تاثیر روانشناسی رنگ بر فروش - رنگ هایی برای کسب و کار- اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
تاثیر روانشناسی رنگ بر فروش

به اعتقاد بسياري از روانشناسان، رنگ مي‎تواند تا ۶۰ درصد در پذيرش يا انتخاب محصول تاثير داشته باشد.

رنگ‎هايي که در انواع تبليغات و آگهي‎ها مورد استفاده قرار مي‎گيرند، بسيار حائز اهميت هستند.

اين اهميت به حدي است که مي‎توان تاثير آن را از جملات و تيزرهاي تبليغاتي بيشتر دانست؛

زيرا رنگ‎ها و طرح‎ها توجه مشتريان و مصرف کنندگان را جلب کرده و موجب مي‎شوند تا افراد بيشتري آگهي مورد نظر را مطالعه کنند.

گر شما يک آگهي سياه و سفيد و يک آگهي رنگي را ببينيد، کدام يک توجه شما را بيشتر جلب مي‎کند؟

هر رنگ داراي معاني و بار فرهنگي مختلفي است.

رنگ، يکي از عوامل مهم در طراحي آگهي براي بازار هدف محسوب مي‎شود.
در ذيل، تاثير انواع رنگ‎ها را بر فروش محصولات و جلب توجه مشتريان و مصرف کنندگان بررسي خواهيم کرد.

رنگ قرمز

رنگ قرمز بيانگر فعاليت، گرمي، قدرت، هيجان، تظاهر، آتش، خون، هواي نفس، عشق، خطر، خشم، برانگيختگي و… است.

قابليت رويت رنگ قرمز بسيار بالاست، به طوري که همواره توجه بيننده را به خود جلب مي‎کند.

اين رنگ موجب برانگيختگي همزمان چند حس در انسان مي‎شود.
با توجه به علائم هشدار دهنده به اين نتيجه مي‎رسيم که با مشاهده رنگ قرمز، توجه ما جلب شده و متوقف مي‎شويم.

بنابراين، طبيعي به نظر مي‎رسد که با مشاهده صورت گرفته، هنگام بازي در اماکن تفريحي، استفاده بيشتري از وسايل قرمز رنگ صورت مي‎گيرد.

همچنين رنگ قرمز، يکي از مناسب‎ترين رنگها براي نمايشگاه‎هاي خودرو، ساندويچ و پيتزا فروشي‎ها و رستوران‎ها محسوب مي‎شود.
استفاده از اين رنگ براي موسسات پزشکي و درماني مناسب نيست.

زيرا همانگونه که اشاره شد، رنگ قرمز بيانگر علامت بيماري، خون و اورژانس است.

همچنين از اين رنگ براي نمايش يک جريان مالي منفي در حسابداري نيز استفاده مي‎شود.

رنگ نارنجي

به اعتقاد بسياري از روانشناسان، رنگ نارنجي نشاندهنده طراوت و شادي است. اين رنگ، شفافيت و روشني ذهن، ارتقا و افزايش گرمي و شادابي را به دنبال دارد. همچنين رنگ نارنجي، جريان اکسيژن رساني به مغز را افزايش مي‎دهد.

احساس رضايت، شادابي و کيفيت نيز با رنگ نارنجي ارتباطي مستقيم دارد. يکي از نکات جالب در مورد رنگ نارنجي اين است که اين رنگ مي‎تواند به گونه‎اي عمل کند که قيمت يک کالاي گران، منطقي به نظر برسد.

نارنجي، رنگي بدون نقص، کامل و مناسب براي محصولاتي است که گروه زيادي از افراد را راضي مي‎کند.
اين رنگ، رنگي اشتها آور بوده و استفاده از آن در آبميوه فروشي‎ها، رستوران‎ها و ساير اغذيه فروشي‎ها توصيه مي‎شود.

رنگ زرد

روانشناسان معتقدند که رنگ زرد، رنگ مناسبي جهت نمايش تابناکي و درخشندگي، خوشحالي، خوشرويي، سرزندگي، راحتي و خوش بيني در انواع آگهي‎ها محسوب مي‎شود.
استفاده از اين رنگ در گل فروشي‎ها، قنادي‎ها و پارک‎هاي تفريحي بسيار مناسب است.

اين رنگ، اولين رنگي است که در فرآيند ديدن، جذب مي‎شود و به همين دليل، سريع‎تر از ساير رنگ‎ها توسط انسان ديده مي‎شود.
همچنين رنگ زرد نشاندهنده احتياط است.

رنگ سبز

سبز بيانگر زندگي، طبيعت، جواني، پول، نوگرايي، اميد و قدرت است.

رنگ سبز به انسان آرامش مي‎هد، احساس درد را کاهش داده و احساس امنيت را افزايش مي‎دهد.

هنگام مشاهده رنگ سبز، احساس خوشايندي به ما دست مي‎دهد.

اين مسئله يکي از مزاياي مهم براي بعضي از خدمات و محصولات محسوب مي‎شود.

روانشناسی رنگ ها را بدانید

رنگ سبز روشن

اين رنگ از تلفيق دو رنگ سبز و زرد حاصل مي‎شود.

استفاده از اين رنگ در تبليغ محصولات غذايي مناسب نيست، زيرا نوعي احساس دلتنگي را در انسان ايجاد مي‎کند.

رنگ سبز روشن موجب ايجاد آرامش در انسان مي‎شود.

به همين دليل، استفاده از اين رنگ در ديوار کلاس‎هاي درس مدارس و اتاق‎هاي انتظار و بيمارستان‎ها به وفور مشاهده مي‎شود.
اين رنگ، يکي از رنگ‎هاي مهم براي مشاوران مالي بانک‎ها و حسابداران نيز محسوب مي‎شود.

زيرا همانگونه که پيشتر گفته شد، رنگ سبز بيانگر پول است.

همچنين استفاده از اين رنگ براي کالاهايي که در فضاي باز عرضه مي‎شوند بسيار مناسب است، زيرا احساس طبيعت را به مشتريان القا مي‎کند.

همچنين مي‎توان از رنگ سبز در مراکز و موسسات فعال در زمينه محيط زيست و سازمان‎هاي دوستدار محيط زيست و نيز منظره سازي و کشاورزي استفاده کرد، زيرا اين رنگ، حس زندگي و شادابي را به انسان القا مي‎کند.

رنگ آبي

رنگ آبي القا کننده احساس آرامش، راحتي، آسودگي، زيبايي، عقل، صداقت، اعتماد و… در انسان است. اين رنگ به انسان کمک مي‎کند تا مشکلات و مسائل خود را با اعتماد به نفس حل کند.

لبته رنگ آبي مي‎تواند بيانگر اندوه و افسردگي نيز باشد، به همين دليل، استفاده از آن در تبليغات مواد غذايي توصيه نمي‎گردد.

آبي، از بين برنده اشتها مي‎باشد. هيچ ترديدي وجود ندارد که خانم‎ها و آقايان، طرفدار رنگ آبي مي‎باشند.

ين رنگ، براي شرکت‎هاي مسافرتي، شرکت‎هاي آب، دفتر پزشکان، داروخانه‎ها، مطب روانشناسان و… بسيار مناسب است.

رنگ زرشکي

رنگ زرشکي بيانگر پيچيدگي، خلاقيت، تجمل و ثروت است.

رنگ زرشکي که داراي رگه‎هاي آبي باشد، موچب ايجاد حس رمز آلودگي بوده و در صورتي که داراي رگه‎هاي قرمز باشد، احساس نفسانيت و خلاقيت را در انسان ايجاد مي‎کند.
رنگ زرشکي، رنگ مهمي براي هنرمندان، رستوران‎هاي بزرگ، فروشگاه‎هاي پوشاک، کتاب فروشي‎ها، گالري‎هاي هنري، کلوپ‎هاي شبانه، عکاسي‎ها، جواهر فروشي‎ها و… مي‎باشد.

رنگ سياه

رنگ سياه نشاندهنده قدرت، اعتبار، ظرافت، سليقه، استعداد، سادگي و دلفريبي است.

اين رنگ، رنگي منسوخ است که مشتريان را از رويارويي و به روز شدن انواع فناوري‎ها باز مي‎دارد. رنگ سياه، بسيار آموزنده بوده و اطلاعات مهمي در مورد صاحب آن ارائه مي‎دهد.
استفاده از اين رنگ در فروشگاه‎هاي موسيقي، دفاتر حقوقي، دفاتر حسابداري، فروشگاه‎هاي لوازم الکترونيکي و… توصيه مي‎شود.

رنگ سفيد

رنگ سفيد نمايانگر پاکيزگي، تقوا، بي گناهي و تازگي است.

استفاده از اين رنگ، بهترين گزينه براي فروشگاه‎هاي عرضه کننده لوازم عروسي، امکانات پزشکي، آشپزخانه‎ها، موزه‎ها، اماکن تاريخي و… مي‎باشد.

البته ذکر اين نکته نيز ضروري است که رنگ سفيد در بعضي از کشورهاي خاور دور مانند چين و ژاپن، نماد مرگ و سوگواري است.

در پايان، لازم به ذکر است که هر شخصي مي‎تواند رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کند.

اما در اين رهگذر، بايد اين مسئله را مورد توجه قرار دهد که رنگ مورد نظر بايد با نحوه فعاليت وي همخواني داشته باشد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true