مدیریت رنگ - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
مدیریت رنگ

مدیریت رنگ، فرم‌های تست GATF

فرم‌های تستGATF به صورت فیلم پوزوتیو و نگاتیو یا فرم دیجیتالی در دسترس هستند  و چهارچوبی را برای تشخیص و كالیبراسیون متناسب با سیستم چاپی در اختیار شما قرار می‌دهند.

محصولات دیگر GATF وجود دارند كه از تست فرم‌های اورژینال به دست می‌آیند و از چندین جزء پست‌اسكریپت اصلی برای استخراج كردن تمامی پتانسیل ایمیج‌ستر یا پلیت‌ستر استفاده می‌نمایند. از آن جمله می‌توان از تست‌های گرید انطباق (Register test grid)، نشانه كنترل پلیت (Plate Control Target ) و فرم تشخیص سایه (Ghosting Form ) را نام برد. تست GATF روی CD با فرمت ISO9660 روی PC و MAC ارایه می‌شود. فرم‌های تست بر پایه فیلم روی فیلم‌های ۰٫۰۰۷” برای اطمینان از پایداری و استحكام ارایه می‌شوند. فایل‌های دیجیتال شامل یك فایل EPS با تصاویر TIFFو المان‌های اصلیPS  برای تست می‌باشد.

مجموعه تست همچنین شامل یك بخش آنالیز آزمون چاپ است كه به سازماندهی و ثبت نتیجه آزمون چاپ كمك می‌كند. برای استفاده از نسخه دیجیتال CD باید از داخل درایو CD بارگذاری شود و روی سیستم‌های خروجی مانندProofer، ایمج‌ستر، پلیت‌ستر یا چاپ دیجیتال تصویرنگاری شود. اجزایی در فایل وجود دارد كه دقت نوردهی را بر روی هر یك از دستگاه‌های فوق اندازه‌گیری می‌نماید. این بسیار مهم است كه مشخص شود دستگاه دیجیتال خروجی با دقت كالیبره شده است. برای یك فرم دیجیتال با كیفیت كه خروجی گرفته می‌شود باید هر آنچه كه در فایل است به دقت روی خروجی آورده شده باشد.

تست چاپی

فرم‌های تست GATF شامل یك تست چاپی ساده می‌باشد كه یك سلسله آزمون‌های چاپی و قابلیت‌های كالیبراسیون را فراهم می‌آورند. دانسیته، چاقی ترام، كنتراست چاپی، چسبندگی مركب و بسیاری از تست‌های رایج چاپی در خلال این چاپ آزموده می‌شوند. مشكلات چاپی مانند لغزش، دوبل زدن، بالانس آب و مركب و تغییر شكل واندازه كاغذ نیز می‌توانند با این تست تشخیص داده شوند. ویژگی‌های فرایند تولید مجدد رنگ سیستم چاپی می‌تواند یك بار اندازه‌گیری و محاسبه شود تا شما مطمئن باشید كه چاپ در شرایط خوبی انجام شده است.

وقتی كه فرایند تفكیك رنگ با توجه به شرایط چاپی با هركدام از فرم‌های تستGATF  كالیبره شده باشد به شما اطمینان می‌دهد كه وضعیت عملیات چاپ در شرایط بهینه قرار دارد. استفاده بجا و درست از فرم آزمون می‌تواند چاپ را به بالاترین كیفیت تولید رنگ در تولید یك كار چاپی هدایت نماید. چندین فاكتور برای توسعه فرم‌های تستGATF  كمك خواهند كرد كه شامل افزایش نیاز به چاپ با كیفیت بالا، افزایش هزینه عملیات چاپ و مشتریان محتاطی است كه اصرار دارند قبل از سفارش جدید، تست چاپ را انجام دهند.

تولید چاپی با كیفیت بالا می‌تواند یك هدف دور از دسترس یا سخت باشد. رسیدن به این مرحله نیازمند تركیبی از مدیریت خوب، ارتباط موثر، پشتیبانی درست تجهیزات، ساخت یا روش تولید، كنترل مواد اولیه مصرفی، اندازه‌گیری و سیستم بازخورد می‌باشد. كیفیت بالا نتیجه فرایند چاپ به تنهایی نیست. چاپ باید به عنوان بخشی از سیستم تولید مجدد تصویر بازبینی شود. اینها اجزایی هستند كه نباید به عنوان یك واحد خاص (ویژه) در نظر گرفته شود اما به عنوان یك كل می‌توان آن را در نظر گرفت. قلب سیستم فرایند چاپ می‌باشد. نتایج بهینه‌ای وجود دارند كه می‌توانند با یك چاپ بدست آیند.

این نتایج توسط مواد اولیه مصرفی شامل مركب، كاغد، داروهای آب و لاستیك‌های چاپ و همچنین شرایط مكانیكی چاپ تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اجزای مستهلك و فرسوده و تنظیمات نادرست می‌تواند باعث بروز مشكلات چاپی بزرگی مانند سایه زدن، عدم انطباق، عدم یكنواختی توزیع آب و عدم یكنواختی توزیع مركب شود. برای تولید مجدد با كیفیت بالا، چاپ باید به روش درستی پشتیبانی و تنظیم شود. اندازه‌گیری و ثبت و حفظ نتایج در مرحله كنترل كیفیت بسیار اساسی است. رویه كنترل آماری می‌تواند در تشخیص نقاط ناپایداری كمك نماید. فرم‌های تستGATF، ابزاری ارزشمند برای پشتیبانی كیفیت را فراهم می‌آورد. استفاده مدام از این تست، چاپگرها را قادر می‌سازد تا برای كاهش و سرپوش برداشتن از منابع خطا در زنجیره تولید یك كار چاپی استانداردهایی بامعنی را بسازند.

 

اهداف فرم آزمون

فرم‌های آزمون GATF سه هدف اصلی تشخیص خطا، تنظیم و كنترل فرایند را دنبال می‌نمایند. توانایی‌های تشخیص خطای فرم‌های آزمون در نسخه ۵ با اضافه شدن المانهای PS بسیار بهبود یافته است. توانایی‌های تشخیص خطا در فرم‌های آزمونGATFعبارتند از :

  • ریزنگاری: ریزنگاری هر دستگاه خروجی به وسیله Pixel و اندازه بر حسب میكرون در هر دو حالت پوزتیو و نگاتیو اندازه‌گیری می‌شود.
  • تاثیرات راستایی: ریزنگاری در راستای افقی و عمودی اندازه‌گیری می‌شود و به ما نمایش دقیقی از اختلاف راستای افقی و عمودی در تصویر را نشان می‌دهد.
  • لغزش یا دوبل زدن: مشكلات چاپی مانند سایه و دوبل زدن با طرح‌های نردبانی و ستاره مشخص شده در تست می‌تواند تشخیص داده شود.
  • انطباق ضعیف یا پایداری انطباق بین تمامی واحد چاپی می‌تواند در تولید مجدد تصویر پایه‌های انتقال نمایش داده شود.

 

طرح یك تست چاپی

وقتی كه یك تست را برای چاپ، طرح‌ریزی می‌نمائیم، یك هدف مشخص باید برای تنظیم در نظر گرفته شود. آیا قرار است تست چاپ و تجهیزات تصویرنگاری انجام شود یا ویژگی‌های تولید مجدد رنگ مورد آزمون قرار خواهد گرفت؟

مواد اولیه‌ای كه برای تست مورد استفاده قرار می‌گیرد (كاغذ، مركب و محلول آب) باید انتخاب شده و مورد آزمون قرار گرفته باشند. اگر تست مواد اولیه چاپی نشان دهد كه مشكلی وجود دارد آن مشكل قبل از این‌كه چاپ تست شروع شود باید حل گردد. پشتیبانی چاپ وتنظیم رایج باید قبل از این‌كه تست انجام شود اجرا گردد. فرم آنالیز تست چاپGATF  باید تكثیر شود و قبل از عملیات آزمون به صورت مقدماتی تكمیل گردد. اطلاعات مربوط به تست چاپ و اندازه‌گیری‌های چاپ در فرم‌های تجزیه وتحلیل ثبت می‌شود. به پیوست نتایج آزمون مواد اولیه مورد استفاده به برگ آنالیزنیز باید الصاق گردد.

در طول مرحله طراحی، اهداف و رویه‌های تست باید به وضوح با تمامی افراد كلیدی در میان گذاشته شود. بعد از تست نتایج و توصیه‌ها با تمامی دپارتمان‌هایی كه در تست درگیر هستند باید بازبینی شود.

 

تست مواد اولیه

این ایده خوبی است كه مواد اولیه‌ای كه در جریان آزمون مورد استفاده قرار می‌گیرند پیش‌آزمایش شوند. تست آزمایشگاهی می‌تواند ویژگی‌های مركب، كاغذ و داروی آب را كه باعث بروز مشكل در جریان اجرای تست خواهند بود مشخص نماید. این باعث خواهد شد در مقایسه با انرژی و زمانی كه برای رفع عیب در آزمون صرف می‌نماییم، در هزینه و زمان صرفه جویی نماییم.  این مسئله كه با مواد اولیه نامطمئن بخواهیم یك تست و آزمون چاپی را انجام دهیم رایج نیست. به عنوان مثال، مركب برای چسبندگی، ویسكوزیته و پایداری نسبی باید آزموده شود.كاغد برای آزمون چاپ باید برای خواص نفوذپذیری، كشش سطحی، قابلیت چاپ، وزن، كدری و صافی سطح مورد آزمون قرار گیرد.

 

رویه آزمون چاپی

هر فرم آزمون GATF می‌تواند بدون اسكن رنگ برای آزمون چاپ مورد استفاده قرار گیرد. یك نمونه متفاوت آزمون رنگ می‌تواند با فرم آزمون اجرا شود. وقتی كه هدف آزمون، چاپ باشد مراحل زیر را باید دنبال كرد.

۱- تكمیل بخش اطلاعات آزمون چاپ در برگه تجزیه وتحلیل

۲- بازكردن فایل دیجیتال فرم آزمون، پر كردن اطلاعات درخواست شده و تصویرنگاری فایل روی فیلم یا پلیت‌های چاپی

۳- آماده‌سازی فیلم برای تهیه پلیت

۴- تهیه پلیت

۵- نصب پلیت روی ماشین چاپ

۶- تكمیل و آماده‌سازی ماشین برای چاپ(پس از تست مواد اولیه)

۷- چاپ فرم آزمون

۸-  تجزیه و تحلیل نتایج

۹-  تبادل اطلاعات و پیدا كردن جزئیات در نتایج

تمام فرم‌های آزمونGATF  شامل برگ اطلاعات آزمون هستند كه به صورت خودكار، اطلاعات را برای مشخص كردن اجرای تست ثبت می‌نمایند. به علاوه، اطلاعات ذخیره شده به صورت اتوماتیك شامل اطلاعات مهمی است كه باید در فرم تجزیه و تحلیل تكمیل شود و در نمونه‌های چاپ شده از اجرای تست ذخیره شود.

اطلاعات اجرایی چاپ باید شامل موارد زیر باشد:

–  نام چاپخانه‌ای كه تست در آن انجام می‌شود

– نام سریال و مدل ماشین چاپی كه تست روی آن انجام می‌شود

-تاریخ اجرایی تست

-نام مشاور انجام تست GATF

-شماره اجرای تست

-نحوه ترتیب رنگ‌های چاپی

-نوع و نام مدیایی كه تست روی آن چاپ می‌شود

-نام و شماره مركب‌هایی كه در جریان تست مورد استفاده قرار می‌گیرد

 برای رسیدن به یك تست چاپی موفق بسیار مهم است كه پلیت با كیفیت بسیار خوبی تهیه شود. دو مرحله در این قسمت بسیار مهم است:

۱-دقت انطباق

۲-تخلیه كامل هوا

دقت انطباق ما را مطمئن می‌سازد كه فیلم و پلیت دقیقاً از نظر انطباق مانند یكدیگرند. تست انطباق GATF برای این مرحله مورد استفاده قرار ‌یرد. پلیت باید نور داده شود تا نور رسیده به تمامی قسمت‌های پلیت یكسان باشد. مرحله نوردهی پلیت باید توسط تست كنترل پلیت مورد ارزیابی قرار گیرد. پس از ظهور پلیت باید پلیت به دقت بازرسی شود. هر پلیت به نام هر رنگ باید لیبل بخورد. كنترل كنید كه تمامی پلیت‌ها حاوی المان‌های درست هستند و سپس پلیت را به دقت برای عدم نقص تجزیه و تحلیل نمائید. پس از آن، بخش مربوط به پلیت را در فرم تجزیه و تحلیل آزمون چاپ تكمیل نمائید و بعد پلیت را به دقت خم نموده و آن را در ماشین چاپ نصب نمائید.

دقت نمائید كه فشار بین لاستیك و پلیت درست باشد و لبه‌های پلیت به درستی و به صورت یكسان خم شده باشند. عمل آماده‌سازی ماشین چاپ را برای انطباق علائم Register روی پلیت‌ها بر روی یكدیگر شروع نمایید. روی فرم آزمون، علایم متعددی برای انطباق چاپ وجود دارد چهار علامت انطباق در وسط و چهار عدد دیگر در چهار گوشه كار وجود دارد. در مجموع، چهار دسته علایم شبكه انتقال در پیرامون محدوده اصلی كنترل كیفی مركزی وجود دارد. پس از این‌كه چاپ منطبق شد باید مركب‌دهی تنظیم شود.

بر خلاف رویه كنترل در تولیدات چاپی، در اجرای فرم آزمونGATF  باید روش خواندن ابزاری (به وسیله ابزار) به جای ارزیابی بصری مقدم باشد. این بدان دلیل است كه در فرم آزمون، سعی شده است نمایش دهیم كه چگونه تحت شرایط عملیات چاپ ایده آل رنگ ظاهر خواهد شد.

هیچ مزیتی نیست كه شرایط چاپ را برای رسیدن  به نمونه چاپی در این نمونه‌گیری تغییر دهیم. در عوض، فرم آزمون برای تنظیم سیستم‌های نمونه‌گیری چاپ به كار برده می‌شود. تعیین ارزش‌های عددی در ساختن فرایند كنترل، نقاط كمكی و محدوده‌های تولرنس می‌تواند یك فعالیت خسته‌كننده باشد.

تنظیم دانسیته

مشخصه‌هایی مانند GRACOL, SWOP, SNAP می‌توانند به عنوان یك نقطه شروع خوب به خدمت گرفته شوند. تنظیم دانسیته مركب در فرم آزمون به كمك نقاط كنترل دانسیته انجام می‌شود. از طرف دیگر، دانسیته نقاط كنترل می‌تواند از مراجع مركب swop بالا و پایین به دست آید. سطح دانسیته Swop  برای نمونه‌گیری افست ورقی یا رول در نظر گرفته شده است. اغلب چاپگرهای ورقی تجاری دانسیته مركب خود را از نقاط مرجع دانسیته‌های Swop بالاتر تنظیم می‌نمایند.

وقتی كه یك تنظیم روی كلیدهای مركب برای رنگ های چاپی انجام می‌شود، زمان لازم را برای عكس‌العمل سیستم چاپی روی تغییر انجام شده قبل از ارزیابی تاثیر آن تنظیم در نظر بگیرید. این بهترین كار است تا از تنظیم‌های زیاد سطح مركب جلوگیری شود.

آب باید برای حداقل میزان ممكن تنظیم شود. فقط به اندازه‌ای كه نواحی غیر تصویر عاری از مركب باشند. برای رسیدن به این نقطه، آب را به اندازه‌ای كم می‌نمائیم تا به مرحله‌ای برسیم كه پلیت، سایه بیاورد. سپس آب را به اندازه یك واحد اضافه می‌نمائیم. این تنظیم، ما را از مشكلاتی كه ناشی از آب زیاد در چاپ است دور خواهد كرد. اگر آب در چاپ زیاد باشد خاصیت‌های دگرگونی حركت و شكل مركب ممكن است به صورت معكوس اثر كند. مركب تمایل خواهد داشت با آب بیشتر به تعلیق درآید كه چسبندگی مركب را كمتر خواهد كرد و اتصال مركب ناكارآمد خواهد شد.

جمع شدن مركب روی نوردها نیز به دلیل آب زیاد خواهد بود. به علاوه، آب زیاد می‌تواند پدیده آب‌شوری(Wash Mark)  را به دنبال داشته باشد.آب‌شوری، بخشی است با دانسیته روشن‌تر كه در لبه‌های سطوح تن‌پلات ظاهر می‌شود و در مساحت كوچكی در جهت حركت كاغذ در ناحیه تیره‌تر از بین می‌رود. فرم آزمون GATF شامل نوارهای رنگی در لبه‌های بالا و پایین كار می‌باشد. وقتی كه فضا اجازه می‌دهد، برای كنترل سطح دانسیته مركب و در خلال روند آماده‌سازی از اطلاعات این نوارها استفاده می‌شود.

کنترل دانسیته برای چاپ رنگی

نوارهای تن‌پلات رنگی برای كنترل بیشتر روی سطح دانسیته مركب در مسیر شیرهای تنظیم مركب در لبه‌های كار تكرار می‌شود. این علامت به وسیله بسیاری از اسكنرها دانسیته می‌تواند خوانده شود ویكی از ابزارهایی است كه برای آماده سازی ماشین چاپ در دسترس می‌باشد. نوارها به وسیله ناحیه تن‌پلات هم‌مرز با رنگ‌های مشابه نردبان‌ها در یك طرف محدود شده است. یك‌بار كه چاپ برای دانسیته مركب تنظیم و ثابت گردد نمونه‌ها برای آنالیز بیشتر جمع‌آوری می‌شود. تعداد نمونه‌ها و فواصل زمانی كه جمع‌آوری می‌شوند بستگی به هدف آزمون تست چاپی دارد.

به عنوان نمونه اگر هدف از آزمون، عیب‌یابی عملیات مكانیكی چاپی است، بعد از آن‌كه چاپ تنظیم شد، ۲۰۰ نمونه پیوسته از چاپ بیرون آورده می‌شود و می‌تواند برای تجزیه و تحلیل كافی باشد. اگر هدف آزمون چاپ، ارزیابی تغییرات سیستم چاپی خاصی در مرور زمان است ۵ نمونه پی در پی از هر ۵۰۰ صفحه چاپی برای تیراژ ۲۰٫۰۰۰ می‌تواند یك نمونه مناسب باشد.

برای آنالیز یك شیت نمونه، كاربر به یك ذره‌بین، یك دانسیتومتر انعكاسی و یك اطاقك بازبیی رنگ نیاز دارد. انواع تجزیه و تحلیل قابل اجرا روی نمونه به دو دسته بصری و ابزاری تقسیم‌بندی می‌شود. تجزیه و تحلیل بصری شامل لغزش، دوبل زدن،Toning، زمینه آوردن، تنظیم تصویر، تولید مجدد تصاویر تیره و روشن می‌باشد. بسیاری از خطاهای چاپ به صورت بصری مانند پركردگی، رنگ شویی، نقاط جا افتاده در ته رنگ- خطوط شكسته شده، چروك لبه كاغذ و نقاط ناخواسته قابل تشخیص است.

ارزیابی‌های دستگاهی در تجزیه وتحلیل شامل دانسیته مركب، رشد ترام، كنتراست چاپ، چسبندگی مركب، خطا‌های رنگی و بالانس خاكستری می‌باشدكه با دانسیتومتر مشخص می‌شوند. تمامی ارزیابی‌های رنگ تحت شرایط نور استاندارد مشخص شده در استاندارد ANSI PH2-32 -1972  صورت می‌گیرد. رویه تجزیه وتحلیل با توجه به اهداف تست چاپ تغییر می‌نماید. هیچ مراحل ثابتی برای اجرای مراحل ارزیابی وجود ندارد اما شرایطی باید قبل از آن فراهم گردد كه ما را به یك تحلیل منطقی برساند. به عنوان مثال اگر دانسیته لازم به دست نیاید تست توازن خاكستری وارزیابی آن، اطلاعات غلطی در اختیار خواهد گذاشت.

عملیات ممكن برای آنالیز یك شیت چاپ شده به شرح زیر است:

۱-شیت را از نظر لبه دار بودن كنترل نمائید

۲-نشانه‌های پنجه را در لبه‌های شیت برای یكنواختی و فشار كنترل نمائید

۳-تمامی شیت را برای علایم تن، پركردن و ته رنگ كنترل نمائید

۴-انطباق تصویر و جفت بودن تصاویر چاپ شده را كنترل نمائید

۵-تمامی شیت را برای خطاهایی نظیر نقاط اضافه و ترام‌های جاافتاده كنترل نمائید

۶-دانسیته سطوح تن پلات را در شیت كنترل نمائید

۷-رشد ترام را در نقاط مختلف كنترل نمائید

۸-كنتراست چاپ را كنترل نمائید

۹-چسبندگی مركب را در آبی، سبز و قرمز كنترل نمائید

۱۰-نشانه نردبانی را كنترل كنید

۱۱-به وسیله نشان ستاره، لغزش و دوبل را كنترل نمائید

 بعد از این ارزیابی اولیه، نمونه چاپی ارزیابیهای مربوط به نشانههای كنترل كیفیت مورد توجه قرار میگیرند. درعمل، استفاده از دانسیتومتر برای اندازهگیری ویژگیهای چاپی و موفقیت ارزیابی بصری بدست آمده از تصویر به صورت جداگانه دنبال نمیشود.

true
true
true
true
  1. احسان آزادی

    واقعا عالی و کامل. خسته نباشید. 👏👏🌹

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true