مبانی رسانه چاپ - فلکسو لترپرس و گراووراخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
مبانی رسانه چاپ

چاپ فلکسو

چاپ فلکسو تنها فرآیند لترپرس است که همچنان در بخش‌هایی مانند بسته‌بندی، لیبل و چاپ روزنامه، با رشد روبروست. ویژگی اصلی چاپ فلکسو، استفاده از پلیت‌های چاپی انعطاف‌پذیر است. این پلیت‌ها در مقایسه با پلیت‌های چاپ کتاب نرم‌تر هستند و امکان تغذیه‌ی مرکب را به روش خاص فراهم می‌آورند.

با استفاده از «پلیت‌های چاپی انعطاف‌پذیر، نرم» و مرکب مناسب (با غلظت پایین)، می‌توان چاپ را بر روی طیف گسترده‌ای از سطوح جاذب و غیرجاذب انجام داد. اصلی که منطبق بر آن، یک واحد چاپ فلکسو کار می‌کند، در شکل ۹-۱۰۳ به نمایش درآمده است. مرکب کم‌غلظت توسط یک نورد به پلیت چاپ منتقل می‌شود. این نورد که به طور یکنواخت با سلول‌هایی (cells) ترام‌گذاری شده، نورد اسکرین یا نورد آنیلوکس هم نامیده می‌شود (پهنای اسکرین یا ترام ۶۰۰ ـ ۲۰۰ خط در سانتی‌متر، سطح سرامیکی یا فلزی آب کروم داده شده).

پلیت لاستیکی یا پلاستیکی به سیلندر پلیت چاپ متصل است. مرکب با فشار سیلندر چاپ به سطح چاپ راه می‌یابد. استفاده از یک تیغه (همراه با سیستم ذخیره‌ی مرکب) بر روی نورد اسکرین، اثر تثبیت‌کننده بر روی جریان چاپ دارد و باعث می‌شود که سلول‌ها روی نورد اسکرین، به طور یکنواخت پر شوند. با پلیت‌های لاستیکی، تنها می‌توان به کیفیت چاپی پایین یا متوسطی از طرح‌ها یا نقوش دست یافت. در تجهیزات با کیفیت بالاتر امروز، مخصوصاً در چاپ و بسته‌بندی، از پلیت‌های فتوپلیمری قابل شستشو مانند «نایلوفلکس» از باسف (BASF) و «سیرل» (Cyrel) از دوپون (Dupont) استفاده می‌شود. این پلیت‌ها وضوح تصویر را تا ۶۰ خط در سانتی‌متر افزایش می‌دهد.

بسته بندی فلکسو

ـ لترست (letter set)

در چاپ لترست، تصویر پلیت لترپرس (پلیت ثابت و لترپرس سخت) از طریق یک حامل میانی (یک سیلندر پوشیده شده از مواد لاستیکی) به کاغذ منتقل می‌شود. با تشابهی که میان چاپ افست و چاپ لترپرس وجود دارد می‌توان چاپ لترپرس را هم چاپ لترپرس افست نامید.

اما برای جلوگیری از به وجود آمدن هرگونه سوء‌تعبیر و خطا، بهتر است که اصطلاح چاپ افست لیتوگرافی از اصطلاح چاپ افست تمیز داده شود.

ـ تولیدات چاپی

در زیر، فهرستی از تولیدات چاپی لترپرس آورده شده است:

ـ تولیدات کوچک

ـ کارت‌های تجاری

ـ فرم چاپی

ـ کارهای بسته‌بندی (چاپ فلکسو)

ـ لیبل‌ها (چاپ فلکسو و لترپرس)

ـ وسایل حمل‌کننده و کیف‌ها (چاپ فلکسو)

۱٫۳٫۲٫۲ ـ چاپ گراور

ویژگی متمایزکننده‌ی تکنولوژی چاپ گراوور، این است که عناصر تصویری بر روی سطح سیلندر حکاکی می‌شوند. فضاهای غیرتصویری در یک سطح ثابت و اولیه باقی می‌مانند. پیش از چاپ، کل پلیت چاپ (عناصر تصویر و غیرتصویری) به مرکب آغشته و از آن اشباع می‌شوند. مرکب قبل از شروع چاپ از فضاهای غیرتصویری (توسط یک تیغه یا چیز دیگر) زدوده می‌شود و بدین‌ترتیب مرکب تنها در سلول‌ها باقی می‌ماند. مرکب از سلول‌ها، به کمک فشار چاپی بالا و وجود نیروهای چسبنده بین سطح چاپی و مرکب به سطح چاپی راه پیدا می‌کند. اصل به کار گرفته شده در چاپ گراوور، در شکل ۱۰-۱۰۳ نشان داده شده است.

از چاپ روتوگراوور برای چاپ با تیراژ بالا استفاده می‌شود. «فرم‌های چاپی گراوور» معمولاً استوانه‌ای شکل هستند. ویژگی منحصربفرد «چاپ روتوگراوور»صنعتی در این نکته نهفته است که برای هر تفکیک رنگی یک سیلندر کامل (و نه پلیت) به کار گرفته می‌شود. این بدان معناست که در یک دستگاه چهار رنگی، باید سیلندرهای جداگانه را برای هر کار جدید تعویض کرد. بدین ترتیب، یک کمپانی که کارهای تکراری بسیاری دارد، مجبور است تعداد زیادی سیلندر ذخیره کند.

مشخصات سیلندرهای گراوور

سیلندرهای چاپی گراوور، برحسب فرمت چاپی کار، معمولاً کمی سنگین‌ترند و به سیستم‌های کنترلی و انتقالی ویژه‌ای نیاز دارند.

تکنیک‌های متفاوت چاپ گراوور، برای بازتولید تن‌های پیوسته‌ی اورجینال در شکل ۱۱-۱۰۳ نشان داده شده‌اند. در این‌جا باید این نکته را خاطرنشان کرد که تنها چاپ گراوور با عمق متفاوت و به عبارت دقیق‌تر گراوور با فضا و عمق متغیر (variable-area / variable-chepth gravare) از اهمیت برخوردارند، چون کیفیت بالایی دارند. امروزه به ندرت صرفاً از گراوور با فضای متغیر استفاده می‌شود.

چاپ گراوور سنتی یا عبارت دیگر گراوور با عمق متغیر (variable-chepth)، از زمانی که تولید پلیت چاپ بر مبنای فرآیندهای اسیدکاری و نسخه‌برداری پیچیده شکل گرفت، روزبه‌روز اهمیت خود را از دست داد. استانداردسازی این فرآیند، کاری بس دشوار است. به همین دلیل است که فرآیندهای چاپی گراوور با فضا و عمق متغیر که در صنعت براساس «حکاکی مکانیکی / الکترونیکی» (با استفاده از یک سوزن) سیلندر و گراوور، استوارند، هر روز رواج بیشتری می‌یابند.

در این جا، دو گزینه‌ی نزدیک به هم برای «ساختار سیلندر گراوور» وجود دارد (شکل ۱۲-۱۰۳). سیلندر استیلی، یک پوشش گالوانیزه‌ی مسی (معمولاً با ضخامت ۲ میلی‌متر) دارد که با داشتن ضخامت ۱۰۰ میکرومتر می‌توان بر روی آن کار حکاکی را انجام داد. همچنین سیلندر استیلی بر روی لایه‌ی مسی پایه دارای پوشش مسی حکاکی است که به طور مستقیم گالوانیزه شده است. این لایه‌ی پوستی هم با گالوانیزه کردن بر مس پایه و روی یک لایه‌ی جداکننده قرار می‌گیرد و سپس تصویر اثر بر روی آن حکاکی می‌شود.

ترام گذاری گراوور

در ترام‌گذاری چاپ گراوور، تصویر به عناصر چاپی، سلول‌ها و سپس به عناصر غیرچاپی و دیواره‌های سلول شکسته می‌شود. دیواره‌های سلول هنگام زدودن مرکب اضافی، تیغه را هدایت می‌کند. پس از برداشتن مرکب اضافی، مرکب تنها در سلول‌ها باقی می‌ماند. اگر مرکب روی دیواره‌های سلول باقی بماند، تصویر چاپی را خراب می‌کند و اگر تیغه به درستی در مکان مورد نظر قرار نگیرد، بر روی تصویر خط یا علامت نامطلوب ایجاد می‌کند.

سطح یک سیلندر چاپ گراوور را نگاه کنید. می‌توان در این تصویر سلول‌ها و دیواره‌های سلولی را مشاهده کرد. از طرفی می‌توان در این محصول چاپی این ساختار سلولی را دید و از طرف دیگر می‌توان «جریان دور از هم» عناصر تصویری را هم بررسی کرد ـ در چاپ، به دلیل «پر شدن دیواره‌ی سلول»، سلول‌های جداگانه دیگر قابل دیدن نیستند. با حکاکی (etching)، سیلندرهای چاپی گراوور برای چاپ گراوور با عمق متغیر تولید می‌شوند.

در بخش‌های بعد بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت. توضیح مختصری از روش متداول «حکاکی الکترومکانیکی»  داده شده است. استوانه‌ی اسکن (scanning drum) و سیلندر فرمی که قرار است حکاکی شوند با استفاده از ابزار مکانیکی یا یک «سیستم خودهمزمان» به یکدیگر متصل می‌شوند. یک فیلم برومیدی (پزیتیو تصویر چاپی) روی «سیلندر یا استوانه‌ی اسکن» با دامنه‌ی درجه‌بندی و غلظت مربوطه، اسکن نوری می‌شود.

با در نظر گرفتن درخشانی پیکسلی که تاکنون روی فیلم برومیدی اسکن شده، نور مناسب منعکس شده و به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می‌گردد.

سیگنال‌های خروجی هداسکن و داده‌های تصویر، به صورت الکترونیکی در رایانه پردازش می‌شوند و بدین‌ترتیب می‌توان متناسب با آن «هدحکاکی» را کنترل کرد (شکل ۱۵-۱۰۳ یک هد حکاکی الکترومکانیکی را نشان می‌دهد). رایانه دو سیگنال به هدحکاکی ارسال می‌کند ـ سیگنال تصویر کنونی و سیگنال اسکرین، وضوح اسکرین و موقعیت زاویه‌ای را تعیین می‌کند. هر دوی این‌ها یک سیگنال مبدل تولید می‌کنند تا هدحکاکی را کنترل نمایند.

حرکت‌های هدحکاکی (ارسال و فرکانس) و سیلندر (سرعت محیطی) موقعیت زاویه‌ای اسکرین را نشان می‌دهد.

امروزه، اغلب حکاکی به جای اسکن یک فیلم برومیدی، با استفاده از سیگنال‌های هدحکاکی که از بانک اطلاعاتی دیجیتالی نشأت می‌گیرند و حامل مشخصات سیلندر چاپ هستند، به صورت مستقیم انجام می‌شود.

احتمال این که سیلندرهای چاپی حکاکی شده در مقایسه با سیلندرهای چاپی تیزاب کاری شده بیشتر در معرض «جا انداختن نقاط» باشند، وجود دارد (سلول‌هایی که کاملاً چاپ نشده‌اند)، چون سلول‌ها به دلیل شکلشان مرکب کمتری به مسطح منتقل می‌کنند. چاپ الکترواستاتیک کمک می‌کند تا سطح مرکب در سلول‌های شابلون (اسکرین) بالا رود. بدین ترتیب سطح چاپی راحت‌تر به مرکب آغشته می‌شود و در نهایت در «چاپ روتوگراوور» از «جا انداختن نقاط» جلوگیری به عمل می‌آید.

هزینه‌های بالای تولید سیلندر چاپ باعث شده که چاپ روتوگراوور تنها در چاپ تیراژ بالا (بیشتر از ۵۰۰۰۰۰) مقرون به صرفه باشد.

شابلون (Screen) حاصل از چاپ گراوور (و هم چنین تیزاب کاری)، یک شابلون دوره‌ای است. اغلب پیچازی در «چاپ رنگی» هنگامی رخ می‌دهد که از اسکرین یا شابلون‌های دوره‌ای استفاده می‌شود. اما این اتفاق کمتر در چاپ لترپرس و افست رخ می‌دهد چون شابلون متناسب با هر مرکب چاپی جداگانه زاویه‌بندی شده است. در چاپ گراوور، می‌توان زاویه‌ی اسکرین را با کشیدگی یا فشردگی سلول‌ها همانند سازی کرد.

«سیلندر گراوور» در مخزن مرکب فرو برده می‌شود. در ا ینجا سلول‌های سیلندر گراوور از مرکب اشباع می‌شوند. مرکب اضافی توسط تیغه برداشته می‌شود و بدین ترتیب مرکب تنها در سلول‌ها باقی می‌ماند و دیواره‌های آنها از مرکب پاک می‌شوند. فشار هیدرولیکی تحت فشار تیغه اعمال می‌شود. قدرت این فشار اساساً به زاویه تماس تیغه، سرعت دستگاه و غلظت مرکب بستگی دارد. در دستگاه‌های مدرن و پرقدرت چاپ گراوور، امروزه ترجیح می‌دهند که زاویه‌ی تماس تیغه، تند باشد.

چاپ گراوور رنگی

در «چاپ گراوور رنگی»، مرحله خشک کردن، باید در جریان هر واحد چاپی انجام پذیرد. چون چاپ خیس به خیس (wet-on-wet) مانند چاپ افست، با مرکب‌های چاپ گراوور کم غلظت امکان پذیر نیست.

خشک کردن مرکب چاپ گراوور (خشک کردن تبخیری) در ادامه توضیح داده خواهد شد.

چاپ تامپون (Pad Printing) یا چاپ گراوور غیرمستقیم، موضوع بخش ۴-۵-۲ خواهد بود. در اینجا، به جای آن که چاپ مستقیماً از سیلندر بر روی سطح چاپی انجام شود، از یک حامل میانی برای تصویر چاپی استفاده می‌شود.

– فضاهای کاربردی، ویژگی‌ها و تولیدات چاپی

چاپ گراوور، تکنولوژی چاپی تصویرسازی قابل قبولی است که می‌تواند دست‌یابی به تصویر با کیفیت بالا را فراهم سازد. زمانی که از سیلندرهای با عمق متفاوت و الکترونیکی حکاکی شده استفاده می‌شود، سلول‌ها مقادیر مختلفی مرکب می‌گیرند.

ضخامت مختلف لایه‌های تولید شده بر روی سطح چاپی با درجه‌بندی تنال (رنگی) نسخه‌ی اصلی همخوانی دارد. بدین ترتیب، تصویر چاپی گراوور، بسیار نزدیک به درجه‌بندی تنال پیوسته‌ی نسخه‌ی اصلی از آب درمی‌اید (مانند یک تصویر عکاسی).

جلوه‌ی تصویر، حتی پس از انتقال مرکب و سرازیر شدن مرکب مایع، در فضاهای سایه‌های تیره‌تر بر روی سطح بهتر می‌شود. این امر، نتیجه‌ی آن است که هیچ نقاط ترام کاملاً‌ مشخصی، باقی نمانده و دیواره‌های سلول سیلندر چاپ را نمی‌توان رویت نمود.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true