تاجران و مدیران در برابر تبلیغات - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
تاجران و مدیران در برابر تبلیغات

تشكیل همایش‌های غیر متعارف

من در بسیاری همایش‌ها، نمایشگاه‌های كالاها و … به عنوان شركت‌كننده یا نمایش دهنده حضور داشته‌ام. شركت‌هایی دیده‌ام كه زیان‌آور بوده‌اند، اغلب تعجب می‌كردم كه اصولا چرا آنها در نمایشگاه شركت‌ می‌كنند.

مانند دیگر انواع تبلیغات، بر این باورم كه شما باید در این بازار خود را به شكلی برجسته نمایش دهید تا توجه دیگران را به خود جلب كنید. در این رابطه مهم است كه از دیگر رقبا برجسته‌تر باشید.

متاسفانه، بیشتر نمایشگاه‌ها یكسان به نظر می‌آیند چرا كه آنها نیز از همان صندلی‌ها، میزها، موكت و فرش و چراغ‌های نورپردازی و تمام دیگر لوازمی كه غرفه‌های دیگر از شركت دیگری كه همان چیزها را به نمایش می‌گذارد استفاده می‌كنند. حتما، عرف است. اما غرفه شما را مانند دیگران می‌كند.

اگر می‌خواهید قراردادی منعقد كنید، در ابتدا حساب كنید ببینید هزینه‌ اجاره تمام چیزهایی كه نیاز دارید چقدر می‌شود. پس در مورد عملی بودن آن تصمیم‌گیری نمائید. حتی اگر فكر می‌كنید نیازمند به بارگیری و ترابری دارید، نگران نشوید، احتمال دارد كه نیازی نداشته باشید منتظر شوید تا موقعی كه «اجاره دهنده‌» غرفه شما را پس از غرفه دیگران آماده كند.

نمی‌توانم به شما بگویم كه چگونه غرفه خود را طراحی كنید. این كار تخصص خاصی دارد كه از سایر كارها متمایز است. اما وقتی تصمیم گرفتید كه از همان انبار نمایشگاه چیزی كرایه نكنید، می‌توانید شروع به ساخت غرفه‌ای غیرمتعارف كنید كه پیشتر در مورد آن صحبت كردم. با یك هنرمند یا طراح داخلی صحبت كنید و ببینید آیا احتمال افزودن چیزهایی به غرفه وجود دارد. شاید دلتان بخواهد كسی را استخدام كنید كه بیاید با یك طراحی منحصر به فرد غرفه بتواند نیازهای احساسی شما را ارضا كند.

مردم به غرفه‌های تمیز و غرفه‌هایی كه در عین پویایی درهم و برهم نیستند، توجه می‌كنند غرفه‌هایی را به یاد آورید كه برای آخرین بار در نمایشگاه، توجه شما را جلب كرده بود.

ظاهر غرفه می‌تواند چهره شركت شما را بهبود بخشد یا از خوبی آن بكاهد. پس ارزشش را دارد كه كمی پول و زمان صرف كنید تا اطمینان حاصل كنید كه اوضاع خوب پیش می‌رود. همچنین، مطمئن شوید كه طراحی غرفه می‌تواند به راحتی مونتاژ شود. بسیاری اوقات مجبور می‌شوید از یك ابزار یكپارچه برای طراحی غرفه استفاده كنید و بخواهید آن هزینه‌ها را به حداقل برسانید.

تابلو بسیار مهم است. سعی كنید از تابلوی ارزانی كه می‌توانید به صورت رایگان از محل نمایشگاه بگیرید استفاده كنید. چرا كه شبیه مال بقیه می‌شود، یادتان كه هست؟ تابلوی با كیفیتی داشته باشید كه هم لوگوی شما را به نمایش بگذارد و هم بر جذابیت غرفه بیافزاید.

 

سایر نكات

  1. من نورپردازی از پشت صفحه‌های بزرگ رنگی چاپی را به سایر طرق نورپردازی ترجیح می‌دهم. رنگ باید زنده باشد.
  2. اگر از نمایش ویدیویی استفاده می‌كنید، آن را كوتاه كنید. كسی كه از نزدیكی شما می‌گذرد دو سه دقیقه برای تماشا بیشتر صبر نمی‌كند، پس سعی كنید از طولانی بودن موضوع به نمایش گذارده شده پرهیز نمائید.
  3. نوارهای ذخیره‌ای داشته باشید، تا اگر بلایی سر نوار اصلی آمد از آن استفاده كنید. یك نوار ویدیویی می‌تواند در بیش از یك تلویزیون پخش شود… و اگر غرفه بزرگی داشته باشید، شاید بخواهید دو سه مانیتور در نقاط استراتژیك بگذارید. پیشنهاد می‌كنم تجهیزات جانبی را هم تهیه كرده و با خود بیاورید.
  4. بیشتر اوقات، می‌توانید «صندوق»‌هایی اجاره كنید كه شب هنگام كه غرفه را ترك می‌كنید تجهیزات خود را در آنها قرار داده و امنیت داشته باشید. اگر چیزی دارید كه می‌تواند پایه دار باشد، مانند تجهیزات ویدیویی صندوق‌هایی اجاره كنید كه به موقع از آن استفاده كنید.
  5. بسیاری از شركت‌ها برنامه مناسبی برای كالاهایی كه برای نمایش در معرض عمومی نیاز است ندارند. وقتی نمایشگاه به اتمام رسید بسیاری از آن كالاها را دور می‌ریزید. پس برای آن برنامه‌ریزی كنید. اگر تهیه مجدد كالاهای تبلیغاتی بسیار پرهزینه است روشی ارزان‌تر پیدا كنید. اما نگذارید كسی كه علاقه‌مند است درباره محصولات یا خدمات شما بیشتر بداند دست خالی و بدون هیچ ابزاری كه بتواند آن اطلاعات را كسب كند از غرفه شما مراجعت كند. تمام شدن كارت ویزیت یا كارت‌های تبلیغاتی هم اشتباه بزرگی است.
  6. برخی انجمن‌ها از نمایشگاه‌ها خرید می‌كنند. اگر شركت‌كننده‌هایی آمدند تا از غرفه شما خرید كنند، تسهیلات لازم را برای آنها فراهم كنید. غرفه‌ای كاملا محصور طراحی كنید كه مراجعین شما بتوانند بدون سر و صدا و هیاهوی نمایشگاه برای چند دقیقه‌ای كار كنند. در این محل باید ابزار پذیرایی هم فراهم باشد. قراردادهایی آماده داشته باشید. به ویژه آمادگی درباره قیمت‌گذاری و دیگر مشخصات قرارداد می‌تواند سودمند باشد. بیشتر مردم به نمایشگاه می‌آیند كه با فن‌آوری‌های نوین آشنا شوند، كار آنها را تكمیل كنید و سپس كشف كنید كه در آن شهری كه میزبان نمایشگاه است چه چیزی بیشتر تقاضا دارد. پس از چند ساعت، بیشتر بازدیدكنندگان خسته‌ شده‌اند و می‌خواهند آنجا را ترك كنند. اگر شما موقعیتی فراهم كنید كه چند لحظه‌ای بنشینند و استراحت كنند. احتمال دارد فروش شما بالاتر رود.
  7. اطمینان حاصل كنید كه همیشه پرسنل فروش به اندازه كافی در غرفه دارید. گاهی اوقات با وجود كثرت پرسنل، هیچ بازدید‌كننده‌ای وجود ندارد. اما وقتی شلوغ شد، خوشحال می‌شوید كه همه آنجا حضور دارند. بازدیدكننده ترجیح می‌دهد مكان را ترك كند تا اینكه منتظر خرید بماند.
  8. در غرفه روی مبل ننشینید. در این صورت به نظر می‌رسد كه اهمیتی قائل نمی‌شوید كه كسی وارد غرفه شما شود. اگر نیاز به استراحت دارید، از چهارپایه استفاده كنید. مبل‌ها برای مراجعین است.

اگر تصمیم دارید سال بعد نیز در آن نمایشگاه شركت كنید، بهترین غرفه‌هارا مكان‌یابی كرده و برای آن مكان‌ها به محض این كه نمایشگاه برچیده شده، برنامه‌ریــزی كنید.

بسیــاری اوقات شركت‌هایی كه هر ساله در نمایشگاه شركت می‌كننـد، جای خود را به ثبت می‌رســانند و بدین گونه غرفه‌های كلیـدی قابل دستیابی نیستند. چندین آلترناتیو از مكان غرفه‌ها را در ذهن داشته باشید و در سال دوم جای غرفه بهتــری برای خود انتخاب كنیــد.

ریسك متفاوت بودن را در غرفه خود بپذیرید و مورد توجه واقع شوید. وقتی بازدید‌كننده‌ای وارد غرفه می‌شود، اطلاع‌رسانی به او را تسهیل كنید، چه چیزی را می‌توانید برای فروش پیشنهاد كنید. ساختن غرفه نمایشگاهی غیر متعارف شاید سخت‌تر باشد، اما بلیت موفقیت و سود‌آوری نمایشگاه شماست.

 

پرهیز از احساسات در ارائه آمار

وقتی كسی واژه «كاوش» را به كار می‌برد، به من حس ناخوشایندی دست می‌دهد. فكر كنم به اندازه كافی تجربیات ناخوشآیندی از كاوش برای این كه آن را كمی هیجان‌آور كنم داشته‌ام.

البته من طرفدار كاوش‌های مناسب بر روی كالا یا خدماتی هستم كه باید تبلیغ شود. طرفدار تحقیقات به روی رقابت‌ها و روش‌های تبلیغاتی هستم. تعیین آمار مخاطبان در هنگام تحقیق و بررسی بسیار مهم است…. و همچنین تحقیق بر سر تعیین رسانه صحیح و مناسب مهم است.

مسئله‌ای كه در این جا می‌خواهم به آن بپردازم این است كه تحقیق چگونه انجام می‌شود و چه تاثیری دارد. معمولا ما عاشق نتایج مثبت هستیم و نسبت به تمام عامل‌های منفی كه پدیدار می‌شوند، واكنش می‌دهیم.

بیشتر اوقات، تحقیق به دلایل نادرستی انجام می‌شوند كه برای توجیه شرایط موجود است. بدین طریق است كه تحقیق، ذهن را باز نمی‌كند. تعجب می‌كنید از این كه چرا حتی بزرگترین شركت‌ها نیز پس از ماه‌ها مطالعه، بررسی و بازدید و تحقیق؛ اشتباهات فاحشی مرتكب می‌شوند؟ پرسش‌هایی كه آنها مطرح می‌كنند اشتباه است و آنها را از دستیابی به اصل ماجرا منحرف می‌كند. چه كسی تصور می‌كند كه شركت ابرقدرتی مانند كوكاكولا فرمولاسیون خود را بدون این كه هیچ پیامد و عواقبی را در نظر بگیرد، تغییر داده است؟ مشخص است. آنها سوال‌هایی مطرح كردند كه پاسخ‌هایی در پی داشت كه نیازمند بررسی بودند.

این سناریو پیش پا افتاده‌تر از آن است كه باورتان شود. وقتی مطالعه تحقیقاتی بر سر جریان كاری است. آنها در پی چیزی هستند كه انتفاع یا سوددهی‌ها را در رقابت با دیگر رقبای بازار تضمین كند.

یك پرسشگر می‌تواند به راحتی سوال‌ها را منحرف كند. «به نظر شما مزه كره كم‌چرب JIFFO چگونه است؟

الف)۱۰ درصد بهتر از كره‌های دیگر است.

ب) ۲۵ درصد بهتر از كره‌های دیگر است.

ج) ۵۰ درصد بهتر از كره‌های دیگر است.»

 

نتیجه آمار

بیشتر از ۶۰ درصد از مردم متفقالقول هستند كه JIFFO حدود ۵۰ درصد خوشمزهتر از كرههای دیگر است!

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true