واژه نامه – فونت - طراحی فونت و ساختمان خط - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
واژه نامه – فونت

قدمت حروف فارسي، حدود ۸۰۰ سال از ساير حروف در كشورهاي ديگر كمتر است. شايد يکي از دلايل فراواني حروف انگليسي اين باشد که طراحان بسياري براي توليد آن کار مي‌کنند در حالي که طراحي و توليد فونت‌هاي جديد تنها به ايران و طراحان ما ختم مي‌شود.

هر حرف وقتي که در يک جعبه يا چارچوب قرار مي‌گيرد داراي فضاهاي سياه و سفيد خواهد بود؛ به عبارت ديگر، داراي فضاي مثبت و منفي است. حروف فارسي به دليل ساختار خود داراي فضاهاي مثبت و منفي زيادي هستند اگر بتوان اين فضاهاي مثبت و منفي را به نوعي کاهش و حروف را در جعبه‌هايي شبيه به حروف لاتين قرار داد خوانايي بهتري پيدا خواهند کرد و قدرت مانور بيشتري از نظر تعداد پيدا مي‌کنند.

مقایسه فضاها

فضاهاي ايجاد شده بين حروف فارسي در مقايسه با حروف لاتين، بيشتر و از طرفي، کنترل اين فضاهاي مثبت و منفي نيز مشکل‌تر است. بنابراين، اگر بتوانيم اندازه‌هاي حروف فارسي را در يک کلمه از نظر ارتفاع، ضخامت و عرض کنترل کنيم، نتيجه بهتري به دست مي‌آيد. مجموعه خطوط که حروف، کلمه و جمله را تشکيل مي‌دهند هنگامي که در کنار يکديگر قرار مي‌گيرند از نظر ارتفاع متفاوت به نظر مي‌رسند. همين پستي و بلندي‌هاي متعدد باعث ايجاد فضاهاي مثبت و منفي بسياري مي‌شود. اين بازي فضاهاي بين حروف، چشم را دچار آزار و خستگي مي‌کند.

خط فارسي و عربي از راست به چپ در راستاي افق نوشته مي‌شود.اين پيوستگي‌ها اساس يک رديف بي‌پاياني اشکال گرافيکي است که نه‌تنها در کلمه، سطر و صفحه و روي کاغذ بلکه بر روي ديوارها و ديگر زمينه‌ها همچون سفال، پارچه، فلز و غيره به کار مي‌رود. در همه اين موارد، دو نوع رابطه ذهني معين با بيننده برقرار مي‌کند كه يکي در راستاي افق و ديگري در راستاي عمود است. در واقع، اين اشکال گرافيکي پيوسته عبارت است از لکه‌هاي کوچک و بزرگي که حول محور افق قرار گرفته و هر لکه داراي نقشي اساسي و مرتبط با ساير لکه‌هاست.

در تجمع و تفرق اين لکه‌ها در يک بافت خطي، لکه‌هاي سفيد داخل حروف و بين کلمات داراي همان ارزش لکه‌هاي سياه يا در واقع نوشته‌ها هستند.

به‌کارگيري درست، منطقي و موفقيت‌آميز خط در يک اثر گرافيکي مستلزم دانستن و شناختن ظرفيت‌هاي بصري گوناگون خط و ساير عوامل موجود در صفحه مي‌باشد.

ارزش کاربردی

ارزش کاربردي خط در گرو به‌کارگيري درست آن است. در واقع، هر نوع فونت هنگامي بالاترين اهميت خود را پيدا مي‌کند که در مناسب‌ترين حالت و موقعيت، يعني در رابطه تمام و کمال با شکل و محتواي اثر باشد.

يک حرف يا کلمه مجزا به همراه فضاي اختصاصي اطراف خود اهميت بسياري دارد، چرا که جمع اين حروف و کلمات باعث مي شود که در فرم نوشتاري همديگر را تکميل کرده و در نهايت به اثري مطلوب دست يابيم.

انتخاب قالب که در واقع، همان اندازه و شکل عناصر را تشکيل مي‌دهند فرم يک حرف است که مي توان جهت روشن نمودن و فهماندن پيام‌ها مورد استفاده قرار داد.

طراح بايد بيشتر به ساختمان خط توجه داشته باشد تا به زيبايي آن، زيرا به نظر مي‌رسد که اگر ساختمان خط تماما رعايت شود و حروف داراي طراحي ساده‌اي باشند، کار چشم و مغز در هنگام خواندن ساده‌تر و راحت بوده و حروف زيباتر به نظر مي رسند، يک طراح نه تنها مسئول ايجاد رابطه زيباي ترسيمي است بلکه مسئول سلامتي چشم خواننده و لذت بردن او از خواندن نيز مي‌باشد.

شخصیت شناسی فونت

فونت طلا با شخصيت نرم و لطيف و در عين حال داراي استيلي محکم اين امکان را به کاربر مي‌دهد که با تحکم براي مطالبي خاص از آن استفاده کند اين فونت بنا به کمبودي که در فونت هاي سوتيتر و تيتر احساس مي‌شد و با ويژگي‌هاي فانتزي طراحي شده است. وجود اين قبيل فونت‌ها دست کاربر را آزاد گذاشته تا براي مطالب فانتزي و… در جاي مناسب خود استفاده کنند.

توضيح اين‌که کاربران به اين نکته توجه داشته باشند مطالبي که به نشر مي‌رسند بايد داراي فونت مناسب و در خور شخصيت متن باشد چرا که هر فونت براي منظور خاصي طراحي مي‌شود تا موضوع مورد نظر هر چه بهتر تاثير خود را بروي مخاطب بگذارد. پس شما مي‌توانيد براي سوتيتر و تيتر مطالب مختلفي چون طنز، سرگرمي، تفريحي، پوشاک، خوراک و… از فونت طلا استفاده نماييد، چرا که مطلب مورد نظر بايد با اجزاء تشکيل دهنده خود چون تصوير تيتر سوتيتر و المانهاي ديگر تاثير خود را بر مخاطب بگذارد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true