تولیدکنندگان دستگاه های چاپ صنعتی - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
تولیدکنندگان دستگاه های چاپ صنعتی

از سال گذشته میلادی كشورهای اروپایی و امریكا از بحران جهانی اقتصاد رنج میبرند. اعضای سازمان تجارت جهانی (WTO) متأثر از این بحران، دچار مشكلات عدیدهای شدند. طی یك سال و نیم گذشته هر روز اخبار ناگواری در خصوص مجموعههای صنعتی و اقتصادی این كشورها به گوش میرسید. از بحران مالی شدید كمپانیهای بزرگ جنرال موتور و فورد در امریكا، تا ورشكستگی شركت تویوتا ژاپن.

مشكلات ناشی از این بحران كار را به جایی رساند كه در كشورهایی با نظام سرمایهداری و بر پایهی اقتصاد آزاد كه مخالفت جدی با تصدیگری دولت در بخش اقتصاد، تجارت و بازرگانی در آنها به شدیدترین وجه ممكن وجود دارد، دولتها به طور مستقیم به موضوع ورود پیدا كردند. به طوری كه در امریكا تزریق نقدینگی به شركتها و مؤسسات اقتصادی و صنعتی در دستور كار قرار گرفت و دولتمردان اقتصاد امریكا تصمیم گرفتند تا حمایتهای مالی مستقیمی از این شركتها داشته باشند. البته این راهكار نیز چندان مؤثر واقع نشد و تعداد قابل توجهی از این شركتها هنوز هم در حال ورشكستگی قرار دارند.

رشد نرخ تورم، ركود در عرصه بازرگانی و تجارت، تعطیلی خطوط تولید، تعدیل پرسنل مجموعهها، افزایش آمار بیكاری و… همه وهمه نشانه ها و شاخصهای این ركود جهانی هستند. این شاخصها شرایط و موقعیت خاصی را در كشورهای مختلف ایجاد نموده است.
در این میان تنها مؤسسات و مجموعه هایی میتوانند مقاومت كرده و حداقل تأثیر منفی بر عملكرد خود را داشته باشند كه بتوانند با استفاده از قابلیتها و شاخصهای علمی و كارشناسی مجموعه را از لحاظ مالی و اقتصادی مدیریت كرده و اداره نمایند.

چاپ صنعتی اقبال از جمله مجموعه های صنعتی و اقتصادی كشور است كه توانسته است با استفاده از شاخصها و قابلیتهای مذكور، در بحران فعلی به خوبی عمل كرده و كمترین تأثیر ممكن را از این بحران داشته باشد.
محمد كریمیان اقبال، مدیرعامل چاپ صنعتی اقبال در گفتگویی با ماهنامه چاپ و تبلیغات چگونگی عملكرد و برنامه ریزیهای این مجموعه را بیان داشته است.

ـ جناب اقبال چاپ صنعتی اقبال در چه سالی تأسیس و راه اندازی شده است؟ اهداف اولیه تأسیس این مجموعه صنعتی چه محورهایی داشت؟

ـ ـ چاپ صنعتی در سال ۱۳۷۲ و با همراهی و مساعدت برادران آلطه راه اندازی شد. همانطور كه اطلاع دارید محمود و احمد آلطه مجموعه سپاس را اداره میكنند. این مجموعه واردكننده ماشینآلات و تجهیزات مختلفی در حوزههای گوناگون صنعت چاپ است. تا مدتهای مدیدی همراهی و پیوستگی دائمی میان فعالیتهای چاپ اقبال با مجموعه شركت سپاس (برادران آل طاها) وجود داشت.

اما از چندین سال گذشته چاپ صنعتی ضمن حفظ تمامی شرایط همكاری و همراهی با برادران آل طاها به صورت مستقل و تنها در حوزه چاپ صنعتی یا همان چاپ تامپو فعالیت خود را ادامه میدهد. به طوری كه امروزه از نظر ارگانیك هیچگونه رابطهای میان چاپ صنعتی و شركت سپاس وجود ندارد. گرچه همكاریها و همفكریهای فراوانی در حوزههای مختلف فنی و تخصصی میان این دو مجموعه وجود دارد.

چاپ صنعتی از ابتدا با هدف راهاندازی و ساماندهی شرایط مناسب جهت چاپ بر روی ظروف اعم از پزشكی، آرایشی و بهداشتی، غذایی و… فعالیت خود را آغاز كرد و به لطف خدا تاكنون توانسته است این فعالیت را در راستای اعمال شرایط مناسب ادامه داده و امروزه تبدیل به یكی از بزرگترین و مطرحترین مؤسسههای این حوزه باشد. این مهم نیز تنها در سایه خلاقیت، رعایت حقوق مشتریان و اخلاق حرفهای امكانپذیر بوده است.

– وضعیت بحران اقتصاد جهانی و تاثری آن بر صنایع ایران تا چه حد است؟ آیا این بحران بر روند كاری چاپ صنعتی به طور خاص و به طور كلی بر صنعت چاپ كشور تاثیر داشته است یا خیر؟ برخی از كارشناسان معتقدند كه به دلیل سیاست های انقباضی و محدودیت ارتباطات بین المللی اقتصادی در كشورهای حاشیه خلیج فارس و بخصوص ایران، این بحران یا وارد كشور نشده و یا دیرتر به ایران وارد می شود. آیا شما این دست از تحلیل ها را قبول دارید؟ چگونگی تاثیر این بحران بر صنعت چاپ كشور را چطور ارزیابی می كنید؟

— به هر صورت بحران اقتصادی در بسیاری از كشورها پدید آمده است. همانطور كه كارشناسان اقتصادی بیان كرده اند این بحران از كشور آمریكا آغاز شده و بیشترین تاثیر خود را در آمریكا و كشورهای اروپایی داشت. ارائه تحلیل دقیق و جامع از میزان و چگونگی تاثیر بحران اقتصادی بر كشور ما مستلزم بررسی و تحقیق كارشناسی و علمی خاصی است.
لیكن آنچه در حوزه عملكرد مجموعه چاپ صنعتی تاكنون رخ داده است، به هیچ وجه مبین تایید جدی و عینی نیست. به عبارت دیگر، چاپ صنعتی تاكون با این بحران مواجه نشده و توانسته است به شكل عادی به فعالیت خود ادامه دهد.

– در شرایط فعلی بسیاری از مجموعه های صنعتی و به تبع آن در صنعت چاپ فعالیت های خود را تا حد زیادی محدود كرده اند. این محدودیت نشان دهنده ركود در اقتصاد و صنعت كشور است و در حقیقت نمی توان منكر پیدایش و تداوم این ركود در صنعت كشور بود. به چنین شرایطی مجموعههای صنعتی به منظور مقابله با ركود از شیوه ها و مدل های مختلف و متفاوتی بهره می گیرند.

بعضی حجم تولیدات و شیفت های كاری را تقلیل می دهند؛ بعضی دیگر میزان اعتبارات مشتریان خود را كاهش می دهند و برخی بازارهای هدف و مخاطبین خود را تغییر می دهند، چاپ صنعتی از چه متد و شیوهای جهت مقابله و فائق آمدن به این بحران و شرایط ركود ناشی از آن بهره جسته است؟

— به باور بنده ركود فعیل امری متداول و تكراری در وضعیت كشور ماست. به عنوان مثال سال های گذشته زمان ها و مواردی پیش می آمد كه چاپ ناگزیر می شد تا شیفت های كاری و فعالیت های خود را كاهش دهد؛ البته این شرایط همواره به صورت موسمی بوده است و با گذراندن چندی شرایط به شكل عادی بازگشته است.
اما طی دو، سه سال گذشته مدیریت چاپ اقبال به این نتیجه رسید كه به منظور حفظ بازار موقعیت صنفی خود باید حوزه فعالیت هایش را گسترش دهد. در حقیقت جمع بندی ما این بود كه خدمات چاپ صنعتی در حال اشباع بازار قرار گرفته است و باید موقعیت ها و فرصت های جدید و تازه ای را در بازار ایجاد نماییم.

– چه عواملی در شكل گیری این تحلیل نقش داشته؟ و به طور كلی چه خدماتی از سوی چاپ صنعتی اقبال ارائه می شد؟

— از سال ۱۳۷۰ چاپ صنعتی برای اولین بار در كشور اقدام به راه اندازی خط تولید چاپ صنعتی بر روی ظروف نمود. در آن دوران ماشین آلات و تجهیزات چاپ تامپو و سیلك در داخل كشور تولید نمی شد. بدین جهت بازار مناسبی در اختیار چاپ صنعتی قرار داشت. از سال ۱۳۷۳ كه شركت سپاس (برادران آل طاها) نوع فعالیت خود را از واردات ماشین آلات تامپو به تولید این تجهیزات تغییر داده شرایط بازار دچار تغییرات عمده ای گردید.

تولید ماشین آلات توسط شركت سپاس از یك سو و بالا رفتن هزینه های ترانسفر كالا از كارخانه به چاپخانه و بالعكس از سوی دیگر، موجب شد تا تعداد قابل توجهی از كارخانجات و موسسات صنعتی خود اقدام به تاسیس و راه اندازی چاپخانه های صنعتی نمایند.

پایین آمدن و كاهش قیمت ماشین آلات نیز دلیل دیگری بود تا میزان چاپخانه های صنعتی روندی صعودی پیدا كند. به هر ترتیب این اتفاقات شرایط جدید و خاصی را در بازار چاپ تامپو و صنعتی ایجاد كرد.

باید توجه داشت كه چاپ صنعتی و به طور كلی چاپ بر روی ظروف از اهمیت و دقت نظر ویژه ای برخوردار است. چرا كه ظروف دارویی، ظروف خوراكی، ظروف بهداشتی و … همگی از این طریق چاپ شده و روانه بازارهای هدف می گردند.

این موضوع سبب می شود تا چاپخانه شناخته شده ای مانند چاپ كه دارای مجوز از مراجع ذیربط می باشد هزینه های جانبی فراوانی را از حیث حفظ و نگهداری كیفیت ظروف و همچنین رعایت استانداردهای مورد نیاز داشته باشد. در وضعیت بوجود آمده فوق بسیاری از همكاران تازه كار و جدید این حوزه بدون مجوز و در مكان های غیر استاندارد فعالیت می كنند. این گونه چاپخانه ها كه مجوزی هم ندارند تنها به دلیل سود بیشتر و جذب بیشتر به فعالیت و حضور خود در بازار ادامه می دهند. لذا بدون توجه به شاخص های استاندادرهای لازم قیمت های غیرواقعی و غیراصولی به مشتریان خود اعلام می كنند. هر چند شركت ها و مجموعه های شناخته شده و معتبر هرگز به این چاپخانه ها اعتماد نمی كنند، اما این همكاران جدید كه دارای چاپخانه های غیراستاندارد خلق الساعه می باشند، نظم بازار را به هم می زنند.

شرایطی كه باعث شد تا مدیریت چاپ پس از بررسی موقعیت، خدمات نوینی را به مشتریان و مخاطبان خود عرضه نماید. ناگفته نماند كه نوع خدمات جدید چاپ صنعتی در راستای همان خدمات سابق بوده و با این رویكرد نسبت به خدمات جدید توانستیم شرایطی را ایجاد كنیم تا امروز ناگزیر نباشیم همانند بسیاری از همكاران خود با حداقل میزان دستمزد و بهره گیری از ماشین آلات مستهلك به فعالیت خود ادامه دهیم. بیشتر این تغییرات پس از نمایشگاه دروپا (۲۰۰۴) در چاپ صنعتی رخ داد.

– چاپ صنعتی اقبال در موج جدید، چه خدماتی را به مشتركین و مشتریان خود ارائه می نماید؟ این خدمات تا چه حد با سرویس های این چاپخانه از گذشته همسان است؟

— همان طور كه پیشتر نیز اشاره شد خدمات جدید چاپ صنعتی در راستا و به طور كامل همسان با خدمات گذشته این موسسه است. چرا كه مدیریت چاپ صنعتی به طور كلی بنا دارد تا كه یك سیستم و خط مشی ثابت و پایدار اقدام نماید. این موضوع سبب شده است تا در این مجموعه از تنوع و تكثر ناهمگون پرهیز نموده و یك خط محوری و ثابت در نحوه ارائه خدمات دنبال نماییم. به عنوان مثال طی چند سال گذشته چاپ صنعتی برای اولین بار خدمات ساب لیمیشن را در كشور ارائه نموده است.

این موضع در نمایشگاه چاپ و بسته بندی همان سال مطرح شده و به اطلاع عموم رسید. اطلاع رسانی های جامع و در خور توجهی نیز در همان دوران توسط مطبوعات و نشریات تخصصی صورت گرفت. حال نكته جالب اینجاست كه یكی از همكاران ما در این عرصه جالب تر تر آنكه یكی از مشتریان چاپ صنعتی اقبال طی یكی، دو ماه گذشته در بعضی نشریات ادعا نموده است ساب لیمیشن را وارد كشور كرده و ایجاد اشتغال نموده است. این موضوع یكی از نقاط ضعف اصلی مطبوعات تخصصی صنعت چاپ كشور است. نكته ای كه متاسفانه ارباب جراید و صاحبان رسانه توجه چندانی به آن ندارند و تنها به دلیل جذب و دریافت آگهی حاضر به انعكاس مطالبی هستند كه خلاف واقع بوده و تحقیق صحیحی در صحت و سقم آن انجام نمی دهند.

گذشته از مباحث مذكور سیستم ساب لیمیشن كه به معنای تبدیل از جامد به مایع است، توانایی اشتغال زایی و ایجاد فرصت های شغلی در مجموعه های كوچك را داراست. به عنوان نمونه تنها چاپ صنعتی فقط با اسفتاده از این سیستم توانسته به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای دو تا سه هزار نفر اشتغال زایی داشته باشد. یكی از مهم ترین ویژگی های چاپ صنعتی در همین نكته نهفته است. صنایع دیگر و حتی دیگر بخش های صنعت چاپ و بسته بندی نیز توانایی ایجاد استقلال و فرصت های شغلی اینچنین را ندارد.

یكی دیگر از خدمات چاپ صنعتی چاپ آلومینیوم به صورت آنالیز است. در این مورد نیز چاپ صنعتی برای اولین نوبت تكنولوژی چاپ آلومینیوم به صورت آنالیز وارد كشور كرده است. این تكنولوژی نه تنها در ایران بلكه در خاورمیانه در انحصار چاپ صنعتی است. به نظر می رسد این انحصار تا مدت زمان مدیدی ادامه یافته و توانایی شكسته شدن آن در خاورمیانه وجود نداشته باشد چرا كه این تكنولوژی بسیار پیشرفته است و چاپ صنعتی به صورت مستقیم آن را وارد كشور كرده است.

ساینهای داخلی فرودگاه بینالمللی امام خمینی، وزارت نیرو، برج میلاد، نیروی انتظامی و… از جمله نمونه كارهای این تكنولوژی و خدمات نوین چاپ صنعتی در حوزه چاپ آلومینیوم به شكل آنالایز است.

به هر طریق مدیریت چاپ صنعتی ما تمام توان و ظرفیتهای خود را در راستای اعتلای صنعت چاپ كشور در حد مقدورات و تواناییهای خود انجام داده و میدهد.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true