واژه نامه – برند - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
واژه نامه – برند

آرم یا نشانه (برند)

در طول تاريخ از نماد، که نوعي علامت واجد هويت بصري است، به عنوان ابزاري براي ايجاد ارتباط استفاده شده است. تصور بر اين است که انسان پيش از تاريخ با خراش دادن و ايجاد نقش بر ديوار غارهاي آلتاميرا در اسپانيا و لاسکو در فرانسه تلاش داشته تا از اين طريق به ديگران علائم خطر يا آگاهي دهد و يا پيام‌هاي ديگري را انتقال دهد.

باستان شناسان، لوازم و ابزارهايي را از يونان باستان يافته‌اند که بر آنها نقوش و علائم نماديني نقش بسته که احتمالاً معرف خالق آنها بوده است.

بر تابوت‌هاي مصري نيز نقوش نماديني حکاکي شده است که احتمالاً نشان از هنرمند خالق آن دارد. در جوامع قرون وسطايي بازرگانان و صنعتگران براي مشخص کردن کالاها يا محصولاتشان از علائم و نمادهاي خاصي استفاده مي‌کردند که شناساگر آنها بود. چاپگران اخر سدة نوزدهم ميلادي نيز که به مهارت‌ها و استادي خود فاخر بودند، بر روي تمامي چاپ نقش‌هاي خود نمادهايي را به صورت حرف نشانه (برند) يا امضاء چاپ مي‌کردند که معرف حرفه و صنعتگري آنان بود.

در آغاز سدة بيستم نيز گاوچرانان آمريکايي براي مشخص کردن مالکيت دام‌هاي خود از علائم انحصاري استفاده مي‌کردند. در واقع آنها از نوعي زبان تصويري استفاده مي‌کردند که سابقة آن به مصريان باستان مي‌رسد. طي دورة رکود اقتصادي در آمريکا، کارگران دوره گرد، يا در واقع پيشه وراني که بيکار شده بودند، يک نظام ارتباطي تحليلي و کاربردي را ابداع کردند. آنها علائم و نشانه‌هايي (برند) بودند که بر ديوار خانه و ساختمان‌ها رسم مي‌کردند و مثلاً گوياي خطراتي بود که کارگران دوره گرد را تهديد مي‌کرد يعني درست شبيه به روشي که انسان غار نشين از تصاوير خطي استفاده مي‌کرد.

دو دايره و يک خط رابط بين آنها شناساگر باتوم و معرف اين هشدار بود که پليس ناحيه خشن و متخاصم است. اين نشانه (برند) به ديگران هشدار مي‌داد که هر چه زودتر محله را ترک کنيد. رسم چهار خط افقي بر خانه، به اين معنا بود که اگر در شکستن چوب به مالک خانه کمک کنيد يک وعده غذا به عنوان دستمزد دريافت خواهد کرد. نقوش مخطط، علائم و نشانه‌هاي (برند) روي در و ديوارهاي شهر را مي‌توان همگي به عنوان تلاشي براي بيان احساسات، ايجاد ارتباط يا تلاشي جهت ابراز وجود دانست.

طراحي نشانه (برند) چهار چوب مشکل و بسيار ظريفي دارد و به ناچار طراحي بايد به هنگام طراحي، درک درست و کاملي از چگونگي راه حل مسائل و ريزه کاري‌هاي اجراي فني و رسامي داشته باشد و بتواند با تسلط از عهدة اداره و ترکيب جزييات ميلي متري و حساس فرم‌هاي نقش برآيد و موفق به بيان تصويري موجود در محدودة تنگ و مختصر نشانه (برند) شود؛ و به صورت ساده‌اي، همة فکرها و مفاهيمش را بنماياند.

از اين بابت است که جا دارد در معرفي بهتر طراحي نشانه (برند) کوشش‌هاي فراوان و گوناگوني بشود و نشانه‌هاي (برند) معاصر ايراني از ديدگاه مختلفي مورد مطالعه و پژوهش و نقد و بررسي قرار گيرد و کار در حد جمع آوري و معرفي نمونه‌هاي منتخب تمام نشود.

در طراحي نشانه (برند) به مانند هر کار هنرمندانة ديگر، کوچکترين تغيير در شکل و فرم‌ها به دليل خلاصگي و محدوديت آنها، سبب ايجاد ويژگي‌ها، فضاها و روحيه‌هاي جديدي در نقش مي‌شود و تفاوت‌هاي متعدد اجراهاي قديم و جديد را به وجود مي‌آورد. توجه به چنين ظرايفي نه تنها باعث گسترش ارزش‌ها و ابعاد کيفي موضوع مي‌شود. بلکه ظرايف فني و ريزه کاري‌هاي هنرمندانه را از محدودة اختصاصي حرفه بيرون آورده در سطح فرهنگ عمومي مطرح مي‌کند و باعث تعمق بيشتر عمومي مي‌گردد.

سليقه‌ها را حساس‌تر مي‌کند، شناخت را تعالي مي‌بخشد و محدوديت ديدن مو را تا گستردگي پيچش مو بسط مي‌دهد و بالاخره رضايت داشتن يک طرح خوب را به عشقي به نقش بدل مي‌کند که بياني تصويري، انديشه‌هاي زيبايي را در آن متبلور کرده است.

true
برچسب ها : , , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true