دوره‌هاي آموزشي و اتحاديه چاپخانه‌داران تهران - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
دوره‌هاي آموزشي و اتحاديه چاپخانه‌داران تهران

دهه ۵۰ شمسي نقطه عطفي در فعاليت اصناف كشور بود. تدوين و تصويب قانون نظام صنفي در اين سال موجب شد كليه اصناف و مشاغل كشور از قانوني واحد تبعيت كرده و هر واحد صنفي زيرمجموعه‌اي از اتحاديه و سنديكاي خاصي قرار گيرد. در چند دهه‌اي كه از تصويب قانون نظام صنفي گذشته، اين قانون دست‌خوش تغييرات و اصلاحات متعددي شده است. دو دوره بازنگري قانون نظام صنفي پس از انقلاب، اهداف و مسئوليت‌هاي جديدي را براي اتحاديه‌هاي صنفي تعريف كرده است.

بررسي اين كه هر يك از اتحاديه‌هاي صنفي چه وظايفي برعهده داشته و در طول تشكيل خود چه ميزان از وظايف و مسئوليت‌هاي خود را انجام داده‌اند، مي‌تواند راه‌گشاي فعاليت‌هاي سازماندهي شده و ساماندهي برنامه‌هاي اين اتحاديه‌ها باشد. تشكيل سنديكاها و اتحاديه‌هاي صنفي در جوامع مختلف به منظور بهينه‌سازي فعاليت‌هاي واحدهاي صنفي و ارتقاي سطح بهره‌وري اين واحدها است.

مروري بر قانون نظام صنفي نشان مي‌دهد، اين قانون مشكلات و مسائل متعددي را چه در حوزه ساختار و چه در بخش محتوا داراست. شايد بتوان يكي از عمده‌ترين مشكلات موجود را در نحوه تعامل واحدهاي صنفي با اتحاديه‌هاي مربوطه دانست. چرا كه قانون نظام صنفي، اتحاديه‌ها را تبديل به مراكز مشاوره‌اي كرده و حوزه‌ي اجرايي را از آن‌ها جدا ساخته است.

ليكن با وجود تمام اين مشكلات، اجراي صحيح و اصولي اين قانون مي‌تواند راه‌گشاي بسياري از امور مرتبط بوده و شرايط نابسامان فعلي را دست‌خوش تغييرات عمده و اساسي گرداند. در اين راستا مي‌توان به نمونه‌هاي آماري توجه داشت. يكي از اين نمونه‌ها، اتحاديه چاپخانه‌داران تهران است. اين اتحاديه علي‌رغم مشكلات، مسائل و موارد متعددي كه به لحاظ درون‌سازماني و چه از نظر برون‌سازماني داشته و دارد؛ اقدامي مثبت و ارزنده را در دستور كار خود قرار داده است.

اتحاديه چاپخانه‌داران تهران با همكاري مركز آموزشي و نمايشگاهي شركت ايران‌روتاتيو، اقدام به برگزاري دوره‌هاي آموزشي مختلف پيش از چاپ، چاپ و پس از چاپ نموده است. دوره‌هاي آموزشي مذكور به تاريخ ۹/۸/۱۳۸۸، همزمان با سالروز ولادت علي ابن موسي‌الرضا افتتاح شد. در اين دوره‌ها مدرسان و اساتيد مركز آموزشي و نمايشگاهي شركت ايران‌روتاتيو، دانشگاه هنر و مركز آموزش علمي كاربردي فرهنگ و هنر تدريس خواهند كرد.

در اين مراسم شاپور اسفرجاني (مديرعامل شركت ايران‌روتاتيو) اعضاي هيات مديره اتحاديه چاپخانه‌داران تهران، اساتيد منتخب تدريس در اين دوره‌ها و تني چند از اعضاي صنفي بخش‌هاي مختلف صنعت چاپ حضور داشتند.

بهمن پورمند عضو هيات مديره اتحاديه چاپخانه‌داران تهران و مسئول برگزاري دوره‌هاي آموزشي مذكور، در گفت‌و‌گويي با خبرنگار ماهنامه چاپ و تبليغات چگونگي برنامه‌ريزي به منظور برگزاري اين دوره‌ها را تشريح كرد:

«اتحاديه چاپخانه‌داران تهران از اواسط سال ۱۳۸۷، در پي آسيب‌شناسي مشكلات و مسائل موجود، پس از بررسي‌هاي دقيق علمي و كارشناسي تصميم گرفت واحد طرح و برنامه اين اتحاديه را تأسيس و راه‌اندازي نمايد.»

مسئول برگزاري دوره‌هاي آموزشي اتحاديه در بخش ديگري از سخنان خود بيان كرد: «واحد طرح و برنامه اتحاديه چاپخانه‌داران تهران با بررسي اهداف و وظايف اين اتحاديه، درصدد ايجاد ساختار علمي مناسب و رفع مشكلات فني موجود در صنعت چاپ كشور برآمد.»

پورمند در توضيح علت اصلي برگزاري چنين دوره‌هايي توسط اتحاديه چاپخانه‌داران تهران اعلام كرد:

«بررسي‌هاي صورت گرفته نشان داده است كه بخش اعظمي از مشكلات و موارد موجود در صنعت چاپ كشور به دليل فقر سطح علمي مناسب و عدم توانايي مديران و اپراتوران صنعت چاپ كشور در خصوص بهره‌گيري از تكنولوژي‌هاي داخل كشور مي‌باشد. به بيان ديگر، فعالان صنعت چاپ ايران با عدم شناخت صحيح از پتانسيل‌ و ظرفيت‌هاي اين صنعت مواجه هستند. چنانچه به رشد روزافزون و مداوم تكنولوژي‌هاي صنعت چاپ در دنيا توجه داشته باشيم، درمي‌يابيم كه اگر چاپخانه‌داران و فعالان صنعت چاپ كشور نتوانند خود را با اين سرعت همراه و هماهنگ سازند، محكوم به شكست خواهند بود.»

پورمند ادامه مي‌دهد: «اين دوره‌هاي آموزشي براساس اين آسيب‌شناسي و در راستاي اعتلا و ارتقاي سطح علمي فعالان صنعت چاپ كشور برگزار مي‌گردد. در اين راستا به منظور انتخاب اساتيد، سيلابس‌هاي درسي، طراحي دوره‌هاي آموزشي و… نيز مطالعات فراواني انجام گرفته است.»

در مراسم افتتاحيه دوره‌هاي آموزشي اتحاديه چاپخانه‌داران تهران، مصطفي تيناي تهراني نايب رئيس اتحاديه چاپخانه‌داران تهران به عنوان مجري، برنامه را اداره مي‌كرد.

در اين مراسم محمد كلاري طي سخناني به تبيين خلاء‌هاي موجود در بخش آموزش صنعت چاپ كشور اشاره كرده و راه‌كار برون‌رفت از اين شرايط را برگزاري دوره‌هايي از اين دست اعلام كرد.

در ادامه علي نيكوسخن ـ رئيس اتحاديه چاپخانه‌داران تهران با ابراز خرسندي از شركت ميهمانان حاضر در مراسم گفت: « در هزاره سوم هستيم و پديده تكنولوژي با سرعت در حال پيشروي است. در صنعت عظيم چاپ، اين پديده بيش از پيش احساس مي‌شود و شيوه استاد ـ شاگردي به تنهايي ديگر پاسخ‌گوي نياز اين صنعت نمي‌باشد.

در اين راستا، آموزش مي‌تواند بهترين حركت براي پر كردن اين خلاء باشد و بحث آموزش در اين صنعت مقوله تازه‌اي نيست و سابقه طولاني دارد كه در اين خصوص جناب آقاي كلاري توضيحاتي ارائه خواهند نمود.

در مقوله آموزش در چند سال اخير اقداماتي از طرف نهادها و ارگان‌هاي ذيربط انجام گرفته به نظر كافي نمي‌رسد، لذا هيات مديره اتحاديه چاپخانه‌داران تهران در اوايل سال ۱۳۸۷ به اين نتيجه رسيد كه براي ارتقاي بيشتر سطح علمي فعالان حوزه چاپ، براساس بررسي‌هاي انجام گرفته، آموزش بايد در اولويت كاري اتحاديه قرار گيرد.

بدين منظور با مشاوره تني چند از اساتيد و صاحب‌نظران و مذاكره با مدرسين ptec هيات مديره با عزمي راسخ نسبت به انجام اين مهم اقدام و اطلاع‌رساني لازم انجام گرديد.

گروهي از علاقه‌مندان براي بهره‌گيري بيشتر، با ثبت‌نام و شركت در كلاس‌هاي آموزش اتحاديه چاپخانه‌داران تهران، آمادگي خود را اعلام نمودند كه پس از پايان اين مراسم اولين جلسه كلاس آموزش شروع خواهد شد.

براي اين منظور مناسب‌ترين زمان براي شروع اين حركت، فرخنده ميلاد امام رضا (ع) بود، كه با تيمم و تبرك از فيوضات معنوي اين ايام كه مزين به نام آن حضرت است، نيز مي‌تواند برخوردار شود.» وي در پايان اظهارات خود از كليه دست‌اندركاران اين برنامه تشكر و قدرداني نمود.

در ادامه نوبت به شاپور اسفرجاني مديرعامل شركت سهامي ايران‌روتاتيو رسيد تا طي سخناني اهداف خود و شركت تحت مديريت خود را از همكاري در برگزاري اين‌گونه دوره‌ها اعلام نمايد. وي با اشاره به سابقه و پيشينه‌ي ايران‌روتاتيو در بحث آموزش گفت: «آموزش و پژوهش دو ركن اساسي در صنعت چاپ دنيا مي‌باشد. فعالان صنعت چاپ كشور امروزه مي‌بايست از علم و تكنولوژي روز بهره‌مند بوده و بتوانند با استفاده از سطح علمي مناسب در عرصه رقابت با كشورهاي منطقه پيروز شوند.»

كروبي ـ مدرس دانشگاه هنر ـ از ديگر سخنرانان اين مراسم بود.

كروبي به مسئله‌اي پرداخت كه امروزه محل بحث و مجادلات بسياري است. وي اشاره كرد: «اميدوارم تا دوره‌هاي آموزشي اتحاديه چاپخانه‌داران تهران، همانند بسياري از برنامه‌هاي ديگر در حوزه‌ها و سازمان‌هاي مختلف دست‌خوش تغييرات مديريتي و برنامه‌اي متعدد نگرديده و با ثبات در امر برنامه‌ريزي بتواند راهگشاي بسياري از مشكلات و موانع موجود باشد.» كروبي كيفيت تحصيلات آكادميك در زمينه صنعت چاپ كشور را ناكارآمد توصيف كرده و گفت: «دانشكده چاپ دانشگاه هنر تهران، يكي از مؤثرترين و مطرح‌ترين مراكز آموزش آكادميك صنعت چاپ در كشور مي‌باشد.

تعداد قابل توجهي از پذيرفته‌شدگان رشته چاپ دانشگاه هنر اعلام مي‌كنند كه تنها به دليل حضور در دانشگاه هنر و عدم كسب حد نصاب ديگر گرايش‌ها در اين رشته مشغول به تحصيل شده‌اند.

به عبارت ديگر، هيچ‌يك از دانشجويان رشته چاپ با تمايل قلبي و از روي علاقه و تعلق خاطر به سمت اين رشته گرايش پيدا نكرده‌اند. بلكه سيستم آموزشي غلط و نظام برنامه‌ريزي تحصيلي نادرست موجب شده است تا دانشجويان و داوطلباني كه از گرايش‌هاي ديگر رشته‌هاي هنري بازمانده‌اند در اين رشته ثبت‌نام كرده و به تحصيل مشغول شوند. با وجود چنين شرايط آيا مي‌توان انتظار داشت متخصصان كارآمدي از اين دانشگاه‌ها فارغ‌التحصيل شوند؟»

در پايان مراسم حلقه‌هاي گپ‌و‌گفت متعددي در طبقه پنجم ساختمان تعاوني چاپخانه‌داران تهران تشكيل شد. حلقه‌هايي كه شايد هر يك بيم و اميد فراواني در خصوص آينده‌ي اين دوره‌ها را در خود جاي داده بود. گذشت زمان نشان خواهد داد كه اين دوره‌ها تا چه حد كارآيي داشته و مي‌تواند مشكلات و موانع موجود را از ميان بردارد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true