در حاشیه – از انتصاب تا استعفا - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
در حاشیه – از انتصاب تا استعفا

هرگاه شخصي به سمتي منصوب مي‌شود، تمام توجهات به ايشان متوجه مي شود. در اين بين صحبت‌هاي برخي مديران بيشتر مبني بر اين که اوضاع بهبود مي‌بخشد است. اما متاسفانه در برخي موارد، وعده‌هاي آنان تحقق نمي‌يابد.

جلال ذکايي که در تاريخ بيست و سوم مهر ماه سال ۸۴ به عنوان سرپرست اداره کل امور چاپ منصوب شد، يکي از مديراني بود که در عمر تقريباً پنج ساله مديريت خود صحبت‌هاي فراواني انجام داد. يکي از صحبت‌هايي که در اين رابطه وجود داشت احداث شهرک چاپ و معافيت مالياتي چاپخانه‌داران بود.

در اينجا قصد نداريم از ايشان انتقاد کنيم. قصد نگارنده از نگارش مطالب ذيل که در قالب گزارشات مرتبط با عملکرد ايشان، زير سوال بردن اقداماتشان نبوده است، بلکه هدف، تلنگري به خودمان که تا چه حد پايبند به صحبت‌هاي خود هستيم.

در سوره صف آيه دوم آمده است:

اي کساني که ايمان آورده ايد چرا چيزي به زبان مي‌گوييد که در مقام عمل خلاف آن عمل مي‌کنيد.

در اينجا سعي شده تا با رعايت اصول امانت داري، اخباري که از سوي خبرگزاري‌ها و نشريات در اين زمينه چاپ شده است را بياوريم:

اميد است اين اقدام روزنه‌اي به سوي راهکارهاي سازنده باشد.

در گزارشي از صنعت چاپ: ذکايي، از سال ۷۵ در کميسيون تخلفات و اداره امتيازات وزارت ارشاد خدمت مي‌‌کرد. قبل از سرپرستي دفتر امور چاپ يک سال و اندي مدير روابط عمومي مرکز توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني بود و قبل ازآمدن به ارشاد با مؤسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي همکاري داشت.

ذکايي در مورد رفتن کريماني گفت «بنا به اطلاع روابط عمومي معاونت فرهنگي ايشان استعفا داده‌اند».

در اين بين ذکايي با مجلات کمتري گفت و شنود داشته در اول آذرماه سال ۸۴ نشريه صنعت چاپ، خبري با عنوان انتصاب “ذکايي” به عنوان سرپرست “اداره چاپ” به چاپ رساند. انتشار اين خبر، سوال مهمي را در ذهن قبيله چاپ ايجاد کرد: ذکايي چه کارهايي براي پيشرفت اين صنف انجام مي‌دهد.

شايان ذکر است که تا سال ۸۴ صنعت چاپ دچار رخوت‌هاي سال‌هاي ۸۴ تا ۸۸ خصوصاً در زمان بحران اقتصاد جهاني نشده بود.

همزمان با خبر سرپرستي ذکايي اين خبر نيز از سوي دفتر امور چاپ اعلام شد. «بنا به ساختار جديد وزارت ارشاد، چاپ از نشر جدا شده و آن را دفتر امور چاپ ناميده‌اند. بخش نشر نيز به اداره کل کتاب و کتاب‌خواني منتقل شده است. اين تغييرات مصوب سازمان مديريت و برنامه‌ريزي هم هست».

ذکايي در همان ابتداي شروع به کار خود اعلام کرد:

قرار است تمام ضوابط و مقررات و آيين‌نامه‌ها مورد بازنگري قرار گيرند و براي مواردي نيز که خلأ قانوني وجود دارد، اقدام شود. بسترسازي و رفع موانع صادرات از ديگر اولويت‌هاي ما خواهد بود. چون به نظر مي‌‌آيد بخشي از مشکلات صادرات از نظام اجرايي سرچشمه مي‌‌گيرد. همچنين به اطلاع‌رساني و ايجاد بانک اطلاعات پويا توجه خاص خواهيم داشت. آمار چاپخانه‌ها، ليتوگرافي‌ها و صحافي گردآوري شده و در حال تبديل به نرم‌افزاري با قابليت به روز شدن است. چون اگر اين کار صورت نگيرد، تمام زحمات پس از مدتي به هدر خواهد رفت. ايجاد سايت اطلاع‌رساني صنعت چاپ را نيز در چشم‌انداز خود داريم و اميدواريم طي ماه‌هاي آتي راه‌اندازي شود

تا بيست و ششم اسفند ماه سال ۸۴ به جز همايش صادرات خدمات صنعت چاپ ايران به عراق که با پيام محمدعلي شعاعي معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و حضور جمعي از متخصصان و کارشناسان صنعت چاپ کشور برگزار شد و اين پيام توسط جلال ذکايي که هنوز سمت سرپرست اداره کل چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را داشت قرائت شد. خبر خاصي اعلام نشد.

 

در بيست و نهم فروردين ۸۵ در نوزدهمين دوره نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران، جلال ذکايي به عنوان مدير روابط عمومي به فعاليت مشغول شد.

 

چهارم تير ۸۵، آقايان علي شجاعي صائين و جلال ذکايي به ترتيب به عنوان مدير مرکز برنامه‌ريزي و توسعه کتاب و کتابخواني و اداره کل چاپ و نشر معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منصوب شدند

بيست و هشتم تير ماه همان سال آئين‌نامه صدور مجوز تاسيس واحد‌هاي چاپي نهايي شد

به گزارش خبرگزاري فارس، کميسيوني براي بررسي چگونگي صدور مجوز تاسيس و فعاليت‌هاي واحد چاپي آئين‌نامه صدور مجوز تاسيس واحد‌هاي چاپي تشکيل و نهايي شد.

در اين جلسه جلال ذکايي مديرکل دفتر امور چاپ معاونت امور فرهنگي ضمن ارايه گزارش کلي از دستورالعمل نهايي صدور مجوز تاسيس واحد‌هاي چاپي گفت: کارشناسان فني معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طي جلسات بحث و بررسي توانستند آئين‌نامه صدور مجوز تاسيس واحد‌هاي چاپي را به مرحله نهايي برسانند.

 

در ۲۱ مرداد ۸۵ ذکايي در مورد فراهم شدن شرايط ادامه تحصيل کارگران صنعت چاپ سخن گفت و اضافه کرد: دفتر امور چاپ وزارت و ارشاد اسلامي با تاکيد بر ضرورت ارتقاء سطح آموزش دست اندرکاران چاپ در نظر دارد با برنامه ريزي مناسب و استفاده از نظرات کارشناسي صاحبنظران نسبت به گسترش گرايش‌هاي چاپ تا بالاترين مقاطع تحصيل اقدام نمايد.

 

اول شهريور ماه در نشست مطبوعاتي معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محسن پرويز گفت: سياست کلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر نوسازي دستگاه‌ها و فضاهاي صنعت چاپ کشور تاکيد دارد.

در اين نشست در رابطه با ورشکستگي چاپخانه‌هاي کشور، همچنين دلايل اين که چرا وزارت ارشاد از چاپ کتاب‌هاي درسي کشور عراق به وسيله اتحاديه چاپخانه‌داران ايراني حمايت نکرد سخن گفت

در ادامه اين نشست، جلال ذکايي مدير دفتر امور چاپ معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به چگونگي برپايي ششمين جشنواره صنعت چاپ پرداخت و گفت: ششمين جشنواره صنعت چاپ ايران حرکتي نمادين است که از سال ۱۳۸۳برپا شده است، يعني از زماني که شوراي عالي انقلاب فرهنگي آن را به تصويب رساند. در اين جشنواره مباحث کارشناسي در خصوص آسيب‌شناسي صنعت چاپ مطرح مي‌شود.

ذکايي با اشاره به اين که واردات دستگاه‌هاي چاپ در کشور نسبت به سال قبل دچار افت نشده است، يادآور شد: برآيند مالي واردات اين دستگاه‌ها در سال ۱۳۸۴ رقمي معادل ۱۰۰ميليون دلار بوده است.

 

در چهاردهم فروردين ۸۶ ، جلال ذکايي به عنوان معاون هماهنگي و ارتباطات با بيستمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران همکاري داشت.

هشتم آبان ماه سال ۸۶ ذکايي در مورد بارش باران نمايشگاه بين المللي کتاب ، در پاسخ به اين پرسش که آيا آب گرفتگي محل برگزاري نمايشگاه کتاب تهران خللي در روند برگزاري آن ايجاد نمي‌کند، ادامه داد: مصلاي بزرگ امام خميني(ره) هيچ آب‌گرفتگي ندارد و کاملا خشک است.

وي در ادامه ارايه هر گونه توضيحي را به زمان برگزاري نشست خبري اين نمايشگاه موکول کرد.

بيستم تير ماه هشتاد و شش پرويز معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم افتتاحيه بانک اطلاعات صنعت چاپ ايران گفت:

صحبت‌هاي بي‌پايه و اساس عليه صنف چاپ در خصوص ورشکستگي اين صنف، مطرح مي‌شود که بحمدالله نمي‌تواند منجر به فرار سرمايه از اين صنف شود.

 

همچنين در اين مراسم، ذکايي گفت: پس از گذشت ساليان متمادي، آرزوي اين که بتوانيم بانک اطلاعات صنعت چاپ ايران را داشته باشيم، حاصل شد. امروز يکي از بهترين روزهاي کاري من است و علي‌رغم همه مرارت‌هايي که تحمل کرديم بالاخره توانستيم اين اتفاق ميمون را رقم بزنيم. همچنين بيشترين حجم واحد چاپ چاپخانه‌ها در تهران است.

وي از راه‌اندازي سايت اطلاع رساني صنعت چاپ با آدرس irprint.ir خبر داد.

 

در بيست و هفتم مرداد ماه سال ۸۶ خبرگزاري فارس به نقل از ذکايي اعلام کرد: ۱۱ شهريور روز اثرگذاري براي صنعت چاپ است

مديرکل دفتر امور چاپ معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: با توجه به نام‌گذاري ۱۱ شهريور به روز ملي صنعت چاپ اين روز براي صنعت چاپ روزي بزرگ و اثرگذاري است.

 

به نقل از ستاد خبري هفتمين جشنواره صنعت چاپ کشور، جلال ذکايي در جلسه هماهنگي برنامه‌هاي هفتمين جشنواره صنعت چاپ که ۲۴ مرداد در سالن اجتماعات خانه کتاب با حضور کارشناسان چاپ ادارات کل ارشاد استان‌ها برگزار شد، افزود: يازده شهريور نماد روز صنعت چاپ است، اما همکاران ما در استان‌ها بايد در طول سال براي آشنايي تمامي اقشار جامعه با اين صنعت، استناد و استفاده از اطلاعات کارشناسي، فعال کردن پتانسيل‌هاي استاني تلاش کنند و همگام و هماهنگ با تهران روز يازدهم شهريور را براي صنعت چاپ گرامي بدارند.

ذکايي ضمن اعلام حمايت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي از ورود سرمايه گذاران در عرصه صنعت چاپ، فضاي گلخانه‌اي را آفت صنعت چاپ دانست و گفت: نبايد براي صنعت چاپ حصاري قائل شد چرا که ايجاد فضاي بسته مانع رشد اين صنعت در کشور مي‌شود و دولت مکلف است اين فضا را تغيير دهد بنابراين بايد عرصه را براي ورود سايرين به اين صنعت با در نظر گرفتن ملاحظات کارشناسي باز گذاشت.

وي همچنين با تاکيد بر ايجاد زمينه رقابت بين چاپخانه‌ها گفت: طبق ماده ۱۰۴ قانون برنامه چهارم توسعه ايجاد امکانات لازم براي رقابت سالم جهت فعال شدن پتانسيل‌هاي موجود کشور در عرصه چاپ يک ضرورت است.

هفتمين جشنواره صنعت چاپ به مناسبت بزرگداشت روز ملي صنعت چاپ پنجم تا يازدهم شهريور به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد.

 

در يازدهم شهريور ماه سال ۸۶ در هفتمين جشنواره صنعت چاپ که حتماً به خاطر داريد در مشهد برگزار شد پرويز معاون فرهنگي وزارت ارشاد در آيين هفتمين جشنواره صنعت چاپ گفت:‌ “براي سال‌جاري با دوستانمان در دفتر امور چاپ فکر کرديم که چرا همه برنامه‌ها بايد در تهران باشد اگرچه ۷۰ درصد صنوف چاپ در تهران است ولي ما بايد اين جو را بشکنيم. : قدم اول آن است که هم‌صدا با شعار دولت که همه جاي ايران وطن ما است بايد از تهران خارج شويم. سال آينده نيز قصد داريم قم و تبريز را به عنوان گزينه محل برگزاري جشنواره صنعت چاپ انتخاب کنيم.” که البته تبريز مورد توجه قرار نگرفت. و در تهران نيز جشني صورت نگرفت. شايان ذکر است که روز صنعت چاپ هر استان مستقل به جشن صنعت چاپ مي‌پرداخت.

در ادامه اين برنامه جلال ذکايي مدير دفتر چاپ وزارت ارشاد با اشاره به رشد ۴۰۰ درصدي سرمايه‌گذاري در بهره‌برداري از ماشين‌آلات جديد و راه‌اندازي بانک اطلاعات چاپ به عنوان زيرساخت برنامه‌ريزي و راه‌اندازي نخستين شهرک چاپ تهران گفت: اين نتايج بزرگ و ارزشمند ما را به عنوان متولي صنايع فرهنگي چاپ اميدوارانه برآن داشت تا آينده‌اي روشن ترسيم کنيم و با شروع فعاليت‌هاي مغزافزاري به منظور توليد دانش لازم، تدوين چشم‌اندازي و تبعيين استراتژي‌هايي حوزه چاپ براي همراهي با صنعت توسعه نظام جمهوري اسلامي راه را تا ۱۴۰۴ تشخيص داده و به قوت بپيماييم.

ذکايي در ادامه با استقبال از فکر و انديشه دست‌اندرکاران حوزه چاپ براي توسعه اين صنعت از ۴ محور اصلي وزارت ارشاد نام برد و گفت: مهم‌ترين نيازمندي‌هاي حوزه چاپ را در ۴ محور اصلي ارتقاي جايگاه و منزلت صنعت فرهنگي چاپ، بهبود وضعيت پژوهش و توليد دانش بومي، بهبود نظام آموزش و به کارگيري روش‌هاي نوين و جذب سرمايه و تسهيلات اعتباري و بانکي به نفع صنايع چاپ پيگيري مي‌کنيم.

 

واگذاري اختيارات دفتر امور چاپ به اداره کل ارشاد تهران

به گزارش خبرگزاري فارس، در نشست مشترکي که بين مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران و مدير کل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد در روز ششم آبان ماه برگزار شد، مقرر گرديد اختيارات و وظايف مربوط به اداره حمايت و نظارت بر چاپخانه‌ها و واحدهاي وابسته شهر تهران به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران در دو مرحله و با زمانبندي واگذار شود.

جلال ذکايي مدير کل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز گفت: ۵۰ درصد از چاپخانه‌هاي کشور در استان تهران قرار دارد.

وي اضافه کرد: دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي که مسئوليت ساماندهي و سياستگذاري امور مرتبط با صنعت چاپ در سراسر کشور را دارد در راستاي تحقق اهداف خود نسبت به تحليل، تفکيک و تبيين وظايف ستادي خود به ادارات کل استان‌ها اقدام و بر حسن اجراي آن نظارت نمايد.

ذکايي با اشاره به اينکه بيشتر امور اجرايي اين دفتر توسط ادارات کل استان‌ها صورت مي‌گيرد، ياد آور شد: به واسطه حجم و حساسيت امور اجرايي در مرکز، اين روند با مشکل روبرو شده است و از اين رو تفاهم‌نامه مذکور مشکلات را برطرف مي‌کند.

بر اين اساس احاله بخش بازرسي از چاپخانه‌ها از ابتداي آذر ماه و پيگيري اقدامات در خصوص احاله اداره حمايت و نظارت تا اول اسفند ماه صورت مي‌گيرد.

 

نشست مسئولان چاپ کشورهاي عضو «اکو» (آسياي ميانه)در بهمن ماه ۸۶ همزمان با نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي در تهران که خبرگزاري فارس چنين گفت:.

جلال ذکائي که در مراسم تجليل از خادمان نشر که به مناسبت پانزدهمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران، در «سراي اهل قلم» برگزار شد، گفت: آنچه به عنوان يکي از سياست‌هاي اصلي دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي که براي گذر از شرايط فعلي درنظر گرفته شده ورود به بازارهاي جهاني است.

وي اظهار داشت: بايد يک تحول در عرصه نشر اتفاق بيفتد و علاوه بر درنظر داشتن بازار ۷۰ ميليوني داخلي به بازارهاي عظيم‌تر جهاني هم بينديشيم.

ذکائي ادامه داد: اولين گام در راستاي عملي نمودن اين طرح در نظر گرفتن بازارهاي منطقه است که بخش اعظمي از کارهاي مطالعاتي‌اش در دفتر امور چاپ وزارتخانه انجام شده است.

ذکايي بيان داشت: ناشران اين امکان را دارند که با حضور در بازارهاي جهاني ارتباط دهنده بين مصرف کنندگان خارجي و صنعت چاپ شوند و از برقرار نمودن ارتباط بين اين دو حلقه،هم نيازها را برآورد کنند و هم فضا را افزايش دهند ولي متاسفانه عمده توجه و نگاه‌ آنها به فعاليت‌هاي داخلي است نه به بازارهاي جهاني.

 

ماليات و اخبار ماليات تا مدت‌ها ذهن چاپخانه‌داران را به خود مشغول کرد. وعده‌هايي که به گوش مي‌خورد ولي تحقق نمي‌يافت.

در بيست و ششم آبان ماه ۸۶ مديرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد در گفتگو با فارس گفت: سازمان امور مالياتي هنوز چاپخانه‌داران را معاف نکرده است. براي معافيت مالياتي چاپخانه‌داران پيشنهادهاي خود را به سازمان امور مالياتي داده‌ايم ولي هنوز جوابي به ما نداده‌اند.

«جلالي ذکايي»، مديرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد ، درباره پي‌گيري‌هاي اين وزارتخانه براي معافيت چاپخانه‌داران از ماليات گفت: ما پيشنهادات خود را به سازمان‌ امور مالياتي داده‌ايم و منتظريم که آنها نظرشان را اعلام کنند. ما پيشنهاد خود را مبني بر اينکه چه بخشي از چاپخانه‌داران و ليتوگراف‌ها مي‌توانند معاف از ماليات باشند، داده‌ايم و منتظر پاسخ آنها هستيم که هنوز هم چيزي به دست ما نرسيده است.

ذکايي در ادامه در مورد تأمين بنزين مورد نياز چاپخانه‌داران که با سهميه‌بندي اين ماده مشکلاتي را براي آنها ايجاد کرده بود، گفت: چاپخانه‌داران آن مقدار بنزيني را که احتياج دارند با مجوزي که ما به آنها مي‌دهيم به پالايشگاه فرآورده‌هاي نفتي مي‌روند و بنزين خودشان را دريافت مي‌کنند.

 

سوم آذر ماه ۸۶ خبرگزاري فارس به نقل از جلال ذکايي در مورد تشکيل گروه مشاوران جوان و اهداف اين گروه اعلام کرد:: به زودي گروه مشاوران جوان با هدف بررسي نقاط ضعف و قوت بدنه چاپ کشور و ارائه راهکارهاي علمي و عملي در دفتر امور چاپ معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد تشکيل مي‌شود.

«جلال ذکايي» مديرکل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد گفت: به همين منظور از کليه دانشجويان صنعت چاپ که به اين حوزه علاقه‌مند هستند دعوت به همکاري مي‌‌شود.

وي همچنين لزوم حضور افراد کارشناس را از ضرورت‌هاي برگزاري اين جلسات دانست و اظهار داشت: نشست‌ها بايد کاربردي باشد و به همين دليل بايد از حضور افراد کارشناس و خبره در آن زمينه بهره بگيريم.

مديرکل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد با اشاره به جايگاه صنعت چاپ ايران در جهان گفت: جايگاه اين صنعت در کشور ما در مقايسه با صنعت‌هاي ديگر، فاصله بسياري دارد، اما اينکه دولت تا به حال در اين حوزه چه کاري انجام داده، بايد بگويم وظيفه دولت، سياست‌گذاري است و تاکنون نيز فعاليت‌هاي چشمگيري در زمينه اصلاح قوانين و دستورالعمل‌ها و همچنين مطالعات و پژوهش‌هاي کاربردي در خصوص صنعت چاپ انجام گرفته است.

وي با بيان اينکه کار اصلي بايد در بدنه صنعت چاپ اجرايي شود، گفت: متاسفانه رخوتي در بدنه اين صنعت ايجاد شده که اجازه فعاليت و پويايي نمي‌دهد و با توجه به ضرورت ايجاد رقابت در ميان اعضاء بايد فضاي رقابت در بدنه تقويت شود تا اين صنعت رشد کند، زيرا رقابت، از عوامل محرک در اين حوزه است.

مديرکل دفتر امور چاپ در پايان از احداث بزرگترين مجتمع آموزشي کشور حوزه چاپ خبر داد و گفت: در شهرک چاپ فضايي در نظر گرفته شده که امکانات آموزشي، را براي دانشجويان دارد.

 

اول بهمن ماه ۸۶ : سفراي کشورهاي عضو اکو و مسئولان وزارت امور خارجه و ارشاد از امکانات چاپخانه‌هاي تهران ديدن کردند.

به گزارش خبرنگار ادبي فارس صبح روز دوشنبه اول بهمن تعدادي از سفراي کشورهاي عضو اکو به همراه تعدادي از مسئولان امور چاپ و نشر وزارت ارشاد در تور يک روزه از امکانات و تجهيزات چاپخانه‌هاي تهران ديدن کردند.

در اين تور يک روزه سفراي کشورهاي پاکستان، تاجيکستان، افغانستان، قرقيزستان، قزاقزستان و محمد رجبي معاون فرهنگي اکو و همچنين معاون دبيرکل اقتصادي اين سازمان به همراه جلال ذکايي مدير دفتر چاپ و نشر و محسن پرويز معاون فرهنگي وزارت ارشاد حضور داشتند.

اين تيم ابتدا از چاپخانه رايان و تجهيزات بسته‌بندي اين چاپخانه ديدن کرد و سپس از امکانات شرکت چاپ و نشر کتابهاي درسي در خيابان داروپخش بازديد به عمل آورد.

معاون فرهنگي اکو اظهار داشت: انتظار ما اين است که کشورهاي عضو اکو در آينده براي نمايشگاه‌هاي چاپ و بسته‌بندي در بخش‌هاي خصوصي و دولتي شرکت کنند و همانطور که وظيفه اکو ايجاب مي‌کند آخرين اميد ما اين است که شاهد سرمايه‌گذاري کشورهاي عضو در ايران باشيم.

اين تيم پس از بازديد از اين دو شرکت و امکانات آنها در زمينه چاپ و نشر عازم شهرک سينمايي غزالي شد و پس از صرف نهار در گراند هتل از پشت صحنه فيلم «کلاه پهلوي» به کارگرداني سيد‌ضياءالدين دري ديدن کرد.

 

بيست و هفتم خرداد ۸۷ در اولين سمينار «کارآفريني در صنعت چاپ» ذکايي گفت: کارآفريني در حوزه چاپ در ايرن هنوز گنگ و ناشناخته است و براي جبران خلاء موجود در اين حوزه به نيروهاي خلاق بومي نياز داريم.

ذکايي با تأکيد بر استفاده کارآمد از دانشجويان رشته چاپ براي رونق اين صنعت گفت: براي جبران خلاء موجود در حوزه‏هاي چاپ، به نيروهاي خلاق بومي نياز داريم، زيرا صنعت چاپ ما وارداتي و تجهيزات ما به غرب وابسته است.

مديرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، همچنين با اشاره به نمايشگاه دروپا ۲۰۰۸ اظهار داشت: در اين نمايشگاه، بعضاً کشورهايي حضور يافته بودند که از نظر امکانات و تجربه از ما عقب‏تر هستند و محصولاتي ارايه کرده بودن که سالهاست در ايران توليد مي شود.

 

در ششم مرداد ماه ۸۷، در سراي اهل قلم ذکايي گفت: سال گذشته ۱۶ هزار عنوان کتاب در چاپخانه‌هاي استان قم چاپ شده است.

به گزارش فارس، طبق آمار خانه کتاب سال گذشته حدود ۵۳ هزار عنوان کتاب در سراسر کشور منتشر شده که ۱۲ هزار عنوان از آنها کتاب ديني بوده‌اند.

از سوي ديگر از حدود ۴ هزار و ۲۰۰ ناشري که در کشور فعاليت مي‌کنند حدود ۱۰۰۰ ناشر در حوزه دين کتاب منتشر مي‌کنند.

جلال ذکايي گفت: اگر کتاب‌ها در قم با کيفيت بهتري چاپ شوند، جهان تشيع ظرفيت پذيرش اين کتاب‌ها را خواهد داشت.

به گفته وي، بسياري از کتاب‌هاي منتشر شده در قم به صورت افست در کشورهاي عربي افست مي‌شوند.

ذکايي گفت: روز صنعت چاپ، امسال به خاطر تقارن با ماه رمضان به جاي ۱۱ شهريور، ۹ شهريور در شهر قم برگزار مي‌شود.

در اين روز اردويي جهت بازديد از چاپخانه‌هاي ديجيتال برگزار شد که تني چند از خبرنگاران در آن شرکت داشتند.

ذکايي در نشست خبري با خبرنگاران حوزه چاپ گفت: بخش اصلي جشنواره صنعت چاپ امسال مربوط به مسابقات آثار چاپي است و مخاطبان چاپ محور هستند.

به گفته وي، ناشران، روزنامه‌نگاران، توليد‌کنندگان مواد غذايي، بهداشتي، شيميايي و توليدکنندگاني که با بسته‌بندي سر و کار دارند، از جمله مخاطبان چاپ هستند.

مدير کل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد گفت: روند بررسي آثار در سال‌هاي گذشته مورد انتقاد داوران نيز بوده و امسال سعي مي‌شود برگزاري مسابقات به گونه‌اي باشد که شعار «به سوي کيفيت برتر» تحقق يابد.

امسال سومين جشن بزرگ کارگران چاپ نيز برگزار مي‌شود و اميدواريم خبرهاي خوشي براي اين قشر داشته‌ باشيم.به گفته وي، دفتر امور چاپ وزارت ارشاد سعي کرده به مسايل کارگري در اين دفتر اعتلا بخشد.

همچنين از گردهمايي دانشجويان، فارغ‌التحصيلان و استادان حوزه چاپ در تالار وحدت خبر داد. و گفت: برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي با کمک شرکت‌هاي خصوصي و برگزاري نمايشگاه کتب تخصصي حوزه چاپ به زبان‌هاي فارسي و لاتين از جمله برنامه‌هاي جنبي اين گردهمايي هستند.

 

در چهارشنبه ششم شهريور ماه در تالار وحدت، صحبت در رابطه با مشکلات چاپ قرآن‌هاي نفيس در توليد انبوه، در اقدامي که بوي تواضع و فروتني داشت گفت:

“نخستين آسيب و تهديدي که آموزش صنعت چاپ با آن روبروست، متوجه دولت است و من همين جا دستانم را بالا مي برم تا استادان اين حوزه انتقاد کنند. “

وي افزود: “در ظرفيت اين نشست دو ساعته بنا داريم به خودمان و کساني که در اين حوزه مسئوليت دارند – و شايد تا کنون به مسئوليت خود عمل نکرده اند- تلنگري بزنيم و اين موضوع را به بررسي بنشينيم که وزارت علوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش، اتحاديه‌ها و بخش خصوصي در صنعت چاپ کشور ما، چه نقشي را در آموزش صنعت چاپ بر عهده دارند. “

 

در ۲۲ آبان ۸۷، باز هم جلال ذکايي زبان به اعتراض گشود، اين بار وي به تعدد نمايشگاه‌هاي صنعت چاپ در ايران اعتراض کرد و گفت: نمايشگاه‌هايي که تعداد شرکت‌کنندگان آن بيشتر از تعداد بازديدکنندگانش است، زيبنده نام جمهوري اسلامي نيست.

۱۵ سال است که نمايشگاه بين‌المللي صنعت چاپ برگزار مي‌شود، اما تا امروز حتي يک بار هم از وزارت ارشاد به عنوان متولي حوزه چاپ کشور در اين باره نظرخواهي نشده است.

در هيچ جاي دنيا سابقه ندارد که نمايشگاهي در فصل سرما برگزار شود و مجريان آن انتظار موفقيت هم داشته باشند.

اداره چاپ وزارت ارشاد در اعتراض به زمان برگزاري نمايشگاه صنعت چاپ تاکنون چندين بار به صورت کتبي نامه نوشته و نارضايتي خودش را از اين بابت عنوان کرده است، اما مجريان نمايشگاه هر بار با اين بهانه که تقويم نمايشگاهي بسته شده است، از انجام خواسته ما سر باز زده‌اند و ما را به آينده حواله داده‌اند.

ذکايي در پاسخ به اين پرسش که آيا شما با برگزاري دوسالانه نمايشگاه چاپ موافق هستيد، توضيح داد: نمايشگاه‌هاي معتبر بين‌المللي در سطح دنيا به صورت دوسالانه و حتي هر چهار سال يک بار برگزار مي‌شوند، اما به نظر من اشکالي ندارد که يک نمايشگاه منطقه‌اي ولو تحت عنوان بين‌المللي به صورت سالانه برگزار شود.

وي در ادامه با انتقاد از تعدد نمايشگاه‌هاي صنعت چاپ در کشور يادآور شد: براي کشوري با ۷۰ ميليون جمعيت يک يا حداکثر دو نمايشگاه چاپ کفايت مي‌کند و نيازي به برگزاري هفت، هشت نمايشگاه در سال نيست.

به اعتقاد من ادامه اين روند و برگزاري نمايشگاه‌هايي که تعداد شرکت‌کنندگانش بيشتر از تعداد بازديدکنندگان آن است، زيبنده نام جمهوري اسلامي نيست.

ذکايي با بيان اينکه به نظر مي‌رسد سازمان توسعه تجارت در برگزاري نمايشگاه‌هاي چاپ از نگاه کارشناسي فاصله گرفته است، تصريح کرد: در شرايط فعلي برگزاري نمايشگاه‌هايي با اين کيفيت پايين هيچ توجيه اقتصادي و فرهنگي ندارد و تنها تأمين کننده نيازهاي شخصي يک گروه مشخص است.

 

در يازدهم شهريور ۸۸ همزمان با برگزاري نهمين جشنواره صنعت چاپ باز هم خبري ديگر از جانب ذکايي قبيله چاپ را غافلگير کرد:

چهار سال پيش، شهرک صنعتي چاپ تنها يک آرزو بود.

خبرگزاري فارس: جلال ذکايي مديرکل امور چاپ وزارت ارشاد در نهمين جشنواره صنعت چاپ کارنامه‌اي از فعاليت‌هاي خود و پيشرفت صنعت چاپ در چهار سال اخير ارائه کرد.

ذکايي در نهمين جشنواره صنعت چاپ، با برشمردن کاستي‌هاي صنعت چاپ در چهار سال گذشته گفت: چهار سال پيش زماني که آمار چاپخانه‌ها مي‌پرسيدم با لبخندي تلخ و سري افکنده روبه‌رو مي‌شديم. چون هيچ آمار و اطلاعاتي نه تنها در وزارت ارشاد بلکه در سازمان‌هاي ديگر هم موجود هم نبود.

ذکايي ادامه داد: شهرک صنعتي چاپ آرزويي دوردست براي اهالي صنعت چاپ به نظر مي‌رسيد و صادرات چاپ حساب شده و دقيق نبود و روزمره و چمداني صورت مي‌گرفت و لازم بود نهادي برآمده از صنعت چاپ اين وضعيت را سامان دهد.

وي افزود: وضعيت آموزش هم حکايتي پرآب چشم بود و اين در کنار سرعت پيشرفت کشورهاي همسايه بود. گزارش مؤسسه بين‌المللي پايرا در سال ۲۰۰۷ نشان مي‌داد که گردش مالي صنعت چاپ ايران ۲۵۷ ميليارد دلار در سال بود که با اين حساب ايران در جمع ۱۵ کشور خاورميانه چهارم و ترکيه با ۲٫۵ ميليارد دلار گردش مالي اين صنعت اول بود. اين گزارش رشد ۷٫۸ درصدي را براي صنعت چاپ ايران پيش‌بيني کرده بود.

ذکايي همچنين با اشاره به اصراف در کاستي‌هاي موجود آمار پيشرفت صنعت چاپ را قابل ملاحظه همراه با جهش بزرگي خواند و گفت: افزايش ۵ برابري ترخيص ماشين‌هاي پيشرفته و نصب اين ماشين‌ها از ۲۹۲ مورد در سال ۸۴ به ۱۵۰۶ مورددر سال گذشته و نسبت نصب ماشين‌هاي پيشرفته افست ورقي و رل و ورقه‌بندي حکايت از جهش بزرگ صنعت چاپ مي‌کند.

مديرکل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد افزود: با وجود رشد دستگاه‌هاي پيشرفته صنعت چاپ در چهارسال اخير تيراژ کنوني کشور مناسب اين ظرفيت نيست و از ظرفيت کامل استفاده نمي‌شود. براي بهره‌مندي از اين ظرفيت بايد به سوي بازارهاي جهاني مثل ليبل و بسته‌بندي جعبه حرکت کنيم و اين به رونق اقتصادي و افزايش قدرت خريد مردم و توسعه صنعت ملي و توسعه داخلي بستگي دارد.

وي با عنوان خودکفايي نسبي در بخش مواد اوليه افزود: ما در توليد فيلم پلاستيکي براي بسته‌بندي وتأسيس واحدهاي پيشرفته خودکفا شده ايم. توليد مرکب هم با وجود واردات از کيفيت مطلوبي برخوردار است. بسياري از قطعات صنعتي دستگاه‌هاي چاپ هم توسط صنعتگران داخلي ساخته مي شود.

جلال ذکايي همچنين با انتقاد از بودجه عمومي صنعت چاپ و ناکافي بودن آن گفت: بايد با شناخت کافي از اين حوزه صنعت چاپ نظام‌مند شود. تشکل‌هاي صنفي چاپ هنوز از پيله‌هاي قديم خود بيرون نيامده‌اند و با نسل جديد متخصصان فاصله دارند. بخش آموزش هم به تحرک افتاده است اما احتياج به تطابق با بازار کار دارد و شما اکنون مي‌توانيد برق اميد در چشمان فارغ التحصيلان چاپ را ببينيد.

در اينجا لازم به ذکر است که اين بمب خبري در ۶ مرداد ماه سال ۸۷ يک بار ديگر منفجر شده بود، زماني که ذکايي ضمن تشريح بخشي از فعاليت‌هاي دفتر امور چاپ وزارت ارشاد، در خلال سال ۸۶، شروع حداث اولين شهرک صنعتي چاپ با مساحت ۲۰۰ هکتار در اتوبان تهران-قم را نيز از جمله اين فعاليت‌ها دانسته بود، با اين حال، وي درباره اين پروژه مهم، بروز مشکلات به وجود آمده در شهرک‌هاي صنعتي تهران را مهم‌ترين دليل به تعويق افتادن عمليات اجرايي اين پروژه عنوان کرده بود.

همچنين وي در همين تاريخ، از آماده شدن نقشه شهرک صنعتي چاپ و واگذاري قعطات آن در نيمه دوم همان سال خبر داده بود.

 

به گزارش خبرنگار فارس، اولين نشست خبري نخستين نمايشگاه‌ بين‌المللي چاپ و بسته‌بندي اکو موسوم به پکو ۲۰۰۹ با حضور جلال ذکايي، مدير کل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد و رييس شوراي سياست‌گذاري اين نمايشگاه، غلامرضا شجاع و رضا رضايي اعضاي شوراي سياست‌گذاري، مسعود فرشي فريد مدير پروژه اين نمايشگاه، و عباس نظري مشاور شوراي سياست‌گذاري اين نمايشگاه، صبح روز ۱۹ مهرماه ۸۸ در اتاق بازگاني ايران، برگزار شد.

ذکايي در ابتداي اين نشست گفت: سال ۱۳۸۵ اولين جلسه مسئولان چاپ کشورهاي عضو اکو برگزار شد و موضوع برگزاري نمايشگاه تخصصي چاپ و بسته‌بندي کشورهاي عضو اکو در آن مطرح شد و در جلسه ديگري که بين رؤساي سازمان توسعه تجارت کشورهاي عضو اکو برگزار شد اين موضوع به تصويب رسيد.

وي به دو ويژگي‌ مهم اين نمايشگاه اشاره کرد و گفت: اين نمايشگاه در زماني برگزار مي‌شود که رياست سازمان توسعه تجارت کشورهاي عضو اکو بر عهده ايران است و اهميت ديگر اين نمايشگاه اين است که تا کنون اعضاي اين سازمان برگزاري چنين نمايشگاه تخصصي را در حوزه چاپ تجربه نکرده‌اند و اين نمايشگاه نخستين تجربه در اين زمينه است.

ذکايي هدف از برگزاري اين نمايشگاه را تقويت همکاري‌هاي منطقه‌اي، جذب سفارش‌هاي چاپي، مذاکره در زمينه‌ سرمايه‌گذاري مشترک، و اطلاع از آخرين دستاوردها و تکنولوژي‌هاي حوزه چاپ عنوان کرد.

وي افزود: علاوه بر کشورهاي عضو اکو ساير کشورهاي خارجي هم آمادگي خود را براي حضور در اين نمايشگاه اعلام کرده‌اند که از نظر ما هيچ مانعي براي حضور آنها وجود ندارد.

ذکايي اظهار داشت: مخاطب ۴۰۰ ميليوني کشورهاي اکو ظرفيت قابل اعتنايي است که با توجه به اين ظرفيت مي‌توانيم حرکت‌هاي خوبي را انجام بدهيم. اميدواريم اين نمايشگاه کمکي براي تحقق اين ظرفيت‌ها باشد.

وي درباره مکان برگزاري نمايشگاه‌ بين‌المللي چاپ و بسته‌بندي اکو گفت: به دليل اين‌که تقويم نمايشگاهي تهران براي امسال بسته شده بود، بهترين شهري را که بعد از تهران مي‌توانستيم انتخاب کنيم مشهد بود؛ زيرا ۷ کشور عضو اکو در نزديکي مشهد قرار دارند و از اين نظر دسترسي آساني براي آنها موجود است. از طرفي مشهد بعد از تهران، بيش‌ترين امکانات رفاهي را داراست.

 

در پنجم آبان ماه ۸۸، اظهارات محمد حسين رحيمي، رئيس سابق اتحاديه کاغذفروشان، جلال ذکايي را وارد کرد تا به انتقادات وارد شده نسبت به روند برگزاري نهمين دوره مسابقات چاپ، واکنش نشان دهد.

جلال ذکايي در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به اظهارات روز گذشته محمد حسين رحيمي که گفته بود: «برگزاري اين جشنواره‌ها در کل به نفع اين صنعت است اما معتقدم که نحوه اهداي جوايز درست نيست. بايد جايزه را به فردي دهيم که بستر توليد اثر را فراهم کرده مانند ليتوگراف، طراح و غيره نه اينکه به سفارش دهنده بپردازيم.»، گفت: نکته اول اين است که ما حوزه هاي جايزه را گسترش داده‌ايم. پس جايزه را هنوز هم به فعالان چاپ تقديم مي‌کنيم، بعد هم اين که تمام آمارها از روزي که از سفارش‌دهندگان نيز قدرداني کرديم افزايش يافته است.

ذکايي افزود: در سال جاري مشارکت در برگزاري مسابقات چاپ کم نظير بوده است. به گمانم بيش از ۳ برابر آثار سال گذشته، امسال به دست دبيرخانه رسيده است که اين نشان دهنده استقبال از بخش مسابقات جشنواره چاپ است.

مدير کل دفتر چاپ در پاسخ به اين انتقاد که در هيچ جاي جهان نيز جايزه را به سفارش دهنده نمي‌دهند، گفت: متاسفانه برخي دوستان وضعيت چاپ کشور را به صورت کلان نمي‌بينند. بعد هم اينکه اتفاقا اين بحث از نقاط قوت جشنواره است که براي اولين بار کاري را در جهان انجام داده است.

وي با بيان اين که اميدوارم انتقادات مدقن و کارشناسانه باشد، تصريح کرد:بعد از جشنواره حتما جلسه‌اي تشکيل مي شود تا به آسيب شناسي بخش مسابقات بپردازيم.اميدوارم در آن جلسه انتقادات رنگ و بوي علمي‌تري به خود بگيرد.

مدير کل دفتر چاپ تصريح کرد:متاسفانه در دوره هاي پيش، روند داوري‌ها مبتني بر سليقه بود. اما از سال گذشته مسوولان دست به تدوين مباني داوري در حوزه چاپ زده‌اند.ساعت‌ها جلسه تشکيل شده تا ديگر شاهد انتخاب سليقه‌اي اثري نباشيم.

ذکايي در پايان درباره چرايي عدم معرفي داوران مسابقات چاپ به رسانه‌ها نيز گفت: اين اتفاق در بسياري از جشنواره‌ها و مسابقات صورت مي گيرد. علت هم مشکلاتي است که ممکن است بين افراد پيش بيايد.بنده شخصا حتي مخالف اعلام نام داوران پس از جشنواره هم هستم.اما بايد منتظر تصميم مسوولان بخش مسابقات باشيم.

 

در هفدهم آبان ماه ۸۸، جلال ذکايي براي آخرين بار به عنوان مدير دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم اختتاميه نهمين دوره جشنواره صنعت چاپ در فرهنگسراي نياوران شرکت کرد.

جلال ذکايي در مراسم اختتاميه گفت: روزهاي اول که برنامه‌هايي براي نهمين دوره اين جشنواره تدارک ديده مي‌شد اين دغدغه وجود داشت که آيا استقلال مسابقات چاپ و انفکاک آن از مراسم اصلي که در ۱۱ شهريورماه سال جاري برگزار شد آسيبي به اين مسابقه مي‌رساند اما استقبال چشمگير از مسابقه نشان داد هر کجا نامي از چاپ باشد عزيزان دست‌اندرکار اين صنعت با استقبال فراوان حضور پيدا مي‌کنند.

وي افزود: يکي از ويژگي‌هاي جشنواره ايده‌آل اين است که انگيزه ايجاد کند اگر جشنواره‌اي نتواند در شرکت‌کنندگان انگيز ايجاد کند به يک فعاليت روزمره تقليل مي‌يابد و رو‌به‌افول مي‌رود.

ذکايي در ادامه تأثيرگذاري را از ديگر ويژگي‌هاي جشنواره ايده‌آل خواند و تصريح کرد: هر جشنواره چاپي بايد بتواند در اجزا و بخش‌هاي مختلف صنعت چاپ تأثيرگذار باشد در غير اين صورت جشنواره نمي‌تواند ما را به سمت اهداف مورد نظر سوق دهد از سوي ديگر يک جشنواره خوب مستقل است و تحت تأثير نظرات افراد قرار نمي‌گيرد البته تأثير نظرات مثبت خوب است اما در يک جشنواره مستقل نبايد نظرات داوران تأثيرگذار باشد.

مدير دفتر امور چاپ در بخش ديگري از سخنانش ضمن مقايسه نهمين دوره جشنواره چاپ با دوره‌هاي گذشته اظهار داشت: در گذشته و فرضاً هم امروز جزيره‌اي عمل مي‌کرديم و جزيره‌اي نتيجه مي‌گرفتيم اما امسال سعي کرديم تا از اين پوسته بيرون آمده و همه اجزاي صنعت چاپ را با خود همراه‌سازيم.

وي ادامه داد: نتيجه چنين نگرشي افزايش سه برابري آثار ارسال شده به اين جشنواره بود.

ذکايي متذکر شد: از ديگر تفاوت‌هاي اين دوره از جشنواره اين بود که سعي کرديم اهداف و عملکرد جشنواره با شعار آن که حرکت به سمت کيفيت بر آثار چاپي بود همسو باشد و تصميم‌گيري‌ها و معيارها با اين شعار ناهمخوان نشود.

مدير دفتر امور چاپ وزارت ارشاد در ادامه دائمي شدن دبيرخانه جشنواره چاپ را از ديگر رويدادهاي خجسته در سالهاي اخير توصيف و عنوان کرد: با دائمي شدن دبيرخانه جشنواره ظرفيتي ايجاد شد تا اين جشنواره به صورت دائم در خدمت صنعت چاپ کشور باشد.

وي در ادامه سخنانش اضافه شدن بخش بين‌المللي را به جشنواره چاپ از جمله انتطارات خود خواند و گفت: ما ناگزير هستيم که بخش بين‌المللي را در اين جشنواره راه‌اندازي کنيم امسال تصميم داشتيم اين امر را محقق کنيم که بنابه دلايلي که در گذشته نيز امکان آن فراهم نبود اين کار صورت نگرفت اما انتظار ما اين است از جشنواره‌هاي سال آينده اين بخش را حتي اگر در يک رشته هم شده برگزار کنيم و مطمئن هستم که در اين بخش نيز واحدهاي چاپي داخلي قدرت رقابت با واحدهاي چاپي خارجي را دارند و پيروز خواهند بود اما بايد اين عزم را در دولت دهم نيز داشته باشيم.

ذکايي در پايان اعلام آمادگي کرد: پس از پايان جشنواره نهم در اسرع وقت جلسات نقد و بررسي با حضور صاحب‌نظران صنعت چاپ براي ارزيابي عملکرد اين جشنواره برگزار شود.

 

در اول دي ماه ۸۸ مدير کل دفتر چاپ وزارت ارشاد اعلام کرد که براي راه‌اندازي کارگاه آموزش تخصصي رشته چاپ در دانشگاه جامع علمي کاربردي با تمامي تجهيزات مورد نياز، اعتباري به مبلغ يک ميليارد و چهارصد ميليون تومان در سال آينده پيشنهاد شده است.

به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از اخبار چاپ، سرفصل‌هاي بودجه پيشنهادي سال ۸۹ از سوي دفتر امور چاپ در حالي اعلام شده که در سال جاري براي راه‌اندازي فاز اول موزه صنعت چاپ، راه‌اندازي کارگاه تخصصي آموزش چاپ و راه‌اندازي هشت هنرستان در هشت منطقه کشور اعتبار در نظر گرفته شده بود اما در بودجه سال ۸۹ جداي از سرفصل آموزش، براي راه‌اندازي کارگاه آموزش تخصصي رشته چاپ در دانشکده علمي کاربردي با تمامي تجهيزات مورد نياز، اعتباري به مبلغ يک ميليارد و چهارصد ميليون تومان پيشنهاد شده است.

همچنين براي تقويت پايه‌هاي آموزش رشته چاپ، پيشنهاد طرح کمک به راه‌اندازي هشت هنرستان چاپ در هشت قطب مهم که داراي توان چاپي بالايي هستند (از جمله تهران) در قالب بودجه ارائه شده است که مبلغ ۷۲۰ ميليون تومان نيز براي آن پيش‌بيني شده است.

جلال ذکايي گفت: به پيشنهاد دفتر امور چاپ، براي راه‌اندازي موزه صنعت چاپ که هم‌اکنون مقدمات اجرايي آن در حال نهايي شدن است، مبلغ ۲ ميليارد تومان نيز تخصيص يافته است. طبق تفاهم‌نامه‌اي که بين کتابخانه ملي و معاونت فرهنگي ارشاد انجام گرفته، قرار شد ساختمان قديمي اين کتابخانه در خيابان سي‌ تير بازسازي شده و تبديل به موزه چاپ و نشر شود. بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام گرفته، اين موزه داراي بخش‌هاي متنوعي از جمله بخش نمايش ماشين‌آلات و تجهيزات قديمي، اسناد و مکتوبات مربوط به حوزه چاپ، کتاب‌هايي که براي اولين بار به چاپ رسيده‌اند، بازسازي يک چاپخانه قديمي، کارگاه آموزشي صحافي سنتي و فضاي نمايشگاهي به عنوان گالري چاپ و نشر در فضايي بالغ بر ۲هزار متر مربع خواهد بود.

از ديگر سرفصل‌هاي بودجه سال ۸۹ مي‏توان به کمک به برگزاري جشنواره صنعت چاپ، کمک به تشکل‌هاي صنفي در جهت حضور در نمايشگاه‌هاي تخصصي خارج از کشور، کمک به برگزاري نمايشگاه‌ها و جشنواره‌هاي تخصصي داخلي وخريد کتاب‌هاي تخصصي خارجي به منظور راه‌اندازي کتابخانه تخصصي صنعت چاپ اشاره کرد.

ذکايي در پايان اضافه کرد: البته عناويني که ما پيشنهاد مي‌دهيم بسيار متنوع است و تجربه سال‌هاي قبل حاکي از اين است که تمام اين عناوين پيشنهاد شده به تصويب نخواهند رسيد و به چند سرفصل محدود مي‌شود.

 

اما مهم‌ترين و جالب‌ترين خبري که خبرگزاري فارس در اواخر سال ۸۸ منتشر کرد خبر استعفاي ذکايي بود:

وي در جمع روساي اتحاديه‏هاي حوزه چاپ ضمن تشريح دلايل استعفاي خود از دفتر امور چاپ وزارت ارشاد با بيان اين که رستم دستان هم مدير کل چاپ شود، با شرايط موجود مشکلات حل نمي‏شود، دلايل استعفاي خود را از اين دفتر تشريح کرد.

مدير کل دفتر چاپ وزارت ارشاد در جلسه‌اي با حضور مديران اتحاديه‏هاي مرتبط با صنعت چاپ کشور از استعفاي قطعي خود از ارشاد خبر داد و در پاسخ به سوال سيد علي حسيني، عضو کميسيون فرهنگي مجلس به تشريح دلايل خود پرداخت.

بنابراين گزارش، ظهر پنج‏شنبه اتحاديه چاپخانه‏داران تهران، ميزبان روساي اتحاديه‏هاي صحافان، ليتوگرافان، صادرکنندگان، مهندس درويش پايه‏گذار آموزش آکادميک چاپ کشور و جمعي از مديران اتحاديه‏هاي استاني چاپ بود تا به بررسي وضعيت چاپ کشور بپردازد. محور اين جلسه، که عضوي از کميسيون فرهنگي مجلس نيز در آن حضور داشت، استعفاي جلال ذکايي از وزارت ارشاد بود.

ذکايي در اين جلسه در تشريح دلايل استعفاي خود گفت: در اين ۱۶۰۰ روزي که به عنوان مدير کل چاپ فعاليت کرده‏ام، با مشکلات بسيار زيادي در حوزه چاپ آشنا شده‏ام.البته همين الان هم معاون فرهنگي وزارت ارشاد از استعفاي من راضي نيست اما از نظر من دوران مدير کلي به پايان رسيده و منتظر معرفي فرد جديد هستم.

وي در مقابل اعتراض روساي اتحاديه‏ها که خواستار توضيح بيشتر او درباره استعفا بودند افزود: هميشه معتقد بوده‏ام افراد بايد در خدمت سيستم باشند، اگر قانون و ضوابط حاکم باشد با رفتن و آمدن افراد مشکلي پيش نمي‏آيد اما متاسفانه به نظر من وزارت ارشاد آن طور که بايد و شايد به چاپ بها نمي‏دهد. در عين حال سيستم نيز به لحاظ اختيارات کفاف توليت صنعت چاپ را نمي‏دهد. ما به لحاظ وظايف، نگاه فرهنگي داريم اما الان ماهيت صنعت چاپ کاملا متمايز شده است.

مدير کل مستعفي وزارت ارشاد تصريح کرد: در حالي که کشورهاي منطقه به سرعت در حال پيشرفت در حوزه چاپ هستند اما متاسفانه ما چندان به وضعيت خود توجه نمي‏کنيم.براي مثال در حوزه پژوهشي، پژوهشگاه فرهنگي وزارت ارشاد نه تنها هيچ پروژه‏‌اي در حوزه چاپ ندارد بلکه سرفصلي هم با اين عنوان در کل ساختارشان تعريف نشده است.

ذکايي در بخش ديگري از سخنان خود به يکي ديگر از مشکلاتش در اداره کل چاپ ارشاد اشاره کرد و گفت: از روزي که حکم مديرکلي صادر شد، پيگير تاسيس شهرک‏هاي صنعتي چاپ بودم اما متاسفانه نزديک‌ترين شهرک به پايتخت که سال‏ها پيش کلنگ آن به زمين خورده نه تنها هنوز آب و برق و راه ندارد بلکه تنها اتفاقي که در آن افتاده سبز شدن بوته در اثر بارش باران است! من عهد کردم کار بيهوده انجام ندهم، براي همين در مقابل فروش زمين‏هاي آنجا به چاپخانه‏داران مقاومت کردم.

ذکايي با تاکيد دوباره بر اين نکته که «صنعت چاپ، اولويت وزارت ارشاد نيست» تاکيد کرد: در اين ميان، اتحاديه‏هاي حوزه چاپ نيز درگير قانون نظام صنفي هسستند.به گمان من اين قانون پاسخگوي مطالبات صنعت چاپ نيست. متاسفانه چاپخانه‏‌داران در اين ميان همنشين اصنافي شده‏اند که هيچ کدام صنعت نيستند.

وي در مقابل اصرار دوباره روساي اتحاديه‏ها که استعفاي خود را پس بگيرد نيز به شوخي گفت: اين کار را نمي‏کنم.اگر رستم دستان هم مديرکل چاپ شود نمي‏تواند انتظارات شما را برآورده کند.البته ممکن است که مثلا ۵۰ درصد از من بهتر باشد اما اينکه بتواند واقعا مشکلات را حل کند، با سيستم موجود قول مي‏دهم که نمي‏تواند.

 

پايان سال۸۶، در بيست و ششم اسفند، پس از استعفاي ذکايي، معاون وي، يوسف افراش به سمت سرپرست دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منصوب شد.

به دليل زياد بودن حجم مطالب نقد و بررسي مطالب اخير را در شماره آتي خواهيم داشت.

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true