برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي - برگزاری نمايشگاه - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي

برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي در بخش صنعت فارغ از اهداف و برنامه‌هاي بلندمدت، ميان‌مدت و كوتاه‌مدت، از يك سو مبين نقش، جايگاه، اهميت و اعتبار آن بخش از صنعت بوده و از ديگر سو نشان‌دهنده‌ي گستره، وسعت و حجم فعالان و مخاطبان آن از نظر كمي و كيفي است.

گذشته از آمارهاي رسمي مكتوب، كه اهميتي جز بيان گزارش كار نهادهاي مسئول و ذيربط در امر برگزاري اينگونه نمايشگاه‌ها ندارد، بررسي چگونگي كيفيت برگزاري اين نمايشگاه‌ها، ارائه‌‌ي تحليل‌هاي آماري دقيق از غرفه‌گذاران و بازديدكنندگان، رصد كردن و شناسايي گروه مخاطبان اصلي و بازديدكنندگان عام و… همگي مي‌توانند مسئولين امر را به منظور شناخت دقيق از نحوه برگزاري نمايشگاه‌هاي مذكور و قابليت‌ها و توانمندي‌هاي مجري طرح ياري رسانند.

چنانچه موارد مذكور به درستي تحقق يابند، در ادوار مختلف و هر ساله شاهد تعيين مرزهاي استاندارد و خطوط اصلي حائز اهميت در برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي خواهيم بود. علاوه بر آن، توجه به تجربيات و پيشينه‌ي ديگر كشورها كه در امر برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي صنعتي سابقه‌ي درخور توجه داشته يا كيفيت نمايشگاه‌هاي تخصصي در اين كشورها، از سطح قابل قبول و استانداردهاي لازم برخوردار است، نيز يكي از راهكارهاي اصولي، سهل‌الوصول و دست‌يافتني به منظور برگزاري نمايشگاه‌هايي با ظرفيت‌هاي مناسب و كيفيت بين‌المللي است.

فعالان بخش‌هاي مختلف صنعت كشور طي چند ساله گذشته همواره شاهد برگزاري نمايشگاه‌هايي در ابعاد بين‌المللي، با حضور كمپاني‌ها و شركت‌هاي معتبر جهاني و استقبال كم‌نظير متخصصان و بازديدكنندگان حرفه‌اي در كشورهاي منطقه هستند.

اگر نمي‌توان ايران را با كشورهايي نظير امريكا، آلمان، فرانسه، انگليس، دانمارك و كانادا مقايسه كرد، اما توجه به كشورهايي همانند چين، تركيه، امارات عربي متحده، مالزي و بسياري ديگر از كشورهاي منطقه قياسي منطقي و صحيح به نظر مي‌رسد. ايران چه به لحاظ بافت جمعيتي، چه از نظر وسعت جغرافيايي، چه از جنبه ژئوپلتيك و چه از منظر سابقه‌ي و تاريخچه‌ي ورود صنعت، از بسياري كشورهاي مذكور شرايط بالقوه بهتر و قوي‌تري دارد.

حال پرسش اصلي اينجاست كه چه پيش آمده است فعالان صنعتي ايران و مديران واحدهاي صنفي كشور ترجيح مي‌دهند تا در نمايشگاه‌هاي تخصصي تركيه، امارات، چين و… (چه به عنوان غرفه‌گذار و چه به عنوان بازديدكننده) شركت نمايند؟

چه مسئله و مشكلي وجود دارد كه غرفه‌هاي نمايشگاه‌هاي داخل كشور به سختي و با مشكلات بسيار زياد واگذار مي‌شوند در صورتي كه بيشترين تعداد بازديدكننده خارجي از نمايشگاه‌هاي كشورهاي منطقه، مديران صنعتي و صنفي ايراني هستند؟

و سوالات بي‌شمار ديگري كه ذهن فعالان و دلسوزان صنايع اين مرز و بوم را به خود مشغول داشته‌اند؟

در بدنه‌ي صنعت كشور هستند مجموعه‌ها و سازمان‌ها و نهادهايي كه پس از طرح پرسش‌هاي فوق، به چه بايد كرده‌ها مي‌انديشند. اين گروه از فعالان صنعت تمام تلاش خود را به منظور ارتقاي بخش‌ها و حوزه‌هاي مختلف صنعت انجام داده و مي‌دهند. بررسي پيشينه‌ي برگزاري نمايشگاه‌هاي صنعتي و مروري بر تاريخچه‌ي آن نشان مي‌دهد از اوايل دهه ۷۰ مسئولين امر در بخش صنعت و برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي به اين نتيجه رسيدند كه تجميع نمايشگاه‌ها، تحت عنوان نمايشگاه بين‌المللي صنايع ايران پاسخ‌گوي نيازها و مطالبات داخلي و برون‌مرزي بخش‌هاي گوناگون صنايع كشور نيست.

دلايل بسياري بر اين موضوع مترتب بود. از آن جمله مي‌توان به تخصصي شدن حوزه‌هاي متفاوت، بالا رفتن كمي و كيفي توليدات و محصولات در هر بخش، فضاي رقابتي داخلي و خارجي و… اشاره كرد. قدر مسلم اين تصميم نشان‌دهنده‌ي عدم كارآيي ساختار گذشته و قبلي نمايشگاه بين‌المللي تهران بود. اين تغيير رويكرد، مورد توجه بسيار زياد صنايع كشور چه در بدنه و چه در رأس راهبردي آن‌ها شد.

بدين‌ترتيب بيش از يك دهه است كه شاهد برگزاري نمايشگاه‌هاي متعدد و متكثر تخصصي و صنعتي در نقاط مختلف كشور هستيم. به طور قطع امروز پس از گذشت بيش از يك دهه از آغاز چنين فعاليت‌هايي مي‌توان انتظار داشت كه رشد نسبي از نظر كمي و كيفي در صنايع كشور ايجاد شده باشد. تمركز متخصصين و كارشناسان هر حوزه در نمايشگاه مربوط به خود، بايست سطح برگزاري آن‌ها را به استانداردهاي بين‌المللي و جهاني نزديك و نزديك‌تر ساخته باشد. اين بررسي امري مهم، لازم و ضروري است كه بايد به شكل كارشناسي و تخصصي به آن پرداخته و مورد دقت نظر قرار گيرد. بديهي است چنين بررسي و تحقيقي در حوصله مجال پيش رو نيست.

در اين يادداشت و مصاحبه پيوست آن تلاش شده است تا موضوعات فوق از منظر كارشناسي و توسط بدنه‌ي تخصصي ـ صنعتي كشور با تكيه بر يك نمونه‌ي آماري قابل قبول مورد ارزيابي قرار گيرد.

همزمان با تفكيك نمايشگاه‌هاي تخصصي و صنعتي، نمايشگاه صنايع غذايي ـ با عنوان اگروفود تهران ـ نيز به صورت مجزا با رويكردي تخصصي در خرداد ماه هر سال برگزار شد. پس از چندين دوره برگزاري اگروفود، برگزاركنندگان و مسئولين امر به اين جمع‌بندي رسيدند كه با توجه به حوزه‌ها و گستره‌ي وسيع صنايع غذايي، نياز به برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي‌تر در درون بدنه صنايع غذايي احساس مي‌شود. لذا چند دوره‌اي است كه نمايشگاه‌هاي شيريني و شكلات، آرد و نان و غذاي حلال به صورت تفكيك شده و مجزا از اگروفود تهران برگزار مي‌شود.

از آن‌جا كه نوشيدني‌ها، پس از آرد و نان بيشترين اهميت و بالاترين جايگاه را چه از نظر محصولات و چه از نظر قابليت‌ها و تنوع در صنايع غذايي داراست، تصميم برگزاركنندگان و مسئولين امر بر آن شد تا در آبان ماه سال جاري، اولين دوره‌ي نمايشگاه نوشيدني‌ها، ماشين‌آلات، مواد اوليه و محصولات در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران و همزمان با نمايشگاه‌هاي شيريني و شكلات، آرد و نان، غذاي حلال و نساجي برگزار گردد.

اولين دوره‌ي نمايشگاه نوشيدني‌ها كه در سالن ۳۸ نمايشگاه برگزار شد، اتفاقي فرخنده و ميمون براي فعالان اين صنعت و برگزاركنندگان اين نمايشگاه محسوب مي‌شد. چرا كه پيش از آن، تلاش‌هايي در راستاي تجميع و هم‌گرايي گروه‌هاي مختلف فعال در اين صنعت ـ مانند نمايشگاه نوشيدني‌ها در شهر اروميه ـ انجام گرفته بود، كه متأسفانه يا با شكست مواجه شده بود و يا توفيق چنداني حاصل نكرده بودند. اين نمايشگاه حداقل از حيث مذكور موفقيت قابل توجهي محسوب شده و مي‌تواند جهت ايجاد يك وحدت رويه در ميان بخش‌هاي گوناگون صنعت نوشيدني‌ها بسيار مؤثر باشد.

اما اين موضوع تنها ويژگي اولين نمايشگاه نوشيدني‌هاي تهران نبود. اطلاع‌رساني به غرفه‌گذاران و شركت‌كنندگان از طريق سامانه پيام كوتاه، تبليغات هدفمند در سطح شهر، حفظ كرامت غرفه‌گذاران، ستاد برگزاري فعال و… همه‌و‌همه ويژگي‌ها و مشخصاتي بودند كه اين نمايشگاه‌ را از ديگر نمايشگاه‌هاي مشابه متمايز مي‌ساخت. ناگفته نماند كه مشكلات و موارد ناخوشايندي نيز وجود داشت، كه بايد برگزاركنندگان نسبت به آن‌ها حساس بوده و توجهي ويژه به يكايك آن‌ها داشته باشند.

چند و چون برگزاري اين نمايشگاه،‌ برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته پيش، در جريان و پس از برگزاري، اهداف و برنامه‌هاي آتي و… مسائل و نكاتي بود كه در پرسش و پاسخي دو ساعته ميان خبرنگار ماهنامه چاپ و تبليغات و عليان‌نژاد، مسئول برگزاري نمايشگاه مورد بحث و بررسي كارشناسي و دقيق قرار گرفت. اميد است ماحصل اين گفتگو، گامي هرچند كوچك را به منظور ارتقاي سطح كيفي نمايشگاه‌هاي تخصصي كشور ايجاد نمايد.

 

ـ مطالعه آماري و ميداني در سطح بين‌المللي نشان مي‌دهد بسياري از نمايشگاه‌هايي كه در نقاط مختلف دنيا در سطوح مختلف و حوزه‌هاي گوناگون صنعتي به شكل تخصصي برگزار مي‌شوند رويكرد، اهداف و برنامه‌هاي مشخص و معيني را دنبال كرده و پيشينه‌ي روشن و واضحي دارند. به عبارت ديگر برگزاركنندگان نمايشگاه‌ها از مرحله ايده و طرح تا اجرا و اختتاميه و آمارهاي بعد از آن، طرح و برنامه‌ي مشخص، آشكار و مدوني دارند. حال آنكه چنين فرآيندي در كشور ما كمتر به وقوع پيوسته و شاهد هستيم كه بسياري از نمايشگاه‌هاي تخصصي به صورت اتفاقي، ناگهاني، بدون برنامه‌ريزي و تنها از ذهن تعداد معدودي از مديران بخش صنعت تراوش مي‌كند. لذا اين نمايشگاه‌ها در قالب موارد با مشكل ناكارآمدي دست به گريبان بوده و در نتيجه شرايطي نظير موقعيت نامساعد نمايشگاهي، بي‌برنامگي، عدم جذب گروه هدف بازديدكننده و در نهايت نارضايتي شركت‌كنندگان و غرفه‌گذاران را در پي دارد. با توجه به نكات مذكور بفرماييد طرح و ايده‌ي برگزاري نمايشگاه نوشيدني‌ها ماشين‌آلات،‌ مواد اوليه و صنايع وابسته از چه زمان و به چه دلايلي شكل گرفت و به مرحله‌ي اجرا درآمد؟ آيا سابقه و پيشينه‌اي از برگزاري نمايشگاهي در اين ابعاد در صنعت نوشيدني‌ها وجود داشت؟

ـ ـ طي ساليان گذشته تلاش‌هايي به منظور گردهمايي و همگرايي فعالان صنعت نوشيدني‌ها در قالب برگزاري نمايشگاه يا همايش، انجام پذيرفته بود. به عنوان نمونه مي‌توان به نمايشگاه نوشيدني‌هاي اروميه و همايش نوشيدني‌ها در محل دانشگاه صنايع غذايي تهران اشاره كرد. گروه برگزاركننده نمايشگاه نوشيدني‌ها در هر دو ويژه‌برنامه‌ي فوق حضوري فعال و پيگير داشت. متأسفانه اين هر دو، در تحقق اهداف و اجراي برنامه‌هاي خود موفقيت چنداني به دست نياوردند. مسئله ناخوشايند ديگري كه اين برنامه‌ها به وجود آورد، تخريب ذهنيت فعالان صنعت نوشيدني‌ها بود. به گونه‌اي كه توجيه كردن و اعتمادسازي مديران اين صنعت كاري بس دشوار و صعب مي‌نمود. عمده فعاليت‌هايي كه در اين زمينه در سال‌هاي اخير انجام شده است، محدود به همين برنامه‌هاست.

به طور كلي پس از جداسازي و تفكيك نمايشگاه‌هاي صنعتي به صورت تخصصي، صنايع غذايي نيز نمايشگاهي مجزا پيدا كرد. بعد از چند دوره برگزاري نمايشگاه صنايع غذايي تحت عنوان اگروفود، مسئولين امر و برگزاركنندگان نمايشگاه‌ها به اين جمع‌بندي رسيدند كه بايد نمايشگاه‌هاي صنايع غذايي نيز به طور جداگانه برگزار شود. از طرفي بايد در نظر گرفته شود كه صنعت نوشيدني از حيث مصرف، بعد از آرد و نان بيشترين و بالاترين مصرف‌كننده را دارد.

در همين راستا بود كه اولين نمايشگاه نوشيدني‌ها، ماشين‌آلات، مواد اوليه و صنايع وابسته در آبان ماه سال جاري برگزار گرديد. آغاز اين فعاليت با مشكلات و مسائل جدي روبرو بود. چرا كه فعالان صنفي اين صنعت در مورد برگزاري چنين همايش‌ها و نمايشگاه‌هايي نظرات و ديدگاه‌هاي بسيار نامساعدي داشتند. در نتيجه لازم بود پيش از دعوت به منظور حضور در نمايشگاه اقدامات توجيهي فراواني صورت گيرد. البته در اين مورد تلاش‌هاي بسيار زياد همكاران و همراهي تعداد قابل توجهي از اعضاي صنف صنايع غذايي ستودني بوده و بايد مورد تقدير قرار گيرد. همان‌طور كه پيشتر نيز اشاره شد صنعت نوشيدني‌ها از نظر مصرف بيشترين مخاطب را بعد از صنعت آرد و نان داراست. اين حجم از مخاطب و مصرف‌كننده تنوع فراواني را در حوزه توليدات موجب مي‌شود. به طوري كه از صنايع لبني تا نوشابه‌هاي گازدار و آب‌هاي معدني را شامل مي‌شود.

با اين گستره و حجم وسيع از مخاطبان و محصولات متأسفانه هنوز اين صنعت يك انجمن مستقل نداشته و ساماندهي مناسبي از نظر صنفي در آن صورت نمي‌گيرد. يكي از اهداف برگزاري اين نمايشگاه همگرايي و اجماع نسبي ميان فعالان صنعت نوشيدني‌ها در كشور بود. بديهي است راه‌اندازي و تشكيل انجمن، اتحاديه و هرگونه سازمان صنفي مردم‌نهاد كه از بدنه‌ي صنعت رشد كرده و ثبت شود، در ابتدا مستلزم شناخت و آگاهي اعضاي صنعت از وضعيت يكديگر است. اين نيز تنها در سايه ايجاد شرايط و موقعيت‌هايي پديد مي‌آيد كه اعضاي صنعت بتوانند در كنار يكديگر به عرضه محصولات و توانمندي‌هاي مجموعه‌هاي ذيربط اقدام نموده و ساختارهاي عملي خود را تعريف نمايند.

 

ـ شركت‌كنندگان و غرفه‌گذاران نمايشگاه نوشيدني‌ها، مواد اوليه و صنايع وابسته در چند رسته صنعتي تقسيم‌بندي شده بودند؟ مجموع شركت‌كننده‌ها از چند مجموعه صنعتي و در چه تعداد غرفه حضور داشتند؟ غرفه‌گذاران نمايشگاه از نظر نوع فعاليت و ساختارهاي سازماني چه تراكنشي داشتند و هر كدام از بخش‌هاي اين صنعت چه حجمي را از نظر كمي به خود اختصاص داده بودند؟

ـ ـ به طور كلي ۸۶ شركت فعال صنعت نوشيدني در نمايشگاه به عنوان غرفه‌گذار حضور داشتند. ۱۰ نشريه تخصصي نيز در اين نمايشگاه شركت كرده بودند. هيات برگزاري دو نوع تقسيم‌بندي را در دستور كار خود قرار داده بود. در يك رده‌بندي كلي تمامي شركت‌ها و مؤسسات به سه دسته‌ي محصولات، مواد اوليه و ماشين‌آلات تقسيم شده بودند. اين نوع دسته‌بندي در پلنينگ نمايشگاه موجود بود و در اختيار صاحبان صنايع و غرفه‌گذاران قرار مي‌گرفت. اما يك تقسيم‌بندي جزئي‌تر نيز وجود داشت كه مورد توجه هيات برگزاري بود.

در اين تقسيم‌بندي كليه حاضران در نمايشگاه به ۶ دسته‌ي نوشابه‌هاي گازدار، آب معدني‌ها، آب ميوه‌ها، لبنيات، ماشين‌آلات و مشاوره‌ها تقسيم مي‌شدند. تراكنش و فراواني هر يك از حوزه‌هاي صنعت نوشيدني از طريق اين دسته‌‌بندي قابل اندازه‌گيري و محاسبه بود. به طوري كه مي‌توان اشاره كرد در اين نمايشگاه شركت‌هاي توليدكننده نوشابه‌هاي گازدار به لحاظ وسعت بالاترين سطح را به خود اختصاص داده بودند و مؤسسات توليدكننده ماشين‌آلات از نظر تعداد، بيشترين شركت‌كننده در نمايشگاه بودند. از جمله نقاط ضعف اين نمايشگاه مي‌توان به پايين بودن تعداد شركت‌هاي لبني اشاره كرد. تنها ۶ شركت لبني در نمايشگاه نوشيدني‌ها حضور يافته بودند.

يكي از برنامه‌هاي اصلي برگزاركنندگان نمايشگاه در دوره‌هاي آتي جذب شركت‌هاي توليدكننده نوشيدني‌هاي لبني در اين نمايشگاه است. تحقق اين هدف در سال‌ها و دوره‌هاي آتي نمايشگاه مستلزم همراهي و همكاري شركت‌هاي بزرگ لبني كشور است. چرا كه هدف غايي اين‌گونه نمايشگاه‌ها علاوه بر عرضه محصولات، فرهنگ‌سازي از طريق اصلاح الگوي تغذيه در ميان جامعه است. شركت‌هاي توليدكننده محصولات لبني مي‌توانند از طريق حضور و شركت در نمايشگاه نوشيدني‌ها فرهنگ استفاده از محصولات لبني را به عنوان يك نوشيدني قدرتمند و سالم در جامعه ايجاد نمايند.

 

ـ ماشين‌آلات در صنايع حوزه‌ها و بخش‌هاي مختلفي را شامل مي‌شود. اعم از بسته‌بندي، توليدي، جانبي و… توليدات مختلف ماشين‌آلات است. هر كدام از اين حوزه‌ها اهميت و اعتبار خاص خود را دارند و يكايك آن‌ها مي‌توانند در نمايشگاهي تخصصي شركت نمايند. با عنايت به اين موضوع از نظر برگزاركنندگان نمايشگاه نوشيدني‌ها، ماشين‌آلات به چه گروهي از شركت‌ها اطلاق مي‌شد؟

ـ ـ منظور از بخش ماشين‌آلات نمايشگاه نوشيدني‌ها، كليه‌ي شركت‌ها و غرفه‌گذاراني بودند كه در اين نمايشگاه با تجهيزات و ماشين‌آلات مونتاژ، توليد محصول و بسته‌بندي محصولات حضور داشتند. در اين دوره از نمايشگاه ۲۲ مؤسسه و مجموعه توليدكننده ماشين‌آلات به عنوان غرفه‌گذار شركت كرده بودند. متأسفانه ۸۰% از غرفه‌گذاران اين بخش ماشين‌آلات مونتاژكاري و ۲۰% از آن‌ها با ماشين‌آلات و تجهيزات توليد محصول و بسته‌بندي آن‌ها شركت كرده بودند.

بايد اذعان داشت كه به طور كلي در اين نمايشگاه شركت‌هاي ارائه‌دهنده ماشين‌آلات مونتاژ مواد رتبه اول، با فاصله‌اي فراوان شركت‌هاي توليدكننده ماشين‌آلات توليدي محصول رتبه دوم و عرضه‌كنندگان ماشين‌آلات بسته‌بندي در پايين‌ترين رتبه قرار داشتند. اين موضوع مبين وضعيت نامساعد و ناگوار در حوزه توليد تكنولوژي و فنآوري در صنعت نوشيدني‌هاست. حجم بالاي ماشين‌آلات مونتاژ از يك سو و حضور كم‌اثر و كم‌رنگ توليدكنندگان ماشين‌آلات بسته‌بندي از سوي ديگر، نشان‌دهنده عدم جهت‌گيري صحيح، مشكل برنامه‌ريزي در بخش تجاري و معضلات اساسي در صنعت نوشيدني‌هاي كشور است.

به طور قطع يكي از دستاوردها و پيامدهاي تحليلي برگزاري اين‌گونه نمايشگاه‌ها مي‌تواند دست‌يابي به آمارهايي از اين جنس باشد. فضاي حاكم بر صنعت نوشيدني‌ها، تراكنش فعاليت‌ واحدهاي مختلف اين صنعت در حوزه‌هاي گوناگون و… از جمله نكاتي است كه مي‌تواند كمك شاياني به مديران و دست‌اندركاران صنعت نوشيدني ايران به منظور برنامه‌ريزي، هدايت سرمايه، ترسيم افق ايده‌آل آينده اين صنعت و… نمايد. قدر مسلم مديران تصميم‌ساز و تصميم‌گير اين صنعت مي‌توانند با مراجعه به اطلاعات آماري نمايشگاه، تصويري به نسبت كامل و قابل اعتمادي از فعاليت‌هاي گوناگون آن در بخش‌هاي مختلف داشته باشند.

 

ـ سرعت سرسام‌آور دنياي مدرن زمان مديران صنايع را بسيار محدود كرده است به طوري كه امكان اتلاف وقت و انرژي مؤسسات صنعتي سلب شده است. لذا حضور در نمايشگاه‌هاي تخصصي همواره با اهداف مشخص و معيني صورت مي‌گيرد. در چنين نمايشگاه‌هايي حتي مخاطبان و گروه هدف نمايشگاه نيز شناسايي شده است. به طوري كه هرگز شاهد حضور بازديدكننده غير مرتبط در نمايشگاه‌هاي تخصصي نيستيم. چرا كه يكي از مهم‌ترين دلايل برگزاري و حضور در نمايشگاه‌هاي تخصصي ايجاد ارتباطي منطقي ميان توليدكننده، متقاضي و حلقه‌هاي واسط است. متأسفانه در بسياري از نمايشگاه‌هاي تخصصي كشور اين موضوع چندان رعايت نشده و شاهد حضور افراد غير مرتبط در نمايشگاه‌هايي هستيم كه كاملاً تخصصي و صنعتي است.

شركت پارس آوا ايرانيان، از اين نظر چه تمهيداتي را انديشيده بود؟ و مهم‌تر آن‌كه برگزاركننده چه گروه مخاطبي را به منظور بازديد از نمايشگاه انتخاب كرده بود؟

ـ ـ برگزاركنندگان نمايشگاه‌هاي تخصصي بايد با دو چشم باز برنامه‌ريزي و فعاليت نمايند. برگزاركننده هر نمايشگاهي بايد با يك چشم تمام توجه و اهتمام خود را نسبت به غرفه‌گذار و شركت‌كننده معطوف نموده و با چشم ديگر نيازها، خواسته‌ها و مطالبات بازديدكننده را در نظر داشته باشد.

همان‌طور كه اشاره شد سرعت دنياي مدرن، تنوع محصولات مشابه، حضور در بازارهاي ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي و… شرايطي را براي توليدكنندگان صنعتي ايجاد نموده است كه فرصتي براي از دست دادن ندارند. به عبارت ديگر، اقناع و توجيه مديران واحدهاي صنعتي مستلزم ارائه شرايط و موقعيت‌هاي منحصربفرد و همراه با صرفه و سود اقتصادي است. برگزاري چنين نمايشگاهي نيز تنها در گرو برنامه‌ريزي دقيق، علمي و كارشناسي امكان‌پذير است. يكي از ره‌آوردهاي برنامه‌ريزي در برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي جذب و متمايل ساختن بازديدكنندگان حرفه‌اي، مرتبط و متقاضي محصولات اين‌گونه نمايشگاه‌هاست. قدر مسلم حضور بازديدكنندگان غيرمرتبط در نمايشگاه‌ها، علاوه بر عدم بازدهي مناسب و درخور توجه، انرژي و توان بالفعل غرفه‌گذاران را مصروف خود ساخته و برنامه‌هاي دوره برپايي نمايشگاه را نزد غرفه‌گذاران با اختلال مواجه مي‌سازد.

در نمايشگاه نوشيدني‌ها به دليل اهداف متنوع برنامه‌ريزي شده، حداقل دو گروه مخاطب در نظر گرفته شده بود. در بخش ماشين‌آلات و تجهيزات به طور قطع تنها نياز به بازديدكننده خاص و تخصصي بود. به ديگر سخن اين بخش از نمايشگاه تنها پاسخ‌گوي مخاطب عام و فعال در حوزه صنعت نوشيدني‌ها بود. لذا لازم بود كه در اين بخش از نمايشگاه بازديدكنندگان حرفه‌اي و مرتبط حضور داشته باشند.

البته آن‌چه پيشتر آمد تنها بررسي موضوع از ابعاد بازرگاني و تجاري بود. محاسبه نسبت هزينه و فايده و تحليل اقتصادي در خصوص نوع بازديدكنندگان، موجب پيدايش اين جمع‌بندي مي‌شود. ليكن چنانچه همين مسئله را از ديدگاه و نقطه‌نظر ديگري مورد بررسي و ارزيابي قرار گيرد، شرايط به كلي تغيير مي‌كند. هر شهروندي حق دارد تا از روند توليد محصول اعم از مواد اوليه، نحوه فرآوري، بسته‌بندي و… بازديد داشته باشد. ملاحظه شرايط توليد محصولات مي‌تواند نقش بسيار مهمي در اصلاح و تغيير ذائقه آحاد جامعه داشته باشد. به بيان ديگر، از اين طريق مي‌توان در راستاي حفظ سلامت و رژيم غذايي مناسب در زمينه نوشيدني‌ها گام‌هايي برداشت

گروه دوم مخاطبان نمايشگاه مربوط به غرفه‌هايي بود كه محصولات نوشيدني را ارائه مي‌دادند. در اين بخش نياز به حضور مخاطبان عام نيز احساس مي‌شد. چرا كه شركت توليدكننده محصولات نوشيدني بايد بتواند در اين نمايشگاه با مخاطبان و مصرف‌كنندگان نهايي محصولات خود ارتباط مستقيم و تنگاتنگي داشته باشد. توليد، كميت و كيفيت محصولات توليدشده همگي ارتباط مستقيمي با مصرف‌كننده و مخاطب نهايي مجموعه‌ي توليدكننده دارد. لذا در اين بخش از نمايشگاه نياز به حضور مخاطب عام به عنوان گروه هدف احساس مي‌شد.

با عنايت به موارد مذكور جمع و هماهنگي ميان اين دو گروه مجزا امري بسيار سخت، دشوار و صعب مي‌نمود. گروه برگزاري نمايشگاه به منظور تأمين شرايط مناسب براي هر دو گروه بازديدكننده تمهيداتي انديشيده و برنامه‌ريزي‌هايي را انجام داده بود. در بخش مخاطب خاص، كارت‌هاي دعوتي از سوي مجري طرح به ميزان مورد نياز در اختيار شركت‌هاي غرفه‌گذار قرار گرفته بود. در نتيجه هر غرفه‌گذاري كه نيازمند حضور مخاطب خاص بود، مي‌توانست با ارسال كارت دعوت ميهمانان ويژه خود را پذيرا شوند. لازم به ذكر است كه كارت‌هاي دعوت نمايشگاه نوشيدني‌ها، اعتباردار بود. بدين معني كه پارس آوا ايرانيان هزينه كارت‌هاي دعوت را پذيرفته و اين كارت‌ها در مبادي ورودي حكم بليط بازديد از نمايشگاه را داشتند.

در خصوص جذب مخاطب عام نيز از تبليغات محيطي، طراحي‌هاي خاص و استفاده از بيلبوردهاي شهري بهره‌گيري نموديم. البته در مورد گستره، حجم و ميزان تبليغات انجام شده در اين بخش جاي بحث و گفت‌و‌گوهاي نقادانه‌اي وجود دارد. در خصوص وسعت تبليغات به منظور جذب مخاطب عام، مشكلات عديده‌اي وجود داشت كه مهم‌ترين آن‌ها ذيق وقت و زمان اندك جهت انجام امور تبليغاتي بود. در ضمن اينكه حضور گروه اول به عنوان متخصصان، اطلاع رساني از نوع دوم نيز مورد پوشش اطلاع رساني قرار گرفت.

 

ـ يكي از مشكلات اصلي و عمده‌اي كه در خصوص برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي كشور وجود دارد، نبود آمارهاي تحليلي و شناسايي مخاطبان آن‌هاست. Register مخاطبان و بازديدكنندگان نمايشگاه‌ها در حوزه‌هاي گوناگون مي‌تواند برگزاركنندگان و دست‌اندركاران اين نمايشگاه‌ها را در ارائه راهبردها و راهكارهاي مناسب به منظور ارتقاي دوره‌هاي آتي ياري رساند. آيا شما توانستيد در راستاي رصد كردن بازديدكنندگان اقدام نموده و به تحليل‌هاي آماري اوليه دست پيدا كنيد؟

ـ ـ خير. بنا به دلايل بسيار فراواني كه وجود داشت در اين دوره از نمايشگاه قادر نبوديم اين اقدام را در فعاليت‌هاي خود داشته باشيم. اما در اين خصوص طرح‌ها و برنامه‌هاي گوناگوني را دنبال مي‌كنيم. به عنوان نمونه طراحي و برنامه‌ريزي سامانه‌ي ورود مخاطب به نمايشگاه است. در حال حاضر جلسات و گفت‌و‌گوهايي را با مديران و مسئولان امر به منظور حمايت از اين پروژه و تهيه بانك اطلاعاتي مخاطبان انجام داده و مي‌دهيم. اين گفت‌و‌گوها، اولين گام‌هاي يك شركت برگزاركننده نمايشگاه در اين راستاست.

يكي از دست‌آوردهاي نمايشگاه نوشيدني‌هاي تهران در نحوه برگزاري و طراحي ساختارهاي مدون و علمي نمايشگاه‌هاي تخصصي بود. خوشبختانه اين اقدامات مورد توجه غرفه‌گذاران و شركت‌كنندگان قرار گرفت و رضايت بسياري از آن‌ها را در پي داشت. اين نوع اقدامات مي‌تواند مسيري جديد و بديع را فراروي برگزاركنندگان نمايشگاه‌هاي تخصصي ايجاد نمايد. مجريان برگزاري نمايشگاه‌ها در ابتدا بايد رويكرد و ديدگاه خود را در زمينه برگزاري نمايشگاه‌ها تغيير دهند. با اين تغيير رويكرد مي‌توان اميدوار بود كه به سمت و سوي برگزاري نمايشگاه‌هايي با استانداردهاي نسبي نزديك شويم.

بايد اذعان داشت كه تنها در ابتداي مسيري طولاني و بلند قرار گرفته‌ايم. به طوري كه هيچ كار و فعاليت خاص و تازه‌اي انجام نشده است. فقط توانستيم حداقل‌هاي يك نمايشگاه استاندارد را به نمايش بگذاريم.

 

ـ در پايان چنانچه نكته ناگفته‌اي باقي مانده است، بفرماييد.

ـ ـ‌ در آخر فقط بايد بيان كنم كه برد و باخت در هر صنعتي به خود دست‌اندركاران آن مربوط مي‌شود. زيرساخت‌هاي اقتصادي، يكي از دغدغه‌هايي است كه در تمام صنايع ديده مي‌شود و اتفاقي كه مي‌افتد اين است كه صنايع بايد حضورشان در نمايشگاه‌هاي جدا از هرگونه شاكله‌هاي حضوري و سرمايه‌گذاري پررنگ شود و در گروه‌هايي كه هدف آن‌ها احترام به مخاطب است، شركت كنند.

تلاش ما اين است كه اجماع‌هايي پربارتر و مفيدتري را برپا كنيم و اهداف شركت‌ها را جز اهداف اوليه خودمان بدانيم و همچنين احترام به تمامي صنف‌هايي كه به بزرگي اين صنعت مي‌توانند كمك كنند، بها دهيم.

اولويتي كه بعد از برپايي نمايشگاه نوشيدني‌ها در نظر گرفتيم كمك به توسعه صادرات و بسترهاي مناسب براي گروه‌هاي كشورهاي خارجي است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true