بازاریابی با اينترنت - فصل جدید بازاریابی - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
بازاریابی با اينترنت

بازاریابی از بدو وجود شرکت ها جزو یکی از پایه های حیات شرکت بوده است.

تکنیک های مختلف بازاریابی قبل از به وجود آمدن فضای باز اینترنتی دیگر عملا کاربرد چندانی ندارد. شاید تکنیک های بازاریابی کارآمدی وجود داشته باشد اما بازاریابی الکترونیکی گام بزرگتری برای قدم برداشتن نیاز دارد.

تحول عظیم جهانی با ابداغ اینترنت باعث شد در فضای کسب و کار و تجارت نیز تغییراتی رخ دهد.

این تحول عظیم در بسیاری از شغل ها تاثیرگذار بوده.

بالطبع، تجارت و اصول اساسي آن نيز از اين امر مستثني نبودند.

و شغل بازاریاب ها (بازاریابی) نیز بیشتر از همه تاثیر از این ابداع شگفت انگیز بوده است…

در اين ميان بازاریابی، يکي از محدوده‎هاي تجاري است که کاملا تحت تاثير اين پديده قرار گرفته است.

با ابداع فنآوري‎هاي ارتباطي و انجام فعاليت‎هاي تجارت الکترونيک در محيط مجازي، عوامل بازاریابی نيز دستخوش تغيير گرديده است.

به طوري که هر روز شاهد تغيير و تحولات گسترده در اين عرصه هستيم.

بیشتر بخوانید

عوامل بازاریابی و تغييرات آنها براساس اينترنت

  • ۱- محصول:

هر چيزي که براي استفاده يا مصرف به بازار عرضه شود.
توانايي برآورده کردن يک نياز يا خواسته را داشته باشد محصول (کالا) نام دارد.

ارائه محصولات براساس تغييرات صورت گرفته در اينترنت، نوآوري‎هاي متعددي را در عرصه توليد به وجود آورده است.
زيرا امکان دسترسي مستقيم شرکت‎ها به مشتريان و برقراري ارتباط مستقيم فراهم شده است.
در نتيجه، اطلاعات جمع آوري شده براي گسترش محصولات جديد استفاده مي‎شوند و روند بازاریابی را بهبود می بخشد.

کاهش هزينه‎هاي جمع آوري و انتشار اطلاعات مورد نياز مشتريان نيز در پيشرفت و بهبود اين فرآيند تاثير داشته است.
بسياري از محصولات و خدمات جديد نيز تنها به دليل ظهور اينترنت ايجاد شده‎اند.
از بارزترين نمونه‎هاي آن مي‎توان به شرکت‎هاي ارائه دهنده خدمات مربوط به جستجوي اطلاعات (In formation Research) اشاره کرد.
که مهمترين اين شرکت‎ها شامل سايت ياهو (yahoo) و سايت گوگل (Google) مي‎باشند.

فروشندگان بايد به چنين خدماتي توجه کرده و از آنها براي توزيع و گسترش اطلاعات مورد نياز به کاربران استفاده کنند.

  • ۲- قيمت:

اين عامل تنها عاملي است که درآمدزايي دارد.
ظهور اينترنت افزايش رقابت برسر کاهش قيمت‎ها و ارائه قيمت‎هاي يکسان را به دنبال داشته است.
به طوري که توانايي در مقايسه قيمت‎هاي مختلف در عرصه اينترنت، رقابت در جهت کاهش قيمت را گسترش داده است.
براساس تئوري اقتصادي، قيمت کالا يا خدمات به هزينه نهايي خود نزديک مي‎شود.

با تشکيل انواع نوين ايجاد ارزش در اينترنت ساير شيوه‎هاي قيمت گذاري سنتي ديگر نمي‎تواند پاسخگوي نيازهاي بازاریابی باشد.

با وجود چنين شرايطي، شرکت‎هايي که در اينترنت حضور دارند و به اصطلاح حضور آنها آنلاين است به منظور افزايش قدرت رقابتي بايد عوامل ديگري را نيز مورد توجه قرار دهند.

هر چقدر محصولات ارائه شده با نيازهاي مشتري هماهنگي بيشتري داشته باشند، ميزان رضايت خريدار بالاتر بوده و فروشنده نيز مي‎تواند قيمت بيشتري از خريدار طلب کند.

لازم به ذکر است قیمت در بازاریابی بسیار حائز اهمیت است.

  • ۳- مکان:

در اکثر شرکت‎ها مکان به معناي کانال‎هاي توزيع است که شامل تشکيلات و اشخاصي هستند.
که در فرآيند انتقال محصولات يا خدمات از توليد‎کننده به مصرف‎کننده نقش دارند.
مهمترين تاثيرات بازاریابی اينترنتی برعامل مکان، افزايش اندازه و بزرگي آن مي‎باشد.

هر جا که امکان اتصال به اينترنت وجود داشته باشد، آن مکان در حوزه بازار تحت پوشش شرکت‎ها محسوب مي‎شود.
دسترسي جهاني به عنوان يکي از ويژگي‎هاي منحصر به فرد اينترنت.

ايجاد يک بازار مصرف بزرگ و گسترده براي محصولات و کالاهاي شرکت‎ها و سازمان‎ها را به دنبال داشته است.
البته لازم به ذکر است که منظور از دسترسي، تعداد افرادي است که از يک پايگاه اينترنتي بازديد مي‎کنند.
اينترنت، اين مکان را در اختيار سازمان‎ها قرار مي‎دهد تا بعضي از اعضاي زنجيره عرضه (دلالان) را حذف کنند.

لذا امکان تماس مستقيم فروشندگان با مشتريان، حذف برخي واسطه‎ها امکان‎پذير ساخته است.
پديده ديگري به نام واسطه‎هاي مجازيcyber interface نيز شکل گرفته‎اند.
اين واسطه‎ها که متعلق به تجارت الکترونيک هستند عمدتا برارائه کالاها و خدمات متمرکز مي‎شوند.

بهتر است بخوانید 

  • ۴- تبليغات:

اين مقوله شامل شيوه‎ها و تکنيک‎هاي مختلف تبليغاتي است به منظور آگاه کردن مشتريان نسبت به مزاياي محصولات و خدمات ارائه شده صورت مي‎گيرد.
اين شيوه‎ها را مي‎توان به چهار مقوله تبليغات، پيشبرد فروش، روابط عمومي و فروش مشخص تقسيم کرد.

اينترنت را مي‎توان يک فنآوري ارتباطي دانست که ادغام عناصر تبليغات و بازاریابی، تاثير مهمي بر فعاليت‎هاي ارتباطي داشته است.
اينترنت، تاثير عميقي برنحوه انجام فعاليت‎هاي تبليغاتي دارد.
اينترنت، موقعيت‎هاي نامحدودي را در اختيار شرکت‎ها قرار مي‎دهد.

تا محصولات و خدمات را به بهترين نحو تبليغ کنند و به طور نامحسوس بازاریابی انجام شود.
اين مسئله، زماني حائز اهميت است که مشتري به اطلاعات دقيق و کامل در مورد محصولات و خدمات نياز داشته باشد.
ذکر اين نکته نيز بسيار مهم است که هزينه‎هاي مربوط به تبليغات در اينترنت، بسيار کمتر است.

به طوري که شرکت‎ها مي‎توانند با صرف هزينه‎اي اندک محصولات خود را در سراسر جهان و در عرصه‎اي تبليغات کنند.
روزانه ميليون‎ها و ميلياردها بازديد‎کننده دارد.
در اينترنت نمي‎توان پيام تبليغاتي را به اجبار در اختيار مشتري قرار داد، مگر اينکه خود وي خواستار اين امر باشد.
مشتري مي‎تواند مدت زمان و نوع تبليغ را کنترل کرده و در صورت لزوم دستور قطع آن را صادر نمايد.

لذا در اينترنت، مشتري ديگر يک شنونده نيست بلکه برعکس شرکت، همانند يک شنونده عمل کند.
به همين منظور اکثر شرکت‎ها در سايت اينترنتي خود بخشي را به برقرار ارتباط با مشتريان اختصاص مي‎دهند.
تا مشتريان بتوانند به راحتي با آنها ارتباط برقرار کنند.

اینها تعدادی از مسائلی بود که بر بازاریابی اینترنتی اثر گذاشته است.

شما می توانید این مقاله را نیز بخوانید

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true