مبانی رسانه چاپ - چاپ دیجیتالی - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
مبانی رسانه چاپ

مرحله پیش از چاپ دیجیتالی

با پیدایش نوآوری های جدید در تكمیل مرحله پیش از چاپ دیجیتالی، از اواخر دهه هشتاد، تغییر و تحول انقلاب گونه ای در مرحله پیش از چاپ به وقوع پیوست كه تقریباً باعث حذف كلی تقسیم بندی كلاسیك به سه مرحله ساخت و حروفچینی، باز تولید و حروف چینی شد.

در دهه ۸۰، چاپ رومیزی (desktop Publishing – DTP) به یك گزینه جدی در مرحله پیش از چاپ بدل شد. این امر نتیجه پیشرفت كامپیوترهای شخصی (PC) با ظرفیت گرافیكی بالا (مثلاً Apple Macintosh)، حروفچینی حرفه‌ای، گرافیك و نرم افزار پردازش تصویر، زبان توصیفی صفحه PostScript و دستگاه های لیزری كامپیوتر به فیلم با وضوح تصویر بالا و پردازشگرهای تصویری نقطه ای (raster image processors RIP) است.

چاپ رومیزی بدان معناست كه می توان ثبت و ویرایش متن، ضبط تصاویر (اسكن)، ویرایش آنها، طراحی عناصر گرافیكی و همچنین تكمیل صفحات (حروفچینی) را در یك مركز كامپیوتری انجام داد. همچنین، یك كامپیوتر شخصی (PC) می تواند با استفاده از همه این امكانات و یك واحد خروجی (دستگاه كامپیوتر به فیلم) كار تفیكی رنگی و ترام گذاری صفحات پایان یافته را انجام دهد تا صفحه بر روی یك فیلم، نوردهی شود.

بدیهی است كه برنامه هایی برای مونتاژ دیجیتالی صفحه وجود دارد كه فرم بندی و وضعیت مراحل چاپی را كنترل می كند (علائم انطباق، نشانه های برش و …).

چاپ فیلم

به كمك دستگاه های كامپیوتر به فیلم لارج فرمت (Large-Format image setter)، فیلم ها هم می توانند در فرمت دستگاه چاپ به چاپ برسند. «تكنولوژی كامپیوتر به فیلم computer to film technology» آخرین تكنولوژی به روز است.

در اوایل دهه ۹۰، ناگهان DTP‌ كنترل مرحله پیش از چاپ را در دست گرفت و هم اكنون تقریباً جایگزین تمامی سیستم های ویرایش تصویر و نگارش تخصصی و هم چنین چاپ مجدد فتومكانیكی شده است. تقریباً از سال ۱۹۹۵، (حتماً پیش تر برای چاپ گراوور) «تكنولوژی كامپیوتر به فیلم (CTP)» نقش مهمی برعهده داشته است.

CTP به این معناست كه پلیت چاپی مستقیماً تصویرسازی می شود و مرحله میانی تصویرسازی فیلم حذف می گردد. در گراوور، سیلندر مستقیماً با استفاده از اطلاعات دیجیتالی حكاكی می شود. مرحله بعدی در جریان تولید و چاپ حذف می شود و در نهایت تمامی مراحل پیش از چاپ در یك پایگاه كامپیوتری واحد به انجام می رسد. هم اكنون، دستگاه های چاپ افستی وجود دارند كه از واحدهای نوردهی ادغام شده برای نوردهی پلیت‌ها در دستگاه (تصویرسازی مستقیم) استفاده می‌كنند.

از آنجا كه، از هیچ فیلمی در CTP استفاده نمی شود، یك نمونه آزمایشی باید به روش دیجیتالی و معمولاً در قالب یك نمونه چاپی در یك چاپگر مخصوص تصعید رنگی، جوهر افشانی یا حرارتی چاپ شود.

شكل ۲۸-۱۰۲ نشان می دهد كه چگونه یك فیلم تمام صفحه ای در مرحله دیجیتالی پیش از چاپ با استفاده از یك واحد كامپیوتر به فیلم و تصویرسازی لیزری فیلم ساخته می شود.

شكل ۲۹-۱٫۲ نشان می دهد كه چگونه پلیت چاپی مستقیماً از مركز اطلاعاتی صفحه چاپی كه به روش دیجیتالی توصیف شده، تولید می شود.

طراحان رسانه

بروز چنین تغییر و تحولات فنی در مرحله پیش از چاپ باعث پیدایش تحولات اساسی در نوع كارهای ارائه شده در مرحله پیش از چاپ هم شده است.امروزه، یك كارگر ماهر به تنهایی می تواند وظایف حروفچین، تكنسین چاپ مجدد و پلیت ساز را در كل محل انجام دهد.

این مسئله زمانی اهمیت یافت كه در سال ۱۹۹۸ در آلمان، یك رشته جدید برای داوطلبان در نظر گرفته شد تا «طراحان رسانه» تربیت كند (بخش ۲-۱-۱۳ را ببینید). پس از به پایان رسانیدن موفقیت آمیز این دوره، داوطلب یا طراح رسانه در تمامی مراحل پیش از چاپ ماهر و كارآزموده است. به همین، بسیاری از این حرفه به عنوان پرطرفدارترین شغل در صنعت گرافیك یاد می كنند.

به لطف DTP، تقریباً هر نویسنده یا هنرمند گرافیستی كه به یك كامپیوتر نرم افزار مناسب دسترسی دارد، قادر است حداقل بعضی مراحل موجود در مرحله پیش از چاپ را خود انجام دهد.

اگر چه این تكنولوژی فرصت های بسیاری برای افراد فراهم آورده اما متاسفانه باعث سرازیر شدن تولیدات چاپی به بازار شده كه از نظر كیفیتی در حد مطلوبی نیستند.

تولید محصولات چاپی توسط رایانه نه تنها نیازمند تسلط بر برنامه مورد استفاده و تیپوگرافی لازم و دانش طراحی است، بلكه افزون بر این موارد، به فهم و اطلاعات درست و دقیقی از فرآیندهای چاپی بعدی و تكمیلی نیاز است.

معمولاً تنها،‌ متخصصان آموزش دیده، در این قسمت، از تخصص و مهارت برخوردارند. نمودارهای شكل ۳۰-۲-۱ سیر تغییر و تحول مرحله پیش از چاپ را از مراحل جداگانه حروفچینی، چاپ مجدد و مونتاژ تا یك فرآیند ادغام شده در پلیت سازی نشان می دهد.

۳-۲-۱ چاپ

از چاپ به عنوان فرایند انتقال جوهر به كاغذ (یا هر سطح دیگر) از طریق یك پلیت چاپی (شكل ۳۱-۲-۱) یاد می شود. قرون متمادی تكنولوژی‌های چاپی متفاوتی پدید آمده اند و می توان این تكنولوژی‌ها را همان طور كه در شكل ۳۲-۲-۱ نشان داده شده منطبق بر نوع حامل تصویری كه مورد استفاده قرار می گیرد، به چهار تكنولوژی اصلی طبقه بندی كرد.

در بخش ۱٫۳ (و مخصوصاً در فصل های ۵و ۲ كتاب هایدلبرگ) به طور مفصل راجع به تكنولوژی های متفاوت چاپی بحث شده است. در بخش ۱٫۶ فرایندها و سیستم های چاپی به طور مشروح، توضیح داده شده اند. در ابتدا، نگاهی اجمالی به این تكنولوژی ها می اندازیم:

چاپ لترپرس (برجسته)

در این تكنولوژی، عناصر چاپی (حروف، خطوط، نقاط و …) برجسته اند. هنگامی كه پلیت چاپی به جوهر آغشته می شود، جوهر به قسمت های (چاپی) برجسته می چسبد و سپس تحت قشار به سطح چاپی منتقل می شود. نمونه های اصلی این تكنولوژی چاپی لترپرس است كه تا چند دهه پیش، تكنولوژی چاپی غالب بود و همچنین فلكسو گرافی كه از اواسط قرن بیستم مصرف آن در چاپ بسته بندی وسعت بیشتری پیدا كرد.

در چاپ سنتی لترپرس از یك پلیت چاپی فلزی سخت (سرب) استفاده می شود و در فلكسو گرافی یك پلیت پلاستیكی یا لاستیكی نرم و انعطاف پذیر به كار گرفته می شود.

چاپ گراوور:

در این تكنولوژی چاپی، اجزای چاپی دارای انحنا هستند. سطح سیلندر گراوور با جوهر كم غلظت (رقیق) پوشانده شده و سپس از تیغه داكتر می گذرد تا تمامی جوهرهای زاید برداشته شود و جوهر تنها در قسمت هایی باقی بماند كه دارای انحنا و تورفتگی است. مواد چاپی بر روی سطح سیلندر تحت فشار قرار می گیرند و جوهر از تورفتگی‌ها برداشته می شود. نمونه های اصلی چاپ گراوور «چاپ روتوگراوور» و در زمینه صنایع دستی و آثار هنری «حكاكی پلیت مسی» و «نقش زدن مهر Die-Stamping» می باشند. (همچنین چاپ امنیتی)

لیتوگرافی:

در این تكنولوژی، اجزای چاپی و غیر چاپی در یك درجه از چاپ همسطح (planographic Level) قرار دارند اما معمولاً از مواد مختلف (مثلاً لایه های آلومینیومی یا پلیمری) با خصوصیات فیزیكی و شیمیایی متفاوت ساخته می شوند. در مرحله چاپ، اجزای غیرچاپی معمولاً طوری ساخته می شوند كه در ابتدا جوهر را پس می زنند (رطوبت) و سپس پلیت به جوهر آغشته می شود به نحوی كه تنها فضاهای چاپی جوهر را می گیرند. نمونه اصلی لیتوگرافی «چاپ افست» است كه امروز، تكنولوژی برتر چاپی محسوب می شود. چاپ افست یك تكنولوژی چاپی غیرمستقیم است، به این معنا كه ابتدا جوهر به یك حامل میانی (پوشش لاستیكی) و از آنجا به سطح چاپی منتقل می شود. (شكل ۳۳-۲-۱)

چاپ اسكرین:

در این نوع تكنولوژی، پلیت چاپی شامل شبكه ظریفی است (مثلاً نایلون) اجزای غیرچاپی شبكه (mesh) توسط یك لایه (اسنیل) بسته می شوند. همانند چاپ گراوور، پلیت اسكرین با جوهر پوشانده شده و یك اسكویی جی (تیغه) از آن می گذرد. با فشار اسكویی جی، جوهر از اسكرین به روی سطح چاپی قرار گرفته در زیر آن منتقل می شود. (همچنین شكل ۱۱-۲٫۴ را ببینید)

سیستم های چاپی:

علاوه بر یك جسم حامل تصویر (image carrier)، همه تكنولوژی‌های چاپی به قسمتی نیاز دارند كه از عقب فشار وارد كند و با فشار سطح چاپی بر روی حامل تصویر باعث انتقال جوهر شود.

دستگاه گوتنبرگ، كه منطبق بر دستگاه شراب گیری ساخته شده بود، بر اساس اصل «سطح به سطح (Plane to Plane)» كار می‌كرد، یعنی هم حامل تصویر و هم عنصر فشار آورنده، مسطح بودند. ماشین های لترپرس با اندازه های متوسط و بزرگ در قرن نوزدهم و بیستم، بر اساس اصل «سطح مقابل سیلندر» كار می كردند یعنی با یك محامل تصویر مسطح و یك سیلندر در عقب كه بر روی حامل تصویر می غلتد. تكنولوژی های برتر امروز چاپ افست همانند چاپ گراوور و فلكسوگرافی كاملاً بر اساس «سیلندر پشت سیلندر Cylinder against cylinder» كار می كنند تا در واحد چاپ، پیوستگی حركت چرخشی به خوبی انجام پذیرد.

تنها به این روش ممكن است تا به سرعت‌های چاپی مطلوب امروزی یعنی ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ چاپ در هر ساعت دست یافت. دستگاه‌های چاپی رنگی كه در آن چندین واحد چاپی یكی پس از دیگری قرار داده می شوند اكثراً بر اساس اصل سیلندر / سیلندر ساخته می شوند. شكل ۳۳-۱٫۲ یك دستگاه افست رنگی ورقی را به همراه تجهیزات اندازه گیری و كنترل مربوط به آن در اتاق چاپ نشان می دهد. شكل ۳۴-۱٫۲ اتاق پرس یك كمپانی چاپی را به نمایش گذاشته است.

این چهار تكنولوژی چاپی كلاسیك در یك نقطه با هم وجه اشتراك دارند: جسم های حامل تصویر (ماسترها) ساختار فیزیكی محكمی دارند و در نتیجه غیرقابل تغییرند، یعنی با یك حامل تصویر می توان همان تصویر را بارها با همان كیفیت دوباره چاپ و تولید كرد.

چاپ غیرتماسی

از اوایل دهه ۵۰، تكنولوژی‌های متعددی پدید آمده است كه به عنوان «تكنولوژی‌های چاپی غیرتماسی (تكنولوژی NIP)» شناخته شده اند. در این تكنولوژی‌ها، پلیت چاپی مجدداً برای هر كپی چاپی تصویرسازی می شود. (مثلاً الكتروفتوگرافی) یا جوهر مستقیماً بر روی سطح چاپی منتقل می گردد (بدون استفاده از یك پلیت یا حامل تصویر).

صفحات یكی پس از دیگری، می توانند با محتوای متفاوت به چاپ برسند، حتی اگر در رابطه با كیفیت و قدرت تولید و چاپ محدودیت هایی وجود داشته باشد.

به عنوان نمونه، برای توضیح بیشتر در زمینه سیستم چاپی منطبق بر الكتروفتوگرافی، می توان به ساختار نشان داده شده در شكل ۳۵-۱٫۲ برای چاپ رنگی دیجیتالی اشاره كرد. توضیحات كامل تر در بخش ۱٫۳٫۳ در فصل ۵ كتاب داده شده است.

تا چند سال پیش، تكنولوژی غیرتماسی جایگزین مناسبی برای تكنولوژی‌های چاپی متداول نبود. چون از نظر كیفیت، سرعت چاپ و هزینه ها، تفاوت چندانی حس نمی شد. اگر چه، مخصوصاً در سال های اخیر، چاپ الكتروفتوگرافی پیشرفت های چشمگیری داشته و در نتیجه توانسته در بعضی بخش های بازار رسانه چاپ به یك گزینه برتر تبدیل شود. این امر مخصوصاً در رابطه با كارهای چاپی كم حجم كه دارای داده ها یا اطلاعات متغیر است صدق می كند، چون می توان برای هر كپی، به آسانی تصویر را كاملاً عوض كرد.

دستگاه های ورقی و رولی

– دستگاه های ورقی و رولی (Sheet-fed and web-fed presses) می توان دستگاه های چاپی را به گونه ای طراحی كرد كه بتوان هم به عنوان دستگاه های ورقی و هم به عنوان دستگاه های رولی از آنها استفاده كرد. «دستگاه های ورقی» یك منبع تغذیه، یك یا چند واحد چاپی و یك خروجی دارند (هم‌چنین شكل ۳۳-۱٫۲ را هم ببینید). در منبع تغذیه، ورقه ها از منبع كاغذ تشكیل می شوند و سپس به صورت مرتب و تراز شده به سمت اولین واحد چاپی هدایت می گردند.

ورقه ها توسط پنجه ها (در ماشین های چاپ و دستگاه‌های صحافی) به تمامی واحدهای چاپی منتقل می‌شوند. در واحد خروجی، ورقه‌های كاغذ به یك یا چند واحد چاپی فرستاده می‌شود. سپس این رول مستقیماً كاغذ مورد نیاز مرحله پایانی چاپ یا یك رول جمع كن (rewinder) را پس از چاپ، تامین می كند.

برای چاپ با كیفیت بالا، دستگاه های وب به خشك كن‌هایی تجهیز شده‌اند تا در مرحله پایانی چاپ، از سیاه شدن صفحه جلوگیری به عمل آید. به همین دلیل است كه در چاپ افست از مركب های از نوع گرم (heat-set inks) استفاده می شود. معمولاً چاپ روزنامه ای افست با استفاده از مركب‌های از نوع سرد (cold-set inks) كه به خشك كن ویژه‌ای نیاز ندارد، انجام می شود اما در این روش، چاپ با كیفیت پایین تری ارائه می شود. چاپ های گراوور و فلكسو گرافی (لترپرس) پس از هر واحد چاپی یعنی پس از چاپ هر رنگ جداگانه به یك بخش خشك كن نیاز دارند.

دستگاه وب

دستگاه های چاپ افست و دستگاه های چاپ غیرتماسی به گونه ای طراحی شده اند كه هم روش كار دستگاه های ورقی و هم روش كار دستگاه های رولی را در دستور كار خود قرار داده اند، در حالی كه دستگاه های گراوور و دستگاه های فلكسوگرافی منحصراً به روش دستگاه های وب كار می كنند.

دستگاه های وب، نسبت به دستگاه های ورقی، به سرعت های بالاتری دست یافته اند و این مزیت را دارند كه در آنها مرحله پایانی این لاین (in-line-finishing) آسان‌تر انجام می شود. معمولاً دستگاه های وب تنها برای نوع خاصی از تولیدات طراحی می شود (مثلاً روزنامه ها). اصولاً بخش های متداول بازار را زوزنامه ها، مجلات، بسته بندی و فرم های تجاری یا پیوسته به خود اختصاص می دهند. دستگاه های ورقی از این مزیت برخوردارند كه زمان آماده سازی آنها كوتاه‌تر است و سطوح چاپی، فرمت های متغییر و انرژی كمتری هنگام آغاز به كار موتور به هدر می رود.

تقریباً می توان تمامی تولیدات چاپی را در دستگاه های ورقی كه در آن كیفیت بالا و انعطاف پذیری اصل اول است، تولید كرد.

تصویرسازی مستقیم

در دهه‌های اخیر، دستگاه های چاپی متداول بیش از پیش روند «اتوماسیون‌سازی» را در پیش گرفته اند. امروز، تقریباً تمامی دستگاه ها با یك مركز «كنترل از راه دور» ارائه می شوند كه از آن برای كنترل اكثر عملیات و مراحل موجود در دستگاه استفاده می گردد. وظایفی كه قبلاً به صورت دستی انجام می شد، مانند تنظیم فرمت، تعویض پلیت چاپ، اصلاح رجیستر یا انطباق، و شستشوی نوردها و سیلندرها، امروز تنها با فشار دگمه ای انجام می شوند.

استفاده از یك میانجی دیجیتالی [بین قسمت های مختلف دستگاه] در مرحله پیش از چاپ، این امكان را فراهم می آورد تا از پیش، جریان مركب را برای پلیت چاپی ویژه ای تنظیم كرد. اكنون، سازندگان متعدد، دستگاه های افستی به بازار عرضه می كنند كه در آنها سیستم های تصویرسازی با سیستم خود دستگاه ادغام شده است. این دستگاه ها تحت عنوان دستگاه های كامپیوتر به چاپ/ تصویرسازی مستقیم» معروف شده اند (بخش ۴٫۴ را مشاهده كنید).

دستگاه های چاپی غیرتماسی به دلیل ماهیت یكسانی كه دارند تا حد زیادی خود كار شده اند و می توان توسط كامپیوتر آنها را به صورت كامل كنترل كرد.

در بیست سال اخیر، اتوماسیون سازی دستگاه چاپ باعث رشد چشمگیر قدرت تولید شده و با كمك به تولید محصولات چاپی مقرون به صرفه، كیفیت تولیدات چاپی و مكان كار را بالا برده است.

رایانه به پلیت

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true