نمایشگاه چاپ و بسته بندی - تبلیغات و بازاریابی - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
نمایشگاه چاپ و بسته بندی – تبلیغات و بازاریابی

چندين دوره است كه در كنار نمايشگاه بينالمللي ماشينآلات چاپ و بستهبندي، نمايشگاه بينالمللي تبليغات و بازاريابي نيز برگزار ميگردد. در ابتداي امر به نظر ميرسيد كه نمايشگاه تبليغات و بازاريابي فرصت مناسبي را درخصوص تبليغات محيطي و تلويزيوني در اختيار نمايشگاه چاپ و بستهبندي قرار خواهد داد. نمايشگاهي كه عنوان بينالمللي را نيز يدك كشيده و قرار است تبديل به بازار مبادلات، تعاملات و ارتباطات تبليغات ميان حوزههاي گوناگون باشد. نمايشگاهي كه خود آيينهاي تمامنما از وضعيت تبليغات و بازاريابي در كشور است. نمايشگاهي كه نشاندهندهي توان، قدرت، اثربخشي و نفوذ تبليغات و بازار كشور است. نمايشگاهي كه….

طي شش دورهاي كه نمايشگاه تبليغات و بازاريابي به صورت همزمان با نمايشگاه چاپ و بستهبندي برگزار شده است، هميشه تحليل و بررسي كيفيت و چگونگي برگزاري نمايشگاه چاپ و بستهبندي در اولويت قرار گرفته و توجه چنداني به كموكيف برگزاري نمايشگاه تبليغات و بازاريابي نشده است. اين موضوع نشاندهندهي عدم اهميت و جايگاه نمايشگاه فوق نيست، بلكه اعتبار و اهميت نمايشگاه چاپ و بستهبندي به گونهاي است كه تبليغات و بازاريابي را در سايه خود گرفته است.

اين موضوع اگرچه در ابتدا چندان خوشآيند و ايدهآل به نظر نميرسد، ليكن با بررسي چگونگي برگزاري نمايشگاه تبليغات و بازاريابي، هر تحليلگر و صاحبنظري در مييابد كه برگزاري همزمان اين دو نمايشگاه بيش از آنكه به سود نمايشگاه چاپ و بستهبندي باشد، به سود نمايشگاه تبليغات و بازاريابي بوده است.

اگر اين دو نمايشگاه به صورت همزمان برگزار نميگرديد، مشخص نبود وضعيت نمايشگاه تبليغات و بازاريابي به كجا ميانجاميد. بهمن ماه سال جاري ششمين تجربه برگزاركنندگان نمايشگاه تبليغات بازاريابي در زمينه برگزاري نمايشگاههاي تخصصي در اين صنعت بود. عليرغم تمام انتظاراتي كه از برگزاركنندگان ميرفت در اين دوره هيچ برنامهي تبليغاتي منسجم و هدفمندي در دستور كار برگزاركنندگان قرار نگرفته بود.

بازديدكنندگان و غرفهگذاران شاهد بودند كه هيچ نوع تبليغات اثربخشي در اين دوره از نمايشگاه انجام نشده و تنها تبليغات حجيم در اين نمايشگاه استقرار بالن تبليغاتي شركت برگزاركننده در آسمان نمايشگاه بود.

يكي از ويژگيهاي بارز اين دوره از نمايشگاه تبليغات و بازاريابي، حضور مؤثر و پرتلاش غرفهگذاران در آن بود. نمايشگاه تبليغات بازاريابي در ششمين دوره سه سالن ۷، ۸ و ۹ را به خود اختصاص داده بود. در سالن شماره ۷ ماشينسازان و نمايندگيهاي فروش ماشينآلات چاپ ديجيتال Out door و In door حضور داشتند. نكته جالب اينكه غرفهگذاران اين سالن با حداكثر توان خود در نمايشگاه حضور داشتند.

تعداد بسيار زيادي از ماشينآلات چاپ ديجيتال در غرفههاي آنان وجود داشت كه تعداد قابل توجهي از آنها مشغول به كار بودند و قابليتهاي خود را در معرض ديد بازديدكنندگان و علاقهمندان قرار داده بودند.

آيا اين ميزان تبليغات براي نمايشگاه تبليغات و بازاريابي مناسب است؟ آيا برگزاركنندگان شناختي نسبت به نحوه برگزاري نمايشگاهي در اين ابعاد دارند؟ آيا اصول تبليغات و بازاريابي در اين نمايشگاه رعايت شده و ميشود؟ آيا نحوه برگزاري نمايشگاه انتظارات و توقعات غرفهگذاران را برگزار كرده بود؟ و آيا…؟

پرسشها و ابهامات فوق را با غرفهگذاران و شركتكنندگان در ششمين دوره نمايشگاه بينالمللي تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته در ميان گذاشته و پاسخهاي آنان را دريافت كرديم. آنچه در پي ميآيد، نقطهنظرات و ديدگاههاي برخي از غرفهگذاران حاضر در سالنهاي نمايشگاه تبليغات و بازاريابي است:

يكي از غرفهگذاران حاضر در سالن شماره ۷ نمايشگاه تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته، شركت بازرگاني برادران گلستاني بود. بازرگاني برادران گلستاني غرفهي وسيعي را در يكي از جزاير اين سالن در اختيار داشت. غرفهاي كه با ايجاد فضايي ايراني تزئين شده و حال و هوايي شاهنامهاي داشت. در اين غرفه محصولاتي از قبيل قلم، خودكار، خودنويس، كيف دستي و اداري، محصولات چرمي و پلاستيكي و… را به صورت حكاكي شده عرضه ميكرد. خدمات اين شركت در زمينه ارائه نمونههاي تبليغاتي جهت شركتها و مؤسسات بازرگاني، تجاري و صنعتي بود.

وجه بارز و ويژگي منحصربفرد اين غرفه استفاده از نمادهاي ايراني و اسلامي در سراسر محيط آن بود. امنيت، آشنايي و آرامش احساسي بود كه مشاهده اين غرفه به بازديدكننده دست ميداد. ماهنامه چاپ و تبليغات گفتوگويي هرچند كوتاه را با مديران اين شركت به منظور بيان تاريخچه، اهداف و برنامههاي بازرگاني برادران گلستاني و همچنين چند و چون برگزاري ششمين دوره نمايشگاه تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته با مديران و دستاندركاران اين مجموعه اقتصادي، تبليغاتي و فرهنگي انجام داد. آنچه در ادامه ميآيد، حاصل و نتيجه اين گفتوشنود صميمي و كوتاه است:

شركت بازرگاني برادران گلستاني داراي چه سابقهاي است؟ از چه سالي، با چه اهدافي و در راستاي چه برنامههايي اين شركت تأسيس شده است؟ مديران بازرگاني گلستاني، در حال حاضر چه برنامههاي راهبردي به منظور ادامه فعاليت در زمينه تبليغات و بازاريابي را در نظر گرفتهاند؟

مجموعهي برادران گلستاني فعاليت خود را از سال ۱۳۶۶ و با سرمايهاي بسيار اندك آغاز نمود. در ابتداي فعاليت دو برادر از خانواده گلستاني با ويزيتوري در زمينه لوازمالتحرير (بخصوص خودكار و خودنويس) در بازار تبليغات و بازاريابي آغاز به كار نمودند. به دليل سرمايهي بسيار اندكي كه در اختيار برادران گلستاني بود، در ابتدا نميتوانستيم وارداتي داشته باشيم. ليكن پس از گذشت چند سال و بالا رفتن ميزان سرمايه موجود در شركت توانستيم در زمينه واردات نيز اقداماتي را انجام دهيم. در حال حاضر فعاليت شركت گلستاني گسترهي وسيعي را پوشش داده و در حقيقت اين شركت فروشنده خدمات است. اين خدمات نيز شامل حكاكي بر روي خودكار، خودنويس، كيف، جاسوئيچي، محصولات چرمي و پلاستيكي و كليه محصولاتي كه نمايشگاه نيز عرضه كرديم.

مديران شركت بازرگاني برادران گلستاني به منظور پيشبرد اهداف خود در آينده چه برنامههايي را در نظر گرفتهاند؟ به طور كلي اين شركت در آينده چه مسيري را انتخاب كرده و چه نقشي در بازار تبليغات و بازاريابي ايران براي خود قائل است؟

شركت بازرگاني برادران گلستاني در آينده حداقل دو برنامه راهبردي را در نظر گرفته است. از آنجا كه اين شركت مجموعهاي خانوادگي است، با نگاهي به آينده برنامههاي مديريت آتي و نسل دوم شركت را نيز تدوين ميكند. يكي از بزرگترين اهداف اين شركت، تأسيس، راهاندازي و ثبت برندي مشخص در ديگر كشورها است.

تصميم داريم تا با تكيه بر توان فني، كارشناسي و علمي فرزندان برادران گلستاني كه در حال حاضر در دانشگاههاي مطرح بينالمللي در سطح كارشناسي ارشد و دكتراي غيرحرفهاي مشغول به تحصيل هستند، شرايطي را ايجاد كنيم تا محصولات بازرگاني برادران گلستاني تبديل به برند ايراني مطرحي در سطح بينالمللي شده و مديريت خارج از ايران آن را به فرزندان خود واگذار نماييم.

از ديگر فعاليتهاي آينده شركت ميتوان به برنامههاي فرهنگي آن اشاره كرد. اين فعاليت البته آغاز شده و تاكنون اقداماتي را در اين زمينه انجام دادهايم. به عنوان نمونه نزديك به دو سال است كه اولين خودنويس كلكسيونري منشور هخامنشي در سطح جهاني ثبت و در موزهي بريتيش لندن نگهداري ميشود.

اين خودكار و خودنويس، اولين نمونه از مجموعهاي است كه به عنوان ميراث ملي در سطح جهاني ثبت شده و داراي اعتبار ميراث فرهنگي است. يك نمونهي ديگر از اين قلم به موزهي ايران باستان تهران هديه شده و در طبقهي پاييني آن نگهداري ميشود.

در زمينهي فرهنگي دو فعاليت ديگر نيز در حال انجام است. ابتدا طراحي و ساخت قلم فردوسي كه همزمان با پايان نگارش شاهنامه كه سي سال به طول انجاميد، پردهبرداري شده و در معرض ديد عموم قرار ميگيرد و سومين محصول فرهنگي بازرگاني برادران گلستاني مربوط به طراحي و ساخت قلم خليجفارس است. اين قلم كه ايده و طراحي آن از دو سال پيش آغاز شد، در حال حاضر مراحل پاياني ساخت را پشتسر گذاشته و با استفاده از اسناد معتبر و نقشههاي قابل اتكاء بينالمللي طراحي شده است.

در شركت بازرگاني برادران گلستاني هدف تنها فروش كالا و خدمات و دريافت سود فراوان نيست. برادران گلستاني تصميم دارند تا با استفاده از درونمايههاي فرهنگي كشور، خدماتي فرهنگي را نيز ارائه نمايند تا جايگاه و اهميت تمدن ايراني در محافل بينالمللي مطرح شده و جوامع ديگر از آن آگاهي يابند. به عنوان نمونه قلم خليجفارس پاسخي است به شيطنت و تحريف واقعيتهاي جغرافيايي، تاريخي توسط كشورهاي حاشيه جنوبي خليجفارس. در طراحي جعبه اين قلم از نقشهاي استفاده شد كه در موزهي لوور پاريس نگهداري ميشود.

اين نقشه مربوط به ۶۰۰ سال پيش است و توسط يك جغرافيدان اروپايي تهيه شده است. در اين نقشه عنوان خليجفارس ذكر شده است. تصوير اين نقشه بر روي جعبه قلم خليجفارس چاپ شده است. به هر طريق بنا داريم در اين شركت علاوه بر مزاياي اقتصادي و تجارت، به موضوعات فرهنگي نيز پرداخته و خدماتي را در زمينه فرهنگ و هنر ايرانزمين داشته باشيم.

همانطور كه اشاره داشتيد، بازرگاني برادران گلستاني بيش از دو دهه در بازار تبليغات و بازاريابي كشور فعاليت داشته و دارد. قدر مسلم طي اين مدت در تمام نمايشگاههايي كه در زمينه تبليغات و بازاريابي برگزار شده، به عنوان غرفهگذار شركت داشتهايد. با توجه به اين تجربيات شرايط برگزاري ششمين دوره نمايشگاه تبليغات و بازاريابي را چگونه ارزيابي ميكنيد؟

اين دوره از نمايشگاه به طور كلي از شرايط و موقعيت مناسبي برخوردار بود. با توجه به اوضاع جوي و وضعيت حاكم بر آبوهواي تهران در زمستان سال جاري، بازديدكنندگان و غرفهگذاران در نمايشگاه با شرايط نامساعدي مواجه و روبرو نبودند. اما لازم ميدانم در اين بخش به مشكلات و مسائلي كه در نمايشگاه وجود دارد پرداخته و راهحلهايي را نيز در اين زمينه ارائه نمايم.

اولين مشكلي كه در خصوص نمايشگاه تبليغات و بازاريابي تهران وجود دارد، سرويسهاي بهداشتي و خدمات رفاهي موجود در نمايشگاه است. متأسفانه سرويسهاي بهداشتي نمايشگاه هم از نظر كيفي و هم به لحاظ كمي مشكلات فراواني دارد. اين نمايشگاه در فصل زمستان برگزار ميشود؛ با توجه به تهويههايي كه در سالنها نصب شدهاند، بازديدكنندگان و غرفهگذاران در محيطي گرم بوده و حتي در برخي مواقع دچار تعريق نيز ميشوند.

حال با توجه به اين شرايط هيچ سرويس بهداشتي داخل سالنها وجود ندارد و در نتيجه بازديدكننده يا غرفهگذار ناگزير است كه با همان پوشش ورود به هواي سرد كرده و احتمال بيماري حاضران در نمايشگاه بالا ميرود.

بنده به واسطه نوع فعاليت و شغلي كه دارم در اكثر مواقع سال به خارج از كشور سفر كرده و در بسياري از نمايشگاههاي منطقهاي و بينالمللي چه به عنوان غرفهگذار و چه به عنوان بازديدكننده شركت مينمايم. در تمام نمايشگاههايي كه در سطح جهاني و بينالمللي برگزار ميگردد، سرويسهاي بهداشتي نزديك به سالنها (حتي در داخل سالنها) تعبيه شده و حاضران در نمايشگاه از اين امكانات استفاده مينمايند.

به عنوان يك راهكار موقت ميتوان به نصب سرويسهاي بهداشتي صحرايي اشاره كرد. در دوران جنگ تحميلي و در مناطق عمليات اين سرويسهاي بهداشتي براي استفاده رزمندگان اسلام نصب و راهاندازي ميشد؛ امروزه شرايط از آن دوران سختتر نيست، لذا ميتوان انتظار داشت كه مسئولين برگزاري نمايشگاههاي بينالمللي در پايتخت جمهوري اسلامي ايران اين امكانات را در اختيار بازديدكنندگان و غرفهگذاران نمايشگاهها اختصاص دهند.

از ديگر مشكلاتي كه نمايشگاه تبليغات و بازاريابي با آن مواجه است، موضوع عدم وجود رختكن در سالنهاي نمايشگاهي است. همانطور پيشتر نيز اشاره كردم اين نمايشگاه در فصل زمستان و در بهمن ماه برگزار ميگردد. قدر مسلم افراد در چنين ايامي از لباسهاي گرم استفاده ميكنند. حال با توجه به تهويههايي كه اشاره شد در سالنها وجود دارد، هواي سالنها گرم شده و اين لباسها در داخل سالنها آزاردهنده ميشوند. هيچ امكاني براي تغيير لباس در سالنهاي نمايشگاهي وجود ندارد و در نتيجه بازديدكنندگان با مشكلات فراواني در اين مورد روبرو هستند.

به نظر ميرسد بهتر است بخش كوچكي از سالن در اختيار رختكن قرار گرفته و خدماتي را به صورت هزينهدار به بازديدكنندگان ارائه نمايند. در اين بخش تعاونيهاي مرتبط با اين صنعت ميتوانند خدمات ارائه نموده، علاوه بر ارائه خدمات در حد استاندارد به بازديدكنندگان فضايي را ايجاد نمايند كه از آن طريق درآمدزايي نيز داشته باشند.

البته در كنار اين مشكلات اقدام مثبت و ارزندهاي در اين دوره از نمايشگاه روي داده بود كه جاي تقدير و تشكر دارد. در ششمين دوره شاهد بوديم كه در كنار درهاي ورودي افرادي مشغول به ارائه فرمهاي ريجيستر و ارزيابي بازديدكنندگان بودند. پس از تكميل فرمها از سوي بازديدكنندگان كارتها و پگهايي در اختيار آنان قرار ميگرفت و اين بگها بايد بر روي سينههاي آنان نصب ميشد.

اين اقدام بسيار مناسب و درخور توجه بود. چرا كه اقداماتي از اين دست به ارزيابي و شناسايي بازديدكنندگان از سوي غرفهگذاران كمك شايان توجهي ميكند. با استفاده از اين كارتها كليه مخاطبين اصلي و فرعي غرفهگذاران شناسايي شده و ميتوانند خدمات را به گروه اصلي مخاطبان ارائه نمايند.

اين اقدام مثبت و ارزنده برگزاركنندگان نمايشگاه با مشكلاتي نيز روبرو بود. يكي از بزرگترين مشكلات اين اقدام عدم كنترل دائم كارتها از سوي مسئولين در مبادي ورودي غرفهها بود. به نظر ميرسد بهتر است مسئولين امر در كليه مبادي ورودي سالنها مستقر شده و كارتهاي نصب شده بر سينه بازديدكنندگان ارزيابي شده و مورد بررسي قرار گيرد. در صورتي بازديدكنندهاي اين بگها را بر روي سينه نصب نكرده بودند، بايد از ورود آنها به سالن جلوگيري به عمل آيد.

در پايان آرزومند توفيق، سربلندي و موفقيت براي مسئولين برگزاري نمايشگاه تبليغات و بازاريابي هستم. در ضمن كليه انتقادات و مواردي كه از طرف بنده ذكر شده نتيجه تجربيات اينجانب از نمايشگاهها و همايشهاي بينالمللي بوده و از سر دلسوزي و خيرخواهي است. چرا كه بنده نيز همانند مسئولين امر دغدغهي ايران و ايراني را دارم و همواره در راستاي تعالي و سربلندي ايران عزيز اقدام كرده و ميكنم.

از ديگر غرفهگذاران سالن شماره ۷ نمايشگاه تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته، شركت پاپيروس بود. اين شركت با نصب چندين دستگاه چاپ ديجيتال لارژ فرمت، توان محصولات وارداتي و قابليتهاي ماشينآلات خود را در معرض ديد عموم قرار داده بود. نمونه كارهاي بسيار، بستههاي تبليغاتي فراوان، فضاي پذيرايي درخور توجه از بازديدكنندگان و ازدحام بازديدكنندگان از نكات جالب توجه غرفه اين شركت بود. ياراحمدي، رئيس هيات مديره و يكي از شركاي شركت پاپيروس در گفتوگو با خبرنگار ماهنامه چاپ و تبليغات به بيان نقطهنظرات و ديدگاههاي در خصوص تاريخچه اين شركت، وضعيت حاكم بر بازار تبليغات و واردات ماشينآلات چاپ ديجيتال به كشور و همچنين كموكيف برگزاري ششمين دوره نمايشگاه تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته تهران پرداخت:

جناب آقاي ياراحمدي شركت پاپيروس از چه زماني، به چه دلايلي و با چه اهدافي فعاليت خود را در زمينه تبليغات و بازاريابي آغاز كرده و در حال حاضر چه نوع خدماتي را به مشتريان و سفارشدهندگان خود ارائه مينمايد؟

اين شركت در سال ۱۳۸۲ در زمينه ارائه خدمات چاپ ديجيتال تأسيس و راهاندازي شد. پس از مدتي مديران پاپيروس تصميم گرفتند در زمينه فروش مديا، مركب و جوهر فعاليت نمايند. اين فعاليت تا سال ۱۳۸۶ ادامه يافت. در اين سال و با مشاهده مشكلات و مسائلي كه در زمينه واردات ماشينآلات و تجهيزات چاپ ديجيتال، بخصوص در حوزه لارژ فرمت وجود داشت، استراتژي شركت پاپيروس بر پايه واردات ماشينآلات چاپ ديجيتال تدوين شده و از آن زمان در اين حوزه صنعت چاپ، تبليغات و بازاريابي فعاليت مينمايد.

اشاره كرديد كه مديران پاپيروس با گذشت ۴ سال از آغاز فعاليت، سير حركتي اين شركت را تغيير داده و مسيري تازه را براي آن انتخاب كردند. اين تغيير جهت و مسير چه دليل يا دلايلي داشت؟ آيا شرايط بازار مديران شركت را ناگزير به اتخاذ اين تصميم نمود؟ آيا حوزه جديد فعاليت درآمدزايي بيشتري براي شركت به ارمغان ميآورد؟ به طور كلي چه دلايلي در اتخاذ اين تصميم دخيل بود؟

به تعبيري ميتوان اشاره كرد كه اين تصميم نتيجه شرايط حاكم بر بازار بود. ليكن اتخاذ اين تصميم نه برپايه مسائل اقتصادي كه مبتني بر شرايطي بود كه بر بازار واردات ماشينآلات و تجهيزات چاپ ديجيتال وجود داشت. به عبارت ديگر، اوضاع واردات ماشينآلات و تجهيزات چاپ ديجيتال، بخصوص در حوزه چاپ لارژ فرمت آنچنان نامساعد و پريشان بود، كه كيفيت خدمات و محصولات پاپيروس تحتالشعاع آن قرار گرفته و بازار اين شركت را با مشكلات عديدهاي مواجه ميساخت.

به دليل عدم نظارت كيفي و فني بر واردات ماشينآلات و تجهيزات چاپ ديجيتال، خريداران و سفارشدهندگان دچار سردرگمي شده و توانايي ثبت سفارش و خريد مطمئن را از دست داده بودند. شرايط به گونهاي بود كه حتي بسياري از فعالان اين بخش از صنعت چاپ نيز دچار همين سردرگمي و تحير شده بودند. لذا بدين جهت و به دليل آشنايي فني و تخصصي كه مجموعهي مديران پاپيروس با صنعت چاپ ديجيتال داشتند، اين تصميم گرفته شده و مسير جديدي براي شركت پاپيروس در نظر گرفته شد.

در بررسيهاي خود اوضاع حاكم بر واردات ماشينآلات و تجهيزات چاپ ديجيتال را نامناسب و بدون كنترل ارزيابي كرديد؛ رفع اين مشكل و نقيصه به چه شكل ممكن و ميسر خواهد بود؟ آيا راهكاري به منظور رفع اين مشكل در صنعت چاپ ديجيتال كشور وجود دارد؟

به نظر ميرسد استانداردسازي و اعطاي ايزوهاي تعريف شده و تدوين شده در اين زمينه لازم و ضروري است. به بيان ديگر، نوع واردات ماشينآلات و تجهيزات نيازمند دقتنظر و ارزيابيهاي كارشناسي است. متأسفانه به دليل بازدهي مناسبي كه اين فعاليت اقتصادي، صنعتي در سالهاي نهچندان دور داشت، بسياري از فعالان بخشهاي ديگر به اين حوزهي فعاليت رغبت پيدا كرده و علاقهمند شدند تا در اين زمينه سرمايهگذاري كرده و مشغول به فعاليت شوند. لذا بدون هيچنوع آشنايي و شناختي از صنعت چاپ تنها به واردات اين ماشينآلات اقدام كردند.

در نتيجه با گذشت چند سال از واردات تجهيزات اين صنعت، امروزه شاهد وجود ماشينآلات، دستگاهها و تجهيزاتي هستيم كه به هيچوجه داراي كيفيت مناسب نبوده و نهتنها خدمتي را به صنعت چاپ ديجيتال كشور نميكنند، بلكه باعث ايجاد مشكلات و مسائل متعدد جديدي نيز هستند.

تنها و تنها راهكاري كه در اين زمينه به نظر ميرسد؛ استانداردسازي و بالا بردن سطح نظارت كيفي بر واردات ماشينآلات و تجهيزات چاپ ديجيتال به كشور است. در اين صورت، بسياري از مجموعهها و اشخاصي كه تنها با انگيزههاي اقتصادي به اين صنعت وارد شده و در پي كسب سود بيشتر به هر قيمتي هستند، از صنعت چاپ خارج شده و تنها مجموعهها و افرادي باقي ميمانند كه علاوه بر انگيزهها و دلايل اقتصادي به دنبال ارتقاء سطح كيفي صنعت چاپ نيز هستند.

از ديگر راهكارهاي برونرفت از شرايط نامناسب فعلي ميتوان به ارتقاء سطح كيفي نمايشگاههاي بينالمللي كشور نيز اشاره كرد. چنانچه اين نمايشگاهها با كيفيت مناسب و درخور صنعت چاپ ايران برگزار گردند، ميتوانند فعالان و سفارشدهندگان محصولات چاپ ديجيتال را با تكنولوژيها و فناوريهاي روزآمد دنيا آشنا ساخته، از واردات ماشينآلات غيراستاندارد جلوگيري نمايد.

در صحبتهاي خود به موضوع نمايشگاههاي بينالمللي كشور اشاره كرديد. جنابعالي ششمين دوره نمايشگاه تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته تهران را چگونه ارزيابي ميكنيد؟ آيا اين نمايشگاه نسبت به ادوار گذشته از شرايط مناسبتري برخوردار بود؟ كيفيت حضور غرفهگذاران در چه سطحي بود؟ آيا بازديدهاي به عمل آمده حرفهاي و مناسب بود؟ و به طور كلي آيا از حضور در ششمين دوره نمايشگاه بينالمللي تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته رضايت داريد؟

اين دوره از نمايشگاه، نسبت به ادوار گذشته در ابعاد گوناگون از كيفيت مناسبتري برخوردار بود. كيفيت برتر اين نمايشگاه را ميتوان در ابعاد و بخشهاي مختلفي مورد ارزيابي و كارشناسي قرار داد. ابتدا در زمينه غرفهگذاران و حاضران در نمايشگاه. بسياري از شركتها و مؤسساتي كه در اين دوره از نمايشگاه شركت كرده و حضور داشتند، با توان بسيار بالايي حضور يافته بودند.

همانطور كه بازديدكنندگان ملاحظه كردند، بسياري از شركتها دستگاههاي متعددي را در غرفههاي خود نصب كرده و نمونههاي كاري متعددي را در اختيار بازديدكنندگان قرار ميدادند. نكته بسيار جالب توجه اين بود كه برخي از همراهان چيني شركت پاپيروس از حجم ماشينآلات موجود در نمايشگاه شگفتزده شده و تعجب كرده بودند. اين افراد انتظار نداشتند تا اين حد ماشينآلات و تجهيزات مدرن در كشور ايران وجود داشته باشد. در مجموع براي اولين بار در كشور غرفهگذاران و فعالان صنعت چاپ ديجيتال با تمام توان و حداكثر انگيزه در نمايشگاه بينالمللي تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته تهران شركت كرده بودند.

از ديگر نقاط قوت اين نمايشگاه حجم و سطح بازديدكنندگان از نظر كمي و كيفي بود. خوشبختانه در اين دوره از نمايشگاه تعداد بازديدهاي حرفهاي بسيار فراوان بود. به گونهاي كه در هيچيك از ادوار گذشته اين اتفاق رخ نداده بود. دليل اين موضوع نيز بالا رفتن سطح تحصيلات و دانش بازديدكنندگان بود. پرسشها و سوالاتي كه از سوي بازديدكنندگان مطرح ميشد، همگي نشاندهندهي توان علمي و آشنايي مناسب آنان با ماشينآلات و حتي تكنولوژي و فناوري آنها بود.

تحقق اين موضوع كمك شاياني به غرفهگذاران و شركتكنندگان در نمايشگاه انجام ميدهد. به گونهاي كه مجموعههاي حاضر در نمايشگاه تهران ميتوانند به راحتي و سهولت با گروه مخاطبين و بازار هدف خود تماس داشته و ارتباط و تعاملي مستقيم با يكديگر داشته باشند. ويژگي بسيار مناسب اين دوره از نمايشگاه موجب ميشود تا شركت پاپيروس به عنوان يكي از غرفهگذاران و حاضران در نمايشگاه تهران، تقدير و تشكر صميمانهاي از مسئولين برگزاري و مجريان اين طرح بينالمللي داشته باشد.

اميدواريم كه در دورههاي آتي نيز با رعايت استانداردهاي كيفي برگزاري نمايشگاههاي تخصصي، شاهد شكوفايي و استقبال هرچه بيشتر گروههاي صنعتي از اين نمايشگاه باشيم.

حضور غرفهگذاران، مؤسسهها و شركتهاي صنعتي و بازرگاني شهرستاني در نمايشگاههاي بينالمللي تهران، بسيار ارزنده و ارزشمند است. اين مهم البته چندان رخ نميدهد و متأسفانه كمتر شاهد حضور پربار و اثربخش غرفهگذاران شهرستاني در نمايشگاههاي بينالمللي هستيم. ليكن اندك غرفهگذاراني كه در اين قبيل نمايشگاهها شركت ميكنند، از توان و قدرت فوقالعاده و مناسبي برخوردار هستند. يكي از اين مجموعهها كه تاكنون چندين دوره در نمايشگاه بينالمللي تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته تهران حضور داشته، شركت سيماي شهر اصفهان است.

سيماي شهر اصفهان تنها غرفهگذار شهرستاني حاضر در سالن شماره ۷ بود. غرفهي اين شركت نيز در يكي از جزاير سالن ۷ قرار داشت. تزئين و غرفهآرايي خاص و ويژه، استفاده از لباسهاي متحدالشكل، حضور ۲۰ متصدي غرفه، نورپردازي استاندارد و نصب و راهاندازي تعداد قابل توجهي از ماشينآلات وارداتي اين شركت، از جمله مشخصهها و ويژگيهاي غرفهي شركت سيماي شهر اصفهان در نمايشگاه تبليغات و بازاريابي تهران بود.

چگونيان، مدير فروش شركت سيماي شهر اصفهان در غرفهي اين شركت ميزبان خبرنگار ماهنامه چاپ و تبليغات بود. وي كه تنها غرفهگذار گلايهمند در اين نمايشگاه بود، ضمن پاسخ به پرسشهاي طرح شده، نقطهنظرات و ديدگاههاي خود را در خصوص چگونگي برگزاري اين دوره از نمايشگاه، كمبودها، نارساييها و ويژگيهاي آن، تاريخچه شركت سيماي شهر اصفهان، خدمات و محصولات اين شركت، وضعيت حاكم بر بازار تبليغات ايران، نحوه واردات ماشينآلات و تجهيزات مربوط به چاپ ديجيتال و… با خبرنگار اين ماهنامه در ميان گذاشت:

جناب آقاي چگونيان، شركت سيماي شهر اصفهان چند سال سابقه فعاليت دارد؟ اين شركت با چه اهدافي تأسيس شده و در حال حاضر چه خدماتي را به مشتريان و سفارشدهندگان خود ارائه مينماييد؟

شركت سيماي شهر اصفهان از سال ۱۳۷۸ فعاليت خود را آغاز نموده است. اين شركت اولين مؤسسهاي است كه در شهر اصفهان تجهيزات و ماشينآلات چاپ ارائه مينمايد. سيماي شهر اصفهان در حال حاضر، در زمينه ارائه ماشينآلات چاپ ديجيتال In door، لمينيتور، مركب، ملزومات و مواد مصرفي در خدمت چاپخانهداران اصفهان و كل كشور ميباشد. اين شركت نمايندگي شركت پاورجت را داراست. لوازم يدكي و ملزوماتي كه از سوي سيماي شهر اصفهان به مشتريان ارائه ميشود، متعلق به برندهاي اروپايي و ژاپني است.

خوشبختانه طي ساليان گذشته همواره در پي بالا بردن سطح كيفيت محصولات خود هستيم. ظرف چند سال اخير شرايطي ايجاد شده است كه مشتريان و سفارشدهندگان سيماي شهر اصفهان از كيفيت و قابليتهاي تجهيزات و ماشينآلات ارائه شده توسط اين شركت رضايت كامل داشته و سير صعودي اين شركت به صورت دائمي دنبال ميشود.

وضعيت حاكم بر اين دوره از نمايشگاه تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته را چگونه ارزيابي ميكنيد؟ اين دوره از نمايشگاه نسبت به دورههاي گذشته از چه جايگاهي برخوردار بود؟ آيا از حضور در ششمين دوره نمايشگاه رضايت داريد؟

كيفيت برگزاري نمايشگاه را بايد در دو حوزه بازديدكنندگان و غرفهگذاران مورد ارزيابي و كارشناسي قرار داد. اين دوره از نمايشگاه از نظر بازديدكنندگان تفاوتهاي آشكاري با ديگر دورههاي آن داشت. به گونهاي كه شركت سيماي شهر اصفهان توانسته است با تكيه بر توان بازديدكنندههاي تخصصي در اين نمايشگاه، تعداد قابل توجهي از محصولات و فرآوردههاي وارداتي خود را در سراسر كشور واگذار نمايد. اين ماشينآلات پس از اتمام ايام نمايشگاه و تا پايان سال جاري تحويل خريداران شده و محلهاي مورد نظر نصب و راهاندازي ميشوند.

ارتباط و تعامل مستقيمي ميان تعداد و كيفيت غرفهگذاران و بازديدكنندگان در هر نمايشگاهي وجود دارد. به بيان ديگر، نميتوان نمايشگاهي با غرفهگذاران اندك يا كماثر داشت و حجم بازديدهاي تخصصي آن را بالا و درخور توجه ارزيابي كرد. بازديدكنندگان تخصصي تنها زماني در نمايشگاه حضور پيدا ميكنند كه غرفهگذاران معتبر و كارآمد قابل قبولي در نمايشگاه حضور داشته باشند.

در نتيجه اين دوره نمايشگاه بينالمللي تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته تهران از حجم قابل توجهي غرفهگذار برخوردار بود. علاوه بر اين، غرفهگذاران در اين دوره با توان بسيار زيادي در نمايشگاه حضور داشتند به طوري كه اين شرايط در هيچيك از ادوار گذشته قابل مشاهده نبود. غرفهگذاراني كه با حداكثر توان ممكن در نمايشگاه شركت كرده و بخش اعظمي از خدمات خود را به بازديدكنندگان ارائه مينمودند.

يكي از شيوههاي جذب مخاطب تخصصي و بخصوص سرمايهگذار در حوزههاي صنعتي، استفاده از قابليتها و توانمنديهاي موجود مؤسسات در غرفههاي نمايشگاهي است. نميتوان خدمات غرفهگذاران را از طريق كاتالوگ و بروشور ارائه كرد و انتظار داشت كه نمايشگاه با استقبال مناسبي از سوي بازديدكنندگان حرفهاي و سرمايهگذاران صنعتي مواجه شود. خوشبختانه ششمين دوره نمايشگاه تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته از معدود نمايشگاههايي بود كه غرفهگذاران آن با توان حداكثري خود در آن حضور داشتند و اين موضوع را ميتوان يكي از نكات ارزنده و مثبت نمايشگاه ارزيابي كرد.

آيا شركت سيماي شهر اصفهان نيز با توان حداكثري در اين نمايشگاه حاضر شده و شركت كرده بود؟

خير. متأسفانه شركت سيماي شهر اصفهان نتوانست در اين دوره با حداكثر توان و خدمات خود در نمايشگاه شركت نمايد. دليل آن نيز مشكلاتي بود كه در زمينه تعيين نرخهاي ارزي و ريالي جهت شركتهاي نمايندگي و توليدكنندگان داخلي به وجود آمده بود. اصل اين موضوع به تنهايي مشكلاتي را براي بازرگانان و واردكنندگان ماشينآلات و تجهيزات مدرن به كشور ايجاد كرده است. ليكن بسياري از شركتها از جمله سيماي شهر اصفهان اين موضوع را پذيرفته و تابع شرايط مذكور در نمايشگاه شركت ميكنند.

با كمال تأسف مشكل از آنجا به وجود ميآيد كه نگاه يكسان و برابري ميان غرفهگذاران تهراني و شهرستاني وجود ندارد. در همين دوره از نمايشگاه شاهد هستيم كه تعدادي از غرفهگذاران تهراني با محصولات و خدمات خارجي در نمايشگاه حضور دارند، ليكن قيمت اجاره غرفه به آنها ريالي بوده و هيچ هزينهاي به صورت ارزي از آنها دريافت نشده است.

اين موضوع سبب دلسردي و يأس شركتهايي نظير سيماي شهر اصفهان ميگردد. بنده با افتخار اعلام ميكنم كه شركت سيماي شهر اصفهان شركتي صنعتي و بازرگاني است كه در شهرستان اصفهان مشغول به فعاليت است. مسئولين امر نيز بايد توجه داشته باشند كه اين قبيل شركتها نيازمند حمايت و توجه آنها هستند. اگر حمايت خاص و ويژهاي از آنها به عمل نميآيد، حداقل با شركتها و مؤسسات تهراني به صورت يكسان نگريسته شوند.

به نظر ميرسد اين انتظار زياد و نابجايي نباشد. به هر شكل اگر چنانچه اين اتفاق رخ نداده و شرايط به صورت برابر براي غرفهگذاران تهراني و شهرستاني ايجاد نشود، شركت سيماي شهر اصفهان امكان حضور در اين نمايشگاه را در دورههاي آتي از دست خواهد داد. اميدواريم مسئولين امر اقدامات مثبتي را در اين زمينه داشته و نسبت به فعاليت شركتهاي شهرستاني همانند سيماي شهر اصفهان دقتنظر و نگاه خاصي داشته باشند.

فرشيد عطاپور، مدير فروش شركت سوپر وايد پرشيا آخرين ميزبان خبرنگار ماهنامه چاپ و تبليغات در سالن شماره ۷ نمايشگاه بينالمللي تهران بود. وي به نمايندگي از شركت سوپر وايد پرشيا كه يكي از اولين واردكنندگان ماشينآلات چاپ ديجيتال كشور است، در خصوص تاريخچه اين شركت، برنامههاي آتي آن، چگونگي برگزاري ششمين دوره نمايشگاه تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته و شرايط حاكم بر بازار صنعت تبليغات كشور به بيان ديدگاهها و نقطهنظرات خود پرداخت:

سوپر وايد پرشيا از چه سالي و با چه اهداف و برنامههايي تأسيس و راهاندازي شده است؟ اين شركت در حال حاضر چه نوع خدماتي را در زمينه صنعت چاپ ديجيتال به صنعتگران كشور ارائه مينمايند؟

شركت سوپر وايد پرشيا از سال ۱۳۸۲ با اخذ نمايندگي فروش دستگاههاي Jet I از شركت سوپر وايد كانكشن كشور امريكا كار و فعاليت خود را در صنعت چاپ كشور آغاز نموده است. اولين مشتريان و سفارشدهندگان سوپر وايد پرشيا شركتهاي الماسنگار، هنر هشتم و ماتريس بودند. طي چند سال گذشته با نمايندگي انحصاري دستگاههاي Jet I در كشور فعاليت كرديم.

يكي از بزرگترين مزاياي اين دستگاهها عدم نياز به سرويسدهي پس از فروش بود. كيفيت، امكانات، قابليتها و قدرت اين دستگاهها به حدي است كه هيچ نيازي به ارائه خدمات پس از فروش براي آنها وجود نداشت ليكن شركت سوپر وايد پرشيا ۵ سال خدمات پس از فروش رايگان را به صورت هديه در اختيار مشتريان و مشتركين خود قرار داده است.

پس از اين مدت و با توجه به واردات ماشينآلات چيني در زمينه چاپ ديجيتال به كشور، شرايطي پيش آمد كه سوپر وايد پرشيا نيز ناگزير شد تا نمايندگي يكي از اين شركتهاي چيني را داشته باشد. پس از تحقيق و بررسي بسيار سعي كرديم تا شركتي را انتخاب نماييم كه محصولات آن از كيفيت مناسب برخوردار بوده و داراي اعتبار بينالمللي باشد. در نهايت سوپر وايد پرشيا توانست نمايندگي دستگاههاي E Jet را از كشور چين دريافت نماييم. اين شركت تحت ليسانس شركت يورو فلكسو كشور انگلستان فعاليت مينمايد. كيفيت اين دستگاهها به قدري مناسب و قابل تأمل است كه در ايام برگزاري نمايشگاه، اين دستگاهها توانستند در متراژهاي بسياري خدمات چاپ بر روي فلكسو داشته باشند. در تمام اين مدت كوچكترين افت كيفيت و نقطه ضعفي در خدمات اين دستگاهها وجود نداشت كه اين نشاندهندهاي انتخاب صحيح و علمي شركت سوپر وايد پرشيا است.

در خصوص ششمين دوره نمايشگاه بينالمللي تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته تهران چه نظري داريد؟ آيا اين دوره نمايشگاه نسبت به ادوار گذشته از كيفيت و قابليتهاي بالاتري برخوردار بود؟ و به طور كلي آيا از شركت و حضور در اين نمايشگاه رضايت داريد؟

ششمين دوره نمايشگاه از كيفيت و قابليتهاي بسيار مناسبي برخوردار بود. در اين دوره اتفاقات درخور توجه و قابل تأملي رخ داد. خوشبختانه چه از نظر حجم بازديدكننده تخصصي و حرفهاي و چه به لحاظ تعداد و كيفيت حضور غرفهگذاران و شركتكنندگان در نمايشگاه اين دوره از توانمنديهاي بسيار مناسب و با توجهي برخوردار بود.

شركت سوپر وايد پرشيا در اين دوره توانست با مشتريان و سفارشدهندگان قديمي خود ارتباط و تعاملي ارزنده داشته و اين ارتباطات را حفظ نمايد. از طرف ديگر، تعداد زيادي از سفارشدهندگان تازه نيز به مجموعهي خانواده بزرگ سوپر وايد پرشيا اضافه شدند. تحقق اين مهم نيز تنها نتيجه توجه ويژه و خاص مسئولين برگزاركننده نمايشگاه نسبت به نحوه برگزاري بود.

در اين خصوص بايد از برگزاركنندگان و مجريان اين رويداد مهم اقتصادي، صنعتي و فرهنگي كمال قدرداني و سپاس را داشت. البته ناگفته نماند كه در اين دوره نيز مشكلاتي وجود داشت كه اميد است برگزاركنندگان با عنايت به آنها و رعايت استانداردهاي بينالمللي اقدامي عاجل در زمينه رفع آنها بردارند.

آنچه مطالعه كرديد نتيجه گفتوگوهايي بود كه با برخي از غرفهگذاران در ششمين نمايشگاه بينالمللي تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته صورت گرفته بود. نقطهنظرات و ديدگاههاي فعالان صنعت تبليغات كشور نشان ميداد اين دوره از نمايشگاه با كيفيت بهتر و استانداردهاي مناسبتري برگزار شده بود. ليكن اين پايان راه نيست؛ چرا كه هنوز مشكلات و مسائل متعدد فراواني باقي مانده است كه مسئولين و برگزاركنندگان بايد نسبت به رفع آنها اقدام نمايند.

ماهنامه چاپ و تبليغات در نظر دارد با رعايت و اجراي وظايف حرفهاي و تخصصي خود شرايط اطلاعرساني تخصصي و بهينه را در زمينه صنعت چاپ، تبليغات، بستهبندي، بازاريابي و… انجام داده و موجبات رشد و تعالي روزافزون اين صنايع و متوليانش باشد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true