کتاب «فرکانس ۱۱۶۰» رونمایی شد - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
کتاب «فرکانس ۱۱۶۰» رونمایی شد

فضل‌الله صابری نویسنده کتاب «فرکانس ۱۱۶۰» گفت: رادیو آبادان، رسانه‌ای بود که علاوه بر ایفای نقش اصلی خود به‌عنوان یک رسانه شهری توانست نقش محوری در سال‌های جنگ ایفا کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، کتاب «فرکانس ۱۱۶۰» اثر فضل‌الله صابری که برگزیده بخش مستندنگاری جایزه ادبی جلال امسال است، شامگاه یکشنبه ۱۲ بهمن‌ماه به مناسبت نخستین روز از دهه فجر در اصفهان رونمایی شد.

کتاب «فرکانس ۱۱۶۰» که فیلم سینمایی «آبادان یازده شصت» از روی آن ساخته شده است، با حضور نویسنده آن و کارشناسان ادبی بهزاد دانشگر و محمدعلی محمدی در میان برخی از شخصیت‌های کتاب و علاقه‌مندان در سالن سوره حوزه هنری معرفی و بررسی شد.

اجرای این مراسم را محمدمهدی شیخ صراف بر عهده داشت و بخش‌هایی از کتاب توسط مهدی تقی‌پور بازیگر تئاتر خوانش شد که مورد توجه حضار قرار گرفت.

مجتبی شاهمرادی رئیس حوزه هنری استان اصفهان گفت: این کتاب محصول چندین سال فعالیت حوزه هنری اصفهان است که اکنون رونمایی می‌شود. امیدواریم هر ساله شاهد معرفی کتاب‌هایی باشیم که مایه مباهات و افتخار اصفهان است.

وی ضمن تبریک ایام دهه فجر و تشکر از نویسنده و تمام تلاشگران تهیه این مجموعه باارزش، خاطرنشان کرد: صمیمانه از همکاران و دوستانم در حوزه هنری تشکر می‌کنم، زیرا کتاب «فرکانس ۱۱۶۰» محصول چندین سال فعالیت همکاران حوزه هنری است و از بخت خوب، من این اقبال را داشتم که اینجا باشم و بتوانم افتخار کنم به تولید چنین کتابی.

شاهمرادی در پایان سخنانش افزود: امیدوارم برنامه امروز شما را ترغیب کند تا این کتاب را تهیه کنید و کمک کنید به چرخه تولید کتاب و همچنین امید دارم خدا برکت دهد به قلم جناب آقای صابری تا هر سال آثار بهتر و جذاب‌تری داشته باشند.

رادیو آبادان، نماد ایرانی کوچک

فضل‌الله صابری نویسنده کتاب انگیزه خود از نگارش این کتاب را نپرداختن دیگران به نقش کلیدی رسانه دانست و گفت: رادیو آبادان رسانه‌ای بود که علاوه بر ایفای نقش اصلی خود به‌عنوان یک رسانه شهری توانست نقش محوری در سال‌های جنگ ایفا کند.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی قرارگیری رادیو آبادان در تیررس دشمن افزود: موقعیت استقرار ساختمان رادیو طوری بود که ما دویست متر با اروند و عراقی‌ها بیشتر فاصله نداشتیم، به طوری‌که گلوله‌های کلاش آن‌ها که سبک‌ترین سلاح محسوب می‌شد به دیوار ساختمان می‌خورد، ۵۰ متری سمت چپ ما پالایشگاه آبادان قرار داشت که مرتب دشمن توسط هواپیماها، توپخانه و کاتیوشکاهای خود آنجا را مورد هدف قرار می‌داد، یک پدافند هم کنار پالایشگاه بود که می‌خواستند آن را بزنند و گلوله‌هایش برای ما هم می‌آمد. یک خمپاره ۱۲۰ هم از نیروهای خودی نزدیک ما بود باز هم گلوله برای ما می‌آمد و پشت سرمان با فاصله ۱۵۰ متری نیز پتروشیمی بود و ما وسط این معرکه بودیم و گلوله فراوانی بر سر ما می‌بارید.

صابری با اشاره به برنامه‌های این رادیو و بُرد آن گفت: این رادیو تنها رادیویی بود که در منطقه آبادان و نقاط مرزی خوزستان وجود داشت. مسئولیت رادیو آبادان با شرکت ملی نفت ایران بود، تا بتواند اطلاعیه‌های مورد نیاز کارکنان خود را به سمع آنان برساند، اما در آن مقطع این رادیو از یک رادیوی منطقه‌ای و جهانی با ۹ گروه مخاطب با چهار زبان (عربی، انگلیسی، ارمنی و فارسی) به یک رادیوی شهری تبدیل شد، شهری که ۴۰۰ هزار جمعیت داشت.

این نویسنده اظهار داشت: ساخت فیلم «آبادان یازده شصت» که از این کتاب اقتباس شده است، پیشنهاد آقای حاتمی‌کیا بود که به‌دلیل مشغله ایشان در تدوین فیلم «به وقت شام»، توسط مهرداد خوشبخت ساخته شد. پژوهشگر فیلم خانم تینا میرکریمی در طول نوشتن فیلم‌نامه و ساخت فیلم با من در تعامل بودند.

وی ادامه داد: در این فیلم برخی شخصیت‌ها ترکیب شده و آقای خوشبخت پیام خوبی از کتاب گرفته است و ادیان مختلف مثل نمادی از ایرانی کوچک در آبادان کنار یکدیگر جمع شده‌اند و شهر بزرگی از ایران را نجات می‌دهند.

رسانه‌ای چون رادیو، مانند پرچم در جنگ

بهزاد دانشگر نویسنده و پژوهشگر در رابطه با کتاب «فرکانس ۱۱۶۰» گفت: ایده محوری کتاب و پرداختن به آن خیلی مهم است. در جنگ‌های قدیم پرچم و عَلم اهمیت خاصی داشت و نگهداری از آن نشانگر پیروزی در جنگ روانی بود، اما در جنگی با وسعت هزاران کیلومتر، رسانه نقش پرچم را بازی می‌کند.

وی افزود: رادیو و تلویزیون نماد یک حکومت است، پخش رادیو و تلویزیون پس از نهاد رهبری و ریاست جمهوری مهم‌ترین بخش امنیتی کشور است. از این رو نقش رادیو نفت آبادان شگفت‌انگیز بوده است.

دانشگر با اشاره به اینکه در دفاع مقدس بیشتر به سمت خاطرات افراد رفته‌ایم و به موقعیت‌ها توجه نشده، خاطرنشان کرد: در این کتاب به رادیو به‌عنوان یک موقعیت توجه شده است.

وی فهم ایده محوری اثر و درام ماجرا را مهم‌ترین نکته در اقتباس دانست و با اشاره به فیلم‌های اقتباسی از روی کتاب تصریح کرد: کتاب‌های خوب زیادی داریم، اما فیلم خوب اقتباسی از روی آن کمتر است؛ زیرا کتاب هزینه تولید کمتری دارد ولی فیلم، سرمایه‌گذاری چندین برابر و بازگشت سرمایه دارد.

این منتقد ادبی تأکید کرد: متأسفانه برخی سینماگران کمتر کتاب می‌خوانند و به کشف ایده و خلق اثر نمی‌پردازند و از روی سریال‌های ماهواره‌ای ایده می‌گیرند.

در پایان این برنامه از فضل‌الله صابری نویسنده کتاب، برخی از شخصیت‌های کتاب که در جلسه حاضر بودند و عبدالله نعیم‌زاده و آزاده رجبی مصاحبه‌گران کتاب، تقدیر به عمل آمد و فیلم سینمایی «آبادان یازده شصت» به کارگردانی مهرداد خوشبخت برای حضار به نمایش در آمد.

کتاب «فرکانس ۱۱۶۰» (اینجا آبادان؛ صدای مقاومت و ایستادگی) نوشته فضل‌الله صابری یکی از تولیدات حوزه هنری استان اصفهان است که در سال ۹۸ به چاپ رسید.

این کتاب در ۵۲۴ صفحه از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

این کتاب حاصل بیش از یک‌صد ساعت مصاحبه با راویان رادیو آبادان، است که حاصل شانزده سال تلاش نویسنده این اثر است، فرکانس ۱۱۶۰، فرکانس رادیو آبادان در دوران هشت‌ساله جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود که آوای مقاومت، پایداری، امیدواری و پابرجایی مردم ایران اسلامی را از دریچه تنها وسیله ارتباطی آن دوران فریاد می‌زد.

true
true
true
true
  1. رایان

    مورد علاقه اصحاب رسانه. عالیه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true