واژه نامه – چاپ افست - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
واژه نامه – چاپ افست

چاپ افست همواره روشي براي دستيابي به بهترين كيفيت و بالاترين تيراژ است. وجود تمام امكانات لازم براي توليد يك سفارش چاپ افست در چاپ و طرح باعث مي شود تا كنترل كيفي به شكل مناسب و قابل قبول در تمامي مراحل امكان پذير باشد.
دقت در آماده سازي فايل، گرفتن خروجي فيلم و تهيه زينك تاثير مستقيم و به سزايي در نتيجه كار خواهد داشت و بهره بردن از امكانات خوب عمليات تكميلي موجود در خانه چاپ و طرح باعث تسريع در تحويل سفارش به مشتريان خواهد بود

مراحل چاپ افست

طراحي و اماده کردن طرح
کامپيوتر :با ورود کامپيوتر به دنياي گرافيک و چاپ، مراحل متعددي از پروسه چاپ، بطريقه کامپيوتري صورت ميگيرد.
در مرحله طراحي، اسکن، رتوش و اصلاح اوريژينالها، نمونه گيري، خروجي فيلم يا زينک و بالاخره جديدا در خود دستگاههاي چاپ براي تنظيم رنگها و کنترل فرآيند چاپ.
امروزه شما در هربخش از صنعت چاپ که مايل به فعاليت باشيد، دانش و مهارت کار باکامپيوتر و نرم افزارهاي مربوطه، جزئي لاينفک از تخصص شما خواهد بود و کساني که به اين ابزار مهم آشنايي نداشته باشند مانند افرادي بيسواد در ميدان عمل خواهند بود.
براي يادگيري اين مورد نيز ميتوانيد در دوره هاي تخصصي گرافيک کامپيوتري که در سطوح مختلف و در مراکز خصوصي و دولتي ارائه ميشوند به تحصيل بپردازيد.

زينك

۵۰ سال گذشته پيشرفتهاي مهمي در ساخت زينكهاي افست صورت گرفته است، بهطوري كه ماشينچي براي كار كردن با زينك به تخصص خاصي نياز ندارد. امروزه، انتظار ميرود كه زينك از زمان انتقال به چاپخانه حاضر و آماده بستن به ماشين باشد و البته اين چنين نيز هست.
با پيشرفتهاي فني، اشكالات زينك (مانند خوردگي تصوير، مركبگيري در قسمتهاي بدون چاپ و غيره) تا ميزان زيادي از بين رفته است.زينكهاي چاپ افست با لايه حساس به نور پوشش داده شدهاند، لايه حساس قسمتهاي بدون تصوير زينك در موقع نوردهي، دستگاه قيدكپي طوري تغيير ميكند كه در موقع ظهور شسته و پاك ميشود.
بسياري از زينكها از جنس آلومينيوم ساخته ميشوند. البته بعضي از زينكها كه براي كارهاي چاپي با تيراژ زياد بهكار ميروند، از تركيب چند فلز ساخته ميشوند. (مثل زينكهاي مسي مصرفي در چاپهاي پرتيراژ).

زينك نگاتيو و پوزتيو

لايه حساس زينكهاي نگاتيو بايد به صورتي باشد كه در برابر نور سخت شده و يا پوشش آن غيرقابل حل شدن باشد. پس از نوردهي زينك زير فيلم نگاتيو داروهاي ظهور يا زينكشويي، پوشش قسمتهاي نورديده را پاك ميكنند و اين قسمتها به عنوان سطح بدون تصوير چاپي در خواهند آمد.
زينكهاي پوزتيو داراي پوشش قابل حل در برابر نور هستند، در موقع ظهور، قسمتهاي نور نخورده به عنوان قسمتهاي چاپشونده ظاهر خواهند شد.
نوردهي بيش از اندازه در ظهور زينكهاي نگاتيو، باعث درشت شدن (نخودي شدن) ترام ميشود، در حالي كه همين شرايط در كار با زينك پوزتيو موجب ريز شدن و سوزني شدن ترام (كور كردن ترام) ميشود.

در ايران زينك پوزتيو بيشتر مصرف ميشود. استفاده از زينكهاي نگاتيو آسانتر بوده و صرفهجويي در فيلم را نيز به همراه دارد. در اين نوع زينك نيازي به تميز كردن لبههاي فيلم نيست.
امكان كنترل روي هم خوردن با زينك پوزتيو آسانتر است و انعطافپذيري بيشتري را در كنترل محدوده درصد كمترام و ترامهاي سوزني فراهم ميسازد. در اكثر كشورهاي اروپايي و آسيايي از زينكهاي پوزتيو استفاده ميشود.

زينك افزايشي و كاهشي

زينكهاي حساس ميتوانند از نوع <افزايشي> يا <كاهشي> باشند. زينكهاي افزايشي داراي مواد تقويتكننده تصوير هستند كه در مرحله ليتوگرافي به آن اضافه ميشود، ين مواد به همراه پوشش غيرحساس به نور در مرحله ليتوگرافي از قسمتهاي بدون چاپ زينك پاك ميشود. تكنولوژي جديد حق انتخاب وسيعي را براي چاپخانهداران فراهم ساخته است. البته ضرورت دارد كه چاپخانهداران فقط از داروهاي ظهور و روشهاي توصيهشده توسط توليدكننده زينك استفاده كنند.

دوام زينكهاي پوزتيو و يا نگاتيو را ميتوان با انجام عمليات بعد از ليتوگرافي افزايش داد. زينكهاي پوزتيو بعد از سوزانده شدن (در حرارت بيش از ۲۴۹ درجه سانتيگراد) براي چاپ با تيراژ بيش از يك ميليون گردش مناسب هستند. بعضي از زينكهاي نگاتيو را هم ميتوان سوزاند. بعضي از زينكهاي نگاتيو را ميتوان بعد از ظهور، دوباره نور داد تا عمر آن به چهار برابر افزايش يابد.

بعضي از زينكهاي مخصوص را قبل از ظهور، حرارت ميدهند و به اين وسيله تيراژ چاپ آن افزايش مييابد.
زينكهاي متفاوتي در بازار وجود دارد و چاپخانهداران حق انتخاب وسيعي دارند، انتخاب صحيح از اهميت خاصي برخوردار است، بهطور معمول كيفيت كار چاپي و تيراژ، تعيينكننده نوع زينك مصرفي هستند، به عنوان مثال، انتخاب يك زينك گران كه براي چاپ با تيراژ يك ميليون مناسب باشد براي چاپخانهاي كه كار كمتيراژ چاپ ميكند، اقتصادي نيست.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true