رکورد چاپ ایران - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
رکورد چاپ ایران

ایسنا/خراسان رضوی علی ثابت‌قدم گفت: فکر می‌کنم ما جزو کشورهایی باشیم که در حوزه چاپ کتاب‌های کودک و نوجوان رکورد دار باشیم و بعید می‌دانم کشوری وجود داشته باشد که میزان عناوین کتاب‌های کودک و نوجوانش بیشتر از ما باشد.

این شاعر حوزه ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: این حرف را از روی حدس نمی‌گویم و بر اساس آماری که قبلا داشتم می‌گویم، اما از تمام این کتاب‌ها شاید کمتر از یک درصد را بتوان انتخاب کرد که برای فرزندانمان بخریم.

وی ابراز عقیده کرد: برخی از کتاب‌ها از روی کتاب‌های خارجی ترجمه شده که بعضا درست هم ترجمه نشده است. در بعضی از آن‌ها تصاویر خارجی که ربطی به فرهنگ ما ندارد از کتاب‌های خارجی اسکن می‌شود و به عنوان کتاب ایرانی چاپ می‌شود، و ناشران وقتی هم صرف آن نمی‌کنند.

این شاعر حوزه کودک و نوجوان درخصوص وضعیت چاپ و نشر امروز ابراز عقیده کرد: در حال حاضر یکی از مشاغلی که به شدت از کرونا ضربه خورده، حوزه چاپ و نشر و به ویژه نشر کودک و نوجوان است، چون نمایشگاه‌های کتاب که محل ارائه کتاب‌های جدید است به دلیل کرونا برگزار نشدند و بسیاری از ناشران بزرگ و کوچک در این دوران ضربه دیدند، اما در مجموع خیلی به حوزه کتاب کودک و نوجوان بها داده نمی‌شود و نظارت بر کیفیت کتاب‌ها و اشعار و تصاویر آن‌ها کافی نیست.

وی در رابطه با فعالیتش در این زمینه گفت: بنده از خیلی سال پیش، از زمانی که خودم نوجوان بودم شروع به نوشتن شعر در حوزه کودک و نوجوان کردم و تاکنون بیش از ۵۰ عنوان کتاب در این زمینه چاپ کرده‌ام که یک سری از آن‌ها برای گروه سنی الف و ب و یک سری برای نوجوانان نوشته شده است، کارهایی مانند مجموعه کتاب‌های «گلی تپلی» و مجموعه کتاب‌های «دادا» برای گروه سنی الف نوشته شده است که مورد اقبال عموم مردم قرار گرفت و در مورد آموزش مهارت‌ها، مشاغل و رنگ آمیزی همراه با شعر بود.

ثابت‌قدم افزود: فعالیت در این حوزه برای من آغاز جالبی داشت، من در دوران نوجوانی و جوانی غزل می‌نوشتم و در آن سال‌ها تمام زندگی من شعر و غزل بود، در جشنواره‌های مختلف ادبی شرکت می‌کردم، کتابی چاپ کرده بودم که برنده جایزه کتاب سال شده بود و در جشنواره خوارزمی جایزه گرفته بود.

در آن زمان اصلا به فعالیت در حوزه کودک و نوجوان فکر نمی‌کردم، پدرم انتشاراتی داشت که در کنار فضای دانشگاهی مدتی در حوزه کودک کتاب چاپ می‌کرد و به یاد دارم یک‌بار یکی از کتاب‌هایی که در این حوزه چاپ شده بود را ورق زدم و دیدم که شعرهایش، شعرهایی پر از ایراد است، چه ایرادهای روانشناسی و چه ایرادهای وزن و قافیه و به خاطر این موضوع به پدرم اعتراض کردم که چرا محتوای به این ضعیفی را چاپ کرده است.

پدرم در جواب به من گفت که اگر تو می‌توانی بهتر ارائه بدهی انجام بده و من برای اینکه بخواهم اثبات کنم که کار خوب هم در این زمینه می‌توان انجام داد، ۵۰۰ بیت برای کودکان نوشتم که ۲۰۰ بیت از آن را چاپ کردیم‌ و به دلیل تعریف‌هایی که اساتید از آن کتاب کردند انگیزه گرفتم تا جدی‌تر به این موضوع ورود کنم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true