حالي است که امکان ارسال پيام‎هاي هدفمند تبليغاتي در رسانه چاپ وجود دارد. اين که از اينترنت چگونه و با چه سرعتي استفاده مي‎شود تا حد زيادي بستگي به اين امر دارد که توده مردم، تا چه حد به فناوري‎هاي نوين روي مي‎آورند.

در اين رابطه، از شرکت کنندگان در تحقيق راجع به انتظارشان از کاربرد رسانه چاپ در آينده سوال شد. شکل ۱۲-۱٫۱ نتيجه اين پژوهش را نشان مي‎دهد. اکثر مردم انتظار دارند که تا حد امکان موارد استفاده از رسانه چاپ گسترش يابد. تحقيق و پژوهش‎هاي مختلف، ارتباط مثبتي در استفاده از رسانه جديد و قديمي برقرار کرده‎اند. استفاده ترکيبي متناسب با سطح آموزش‎ها رشد مي‎يابد. (به عنوان مثال شکل ۷-۱٫۱)

آیا رسانه نو جایگزین رسانه پیشین می شود؟

تاريخ اثبات کرده است که نظريه «رسانه نو جايگزين رسانه پيشين مي‎شود» در گذشته درست نبوده است.
(شکل ۸-۱٫۱) زيرا:

در سال ۱۹۲۰، راديو مي‎خواست جايگزين چاپ شود.
در سال ۱۹۵۰، تلويزيون مي‎خواست جايگزين چاپ شود.
در سال ۱۹۸۰، رايانه مي‎خواست جايگزين چاپ شود.
در سال ۱۹۹۰، اينترنت مي‎خواست جايگزين چاپ شود.

اما واقعيت اين است که چاپ به عنوان يک رسانه غالب باقي ماند و همچنان به رشد خود ادامه مي‎دهد.
در کنار اينترنت، لوح‎هاي فشرده هم نقش مهمي ايفا مي‎کنند. اين داده‎هاي قدرتمند حامل اطلاعات توليدي، تصاوير، ويدئو و… هستند، قاطعانه جاي خود را به عنوان يک بخش از زندگي روزانه باز کرده‎اند.

اگر چه، به محض اين که تشکيلات زير بنايي در محل حاضر شوند و منطقه جغرافيايي وسيعي را پوشش هند، اينترنت بايد از محبوبيت لوح‎هاي فشرده به عنوان رسانه‎اي براي تبادل داده‎ها بکاهد.
حال به آساني مي‎توانيم اشکال به اصطلاح دوگانه را که در قالب تلفيق چندين رسانه همچون مجله و لوح فشرده، اينترنت و لوح فشرده، يا چاپ و اينترنت ظاهر مي‎شوند، تصور کنيم.
به ديگر سخن: تبادل اطلاعات چند رسانه اي.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true