اسرار رنگ - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
اسرار رنگ

نصب و تنظیم فتوشاپ

پیش از آن كه شما سیستم مدیریت رنگ را برای دوربین دیجیتالی خود،‌اسكنر فیلم، نمایشگر و چاپگر به منظور ضبط یا تولید رنگ دقیق به كار بندید، نیاز خواهید داشت تا اطمینان حاصل فرمایید كه فتوشاپ به درستی نصب و تنظیم شده است. به محض این كه دریافتید فتوشاپ چگونه كار می‌كند و چگونه به بهترین روش برای برطرف‌سازی نیازها می‌توان آن را تنظیم كرد، احتمال دستیابی به نتایج فوق‌العاده و بی‌نظیر بالا می‌رود.

 

تنظیمات رنگ

پنجره‌ی تنظیمات رنگ (Color Settings)، «فرمان مركزی» برای مدیریت رنگ در فتوشاپ است (شكل ۱-۲ را ببینید). این پنجره به شما اجازه می‌دهد تا تنظیمات لازم برای نحوه‌ی كار با تصاویر در یك جریان كاری مدیریت شده‌ی رنگ را انجام دهید. برای دستیابی به بهترین نتایج در تصاویر، اعمال تنظیمات رنگ صحیح و مناسب، از اهمیت بسزایی برخوردار است (شكل ۲-۲).

به خاطر داشته باشید كه هیچ نكته‌ی مطلقی وجود ندارد كه بهترین تنظیمات رنگ را تعریف و مشخص كند. تنظیمات بهینه، از یك طرف به نوع خروجی كه برای آن شما تصاویرتان را آماده می‌كنید، بستگی دارد. بعضی از تنظیمات به اولویت‌ و سلیقه‌ی شخصی نیز وابسته است. در این بخش، به این موضوع خواهم پرداخت كه از چه تنظیمات و چگونه می‌توان برای رفع نیازهای شما استفاده كرد. تنظیمات رنگ پیشنهادی برای بعضی گزینه‌ها بر اساس نوع روش كار نیز ارائه شده است.

بهترین تنظیمات ممكن است از پروژه‌ای به پروژه‌ی دیگر متفاوت باشند. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است كه شما دریابید هر تنظیمات، چه اثراتی به همراه خواهد داشت. باید این نكته را خاطر نشان كرد كه پیش از آغاز یك پروژه‌ی جدید، باید تنظیمات رنگ را كنترل كنید. چون شما در هر پروژه‌ی جدید از روش‌های خروجی مختلفی به پنجره‌ی تنظیمات رنگ (Color setting) دست می‌یابید. از كلید میانبر Shift + ctrl + K نیز می‌توان استفاده كرد.

 

ذخیره‌سازی و اعمال تنظیمات رنگ

اگر شما با تصاویری كار می‌كنید كه با روش‌های خروجی متفاوت به دست می‌آیند، به تنظیمات رنگ مخصوصِ هر موقعیت نیاز خواهید داشت. در این صورت، ذخیره‌سازی تنظیمات به كار گرفته شده درهر كار، كمك شایانی به شما خواهد كرد، به گونه‌ای كه شما می‌توانید به راحتی هر زمان كه كار خود را با مجموعه‌ی جدیدی از تصاویر آغاز كردید، تنظیمات مناسب را اعمال نمایید. حتی اگر شما تنها به سری واحدی از تنظیمات رنگ نیاز دارید، ذخیره كردن آنها می‌تواند در صورت تغییر ناگهانی تنظیمات، سودمند واقع شود و من انجام این كار را شدیدا به شما توصیه می‌كنم.

 

اعمال تنظیمات

منوی انتخابی تنظیمات (dropdown menu) در قسمت بالای پنجره‌ی تنظیمات رنگ (شكل ۳-۲) به شما اجازه می‌دهد كه از یك لیست تنظیمات ذخیره شده برای تمامی گزینه‌ها، انتخاب خود را انجام دهید. انتخاب یكی از این گزینه‌ها، به راحتی درجه‌های موجود در پنجره‌ی «تنظیمات رنگ» را تغییر خواهد داد. توجه كنید كه شما تنها زمانی می‌توانید تنظیمات رنگ را انتخاب كنید كه در مكان پیش‌فرض ذخیره شده باشد. اگر شما تنظیمات خود را در مكان خاصی ذخیره كنید، نیاز خواهید داشت كه برای اعمال تنظیمات خود از گزینه‌ی «اعمال و انجام تغییرات» (Load) استفاده نمایید.

 

تنظیمات رنگ، ذخیره‌سازی

ذخیره‌سازی، مجموعه‌ای از «تنظیمات رنگ»، تركیب آنها به روش دلخواه و سپس فشردن گزینه‌ی «ذخیره‌» (Save) است. شما باید برای تنظیمات خود و هم‌چنین محلی كه تنظیمات را در آن ذخیره می‌كنید، نامی برگزینید.

من به شما توصیه می‌كنم، نامی برای تنظیمات خود برگزینید كه بر اساس نوع خروجی شما معنادار و بامفهوم باشد. به عنوان مثال، شما می‌توانید نام «چاپ جوهرافشان استاندارد» را برای تصاویری كه خودتان با استفاده از یك چاپگر جوهرافشان چاپ می‌كنید، انتخاب نمایید. نامی كه شما از آن، برای ذخیره‌سازی تنظیمات استفاده می‌كنید باید دقیقا برای شما مشخص كند كه نوع خروجی شما چیست. بدین ترتیب، شما می‌توانید تنظیمات صحیح را بر اساس نوع كار مورد نظر انتخاب كنید.

شما باید مكانی را كه در آن فایل تنظیمات را ذخیره می‌كنید به خاطر بسپارید. اگر شما تنظیمات را در مكان پیش‌فرضی ذخیره می‌كنید كه فتوشاپ از آن برای ذخیره‌سازی فایل‌های تنظیمات رنگی استفاده می‌كند، قادر خواهید بود تنظیمات خود را از لیست انتخابی «تنظیمات» انجام دهید.

به عبارت دیگر، شما باید از گزینه‌ی «اعمال و انجام» (Load) استفاده كنید تا تمامی آن تنظیمات به كار گرفته شوند. پس از انتخاب مكان و تهیه‌ی یك فایل با نام برای تنظیمات، شما باید تنظیمات خود را توصیف و تعریف نمایید (شكل ۴-۲ را ببینید).

این روش، راهی فوق‌العاده برای فراهم آوردن توضیحات مشروح از چگونگی به كارگیری این تنظیمات است. هنگامی كه شما تنظیمات را از قسمت بالایی پنجره‌ی «تنظیمات رنگ» انتخاب می‌كنید، توصیف و توضیح آن در قسمت پایین به نمایش درمی‌آید.

 

اعمال تنظیمات رنگ

اگر شما تنظیمات را در مكانی به غیر از مكان پیش‌فرض موجود در فتوشاپ ذخیره كرده‌اید، نمی‌توانید به آنها از طریق تنظیمات انتخابی موجود در قسمت بالایی پنجره‌ی «تنظیمات رنگ» دست یابید. در این صورت، شما باید روی گزینه‌ی اعمال (Load) كلیك كنید و به مكانی كه تنظیمات را ذخیره می‌كنید، بروید.

در این صورت، شما می‌توانید تنظیمات را از طریق نام فایل انتخاب نمایید. با تنظیمات انجام شده، نام تنظیمات ذخیره شده، در لیست تنظیمات انتخابی به نمایش درخواهد آمد؛ حتی اگر مكان آن ثابت نباشد. اگر شما هنگام ذخیره‌سازی تنظیمات، یك یادداشت توصیفی ضمیمه‌ی آن كرده‌اید، می‌توانید با نگه داشتن نشانگر موس روی لیست تنظیمات انتخابی، توضیحات مربوطه را بخوانید. این راه خوبی است برای این كه از صحت تنظیمات اعمال شده اطمینان حاصل نمایید.

 

مُد پیشرفته تنظیمات رنگ (Advanced Mode)

اغلب بخش مُد پیشرفته‌ در قسمت بالای پنجره‌ی «تنظیمات رنگ» كنترل نمی‌شود. برای بیشتر كاربران، نیازی نیست تا گزینه‌های مربوط به كنترل «مد پیشرفته» تنظیم شوند.

هنگامی كه بخش مُد پیشرفته كنترل می‌شود (شكل ۵-۲ را ببینید)، دو نوع تغییرات در پنجره‌ی «تنظیمات رنگ» به وجود می‌آید. اول، لیست پروفایل‌ها برای هر كدام از «فضاهای كاری» گسترش می‌یابد تا شامل همه‌ی پروفایل‌های نصب شده روی سیستم شما شود و نه تنها پروفایل‌هایی كه به عنوان پروفایل‌های فضای كاری تعریف شده‌اند. دوم، پنجره‌ی «تنظیمات رنگ» بسط می‌یابد تا بخش‌های تبدیل گزینه‌ها (Conversion Options) و كنترل‌های پیشرفته (Advanced Controls) را در خود بگنجاند.

شكل ۶-۲،‌ پنجره‌ی «تنظیمات رنگ» را با گزینه‌های پیشنهادی من نشان می‌دهد. در بخش‌های بعد، هر كدام از این انتخاب‌ها و چگونگی مورد استفاده قرار دادن آنها مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 

فضاهای كاری در تنظیمات رنگ

یك «فضای كاری»، دامنه‌ی رنگ‌های موجود را برای شما، هنگام ویرایش تصاویر مشخص می‌كند. شما می‌توانید تصور كنید كه این دامنه، شبیه پالت یك چاپگر است. اگر یك رنگ روی پالت نیست، شما نمی‌توانید از آن در نقاشی خود استفاده كنید. در تصاویر دیجیتال نیز با آن كه تعداد رنگ‌های بسیاری در دسترس قرار دارند، وضعیت به همین منوال است. در وهله‌ی اول، ممكن است تصور نمایید به یك فضای كاری نیاز دارید كه تا حد امكان بزرگ باشد. چون بدین ترتیب، دامنه‌ی رنگ گسترده‌ای در دسترس شما قرار دارد. با این حال، همیشه فضای بزرگتر، بهتر نیست. در ارتباط با یك فضای كاری، بزرگ‌تر بودن به معنای پوشش‌دهی یك دامنه‌ی رنگی گسترده‌تر است اما این بدان معنا نیست كه شما در واقع، رنگ‌های بیشتری در اختیار دارید.

یك تصویر دیجیتال می‌تواند تعداد رنگ‌های ممكن محدودی ذخیره كند. در تصاویر ۸ بیت در هر كانال (۲۴ بیتی)، این عدد بیشتر از ۷/۱۶ میلیون رنگ است. این عدد، رقم بالایی است اما محدودیتی در آن وجود دارد. در واقع شما قادر نخواهید بود تمامی آن رنگ‌ها را بازآفرینی كنید چون یك چاپگر تنها می‌تواند دامنه‌ی مشخصی را تولید كند.

هم‌چنین، هنگامی كه شما تصویری را ویرایش می‌كنید، احتمال از دست دادن رنگ بالاتر می‌رود. حتی اگر تعداد رنگ‌های بسیاری تصویر شما را در بر بگیرند، نكته‌ی نهایی این است كه تعداد رنگ‌های در دسترس، محدود است.

یك فضای كاری به روشی موثر، محدودیت‌های بیرونی رنگ‌های در دسترس از طیف مرئی را مشخص می‌كند. این دامنه‌ی رنگ، موثرترین دامنه‌ی رنگی فضای كاری است.

به خاطر بسپارید كه دامنه‌ی رنگی نمایشگر یا چاپگر مورد استفاده برای بازآفرینی تصویر، ممكن است به گستردگی فضای كاری نباشد. این بدان معناست كه شما می‌توانید در تصاویرتان رنگ‌هایی داشته باشید كه امكان بازآفرینی آنها در بعضی دستگاه‌ها وجود ندارد.

یك فضای رنگی با دامنه‌ی رنگ گسترده، رنگ‌هایی با درجه اشباع بالا را در خود می‌گنجاند كه ممكن است به گستردگی فضای كاری نباشد. این بدان معناست كه شما می‌توانید در تصاویرتان رنگ‌هایی داشته باشید كه امكان بازآفرینی آنها در بعضی دستگاه‌ها وجود ندارد.

یك فضای رنگی با دامنه‌ی رنگ گسترده، رنگ‌هایی با درجه اشباع بالا را در خود می‌گنجاند كه ممكن است با توجه به روش خروجی، قابل بازآفرینی نباشد. به عبارت دیگر، این فضای رنگی، دامنه‌ی گسترده‌تری از رنگ‌های ممكن دارد اما شاید آن رنگ‌ها به هیچ كار شما نیایند.

هنگامی كه موضوع فضاهای كاری مطرح می‌شود، بزرگ‌تر لزوما بهتر نیست.

با آن كه یك فضای رنگی با دامنه‌ی گسترده، دامنه‌ی گسترده‌تری از رنگ‌های ممكن را در بر می‌گیرد، اما تعداد كلی رنگ‌های موجود برای یك تصویر تغییر نمی‌كند. اگر تعداد رنگ‌های ممكن، در دامنه‌ی گسترده‌تر طیف رنگ جای گیرند، فضای بین هر رنگ بزرگ‌تر می‌شود (شكل ۷-۲ را ببینید).

نتیجه‌ آن است كه احتمال از دست دادن درجه‌های جزئی رنگ در تصویر بالا می‌رود. بهترین راه‌حل، یك فضای كاری است. این فضای كاری دقیقا نشان‌گر دامنه‌ی رنگی است كه احتمالا شما از آن در تصاویرخود برای روش‌های خروجی مختلف استفاده می‌كنید.

شرایطی وجود دارند كه در آنها دستیابی به یك فضای رنگی وسیع، مطلوب است. به عنوان مثـــال، هنگام كار با تصاویر از فیلم‌های شفافی كه در نظر دارید آنها را بهبود بخشید و با استفاده از یك فیلم ركودر، آن‌ها را به روی فیلم ببرید، فضای رنگی شفاف (Ektaspace) می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

به اعتقاد بیشتر عكاسان، وجود حداقل چند موقعیت با فضای رنگی وسیع، لازم و ضروری است.

تنظیم یك فضای كاری بدین معنا نیست كه هر تصویر باید به دامنه‌ی رنگ‌های فضای كاری موردنظر، محدود شود. تنظیمات فضای كاری تنها فضاهای رنگی پیش‌فرض برای هر كدام از مُدهای رنگی را فراهم می‌آورند.

شما گزینه‌هایی نیز در اختیار دارید تا یك تصویر را در فضای كاری كه تصویر در آن ذخیره شده است، باقی بگذارید یا آن را به یك فضای كاری كاملا متفاوت تبدیل نمایید. فضایی كه شما آن را به عنوان فضای كاری تنظیم می‌كنید، به عنوان فضای رنگی پیش‌فرض برای كارهای جدید مورد استفاده خواهد گرفت.

تنظیمات رنگ - rgb - کالیبره مونیتور - مدیریت تنظیمات رنگ - تنظیمات رنگ چاپی - اسرار رنگ - مدیریت رنگ

 

فضای كاری RGB

برای بیشتر عكاسانی كه در تاریكخانه‌ی دیجیتال كار می‌كنند، تنها فضای رنگی مهم و قابل اعتماد، فضای RGB است.

حتی در چاپگرهای جوهرافشان عكس كه از مركب‌های CMYK استفاده می‌كنند، باید دستگاه‌های RGB را مورد توجه قرار داد و باید تصاویر را در جریان عملیات چاپ و ویرایش در فضای رنگی RGB نگاه داشت. چون بیشتر عكاسان تمایل دارند برای چاپ تصاویرشان، به جای فضای پیش‌فرض RGB، از فضای كاری Adobe RGB استفاده نمایند.

 

فضای كاری نادرست

دانستن این مطلب كه كدام فضای كاری، نباید مورد استفاده قرار گیرد، همانند دانستن چگونه انتخاب كردن یك فضای كاری مناسب، حائز اهمیت است. بعضی متخصصان، علاوه بر انجام انتخاب از پروفایل‌های گوناگون تخصیص داده شده به عنوان فضاهای كاری، پیشنهاد می‌كنند كه متناسب با چاپگر یا نمایشگرتان، فضای كاری خود را در پروفایل‌ تنظیم نمایید.

مشكلی كه در این رویكرد وجود دارد این است كه این روش، دامنه‌ی رنگ‌های موجود را كه با استفاده از یك دستگاه واحد قابل بازآفرینی هستند، محدود می‌كند. چاپگر شما می‌تواند رنگ‌های بسیاری تولید كند كه در پروفایل نمایشگر موجود نیستند.

 اگر شما از پروفایل یك چاپگر استفاده میكنید، رنگهایی وجود خواهند داشت كه دیگر چاپگرها قادر به تولید آن هستند اما در دسترس شما قرار ندارند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true