- 26 شهر 1397
- روابط عمومی , فروش
- ایمیل
- پرینت
true
true
false
false
false
true
true
false
true
به اعتقاد بسياري از روانشناسان، رنگ ميتواند تا ۶۰ درصد در پذيرش يا انتخاب محصول تاثير داشته باشد.
رنگهايي که در انواع تبليغات و آگهيها مورد استفاده قرار ميگيرند، بسيار حائز اهميت هستند.
اين اهميت به حدي است که ميتوان تاثير آن را از جملات و تيزرهاي تبليغاتي بيشتر دانست؛
زيرا رنگها و طرحها توجه مشتريان و مصرف کنندگان را جلب کرده و موجب ميشوند تا افراد بيشتري آگهي مورد نظر را مطالعه کنند.
گر شما يک آگهي سياه و سفيد و يک آگهي رنگي را ببينيد، کدام يک توجه شما را بيشتر جلب ميکند؟
هر رنگ داراي معاني و بار فرهنگي مختلفي است.
رنگ، يکي از عوامل مهم در طراحي آگهي براي بازار هدف محسوب ميشود.
در ذيل، تاثير انواع رنگها را بر فروش محصولات و جلب توجه مشتريان و مصرف کنندگان بررسي خواهيم کرد.
رنگ قرمز
رنگ قرمز بيانگر فعاليت، گرمي، قدرت، هيجان، تظاهر، آتش، خون، هواي نفس، عشق، خطر، خشم، برانگيختگي و… است.
قابليت رويت رنگ قرمز بسيار بالاست، به طوري که همواره توجه بيننده را به خود جلب ميکند.
اين رنگ موجب برانگيختگي همزمان چند حس در انسان ميشود.
با توجه به علائم هشدار دهنده به اين نتيجه ميرسيم که با مشاهده رنگ قرمز، توجه ما جلب شده و متوقف ميشويم.
بنابراين، طبيعي به نظر ميرسد که با مشاهده صورت گرفته، هنگام بازي در اماکن تفريحي، استفاده بيشتري از وسايل قرمز رنگ صورت ميگيرد.
همچنين رنگ قرمز، يکي از مناسبترين رنگها براي نمايشگاههاي خودرو، ساندويچ و پيتزا فروشيها و رستورانها محسوب ميشود.
استفاده از اين رنگ براي موسسات پزشکي و درماني مناسب نيست.
زيرا همانگونه که اشاره شد، رنگ قرمز بيانگر علامت بيماري، خون و اورژانس است.
همچنين از اين رنگ براي نمايش يک جريان مالي منفي در حسابداري نيز استفاده ميشود.
رنگ نارنجي
به اعتقاد بسياري از روانشناسان، رنگ نارنجي نشاندهنده طراوت و شادي است. اين رنگ، شفافيت و روشني ذهن، ارتقا و افزايش گرمي و شادابي را به دنبال دارد. همچنين رنگ نارنجي، جريان اکسيژن رساني به مغز را افزايش ميدهد.
احساس رضايت، شادابي و کيفيت نيز با رنگ نارنجي ارتباطي مستقيم دارد. يکي از نکات جالب در مورد رنگ نارنجي اين است که اين رنگ ميتواند به گونهاي عمل کند که قيمت يک کالاي گران، منطقي به نظر برسد.
نارنجي، رنگي بدون نقص، کامل و مناسب براي محصولاتي است که گروه زيادي از افراد را راضي ميکند.
اين رنگ، رنگي اشتها آور بوده و استفاده از آن در آبميوه فروشيها، رستورانها و ساير اغذيه فروشيها توصيه ميشود.
رنگ زرد
روانشناسان معتقدند که رنگ زرد، رنگ مناسبي جهت نمايش تابناکي و درخشندگي، خوشحالي، خوشرويي، سرزندگي، راحتي و خوش بيني در انواع آگهيها محسوب ميشود.
استفاده از اين رنگ در گل فروشيها، قناديها و پارکهاي تفريحي بسيار مناسب است.
اين رنگ، اولين رنگي است که در فرآيند ديدن، جذب ميشود و به همين دليل، سريعتر از ساير رنگها توسط انسان ديده ميشود.
همچنين رنگ زرد نشاندهنده احتياط است.
رنگ سبز
سبز بيانگر زندگي، طبيعت، جواني، پول، نوگرايي، اميد و قدرت است.
رنگ سبز به انسان آرامش ميهد، احساس درد را کاهش داده و احساس امنيت را افزايش ميدهد.
هنگام مشاهده رنگ سبز، احساس خوشايندي به ما دست ميدهد.
اين مسئله يکي از مزاياي مهم براي بعضي از خدمات و محصولات محسوب ميشود.
روانشناسی رنگ ها را بدانید
رنگ سبز روشن
اين رنگ از تلفيق دو رنگ سبز و زرد حاصل ميشود.
استفاده از اين رنگ در تبليغ محصولات غذايي مناسب نيست، زيرا نوعي احساس دلتنگي را در انسان ايجاد ميکند.
رنگ سبز روشن موجب ايجاد آرامش در انسان ميشود.
به همين دليل، استفاده از اين رنگ در ديوار کلاسهاي درس مدارس و اتاقهاي انتظار و بيمارستانها به وفور مشاهده ميشود.
اين رنگ، يکي از رنگهاي مهم براي مشاوران مالي بانکها و حسابداران نيز محسوب ميشود.
زيرا همانگونه که پيشتر گفته شد، رنگ سبز بيانگر پول است.
همچنين استفاده از اين رنگ براي کالاهايي که در فضاي باز عرضه ميشوند بسيار مناسب است، زيرا احساس طبيعت را به مشتريان القا ميکند.
همچنين ميتوان از رنگ سبز در مراکز و موسسات فعال در زمينه محيط زيست و سازمانهاي دوستدار محيط زيست و نيز منظره سازي و کشاورزي استفاده کرد، زيرا اين رنگ، حس زندگي و شادابي را به انسان القا ميکند.
رنگ آبي
رنگ آبي القا کننده احساس آرامش، راحتي، آسودگي، زيبايي، عقل، صداقت، اعتماد و… در انسان است. اين رنگ به انسان کمک ميکند تا مشکلات و مسائل خود را با اعتماد به نفس حل کند.
لبته رنگ آبي ميتواند بيانگر اندوه و افسردگي نيز باشد، به همين دليل، استفاده از آن در تبليغات مواد غذايي توصيه نميگردد.
آبي، از بين برنده اشتها ميباشد. هيچ ترديدي وجود ندارد که خانمها و آقايان، طرفدار رنگ آبي ميباشند.
ين رنگ، براي شرکتهاي مسافرتي، شرکتهاي آب، دفتر پزشکان، داروخانهها، مطب روانشناسان و… بسيار مناسب است.
رنگ زرشکي
رنگ زرشکي بيانگر پيچيدگي، خلاقيت، تجمل و ثروت است.
رنگ زرشکي که داراي رگههاي آبي باشد، موچب ايجاد حس رمز آلودگي بوده و در صورتي که داراي رگههاي قرمز باشد، احساس نفسانيت و خلاقيت را در انسان ايجاد ميکند.
رنگ زرشکي، رنگ مهمي براي هنرمندان، رستورانهاي بزرگ، فروشگاههاي پوشاک، کتاب فروشيها، گالريهاي هنري، کلوپهاي شبانه، عکاسيها، جواهر فروشيها و… ميباشد.
رنگ سياه
رنگ سياه نشاندهنده قدرت، اعتبار، ظرافت، سليقه، استعداد، سادگي و دلفريبي است.
اين رنگ، رنگي منسوخ است که مشتريان را از رويارويي و به روز شدن انواع فناوريها باز ميدارد. رنگ سياه، بسيار آموزنده بوده و اطلاعات مهمي در مورد صاحب آن ارائه ميدهد.
استفاده از اين رنگ در فروشگاههاي موسيقي، دفاتر حقوقي، دفاتر حسابداري، فروشگاههاي لوازم الکترونيکي و… توصيه ميشود.
رنگ سفيد
رنگ سفيد نمايانگر پاکيزگي، تقوا، بي گناهي و تازگي است.
استفاده از اين رنگ، بهترين گزينه براي فروشگاههاي عرضه کننده لوازم عروسي، امکانات پزشکي، آشپزخانهها، موزهها، اماکن تاريخي و… ميباشد.
البته ذکر اين نکته نيز ضروري است که رنگ سفيد در بعضي از کشورهاي خاور دور مانند چين و ژاپن، نماد مرگ و سوگواري است.
در پايان، لازم به ذکر است که هر شخصي ميتواند رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کند.
اما در اين رهگذر، بايد اين مسئله را مورد توجه قرار دهد که رنگ مورد نظر بايد با نحوه فعاليت وي همخواني داشته باشد.
true
true
https://sanatpanjom.ir/?p=69
true
true