true
امروزه بازاریابی، مفهوم گستردهای یافته است و علاوه بر تبلیغات و ارائه کالا و خدمات، کلیه فرآیندهای مؤثر در جلب توجه و انگیزش مشتریان و افزایش سهم بازار را شامل میشود.
به طور کلی هدف از بازاریابی، افزایش خرید و فروش کالا و خدمات برای شرکتها، مؤسسات مالی و تجاری است تا در نهایت باعث افزایش سود گردد. اما بازاریابی فقط به معنای تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات نمیباشد. بازاریابی، رویکردی جهت برآوردهسازی نیازهای مشتریان و یک فرآیند گسترده اجتماعی و مدیریتی است که به وسیله آن، مؤسسات تجاری میتوانند با شناخت نیازها و علائق مشتریان و از طریق ارائه کالا و خدمات، قیمتگذاری مناسب و نیز با ترویج و تبلیغ محصولاتشان باعث گسترش نفوذ خود در بازارهای هدف شوند.
در مؤسسات مالی و بانکها نیز مدیران بازاریابی تلاش میکنند تا با ارسال و پخش پیامها و ایدههایی خاص به قصد اثرگذاری بر مخاطبین از طریق رسانهها، توجه آنها را به خدمات خود جلب کنند.
بانکها، مؤسسات مالی و همه فعالیتهای پولی و مالی به نوعی متأثر از بازاریابی هستند و بانکها نیز برای موفقیت در اهداف خود و پیشی گرفتن از رقبا باید بازاریابی کنند، اما به نظر میرسد بازاریابی سنتی به علت عدم ارتباط با فرآیندها و اهداف بانکداری مدرن، برای این هدف چندان کارساز نباشد. از این رو بانکهایی که برای کسب سود و سهم بازار بیشتر براساس بازاریابی مدرن و خلاق عمل میکنند، خدمات و امکاناتی را ارائه میدهند که بهتر از رقبایشان نیازهای مشتریان را برآورده سازند، به عبارت دیگر، در بازاریابی بانکی مدرن علاوه بر تجزیه و تحلیل اهداف، نقاط قوت و ضعف، خط مشیها، الگوهای واکنشی و نیازهای مشتریان باید الگوها و روشهای رقبا نیز تحلیل و بررسی شود.
در بازاریابی، چهار عامل اصلی ذیل از اهمیت ویژهای برخوردار میباشند:
۱) محصول (خدمات)
۲) مکان و فضای بازاریابی
۳) قیمت و هزینه
۴) تبلیغ
با در نظر گرفتن عوامل فوق، بازاریابان همواره در صدد تحقیق در مورد نیازها و علایق مشتریان هستند و بدین منظور از تمام امکانات موجود از جمله فناوری اطلاعات و اینترنت نیز استفاده میکنند. بازاریابی اینترنتی در واقع به کارگیری اصول و خطمشی مرسوم بازاریابی از طریق اینترنت است که سبب تحولات چشمگیری در نحوه و گستره بازاریابی شده است.
بنا بر تعریف جابز (۲۰۰۴) بازاریابی اینترنتی عبارت است از فرآیند ایجاد و حفظ روابط مفید متقابل با مشتریان از طریق فعالیتهای اینترنتی به منظور تسهیل تبادل ایدهها، کالاها و خدمات به نحوی که اهداف هر دو طرف را محقق سازد.
به طور کلی، بازاریابی اینترنتی به استفاده از اینترنت جهت انجام تبلیغات، ارائه و فروش خدمات و کالاها اطلاق میگردد که معمولاًَ از طریق آگهیهای تبلیغاتی در سایتها، پیامهای الکترونیک (E-mail) برای معرفی محصولات و خدمات، آگهیهای گرافیکی و ارائه تبلیغات در وبلاگها انجام میشود.
اینترنت، قابلیتهای منحصربهفردی برای بازاریابی دارد که به طور خلاصه میتوان به برخی از آنها به شرح ذیل اشاره کرد:
الف) مشتریان میتوانند در ۲۴ ساعت شبانه روز بدون وقفه از خدمات بانکی یا سایر محصولات ارائه شده استفاده کنند.
ب) علیرغم گستره وسیع جهانی، هزینه تبلیغات و بازاریابی از طریق اینترنت بسیار ارزان و مقرون به صرفه است.
ج) قابلیت ارائه همزمان اطلاعات و تبادل نظر با مشتریان را دارد.
د) از طریق اینترنت میتوان علاوه بر ارائه اطلاعات دائمی به مشتریان و بازاریابی بدون وقفه، به منابع اطلاعات دیجیتالی بسیار عظیمی هم دست یافت و از آنها برای پیشبرد اهداف بازاریابی استفاده کرد.
هـ) در اینترنت قابلیتهای بالقوه زیادی برای ایجاد و گسترش سیستمهای مدیریت روابط مشتری (CRM)، روابط عمومی و نظرخواهی از مشتریان وجود دارد.
با توجه به موارد فوق، شکی نیست که بازاریابی اینترنتی تنها به معنی ایجاد یک فضای اینترنتی نمیباشد.
بلکه نوعی بازاریابی خلاق است که در آن تئوریهای متداول بازاریابی و جنبههای تکنیکی و فناوری اینترنت با یکدیگر ادغام شده و به منظور بهبود و توسعه طراحی تبلیغاتی و فروش، مورد استفاده قرار میگیرند.
بازاریابی اینترنتی نیز مانند هر روش بازاریابی دیگر براساس تعیین اهداف و برنامه ریزی دقیق صورت میگیرد. بازاریابی بدون برنامه مانند راه رفتن با چشمان بسته است و باعث هدر رفتن منابع مالی و سرمایهای و از دست دادن بازار میشود.
پس از تعیین هدف، تعریف فرآیند راهبردی، نقطه شروع در بازاریابی اینترنتی است. بدین منظور مدلها و روشهای متعددی معرفی شدهاند که یکی از آنها مدل پل اسمیت به شرح ذیل میباشد:
۱) موقعیت سنجی: در این مرحله، موقعیت و وضعیت فعلی یک بانک یا مؤسسه تجاری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق آماری قرار میگیرد. بدین منظور لازم است علاوه بر تحقیقات از مشتریان به تجزیه و تحلیل وضعیت رقبا نیز پرداخته شود. در این مرحله، چگونگی اثربخشی و احتمالات عملیات بازاریابی مورد بررسی قرار میگیرد.
۲) تعیین هدف: در این مرحله مقصد نهایی و هدف بازاریابی در یک دوره زمانی مشخص میگردد، به عبارت دیگر وضعیت مطلوب و مورد انتظار مؤسسه مالی تعریف و تبیین میشود.
۳) ارائه راهبردها: چگونگی تحقق اهداف از طریق راهبردهای مورد نظر بازاریابی مورد بررسی قرار میگیرد.
۴) تکنیکها و تاکتیکها: ابزارها و روشهای تبلیغاتی و بازاریابی مورد نیاز و چگونگی به کارگیری هر کدام از آنها مشخص میشود.
۵) برنامه اجرایی: در این مرحله، برنامه کاربردی برای اجرای فرآیند بازاریابی در بازار واقعی مشخص میشود.
۶) بازبینی و کنترل: پس از اجرای فرآیند بازاریابی، برای مشخص شدن کارآیی روشهای به کار گرفته شده، باید اثربخشی آنها از طریق تحقیقات میدانی و تجزیه و تحلیل مجدد موقعیت، کنترل شود. به عبارت دیگر، باید مشخص شود که تا چه حدی به اهداف از پیش تعیین شده رسیدهایم.
بازاریابی اینترنتی علاوه بر بهبود و افزایش ارتباطات بانک با مشتریان، گستره و کیفیت ارائه خدمات بانکی را نیز افزایش میدهد و باعث ارتقای مدیریت اجرایی و افزایش سودآوری بانکها میشود.
به طور کلی میتوان مزایای توسعه بازاریابی اینترنتی را برای بانکها و مؤسسات مالی به صورت ذیل خلاصه کرد:
۱) معروفیت و اعتلای نام بانک (به عنوان یک نشان تجاری) در بازارهای پولی و مالی
۲) جذب مشتریان جدید.
۳) افزایش اعتماد و انگیزه مشتریان قدیمی بانک
۴) همسویی با نیازهای مشتریان
۵) سهولت دستیابی به بازارهای مالی جدید
۶) امکان جذب نیروهای متخصص در زمانی کوتاه تر و با هزینه کمتر
۷) بهبود کیفیت سرمایه گذاریهای بانک نسبت به داراییها
۸) بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک
اگرچه بازاریابی اینترنتی مزایای زیادی دارد اما برای اجرای بازاریابی بانکی موفق نمیتوان صرفاًَ متکی به اینترنت بود، بانکها در بازاریابی مدرن علاوه بر استفاده از فناوری اطلاعات، با آموزش و ایجاد انگیزه و پرورش استعدادها و فرهنگ بازاریابی در کارکنان، بازاریابی را در کل سطوح یک مؤسسه مالی گسترش داده و نهادینه میسازند، به عبارت دیگر، بازاریابی تنها محدود به بخشهای تخصصی بازاریابی نمیشود بلکه باید تمامی کارکنان بانک در این امر شرکت جویند.
true
true
https://sanatpanjom.ir/?p=2588
true
true