هماهنگی تبلیغات - نکات مهم برای آماده سازی سخنرانی - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
هماهنگی تبلیغات – نکات مهم برای آماده سازی سخنرانی

 

متن سخنرانی خود را نوشته و آن را چند بار برای خود تکرار کنید و مطمئن شوید که کاملا با آن آشنایی دارید.

همچنین واژگان کلیدی یا کلیدواژه‌های سخنرانی خود را به خاطر بسپارید تا در صورت لزوم بتوانید استفاده بهینه‌ای از آنها داشته باشید.

هنگام نوشتن متن سخنرانی، تمرین کردن آن می‌تواند به آماده‌سازی شما کمک کند. هرگز در روز سخنرانی، آن را ساده و گذرا مطالعه نکنید، مگر اینکه از پیش، متن سخنرانی خود را کاملا مطالعه کرده و آمادگی سخنرانی را داشته باشید.

در پایان، مسئله مهم دیگری که باید به آن پرداخته شود، استفاده از واژگان و عبارات طنزگونه است. هنگامی که مشغول سخنرانی هستید، اگر از عبارات طنزگونه استفاده کنید، می‌توانید از یکنواختی جلسه جلوگیری کرده و مخاطبین خود را به وجد آورید. اما فراموش نکنید که در این زمینه نیز چارچوب ویژه و مشخصی برای خود در نظر بگیرید تا از هرگونه توهین به فرد یا افرادی اجتناب نمائید. همچنین بهتر است ازاین عبارات طنزگونه در جای مناسب استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که هیچ چیزی بدتر از این نیست که یک عبارت طنزگونه یا لطیفه را به صورت اشتباهی تعریف کنید.

 

بیان مطالب سخنرانی

در ابتدای هر سخنرانی، بهتر است موارد ذیل را به جا آورید:

  • تشکر از مخاطبین و حضار برای شرکت آنها در این جلسه
  • معرفی خود و اهداف و مطالبی که تصمیم دارید در مورد آنها سخنرانی کنید.
  • اعلام این مسئله به مخاطبین و حضار که می‌توانند در حین سخنرانی یا پس از پایان آن، سئوالات و نظرات خود را مطرح کنید.
  • شروع سخنرانی با ارائه مختصری از آن که شامل موارد اصلی سخنرانی بوده و می‌خواهید در مورد آن صحبت کنید.

 

در خلال سخنرانی

در حین سخنرانی نیز باید موارد و نکاتی را رعایت کنید که در ذیل به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود:

  • سعی کنید همیشه شمرده و آهستــه صحبت کنید تا مخاطبین بتوانند صحبت‌های شما را کاملا درک کرده و در صورت لزوم، یادداشت‌برداری کنند. البته وقفه‌های مناسب در زمان مناسب در سخنرانی می‌تواند به این امر کمک کند.

مردم می‌خواهند به پیام شما گوش دهند، پس سعی کنید سخنرانی شما را کاملا درک کرده و در صورت لزوم،‌ یادداشت برداری کنند. البته وقفه‌های مناسب در زمان مناسب در سخنرانی می‌تواند به این امر کمک کند. مردم می‌خواهند به پیام شما گوش دهند، پس سعی کنید سخنرانی شما بیش از حد خسته‌کننده و ملالت‌بار نباشد.

  • از تکرار مطالب و نکات مهم سخنرانی خود اطمینان حاصل کنید.
  • تمام مراحل را به کار ببرید. سعی کنید در حین سخنرانی با قدم‌های آهسته در محدوده‌ در نظر گرفته شده برای سخنرانی حرکت کنید. فقط یک جا نایستید و پشت تریبون،‌خود را مخفی نکنید، زیرا شما می‌خواهید با مخاطبین ارتباط برقرار کنید و نیازی به ارتباط با تریبون ندارید.
  • فعال باشید.
  • در حین سخنرانی، از به کار بردن کلمات و عبارات نامناسب یا سوگند خوردن اجتناب کنید، زیرا این کار نشان می‌دهد که شما فرد غیرحرفه‌ای هستید و ممکن است مخاطبین، توجه خود را از شما دور کنند.
  • از هیچ مسئله‌ای هراس نداشته باشید. اگر به خاطر هر مسئله‌ای احساس خطر کردید، سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و و مطالب خود را جمع‌بندی نمائید. مثلا اگر در حین سخنرانی، یکی از پروژکتورها منفجر شد و صدای بلندی تولید کرد، بهتر است خونسردی خود را حفظ کرده و ضمن ادامه سخنرانی، دیگران را به آرامش دعوت کنید. مطمئن باشید این عمل تاثیر بسیار مثبتی از شما بر ذهن مخاطبین خواهد داشت.

 

پایان سخنرانی

در پایان سخنرانی، نکات مهم آن را جمع‌بندی کرده و به طور خلاصه به اطلاع حضار برسانید. سعی کنید همیشه سخنرانی خود را با ذکر عبارتی معروف از یک نوشته یا شخص مشهور به پایان برسانید تا در پایان سخنرانی نیز توجه حضار را به خود جلب کنید. همیشه به گونه‌ای رفتار کنید که مخاطبین در پایان جلسه، احساس کنند که به فردی تبدیل شده‌اند که می‌توانند تغییر و تحولات مهمی به وجود آورند.

به طور خلاصه، می‌توان مطالب فوق‌الذکر را اینگونه جمع‌بندی کرد که آنچه را که تصمیم دارید در مورد آن سخنرانی کنید به اطلاع حضار برسانید و سپس در مورد آنچه که به آنها گفته‌اید از آنها نظرخواهی کنید.

 

Hecklers

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که هنگام سخنرانی با آن مواجه خواهید شد hecklers هستند. جلب توجه آنها به راحتی امکان‌پذیر نیست. باید اطمینان حاصل کنید که توانایی کنترل آنها را در چنین موقعیتی دارید. بسته به موقعیت مورد نظر، شیوه‌های مختلفی برای کنترل این حالت وجود دارد که اهم آنها عبارتند از:

  • اگر کسی یک سئوال بی‌ربط از شما پرسید، اندکی مکث کرده و سپس به حضار اعلام کنید که در پایان سخنرانی به این سئوال وی پاسخ خواهید داد.
  • بهتر است این افراد را همیشه به خاطر داشته باشید.
  • اگر در یک گروه کوچک فعالیت می‌کنید برخورد موثری با این افراد داشته و آنچه را که از آنها می‌خواهید دقیقا به آنها گوشزد کنید.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true