مبانی رسانه چاپ - مراحل پیش از چاپ، چاپ، پس از چاپاخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
مبانی رسانه چاپ

در دهه های اخیر، دستگاه های چاپی متداول بیش از پیش روند «اتوماسیونسازی» را در پیش گرفته اند. امروز، تقریباً تمامی دستگاه ها با یک مرکز «کنترل از راه دور» ارائه می شوند که از آن برای کنترل اکثر عملیات و مراحل موجود در دستگاه استفاده می گردد. وظایفی که قبلاً به صورت دستی انجام می شد، مانند تنظیم فرمت، تعویض پلیت چاپ، اصلاح رجیستر یا انطباق، و شستشوی نوردها و سیلندرها، امروز تنها با فشار دگمه ای انجام می شوند.

استفاده از یک میانجی دیجیتالی [بین قسمت های مختلف دستگاه] در مرحله پیش از چاپ، این امکان را فراهم می آورد تا از پیش، جریان مرکب را برای پلیت چاپی ویژه ای تنظیم کرد. اکنون، سازندگان متعدد، دستگاه های افستی به بازار عرضه می کنند که در آنها سیستم های تصویرسازی با سیستم خود دستگاه ادغام شده است. این دستگاه ها تحت عنوان دستگاه های کامپیوتر به چاپ/ تصویرسازی مستقیم» معروف شده اند (بخش ۴٫۴ را مشاهده کنید).
دستگاه های چاپی غیرتماسی به دلیل ماهیت یکسانی که دارند تا حد زیادی خود کار شده اند و می توان توسط کامپیوتر آنها را به صورت کامل کنترل کرد.

در بیست سال اخیر، اتوماسیون سازی دستگاه چاپ باعث رشد چشمگیر قدرت تولید شده و با کمک به تولید محصولات چاپی مقرون به صرفه، کیفیت تولیدات چاپی و مکان کار را بالا برده است.

۴-۲-۱- مرحله پس از چاپ / مرحله پایانی

مرحله پایانی (پس از چاپ) شامل تمامی مراحلی است که پس از چاپ بر روی کاغذ یا هر سطح دیگری انجام میشود (شکل ۳۷-۲-۱) مراحل پایانی همانند روشهای تولید محصولات چاپی با توجه به نوع آنها (کتابها، روزنامه ها، جعبه ها و لیبلها) متفاوت است. در این بخش تنها متداولترین فرایندها توضیح داده خواند شد. مراحلی منند «برش»، «تاکردن»، «به ترتیب قرار دادن» و «صحافی» تکنولوژیهای پایانی چاپی مهمی هستند که در اتمام کار چاپ نقش مهمی ایفا میکنند. شکل ۳۸-۲-۱ مراحل پایانی را همراه با دستگاه های برش و ورق تاکنی نشان میدهد.

سیستمهای نشان داده شده در شکل ۳۹-۲-۱، مرتب ساختن و تکمیل ورقه های تاشده به تصویر درآمده است. شکل ۳۶-۲-۱ به طور آشکار نشان میدهد که چگونه یک دستگاه افست رولی که شامل دستگاه ورق تاکنی و دیگر تجهیزات تکمیلی چاپ است، میتواند بروشورهای کامل تولید کند [منظور از بروشور، کتابچه های کوچک است.]
امروزه صحافی کلاسیک کتاب و تلوید جلدهای محکم تنها بخش کوچکی از مرحله تکمیلی را به خود اختصاص میدهد.

فهرست زیر شالم مهمترین مراحل تکمیلی چاپ و دپارتمانها یا شرکتهای مربوط به مرحله تکمیلی چاپ صنعتی است:

– «صحافان» جلدهای سخت تولید میکنند و همچنین بروشورها یا کتابچه های کوچک را با حجم بالاتر صحافی مینمایند (جلد نرم چسبانده شده).

– «چاپخانه ها روزنامه ها و مجلات» از دستگاه های چاپی رولی (افست یا گراوور) همراه با واحدهای تکمیل چاپی تلفیقی استفاده میکنند (مرحله تکمیلی این لاین)

– در قسمت «بستهبندی»، بسته بندیهای متفاوتی به صورت آفلاین (جعبهسازی) و این لاین (ساکهای پلی اتیلنی) تولید میشود.

– «چاپکاران لیبل» تخصص بالایی در مرحله تکمیلی چاپ در رابطه با دستگاه های برش، دایکات و بستهبندی دارند.

– در چاپخانه های کوچک و متوسط، این مراحل پایانی اهمیت بسزایی دارد چون در آنها اثر یا دیگر کارهای چاپی پردازش و بروشورهای کاملاً صحافی شده با دوخت مفتولی تولید میشوند.

در زیر، تکنیکهای مهم مرحله پایانی چاپ، با استفاده از مثال روش تولید بروشور توضیح داده میشوند: در «بروشورهای کاملاً صحافی شده» به پشت جلد، چسب زده و یک جلد کاغذی خشک روی آن گذاشته میشود (مانند کتابهای جلد شومیز، کاتالوگهای سفارش و دفترچه های تلفن). «بروشورها یا کتابچه های کوچک با دوخت مفتولی»، شامل چند صفحه دوتایی هستند که در قسمت تا با استفاده از سیم یا مفتول به یکدیگر بسته شدهاند (مانند مجلات و هفتهنامه).

تولید کتابچه های کوچک در ۵ مرحله انجام میشود که در زیر توضیح داده میشوند:

– برش (برش گیوتین):

هنگامی که چندین ورقه تا شده (فرم تا شده) با مطالب یکسان در یک دستگاه لارج فرمت به چاپ رسیدند، در ابتدا باید آنها را از هم جدا کرد. برای تولید جلد کتابچه ها و ضمایم گنجانده شده در آنها (مانند کارتهای پاسخ) که اغلب به صورت چندتایی با مطالب یکسان در یک ورق چاپ میشوند، همین کار صورت میگیرد. دستگاه های برش با استفاده از تیغه های عمودی کار میکنند که میتوانند در کاغذهای روی هم انباشته شده تا عمق در حدود ۲۰ سانتی متر برش ایجاد کنند. (شکل ۳۸-۱۰۲ را ببینید)

– تا کردن :

ورقه های چاپی که شامل صفحات چاپی متعددی هستند، بر حسب اندازهای که دارند توسط دستگاه های ورق تاکنی، تا میشوند (شکل ۴۰-۲-۱). فرمبندی (imposition) بدین معناست که صفحات را روی یک ورقه منظم کنیم به نحوی که پس از تاکردن و جمع کردن چند ورقه تا شده، صفحات در یک ترتیب درست قرار گیرند.
فرم بندی یک فرآیند پیش از چاپ است اما همیشه به متقضیات و شرایط مرحله پایانی بستگی دارد.

در اتصال اوراق (Perfect binding) (شکل b-4-2-1)، ورقه های تا شده پشت سر هم منظم میشوند، بدین ترتیب ورقه اول شامل صفحات ۸-۱، ورقه دوم شامل صفحات ۱۶-۹ میباشند. در دوخت مفتولی (شکل a-4-2-1)، ورقه های تاشده در داخل یکدیگر قرار میگیرند، بدین ترتیب ورقه اول شامل ۸ صفحه بیرونی (۱۶-۱۳ و ۴-۱) و ورقه دوم شامل ۸ صفحه درونی است (۱۲-۵).

– ترتیب کردن / به ردیف قرار دادن:

اگر یک کتابچه ۳۲ صفحه ای با هشت صفحه در هر ورق به چاپ برسد، در این صورت چهار فرم تا شده (Signature) وجود دارد (بخشهای یک بروشور هم فرم (Signature) نامیده میشوند). با حجم چاپی هزار کپی، پس از تا کردن، چهار دسته ورق تا شده هزارتایی وجود خواهد داشت. سپس باید متناسب با ویژگیهای کتابچهای که قرار است چاپ شود، ورقه ها را از یکدیگر جدا و منظم کرد. منظم کردن ورقه ها یکی پس از دیگری (در اتصال اوراق) «ترتیب کردن» نام دارد و توسط دستگاه های خاصی انجام میشود.
قرار دادن فرمهای چاپی و تا شده در درون یکدیگر (برای دوخت مفتولی). «به ردیف قرار دادن ورقه ها» نامیده میشود. اغلب این کار توسط سیستمهای دوخت مفتولی انجام میشود (شکل ۳۹-۲-۱) که عملیات متوالی دوخت و برش سه طرف را هم انجام میدهند.

– اتصال اوراق/دوخت مفتولی :

ابتدا در فرمهای چاپی گردآوری شده برای تولید یک کتابچه صحافی شده، در محل عطف (Spine) شکاف داده میشود تا چسب بهتر بتواند جذب آن شود. سپس پشت (عطف) کاملاً آغشته به چسب میشود (معمولاً با یک مایع چسبنده داغ) و جلد آن را در برمیگیرد و میچسبد. دستگاهی که این عملیات را انجام میدهد، متصل کننده اوراق (Perfect binder) است که میتوان آن را از یک طرف به دستگاه ردیف کننده ورقه ها و از طرف دیگر به دستگاه برش سه طرفه مرتبط کرد. در دستگاه ترتیب کننده و دستگاه دوخت مفتولی، فرمهای چاپی تا شده کتابچه های تولید شده با روش دوخت مفتولی، به زیر هدهای دوخت برده میشوند، که این هدها سوزنهای منگنه را به عقب میرانند و خم میکنند.

– برش سه سویه:

ورقه های کتابچه هایی که به این روش صحافی میشوند هنوز از قسمت تا خورده از یکدیگر جدا نشدهاند و همچنان شکل یک فرم چاپی را دارند.

از آنجا که نمیتوان آنها را در این مرحله گستردهتر و پهنتر کرد، باید از قسمتهای تاخورده، برشهایی ایجاد کرد. معمولاً در کتابچه های کوچک یا بروشور دو برش یا در هر سه طرف (بالا، پایین، جلو) یک برش ایجاد میکنند تا در همان زمان با ایجاد برش، کتابچه به اندازه نهایی خود برسد. در مرحله آماده سازی کار و در مرحله پیش از چاپ، باید برش به گونهای در نظر گرفته شود که مطالب از بین نروند. دستگاه های خاص برش سه تیغهای وجود دارند که از آنها برای برش بر روی سه طرف یک تولید چاپی استفاده میشود. دستگاه های ترتیب کننده – دوخت مفتولی و متصل کننده های اوراق جدید، به دستگاه های برش سه سویه این لاین مجهزند.

مرحله «پایانی چاپی»:

در سالهای اخیر، روند رو به رشدی به سمت اتوماسیون سازی داشته است اما هنوز در این زمینه به پای مرحله چاپ و به خصوص مرحله پیش از چاپ نرسیده است. به دلیل متنوع بودن فرآیندها و پیچیدگی مراحل مکانیکی، در این بخش نسبت به بخشهای قبلی، به دخالت بیشتری از سوی انسان نیاز است (به غیر از مرحله پایانی این لاین در دستگاه های چاپی رولی).
به همین دلیل است که تلاشهای بسیاری در زمینه مرحله پایانی چاپ در حال انجام است تا CIM (computer-integrated manufacturing) [استفاده از سیستمهای کامپیوتری] را وارد این عرصه کنند به طوری که مرحله پایانی چاپ به معضلی بر سر راه تولید محصولات چاپی تبدیل نشود.

۵-۲-۱- تجهیزات چاپی دیجیتالی در جریان کار

تولید محصولات چاپی از دستان استادکار درآمده و به سمت تولید صنعتی پیش رفته است. در نتیجه، در بخشهای دیگر صنعتی هم، ورود سیستمهای کامپیوتری (CIM)، هر روز اهمیت بیشتری مییابد.

در سالهای اخیر، کامپیوترها و سیستمهای پردازشی اتوماتیک، تاثیر قابل ملاحظهای بر مرحله پیش از چاپ داشته است. ترکیب مرحله پیش از چاپ، چاپ و اتوماسیون در چاپ و تلفیق فرایندهای مربوط، تاکنون به پیشرفت قابل قبولی دست یافته است.

در بخشهای دیگر تولید مانند مرحله پایانی، تلفیق کامپیوترها به استانداردی نرسیده و هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد. اگر بتوان کامپیوتر را در تمامی بخشهای تولیدی گنجاند، در این صورت دیجیتالسازی و تلفیق کامل مراحل پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ، امری اجتناب ناپذیر به نظر میرسد. در اینجا دو مانع بر سر راه تحقق این امر وجود دارد. هم اکنون سیستمهای مختلف و تاحدودی ناسازگار با یکدیگر وجود دارد و تنها دستگاه ها و کامپیوترهای محدودی وجود دارند که مخصوصاً در بخش چاپ پایانی میتوان آنها را به صورت الکترونیکی کنترل کرد.

تلفیق مراحل پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ

در تلفیق مراحل پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ، «فرمتهای دادهای استاندارد سازی شده» اهمیت فوق العادهای دارند چون آنها کمک میکنند که داده ها بهتر با هم ادغام شوند و این امر برای کل جریان کار لازم و ضروری است.
برای بررسی و نظارت فرآیند چاپ و تولید از تجهیزات کنترلی و برنامهریزی استفاده میشود. در فصل ۸ به طور مشروح به جزئیات تجهیزات و جریان داده ها میپردازیم. شکل ۴۱-۲-۱ به موضوع تجهیزات در چاپخانه و مخصوصاً به انتقال پالتهای کاغذ مربوط است.

معمولاً طرح ریزی تولید یک محصول چاپی، سیری معکوس دارد یعنی از مرحله پس از چاپ به چاپ و پیش از چاپ کشیده شده است. با طرح یک مثال ساده، بهتر میتوان این عمل را نشان داد: یک چاپخانه کوچک افست ورقی میخواهد کاتالوگ تولید کند.

این چاپخانه، یک بخش پیش از چاپ دارد که به تجهیزات کامپیوتر به پلیت (CTP)، یک دستگاه دو رنگی در ابعاد ۳۶cm * 52cm، یک دستگاه دو رنگی در ابعاد ۵۲cm * 74cm و یک دستگاه چهار رنگی در ابعاد ۵۲cm * 74cm مجهز است.
مرحله پایانی هم دارای یک دستگاه برش، یک دستگاه ورق تاکنی، یک دستگاه مرتب کننده فرمها، یک دستگاه دوخت مفتولی با چهار جایگاه و یک متصل کنده مرتب کننده فرمها، یک دستگاه دوخت مفتولی با چهار جایگاه و یک متصل کننده مرتب کننده فرمها، یک دستگاه دوخت مفتولی با چهار جایگاه و یک متصل کننده اوراق است.

مشخصات مشتری برای تولید این کاتالوگ بدین شرح است:

– صحافی: دوخت مفتولی
– فرمت: DINA4
– تعداد کل صفحات: ۳۲
– ورق: ورق گلاسه هنری (Glossy artPaper) 150g/m2
– چاپ: دو رنگی (سیاه و سایان به عنوان رنگ تزئینی)، صفحات ۳۲ و ۳۱ و ۲و ۱ چهار رنگ CMYK
– فایلهای صفحهآرایی با تصاویر و گرافیکها توسط مشتری تهیه میشود.
– شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه

ماکسیمم اندازه چاپی چاپخانه ۵۲CM * 74CM است پس میتوان هشت صفحه DINA4 را در هر ورق چاپ کرد. علاوه بر تجهیزات برش به یک کاغذ در ابعاد ۴۵CM * 62CM نیاز است. تعداد صفحات به ۳۲ میرسد و در نتیجه این امر نیازمند چهار فرم چاپی هشت صفحهای میباشد. در مرحله چاپ و پایانی، برای شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، ۱۵۰ ورق در هر فرم چاپی به هدر میرود.

بدین ترتیب به ۴۶۰۰= ۴ * ۱۱۵۰ ورق نیاز است. این اوراق بدین ترتیب تهیه میشوند: ۴۶۰۰ ورق گلاسه هنری g/m2 150 در ابعاد ۴۵cm * 62cm مراحل طرح ریزی چاپ از این قرار است:

– «مرحله پایانی» :

چون مشتری یک کاتالوگ با دوخت مفتولی میخواهد، باید جریان کار را از پیش تعیین کرد:
تنظیم دستگاه ورق کنی بار یایجاد دو تا با زاویه قائم، فرمت ۴۵cm * 62cm با تا کردن چهار فرم چاپی ۱۰۰۰ ورقهای؛ آمادهسازی جایگاه های دوخت مفتولی و مرتبکننده ورقها، فرمت DINA4؛ ردیف کردن، اتصال و اصلاح ۱۰۰۰ نسخه با دستهبندی ۱۰۰۰ نسخه.

– «چاپ» متناسب با اندازه ورقی، از دستگاه های ۵۲cm * 74cm استفاده میشود. چهار صفحه بیرونی ۴ رنگ و باقی صفحات ۲ رنگیاند.

چون ما در حال بحث پیرامون یک کتابچه کوچک مفتولی هستیم، به یک فرم رنگی ۴/۴ (ورق ۱) و سه فرم رنگی ۲/۲ (ورقه های ۴و۳و۲) نیاز داریم.
۲۳۰۰ (صفحه چاپ شده) = ۱۱۵۰ (صفحه سمت چپ کتاب باز) + ۱۱۵۰ (صفحه سمت راست کتاب باز)

جریان کار بدین ترتیب پیش میرود:

– آماده سازی دستگاه چهار رنگ – ۱۱۵۰ صفحه چاپی – تعویض پلیت چاپ – ۱۱۵۰ صفحه چاپی؛

– آماده سازی دستگاه دو رنگی – ۱۱۵۰ صفحه چاپی – تعویض پلیت * ۵ – صفحه چاپی ۱۱۵۰ * ۵

– «مرحله پیش از چاپ» :

صفحات متناسب با فرمبندی صفحه برای دوخت مفتولی، در یک فرم قرار میگیرند و به روش دیجیتالی هر هشت صفحه در یک ورق جای میگیرند. این کار با در نظر گرفتن برش یک سویه انجام میشود. سپس علامتهای برش و تا کردن برای مرحله پایانی و علائم رجیستر و انطباق و نوارهای کنترل رنگی برای چاپ افزوده میشوند. در نوردهی پلیت ویژگیهای چاپی دو دستگاه مورد استفاده در این مرحله در نظر گرفته میشود.

متناسب با کیفیتی که مد نظر مشتری است، چاپ بر روی کاغذ روکشدار با وضوح (Screening) 72 خط در هر سانتیمتر انجام میشود. پلیتهای چاپی متناسب با اندازه تجهیزات دستگاه چاپ انتخاب میگردند.

طرح ریزی معکوس

در «طرح ریزی معکوس (Upstream Planning)»، میتوان یک اثر را در مرحله پیش از چاپ به عرصه ظهور رساند به شرطی که مقدمات جریان کار برای زمینه بعدی متناسب با اطلاعات و داده های تهیه شده آماده باشد. این بدان معناست که تقریباً تمامی اطلاعاتی که در چاپ و مرحله پایانی مورد نیاز است در یک فایل دادهای تصویری قرار میگیرد.

«سیستمهای دیجیتالی» از این واقعیتها استفاده میکنند. آنها این «اطلاعات را استخراج کرده و برای تنظیم و آماده سازی تجهیزات در مراحل بعدی کار آنها را حاضر و آماده میکنند. این عبارت بدین معناست که دیگر نیاز نیست در هر مرحله داده های

موجود را در هر دستگاه وارد کرد. امکان کسب اطلاعات اضافی از آماده سازی کامپیوتری اثر وجود دارد.
میتوان اطلاعات زیر را که در رابطه با چاپ و تولید از فایلهای اطلاعاتی تصویری برای اثر چاپی توصیف شده میباشند استخراج کرد: (شکل ۴۲-۲-۱) را هم ببیند.

– «برای چاپ»:

اندازه ورقه، تعداد فرمهای چاپی برای چاپ یک رو و دو رو، تعداد و نوع مرکبها، پروفیل مرکب. اطلاعات اضافی حاصل از آماده سازی اثر: استفاده دستگاه، شمارگان، اتلاف، نوع مواد.

– «برای مرحله پایانی»:

اندازه ورقه، تعداد فرمهای چاپی، صفحه آراییهای تا شده، نوع اتصال اوراق و برش. اطلاعات اضافی حاصل از آماده سازی اثر:

استفاده دستگاه، شمارگان. اتلاف، نوع مواد، بستهبندی و توزیع- CIP3/PPE (Print Production Format)، فرمت استاندارد برای اسختراج و انتقال اطلاعات مربوط به چاپ و تولید است. این فرمت استاندارد برای استخراج و انتقال اطلاعات مربوط به چاپ و تولید است. این فرمت توسط کنسرسیوم موسسات در صنعت هنرهای گرافیکی به وجود آمد.

میتوان هر دستگاه چاپ و چاپ پایانی با CIP3 را به صورت اتوماتیک با استفاده از فایل اطلاعاتی PPF برای چاپ اثر خاصی تنظیم کرد. دستگاه های چاپ با CIP3 هم اکنون در دسترس هستند و این تکنولوژی در حال نفوذ به بخش پایانی چاپ است.
شکل ۴۲-۲-۱ نشان میدهد که از چه اطلاعات CIP3 میتوان برای کنترل دستگاه های مزبور استفاده کرد.

۶-۲-۱- پیش رسانه

در بخشهای قبل نشان داده شد که چگونه با فرآیندهای پیش از چاپ امروزی و تجهیزات گوناگون، میتوان یک اثر چاپی را در قالب یک فایل دادهای، به شکل دیجیتال خلق کرد.
بر اساس این مجموعه اطلاعات، میتوان فیلمهای تمام صفحهای یا پلیتهای چاپی را مستقیماً تولید کرد. سیستمهای چاپی وجود دارند که میتوانند مستقیماً با کمک فایل اثر کار کنند. همچنین مرحله پایانی هم، برای تولید محصول نهایی از اطلاعات دیجیتالی استفاده میکند.

امروزه میتوان چاپ را با استفاده از تکنولوژیهای مدرن به انجام رساند. این تکنولوژیها بر اساس یک «ماستر دیجیتال» استوارند که همه اطلاعات مربوط به خود کالا و تولید آن را در خود گنجانده است. «رسانه الکترونیک» معروف، اطلاعات را با استفاده از CD-ROM یا اینترنت به مشتریان منتقل میکند، میتوان با استفاده از دستگاه های نمایش تصویر مانند مانیتورها یا نمایشگرها بارها و بارها این اطلاعات را مورد بازبینی و مطالعه قرار داد.

«ماستر دیجیتالی» اطلاعات که به شکل الکترونیک یا چاپی منتقل میشود، کم و بیش یکسان است. این امر باعث شده که در جریان کار، یک مرحله پیش رسانه به وجود آید که در آن داده ها و اطلاعات ثبت و طرح ریزی میشوند و به عنوان یک فایل دادهای دیجیتال در دسترس قرار میگیرند و سپس کنترل و سازماندهی میگردند. حال میتوان این «ماستر دیجیتال» را کپی و به شکل الکترونیک یا چاپی توزیع کرد (رسانه چاپ یا رسانه الکترونیک، شکل ۴۳-۲-۱ را ببینید).

مرحله تولیدی پیش رسانه

مرحله تولیدی پیش رسانه که به خروجی نهایی رسانه بستگی ندارد، به (CMP) هم معروف است (Crass Media Publishing). شرط اولیه برای این که این سیستم به بهترین مشکل کار کند این است که ثبات و دقت دستگاه ها کاملاً درست و بدون نقص باشد.

تمامی اطلاعات باید به شکل دیجیتال موجود و دسترسی به آنها از طریق یک شبکه اطلاعاتی میسر باشد.
شکل ۴۳-۲-۱- نشان میدهد که چگونه مرحله پیش رسانه با مراحل پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ در ارتباط است. همچنین این نکته آشکار میشود که یک جریان کار تماماً دیجیتالی به سطح دیجیتال سازی سیستمها در زنجیره تولیدی بستگی دارد.

همچنین شکل ۴۳-۲-۱ نشان میدهد که چگونه ترکیب یک ابزار الکترونیک (مانند سیدی) و یک ابزار چاپی (مثلاً کتاب)، یک کاربرد چند رسانهای است و میتوان آنها را از طریق یک شرکت انجام داد.
همچنین میتوان، حاملهای مختلف داده ها و اطلاعات را «MMP» نامید (Mixed Media Publishing). میتوان با تلفیق مزیتهای حاملهای مختلف داده ها، از MMP برای بهینهسازی نشر آثار استفاده کرد.

اما ارزش این کار زمانی بالا میرود که به جای ترکیب هوشمندانه انواع مختلف اطلاعات (متن، صدا، انیمیشن و…)، حاملهای مختلف داده ها (مانند سیدی رام، اینترنت و تصویر چاپی) را با یکدیگر ترکیب کرد.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true