true
بازاریابی از بدو وجود شرکت ها جزو یکی از پایه های حیات شرکت بوده است.
تکنیک های مختلف بازاریابی قبل از به وجود آمدن فضای باز اینترنتی دیگر عملا کاربرد چندانی ندارد. شاید تکنیک های بازاریابی کارآمدی وجود داشته باشد اما بازاریابی الکترونیکی گام بزرگتری برای قدم برداشتن نیاز دارد.
تحول عظیم جهانی با ابداغ اینترنت باعث شد در فضای کسب و کار و تجارت نیز تغییراتی رخ دهد.
این تحول عظیم در بسیاری از شغل ها تاثیرگذار بوده.
بالطبع، تجارت و اصول اساسي آن نيز از اين امر مستثني نبودند.
و شغل بازاریاب ها (بازاریابی) نیز بیشتر از همه تاثیر از این ابداع شگفت انگیز بوده است…
در اين ميان بازاریابی، يکي از محدودههاي تجاري است که کاملا تحت تاثير اين پديده قرار گرفته است.
با ابداع فنآوريهاي ارتباطي و انجام فعاليتهاي تجارت الکترونيک در محيط مجازي، عوامل بازاریابی نيز دستخوش تغيير گرديده است.
به طوري که هر روز شاهد تغيير و تحولات گسترده در اين عرصه هستيم.
بیشتر بخوانید
عوامل بازاریابی و تغييرات آنها براساس اينترنت
-
۱- محصول:
هر چيزي که براي استفاده يا مصرف به بازار عرضه شود.
توانايي برآورده کردن يک نياز يا خواسته را داشته باشد محصول (کالا) نام دارد.
ارائه محصولات براساس تغييرات صورت گرفته در اينترنت، نوآوريهاي متعددي را در عرصه توليد به وجود آورده است.
زيرا امکان دسترسي مستقيم شرکتها به مشتريان و برقراري ارتباط مستقيم فراهم شده است.
در نتيجه، اطلاعات جمع آوري شده براي گسترش محصولات جديد استفاده ميشوند و روند بازاریابی را بهبود می بخشد.
کاهش هزينههاي جمع آوري و انتشار اطلاعات مورد نياز مشتريان نيز در پيشرفت و بهبود اين فرآيند تاثير داشته است.
بسياري از محصولات و خدمات جديد نيز تنها به دليل ظهور اينترنت ايجاد شدهاند.
از بارزترين نمونههاي آن ميتوان به شرکتهاي ارائه دهنده خدمات مربوط به جستجوي اطلاعات (In formation Research) اشاره کرد.
که مهمترين اين شرکتها شامل سايت ياهو (yahoo) و سايت گوگل (Google) ميباشند.
فروشندگان بايد به چنين خدماتي توجه کرده و از آنها براي توزيع و گسترش اطلاعات مورد نياز به کاربران استفاده کنند.
-
۲- قيمت:
اين عامل تنها عاملي است که درآمدزايي دارد.
ظهور اينترنت افزايش رقابت برسر کاهش قيمتها و ارائه قيمتهاي يکسان را به دنبال داشته است.
به طوري که توانايي در مقايسه قيمتهاي مختلف در عرصه اينترنت، رقابت در جهت کاهش قيمت را گسترش داده است.
براساس تئوري اقتصادي، قيمت کالا يا خدمات به هزينه نهايي خود نزديک ميشود.
با تشکيل انواع نوين ايجاد ارزش در اينترنت ساير شيوههاي قيمت گذاري سنتي ديگر نميتواند پاسخگوي نيازهاي بازاریابی باشد.
با وجود چنين شرايطي، شرکتهايي که در اينترنت حضور دارند و به اصطلاح حضور آنها آنلاين است به منظور افزايش قدرت رقابتي بايد عوامل ديگري را نيز مورد توجه قرار دهند.
هر چقدر محصولات ارائه شده با نيازهاي مشتري هماهنگي بيشتري داشته باشند، ميزان رضايت خريدار بالاتر بوده و فروشنده نيز ميتواند قيمت بيشتري از خريدار طلب کند.
لازم به ذکر است قیمت در بازاریابی بسیار حائز اهمیت است.
-
۳- مکان:
در اکثر شرکتها مکان به معناي کانالهاي توزيع است که شامل تشکيلات و اشخاصي هستند.
که در فرآيند انتقال محصولات يا خدمات از توليدکننده به مصرفکننده نقش دارند.
مهمترين تاثيرات بازاریابی اينترنتی برعامل مکان، افزايش اندازه و بزرگي آن ميباشد.
هر جا که امکان اتصال به اينترنت وجود داشته باشد، آن مکان در حوزه بازار تحت پوشش شرکتها محسوب ميشود.
دسترسي جهاني به عنوان يکي از ويژگيهاي منحصر به فرد اينترنت.
ايجاد يک بازار مصرف بزرگ و گسترده براي محصولات و کالاهاي شرکتها و سازمانها را به دنبال داشته است.
البته لازم به ذکر است که منظور از دسترسي، تعداد افرادي است که از يک پايگاه اينترنتي بازديد ميکنند.
اينترنت، اين مکان را در اختيار سازمانها قرار ميدهد تا بعضي از اعضاي زنجيره عرضه (دلالان) را حذف کنند.
لذا امکان تماس مستقيم فروشندگان با مشتريان، حذف برخي واسطهها امکانپذير ساخته است.
پديده ديگري به نام واسطههاي مجازيcyber interface نيز شکل گرفتهاند.
اين واسطهها که متعلق به تجارت الکترونيک هستند عمدتا برارائه کالاها و خدمات متمرکز ميشوند.
بهتر است بخوانید
-
۴- تبليغات:
اين مقوله شامل شيوهها و تکنيکهاي مختلف تبليغاتي است به منظور آگاه کردن مشتريان نسبت به مزاياي محصولات و خدمات ارائه شده صورت ميگيرد.
اين شيوهها را ميتوان به چهار مقوله تبليغات، پيشبرد فروش، روابط عمومي و فروش مشخص تقسيم کرد.
اينترنت را ميتوان يک فنآوري ارتباطي دانست که ادغام عناصر تبليغات و بازاریابی، تاثير مهمي بر فعاليتهاي ارتباطي داشته است.
اينترنت، تاثير عميقي برنحوه انجام فعاليتهاي تبليغاتي دارد.
اينترنت، موقعيتهاي نامحدودي را در اختيار شرکتها قرار ميدهد.
تا محصولات و خدمات را به بهترين نحو تبليغ کنند و به طور نامحسوس بازاریابی انجام شود.
اين مسئله، زماني حائز اهميت است که مشتري به اطلاعات دقيق و کامل در مورد محصولات و خدمات نياز داشته باشد.
ذکر اين نکته نيز بسيار مهم است که هزينههاي مربوط به تبليغات در اينترنت، بسيار کمتر است.
به طوري که شرکتها ميتوانند با صرف هزينهاي اندک محصولات خود را در سراسر جهان و در عرصهاي تبليغات کنند.
روزانه ميليونها و ميلياردها بازديدکننده دارد.
در اينترنت نميتوان پيام تبليغاتي را به اجبار در اختيار مشتري قرار داد، مگر اينکه خود وي خواستار اين امر باشد.
مشتري ميتواند مدت زمان و نوع تبليغ را کنترل کرده و در صورت لزوم دستور قطع آن را صادر نمايد.
لذا در اينترنت، مشتري ديگر يک شنونده نيست بلکه برعکس شرکت، همانند يک شنونده عمل کند.
به همين منظور اکثر شرکتها در سايت اينترنتي خود بخشي را به برقرار ارتباط با مشتريان اختصاص ميدهند.
تا مشتريان بتوانند به راحتي با آنها ارتباط برقرار کنند.
اینها تعدادی از مسائلی بود که بر بازاریابی اینترنتی اثر گذاشته است.
شما می توانید این مقاله را نیز بخوانید
true
true
https://sanatpanjom.ir/?p=29
true
true