نخستین روز از کارگاه سه روزه «آل جلال» برگزار شد - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
نخستین روز از کارگاه سه روزه «آل جلال» برگزار شد

شانزدهمین دوره آموزش داستان‌نویسی «آل‌جلال» به‌صورت حضوری به مدت چهار ‌روز از بیست‌ودوم تا بیست‌وپنجم دی ماه ‍‌۱۴۰۱ با حضور نویسندگان جوان سراسر کشور برگزار می‌شود.
به گزارش صنعت پنجم به نقل از ایبنا، شانزدهمین دوره داستان‌نویسی «آل‌جلال» از بیست‌ودوم دی‌ماه در قالب سیزده کارگاه آموزشی با هدف ایجاد فرصت برابر آموزش برای ادب‌جویان جوان و نیز پرورش استعدادهای سراسر کشور در تهران برگزار می‌شود. در شانزدهمین دوره آموزش «آل جلال» عنوان‌هایی چون: «فضاسازی در داستان»، «شخصیت‌پردازی با نگاهی به کهن‌الگوها»، «ساختار سه‌کنشی در روایت»، «کنش و شخصیت»، «ماهیگیری در دریای طوفانی (روش‌هایی که ما را می‌سازند/ تأملی در نسبت‌یافتگی نویسنده با فضای آموزشی داستان)»، «یک متن در دو اثرِ کهنِ فارسی؛ کارکردِ عناصرِ داستانی»، «ادبیات آینده»، «فرم و نوآوری فرمی در داستان»، «نقطه دید در داستان»، «مروری بر عناصر داستان در بازخوانی فیلم»، «تجربه نوشتن»، «تکنیک‌های دیالوگ‌نویسی» و «فلسفه داستان‌خوانی، داستان نویسی و نقد ادبی» تدریس می‌شود.

اولین روز از شانزدهمین دوره کارگاه‌های «آل جلال» در تاریخ بیست و دوم دی‌ماه ۱۴۰۱ برگزار شد. در اولین روز کارگاه، پس از مراسم معارفه و افتتاحیه با حضور علی رمضانی، اولین کلاس با حضور محمدعلی رکنی نویسنده باتجربه ادبیات با موضوع «فضاسازی در داستان» برگزار شد. در این کلاس موضوع فضاسازی در داستان با سرفصل‌هایی همچون زیست نویسنده و ارتباط آن با فضاسازی تبیین شد؛ به عبارت دیگر زیست شخصی نویسنده چه تاثیری بر فضاسازی دارد و فضاسازی در خدمت داستان برای ادب‌آموزان چطور شکل می‌گیرد.

در دومین کلاس این کارگاه، سارا عرفانی «شخصیت‌پردازی با نگاهی به کهن‌الگوها» را با دسته‌بندی شخصیت‌پردازی کلی و عمومی و بررسی اهمیت شناخت کهن الگوها با تکیه بر کتاب «۴۵ کهن‌الگوی شخصیت» به دانش‌آموختگان تدریس کرد.

محمداسماعیل حاجی‌علیان در کلاس «ساختار سه‌کنشی در روایت» انواع روایت، ساختار، سیر تاریخی الگوهای ساختاری، ساختارهای اسطوره‌ای، فراک پک، ساختار سه‌پرده‌ای و ساختاری سه‌کنشی را توضیح داد.
حاجی‌علیان هدف از برگزاری این کارگاه را اینطور بیان کرد: «روایت ساختارمند در بین مخاطبان دیگر کشورها اهمیت زیادی دارد اما در ایران کمتر به آن پرداخته می‌شود و عموما ساختار گریز هستند. به همین دلیل در این جلسات به ساختار پرداخته می‌شود.»

وی با معرفی کتاب‌های «آناتومی داستان» نوشته جان تروپی؛ «فیلمنامه نویسی» نوشته سید فیلد؛ «داستان» رابرت مک‌کی و «رمان‌نویسی در وقت اضافه» نوشته محسن سلیمانی دانش‌آموختگان را با منابع بیشتر آشنا کرد.

کلاس «کنش و شخصیت» با تدریس محمدمهدی رسولی برگزار شد. رسولی با این نظریه که عمل و شخصیت دربرگیرنده مهره اصلی روایت و درام است و به سبب عدم شناخت به آن بی‌توجهی شده است؛ با سرفصل‌های تبیین شخصیت و حضور در نمایش و درام و کارکرد آن در روایت پرداخت.

کارگاه‌های آموزشی «آل جلال» طی سه روز برای علاقه‌مندان داستان‌نویسی، از تاریخ ۲۲ دی‌ماه تا ۲۵ دی‌ماه برگزار می‌شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true