نمایشگاه کاغذ و مقوای ۹۹ دوبرابر بزرگتر از نمایشگاه ۹۸ - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

گزارش از اکرم قدرت

دومین نمایشگاه تخصصی بین المللی کاغذ، مقوا، فرآورده های سلولزی و ماشین آلات مربوطه ۱۵ تا ۱۸ مردادماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد.

کاغذ و مقوا طی سالیان اخیر وضعیت نابسامان و نامناسبی را تجربه کرده و با وجود تلاش‌های بسیاری که از سوی وزارت خانه های مربوطه انجام شده تا اوضاع بهبود یابد مشکلات بصورت ریشه‌ای حل نشده است. چنان که محدودیت واردات و انحصار هنوز نقل محافل دست‌اندرکاران صنایع سلولزی است.

برای صحبت درباره جایگاه این نمایشگاه در صنف و صنعت مربوط به آن و میزان موفقیت نمایشگاه امسال ترجیح دادیم نه در زمان برگزاری آن بلکه با فاصله زمانی مناسب از برگزاری آن گزارش مربوط به نمایشگاه را برگزار کنیم. با این امید که هم بدون استرس‌ها و هیجانات زمان برگزاری بتوانیم پاسخ‌های سنجیده‌تری را به دست آوریم و هم در شرایط مناسبتری برنامه آینده این رویداد سلولزی را بررسی کنیم.

در این راستا با دکتر رضا امیدی؛ مدیر اجرایی دومین نمایشگاه کاغذ و مقوا گفت و گو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

 

Omidi

کیفیت دومین نمایشگاه کاغذ و مقوا چگونه بود؟

کیفیت نمایشگاه امسال از دیدگاه مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان در سطح بسیار خوبی بود و در مقایسه با نمایشگاه سال قبل از نظر کمی و کیفی افزایش قابل ملاحظه ای داشت به نحوی که نمایشگاه امسال به دلیل مشارکت بیشتر فعالین این حوزه با افزایش صد در صدی در دو سالن برگزار شد و از نظر بازدید کنندگان نیز استقبال پرشورتری صورت گرفت و این مایه افتخار صنعت سلولزی کشور است.

البته توانمندی و پتانسیل این حوزه بسیار بیشتر از سطح کنونی است و امیدواریم در سال‌های آینده به سطح مورد نظر دست پیدا کنیم.

وجود یک رویداد سالانه اختصاصی (مثل همین نمایشگاه) برای صنایع کاغذ و کارتن کشور چقدر می‌تواند دارای ارزش باشد؟

قطعا برای هر صنعت و حوزه کاری وجود و برگزاری نمایشگاه تخصصی مفید و ضروری است چرا که توانمندی‌های آن را در یک رویداد سالانه و منسجم و در مکان و زمان خاص به تصویر می کشد که این مهم  در سطح ملی و بین المللی بسیار حائز اهمیت است زیرا که تحلیل‌گران داخلی و خارجی عمدتا توانمندی‌های کشورها در حوزه های مختلف را با نمایشگاه‌های تخصصی مربوطه مورد ارزیابی قرار می دهند.

در حوزه صنعت کاغذ و کارتن و فرآورده های سلولزی و همچنین تلاشگران عزیز در صنعت ماشین سازی، نمایشگاه تخصصی برای معرفی صنعت و توانمندی‌های این حوزه نداشتیم که به لطف خدا و با مساعدت سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ج.ا.ا مجوز مربوطه در سال گذشته صادر و دومین سال نیز امسال برگزار شد. این رویداد مبارکی برای این حوزه است که در نمایشگاهی با عنوان مرتبط در یک جمع تخصصی و صنایع مرتبط با یکدیگر حضور یابند و ضمن معرفی محصولات، خدمات و توانمندی‌های خود با سایر انجمن‌ها، اصناف و تشکل‌های حرفه ای مربوطه و سایر فعالان در این حوزه نیز تبادل نظر کرده که به طور یقین باعث هم افزایی و رشد و توسعه صنعت سلولزی کشور خواهد بود. برای بازدید کنندگان داخلی و خارجی نیز قطعا مفیدتر بوده به دلیل این که می توانند بازدیدهای خود را مدیریت و برنامه ریزی کنند.

به اعتقاد بنده برپایی نمایشگاه باشکوه در حوزه ای تخصصی از دیدگاه فعالان و کارکنان آن حوزه هم قابل توجه است زیرا که برای ایشان نیز برگزاری نمایشگاه تخصصی باشکوه و مورد توجه در داخل و خارج از کشور، می تواند از یک طرف افتخار آفرین بوده و هم باعث بالندگی آنها شود.

 

آیا این نمایشگاه می تواند در حوزه مربوط به خودش یک رویداد قابل توجه در منطقه باشد؟

کشور ایران دارای سابقه چندین دهه فعالیت در حوزه سلولزی در منطقه است ولی به اعتقاد اینجانب، با وجود افراد و شرکت‌های توانمند، تاکنون به جایگاه واقعی خود که همانا قطب تامین کاغذ و مقوا و کارتن منطقه است دست نیافته، به نظر می رسد وجود این نمایشگاه تخصصی در این بازه زمانی دو ساله توانسته تاثیرات منطقه ای مطلوبی بجای گذاشته و جایگاه ایران را بخوبی به تصویر بکشد و با همکاری و تلاش بیش از پیش فعالان عزیز و ارزشمند این حوزه طی برنامه ریزی میان مدت پنج ساله و بلندمدت ده ساله آینده انشالله شاهد جایگاه واقعی ایران در منطقه خواهیم بود.

آیا گزارش آماری کامل و جامعی در خصوص برگزاری این نمایشگاه هست که ارایه نمایید و برای نمایشگاه سال بعد چه پیش‌بینی یا توصیه ای دارید؟

با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته و استقبالی که مشارکت کنندگان از نمایشگاه داشتند و مذاکراتی که در طول برگزاری نمایشگاه صورت گرفته، امیدواریم در سال آینده نمایشگاه حداقل در ۴ سالن برگزار شود زیرا که اعتقاد داریم ظرفیت این حوزه خیلی بیش از این مقدار موجود است. درخصوص مشارکت کنندگان خارجی هم مذاکراتی صورت گرفته که امیدواریم با رفع محدودیت‌های فعلی، استقبال خوبی از شرکت‌های توانمند خارجی در سال آینده خواهیم داشت. در دومین نمایشگاه قرارداد خوبی با نمایشگاه بین المللی Paper Arabia داشتیم که مشارکت کنندگان نمایشگاه کاغذ ایران برای شرکت در این نمایشگاه بین المللی در امارات متحده عربی از تخفیف قابل توجهی برخوردار خواهند شد که این از یک نظر دارای تاثیرات مادی برای شرکت‌های ایرانی بوده و از طرف دیگر که مهمتر نیز هست امکان جلب توجه شرکت‌های خارجی و مجریان نمایشگاههای بین المللی به نمایشگاه ایران را فراهم خواهد کرد که خود دارای جنبه تبلیغاتی بسیار خوبی برای این حوزه در سطح بین المللی است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true