کسب اجازه بازاریابی - بازرگانان تبلیغ کنندگان و بازاریابان موفقاخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
کسب اجازه بازاریابی

بخش مهمی از بازاریابی اینترنتی را بازاریابی مبتنی بر کسب اجازه از مشتریان تشکیل میدهد. وقتی برای انجام کار اضافی، از مخاطبان بازار هدف برای انجام آن کار اجازه میگیرید، پاسخ چنین عملی قطعاً بسیار بهتر از زمانی خواهدبود که بدون کسب اجازه دست به چنین کاری بزنید. بنابراین ابتدا از مردم برای ارسال مطالبی که میخواهید بفرستید اجازه بگیرید، و اگر آنها قبول کردند، میتوانید به حریم خصوصی آنها وارد شوید. شرکت‌هایی که سعی دارند از طریق نت به حریم خصوصی دیگران بدون اجازه واردشوند، از اعتبار و اعتماد کم‌تری نزد مخاطبان بازار هدف برخوردارند و چنین اخباری درباره آنها سریع شایع میشود. زمانی که نقش خود را به درستی ایفا کنید، کسب اجازه بازاریابی می‌تواند به عنوان سرمایه معتبری در رقابت بازاریابی مورد استفاده قرارگیرد. در این فصل مسئله کسب اجازه بازاریابی و موارد استفاده آن، مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.

 

تشریح اجازه بازاریابی

اجازه بازاریابی بدین معنی است که از مخاطبان بازار هدف و بینندگان سایت برای انجام کار بخصوصی مثلا فرستادن چیزی برای آنها اجازه بگیرید. بازرگانان و تبلیغ‌کنندگان بسیاری هر روز برای جلب توجه مخاطبان بازار هدف با یکدیگر رقابت می‌کنند، ولی بسیاری از این تبلیغات بدون کسب اجازه از مشتریان صورت می‌گیرد و مشتریان را دچار دردسر‌های فراوانی می‌کند، به‌طوری که رهایی از دست آنها برای مشتریان دشوار گشته است.

کلید کسب اجازه بازاریابی در این است که از مخاطبان بازار هدف خود بخواهید داوطلبانه در این روند شرکت کنند. برای این منظور باید چیزی به مشتریان بازار هدف پیشنهاد می‌کنید، با ارزش و معتبر باشد. به عبارت دیگر وقتی مشتری از خود می‌پرسد این کار چه نفعی برای من دارد، باید بتوانید پاسخ واضح و قانع‌کننده به آن بدهید. در صورتی که مخاطبان بازار هدف تشخیص دهند این کار (دادن اجازه بازاریابی) سودی برای آنها به دنبال ندارد، هرگز در روند بازاریابی شرکت نخواهند کرد.

در بخش‌های بعدی، راه‌های تشویق مردم به دیدار مجدد از سایت مورد بحث قراگرفت. تقریباً تمامی روشهایی که برای بازگشت مجدد بینندگان به سایت عنوان شد، در مورد اخذ اجازه بازاریابی نیز کاربرد دارد.

به عنوان مثال میتوانید برای این کار چنین عبارتهایی را استفاده کنید.

«ما هر هفته کوپن‌های خود را تغییر میدهیم! اینجا کلیک کنید و به فهرست پستی ما ملحق شوید تا به محض به روزشدن سایت شما را آگاه کنیم.»

«اینجا کلیک کنید و با ملحق شدن به فهرست پستی سایت، نامه‌های خبری حاوی نکات بازاریابی اینترنتی، ابزارها، تکنیک‌ها و منابع را دریافت کنید.»

«ما هدایای ویژه جدیدی در سایت داریم. اینجا کلیک کنید تا شما را نیز به وسیله ایمیل از اضافه شدن هدایای جدید به سایت مطلع‌سازیم.»

«هر سه هفته مسابقه جدیدی در سایت برگزار میشود. خودتان این مسئله را چک کنید یا اینجا کلیک کنید تا درصورت تمایل، برگزاری مسابقات جدید را از طریق ایمیل به شما اعلام کنیم.»

«ما همیشه بخش تقویم رویداد‌ها را به‌روز میکنیم. خودتان این بخش را کنترل کنید. یا اینجا کلیک کنید تا شما را از طریق ایمیل از زمان به روز شدن این بخش آگاه‌سازیم.»

دلیل تاثیرگذاری بیشتر اجازه بازاریابی چیست؟ اجازه بازاریابی به اجبار صورت نمیگیرد. مخاطبان بازار هدف، خود، داوطلب دریافت اطلاعات میشوند و به همین دلیل، نامه‌هایی که دریافت میکنند. موردعلاقه آنها بوده و انتظار دریافت چنین نامه‌هایی را دارند. دراین‌صورت، احتمال زیادی وجود دارد که مخاطبان بازار هدف، ایمیلهایی که به آنها ارسال میشود، مشاهده و مطالعه نمایند. درصورت اجرای دقیق و صحیح، اجازه بازاریابی، سرمایه ارزشمندی جهت کسب مشتریان جدید و برقراری ارتباط با مشتریان فعلی محسوب میشود. در قسمت بعد، برخی از روش‌های به‌کارگیری اجازه بازاریابی برای بالابردن میزان موفقیت آنلاین را بررسی میکنیم.

 

موارد استعمال اجازه بازاریابی

تکنیک‌های اجازه بازاریابی با بسیاری از ابزار‌های بازاریابی اینترنتی از قبیل، گروه‌های خبری، نظرسنجی، مسابقات وغیره ارتباط تنگاتنگی دارند. اجازه بازاریابی، بهترین و مناسب‌ترین روش برای استفاده از چنین ابزارهایی است.

گروه‌های خبری، یکی از مشهورترین منابع جهت کسب اجازه بازاریابی هستند. میتوانید از بینندگان بپرسید اگر تمایل به کسب اطلاعاتی درباره محصولات جدید، بخش‌های به‌روز شده در سایت، نکات مرتبط، پیشنهادات، اخبار صنعتی و غیره (که مورد علاقه مخاطبان بازار هدف است) دارند، در بخش گروه خبری سایت ثبت‌نام کنند.

اعضای گروه‌های خبری نیز از آنجایی که قبلاً تمایل خود را برای ارسال چنین نامه‌هایی ابراز کرده‌اند، بنابراین حتماً نامه را مطالعه میکنند. می‌توانید به منظور تشویق کاربران برای بازگشت به سایت یا شرکت در سایر بخش‌های سایت، چندین روش استراتژیک موثر را با هم به کار ببندید. اگر موضوع خبری موجود در سایت درباره آخرین رویداد‌های تجاری و محصولات جدید به‌روزشده باشد، کاربران را تشویق کنید برای مشاهده محصولات جدید «اینجا کلیک کنند» و پس از کلیک کردن میتوانید آنها را به وب سایت هدایت نمایید. یکی از مزایای گروه‌های خبری این است که موجب میشود شما و مخاطبان بازار هدف روبروی هم قرار گیرید. بازاریابی، دریچه برقراری ارتباط با مشتریان بازار هدف را می‌گشاید و همین گشایش، گام بسیار مهمی در پایه‌گذاری ارتباط مستحکم و پرسود با مشتریان است.

ضمانت ثبت نام

ضمانت ثبت‌نام نیز شانس دیگری برای سرمایه‌گذاری با اجازه بازاریابی در اختیار شما قرار می‌دهد. بدین‌ترتیب که میتوانید در کارت ضمانت ثبت‌نام یا فرم‌های ثبت‌نام یا فرم‌های آنلاین، بخشی را به منظور تشویق مشتریان قراردهید و از آنها بخواهید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و خدمات، ابتدا عضویت خود را به ثبت رسانند. بسیاری از فروشندذگان نرم‌افزار، روند ثبت کاربران خود را در داخل نرم‌افزار تعبیه میکنند و از آنها میخواهند از طریق اینترنت، ثبت‌نام خود را کامل کنند. فروشندگان نرم‌افزار، معمولاً در فرم‌های ثبت‌نام از مشتریان میپرسند آیا مایل هستند به وسیله ایمیل از ارتقا محصول نرم‌افزاری یا کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات آگاه شوند.

سپس از مشتریان خواسته میشود پاسخ مثبت خود را با بله و پاسخ منفی را باخیر تایید کنند. معمولاً پاسخ کاربران به این درخواست مثبت بوده و خواهان آگاهی از زمان ارتقا یافتن محصولات هستند. میتوانید همزمان بادرخواست مشتری برای کسب اطلاعات در این زمینه، روش‌های کاربردی بازاریابی ویروسی را نیز بکارگیرید. ساده‌ترین پاسخی که در ازای این درخواست به دست می‌آید، افزایش میزان دستیابی به مصرف‌کنندگان است. چرا که مشتری به راحتی در دسترس شما قراردارد، بدون این‌که خود وی از این موضوع اطلاعی داشته باشد.

مسابقه و شرط بندی

مسابقات وشرط‌بندی‌ها نیز یکی دیگر از روش‌های مناسب برای به کار بستن اجازه بازاریابی به شمار میروند. در این مورد، برگزاری مسابقه، عامل اصلی ایجاد انگیزه در مردم برای ثبت‌نام است و میتوان به همراه ایمیلهایی که برای آگاه کردن شرکت‌کنندگان از برنده مسابقه ارسال میشود روش‌های دیگر را بکار بست و مردم را ترغیب به دیدار از سایت نمود. فرمهایی که برای شرکت در مسابقه بکار میرود نیز بایستی از جذابیت لازم برای جلب توجه مردم برخوردار باشد.

به عنوان مثال به مردم بگویید یک خرده‌فروش الکترونیک آنلاین هستید. وقتی مصرف‌کنندگان از سایت شما دیدن میکنند، بالافاصله آنها را به شرکت در مسابقات روزانه با جوایز الکترونیک نظیر MP3 Player دعوت نمایید. دقت کنید بین جایزه اهدایی، بازار هدف و هدف از راه‌اندازی سایت، ارتباط کاملاً مستقیمی وجود داشته باشد. درصورتی‌که از این استراتژی، صحیح استفاده کنید، احتمال شرکت بینندگان در مسابقه بیشتر خواهد بود.

هر کاربری که در مسابقه شرکت میکند، بلافاصله ایمیلی به وی ارسال و در آن، شرکت وی در بخش مسابقه تایید میگردد. هم‌چنین در این ایمیل از کاربر خواسته میشود ضمن دعوت از دیگران برای شرکت در مسابقه، دیدار مجدد از سایت و خرید از آن را فراموش نکند. باید دکمه بازگشت به پنجره مسابقه دقیقا زیر آدرس ایمیل محل ورود به مسابقه قرارگیرد تا بدین وسیله بینندگان بتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر و همین‌طور شرکت در آخرین مسابقات به سایت مراجعه کنند. این روش، بهترین نمونه نحوه ادغام مسابقات گروه‌های خبری و اجازه بازاریابی و بالابردن موفقیت آنلاین است. با این روش نه تنها مخاطب بازار هدف به شرکت در مسابقه ترغیب میشود، بلکه انگیزه می‌یابد برای دستیابی به خبر‌های داغ گروه‌های خبری عضویت خود را در سایت نیز به ثبت رساند.

 

مسائل مربوط به حریم خصوصی

اجازه بازاریابی درصورت استفاده صحیح، یکی از روش‌های کاملاً نتیجه‌بخش و موثر است. با این‌حال، در صورت عدم استفاده صحیح، مضرات آن بیش از فواید خواهد بود. به منظور جلوگیری از وقوع چنین حالتی به خاطر داشته باشید هرگز بدون کسب اجازه از مخاطبان بازار هدف، نامه یا چیز دیگری به آنها نفرستید و هرگز اطلاعات شخصی آنها برای هرکاری غیراز کاری که آنها ثبت‌نام کرده‌اند، استفاده نکنید.

اگر بدون کسب اجازه از مخاطبان بازار هدف، نام‌های بفرستید، آنها تصور خواهند کرد این نامه یک نامه ناخواسته (Spam) است. درصورتی‌که از اطلاعات شخصی مشتریان استفاده دیگری غیراز آنچه آنها انتظار دارند بنمایید، مردم به شما اعتماد نخواهند کرد و به خصوص از لحاظ قانونی ممکن است دچار مشکل شوید. سوءاستفاده از اجازه بازاریابی نیز بر ارتباط شما با مخاطبان بازار هدف آسیب وارد میکند برای این‌که شما از اعتماد آنها سوءاستفاده کرده‌اید. احتمال زیادی دارد مخاطبان بازار هدف، دوستان و آشنایان خود را از تجربه ناموفق خود با این شرکت آگاه سازند و در نهایت، تبلیغات منفی منجر به از دست دادن مشتریان شود.

علت موفقیت شرکت‌ها در کسب اجازه از مشتریان، در تلاش آنها برای نشان دادن سیاست‌های خصوصی و امنیتی است. مردم مایلند بدانند با اطلاعات شخصی آنها چگونه رفتار میشود و تمایل ندارند اطلاعات شخصی خود را در اختیار شرکتی قراردهند که نحوه استفاده از این اطلاعات را به طور واضح و روشن به مشتریان توضیح نمیدهند.

روشن ساختن سایت‌های خصوصی و امنیتی موجب به وجود آمدن جو اعتماد و اطمینان در بین مخاطبان بازارهدف میشود. امروزه، مردم از ارسال ایمیل‌های ناخواسته اشباع شده‌اند

 

اطلاعات شخصی کاربران

وقتی از مردم برای کار بازاریابی و برقراری ارتباط با آنها اجازه میگیرید، کار را برای آنها آسان کنید. هرگز از مردم نخواهید فرم‌های طولانی که در آن، انواع اطلاعات پرسیده میشود را پر کنند. سعی کنید فرم‌های سایت، ساده بوده و تنها مشتریان در آن آدرس ایمیل و نام خود را وارد نماید. میتوانید با استفاده از نام کوچک افراد، ارتباطات میان خود و مشتری را دوستانه کنید. امروزه بسیاری از نرم‌افزار‌ها دارای امکاناتی برای ارسال نامه به صورت شخصی و دوستانه هستند.

میتوانید از یک برنامه نرم‌افزاری که تمامی مجوز‌های لازم، برای بازاریابی نظیر عضویت یا عدم عضویت را مدیریت میکند، استفاده نمایید.

 

فروش سود

وقتی از مردم برای برقراری ارتباط براساس اصول مشخصی اجازه میگیرید، میتوانید سودی را که از این راه به دست میآورید، دوباره به مردم بفروشید. مردم از نامه‌های تبلیغاتی (junk Mail) اشباع شده‌اند و میخواهند بدانند از پیوستن به لیست پستی پیشنهادی شما چه سودی عایدشان میشود. به همین منظور، بهتر است به جای عبارت «به گروه خبری هفتگی سایت ما ملحق شوید» این عبارت را در سایت قراردهید «به گروه خبری هفتگی سایت ما ملحق شوید تا از جوایز ارزنده، کوپن و نکات ارزشمند بهره‌مند گردید.» ابتدا باید مخاطبان بازار هدف را دقیق بشناسید، سپس ببینید چه چیزی موردعلاقه آنهاست و در مرحله بعد، برای کسب اجازه بازاریابی از همان چیز‌ها و اشیا استفاده کنید.

استخراج داده‌ها

منظور از استخراج داده‌ها، طبقه‌بندی داده‌ها به منظور تعریف الگو و برقرارکردن ارتباط بین آنها است. به عنوان مثال، اکثر اوقات برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به مشتری سوالات بیشتری از مخاطب میپرسید تا بتوانید ارتباط بهتری با مشتری برقرارسازید

 

اجازه بازاریابی اشتراکی

بازاریابی اشتراکی نیز کم‌کم در اینترنت رواج پیداکرده است. میتوانید با بررسی بازار و سایت‌های دیگر که سعی میکنند به بازاری همانند بازار هدف شما دست یابند، یک گروه واحد تشکیل داده و بازاریابی موفقیت‌آمیزی پی‌ریزی کنید. به عنوان مثال، اگر دارای یک گروه خبری هستید، از بینندگان سایت بخواهید در گروه خبری شرکا یا سایر اعضای گروه نیز ثبت‌نام کنند تا بدینوسیله به برنامه‌های این گروه نیز دست یابند. از سایر اعضای گروه نیز بخواهید به همین ترتیب عمل نمایند و از مشتریان بخواهند در سایر گروه‌های خبری ثبت‌نام نمایند. همین عمل را میتوان با سایر ژنراتور‌های برگشت‌دهنده مشتریان نظیر کوپن‌ها، هدیه‌های ویژه الکترونیکی، مجله‌های الکترونیکی و غیره انجام داد. سعی کنید ابتکار عمل و خلاقیت داشته باشد.

 

اجازه بازاریابی ترغیب‌کننده

یکی از راه‌های افزایش پاسخ مشتریان به اجازه بازاریابی، ایجاد انگیزه در میان آنهاست: «با ثبت‌نام در سایت میتوانید از هدایای ویژه اینترنتی بهره‌مند شوید و به . . . {چیزی که موردعلاقه بازار هدف باشد} ملحق شوید.»

میتوانید به اعضای جدید اینترنتی یا ثبت‌نام‌کنندگان، هدیه رایگان بدهید، این هدایا میتواند نمون‌های از محصولات یا یک کتاب الکترونیکی در یکی از موضوعات موردعلاقه هدف باشد.

 

آخرین نکته درباره اجازه بازاریابی

کسب مجوز بازاریابی موجب قدرت بخشیدن به رقابت بازاریابی آنلاین میشود. وقتی از مخاطبان بازار هدف برای کار بازاریابی اجازه میگیرید، مسلماً شانس بیشتری برای حضور و تداوم ارتباط با آنها خواهیدداشت. کسب اجازه بازاریابی، یاریگر شما در دستیابی به این هدف است.

شما به آنها چیزی میدهید تا آنها اجازه دهند به آنها ایمیل بفرستید، آنها اطلاعات شخصی و همین‌طور اجازه بازاریابی را به شما میدهند و شما اطلاعات و چیز‌های ارزشمند را در اختیار آنها قرار میدهید. بدین ترتیب چرخه تجارت تداوم می‌یابد. علاوه بر این، اطلاعات بیشتری درباره بازار هدف بدست میآورید که این اطلاعات سبب میشود تا دربرطرف کردن نیاز‌های مشتریان با قدرت گام بردارید و تجربه شیرینی از معامله با شرکت شما در ذهن مشتریان باقی بماند.

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true