کارگروه کاغذ و دلیل واقعی گرانی کاغذ چیست؟ - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
کارگروه کاغذ و دلیل واقعی گرانی کاغذ چیست؟

گرفتاری بازرگانان مورد تایید کارگروه، رهایی واردکنندگان دیگر

دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه گفت: نکته کلیدی این است که از زمانی که این کارگروه با حضور نماینده وزارت صمت، بانک مرکزی، تعزیرات، گمرک و با ریاست دکتر انتظامی برای سامان دادن وضعیت کاغذ تشکیل شده است، این کارگروه موظف به قیمت گذاری، تایید اهلیت وارد کنندگان و تسهیل در جریان واردات است؛ اما ذیل این، نظارت بر توزیع هم هست.

از حد فاصل یکم شهریور تا پانزدهم اسفندماه، با مصوباتی، برای واردات در مجموع دویست هزار تن کاغذ، مجوز صادر کرده است. اما نقص کار در اینجا است که کل مصوبات کارگروه نزدیک به ۲۰۰ هزار تن است اما چیزی که از گمرک خارج شده تنها ۲۳ هزار تن است! آیا همه این دویست هزار تن ارز گرفته اند؟ خیر. چون مجوز خیلی از این دویست هزار تن، به دلیل تاخیر در صدور پروفورما منقضی شدند، خیلی از اینها در پیچ و خم بانک و وزارت صنعت ماندند و ما، عدم همکاری این مجموعه ها با کارگروه را می دیدیم.

کاغذ وارداتی چه شد؟

وی افزود: یک نکته جالب تر این است که بعد از اینکه این کارگروه تصویب شده و با این همه زحمت ۲۳ هزار تن کاغذ وارد کرده است، به طور همزمان و موازی وزارت صمت به اسم واردات صنعتی، اجازه واردات نزدیک به صد هزار تن را داد و این صد هزار تن به سرعت توانسته اند، با تایید مدیر کل سلولز وزارت صمت، ارز هم بگیرند و هیچ کدام از چالش هایی که برای بازرگانان مصوب کارگروه ایجاد شده، برای آن بخش ایجاد نشده است!

محمد حیدری گفت: من می گویم آنها از شانس بیشتری برخوردار بودند و نمی خواهم بگویم که خدای نکرده در این مورد فسادی وجود داشته است. اما می گویم که اگر قرار بوده که با ارز ۴۲۰۰ تومانی کاغذی وارد ایران شود، علی القاعده باید از طریق کارگروه وارد می شد. این ارز حمایتی برای شانه و کارتن تخم مرغ یا کاتالوگ واحد های صنعتی نبوده، همانطور که با این استدلال که کاغذ گلاسه کاغذی لوکس و غیر ضروری است، ارز حمایتی به این کاغذ داده نمی شود و از چهار گروه حمایتی حذف شده است.

کاغذ وارد شده کارگروه چه شد؟

وی در پاسخ به این سوال که کاغذ وارد شده کارگروه چه شد؟ تصریح کرد: هر کسی که از طریق کارگروه اقدام می کند باید یک تعهد محضری بدهد که کاغذش را ذیل کارگروه توزیع کند بر همین اساس از این ۲۳ تن یازده هزار تن سهم مطبوعات بوده که به صورت رول وارد شده و ۱۲ هزار تن مابقی سهم ناشران بوده که به صورت بند وارد شده است.

کارگروه لیست و جدول این توزیع را دارد. یعنی در حوزه مطبوعات معاونت مطبوعاتی جدول توزیع را دارد گرچه از اینکه بر اساس چه پارامترهایی آنرا میان رسانه ها توزیع کرده خبر ندارد در واقع کارگروه تا این حد نظارت دارد که بازرگان کاغذ را به معاونت مطبوعاتی تحویل داده است. این معاونت در زمان آقای سلطانی فر بر اساس ساز و کار خودش توزیع می کرد و در حال حاضر هم آقای خدادی به تازگی منصوب شده اند و هنوز در مورد روش ایشان نمی توان نظری داد.

دلیل واقعی گرانی کاغذ چیست؟

وی در ادامه تصریح کرد: با این تفاسیر، سوال اینجاست که دلیل اینکه کاغذ به طور عجیبی افزایش قیمت داشته و به کیلویی پانزده تا شانزده هزار تومان رسیده ، کمبود کاغذ است.

در واقع در سال ۹۶ کاغذ وارداتی برای مطبوعات ۹۰ هزار تن بوده است و در سال گذشته، در خوشبینانه ترین حالت خیلی کمتر از این مقدار بوده، ضمن اینکه خیلی از موسسات بزرگ ما، که من نمی خواهم نامشان را ببرم، مازاد بر مصرفشان کاغذ آورده اند و شنیده ایم این مازاد را فروخته اند. بخشی از آن، با توجه به مصرف دوگانه کاغذ چاپ و نشر، به کارهای صنعتی اختصاص پیدا کرده اند و بخشی دیگر، متاسفانه احتکار شده و سرنوشت اینها نامعلوم است.

محمد حیدری تاکید کرد: میزان واردات کاغذ روزنامه به رغم کاهش تیراژها، کم بوده، چرا که اگر کافی بود، به رغم وجود این بازارهای آزاد، از مبلغی حدود ده هزار تومان بالاتر نمی آمد و اگر الان هم کاغذ به بازار تزریق شود، قیمت آن پایین می آید.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true