10 نکته برای بازاریابی الکترونیکی - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
10 نکته برای بازاریابی الکترونیکی

همه چیز به سمت الکترونیکی پیش می رود و تجارت هم همین طور. بر همین اساس فروشنده الکترونیکی (فروشنده اینترنتی)، بازاریابی الکترونیکی (بازاریابی اینترنتی)، تبلیغات الکترونیکی (تبلیغات اینترنتی) نیز از این قائده مستثنی نیستند. برای درست انجام دادن بازاریابی الکترونیکی چه کارهایی را باید انجام دهیم و چه کارهایی را نباید انجام داد.

باید ها و نبایدهای بازاریابی الکترونیکی کدامند؟ توصیه می کنم کارهای خود را طبق روال انجام دهید و نکته‌های زیر را بخاطر بسپارید.

 

1- در بازاریابی الکترونیکی نامه‌های تبلیغاتی خود را فقط برای افرادی بفرستید که برای دریافت آن درخواست داده‌اند.

در حالت ایده آل، بعد از دریافت درخواست افراد، باید یک پیام برای آنها بفرستید و از آنها تائیدیه‌ای مبنی بر موافقت آنها برای دریافت نامه‌ها بگیرید. اشتباهی که بعضی از بازاریابان انجام می‌دهند آن است که نامه‌های تبلیغاتی را برای افراد مختلف ارسال می‌کنند و این کار را تا زمانی ادامه می‌دهند که درخواست عدم تمایل به دریافت نامه از طرف گیرنده صادر شود. استفاده وسیع از این روش در سال‌های گذشته باعث سست شدن تجارت الکترونیکی شده است.

بررسی انجام شده در سال 2001 نشان می‌دهد که 63درصد  از کاربران وب معتقدند که “ارسال نامه‌های ناخواسته به سبب خرید از طریق وب سایتها، برای آنان مزاحمت ایجاد می‌کند “ در حالیکه در سال 1998 تنها 58درصد  افراد این چنین نظری داشتند.

این مطلب باعث شده است که اکثر افراد در هنگام خرید و بازدید از وب سایتها، از آدرس‌های جعلی و غیرواقعی استفاده کنند. طبق بررسی انجام شده در سال 1995 حدود60 درصد  بازدیدکنندگان هنگام پر کردن فرم‌های اینترنتی، اطلاعات غلط وارد کرده‌اند.

READ  مباني بازاريابي و فروش

نکته مهم: اعتماد مشتری جلب کردنی است. یکی از بهترین راه حل‌های جلب اعتماد، احترام به عقاید مشتری در مورد دریافت نامه‌های تبلیغاتی یا عدم دریافت آنهاست.

 

2- همواره به درخواست‌های مشتری برای عدم دریافت نامه‌ها احترام بگذارید.

روش ساده‌ای را برای خروج از سیستم نامه‌ها در اختیار افراد قرار دهید. در تمام نامه‌ها آدرسی قرار دهید که از طریق آن مشتری بتواند تمایل خود به عدم دریافت نامه‌ها را به شما اعلام کند.

بیشتر افرادی که تقاضای خروج از سیستم شما را دارند از تعداد زیاد نامه‌ها رنج می‌برند. برای رفع این مشکل می‌توانید گزینه‌ای در اختیار آنها قرار دهید. به طور مثال: به جای دریافت نامه‌های روزانه، نامه‌های خلاصه شده هفتگی را دریافت کنند.

نکته مهم:حجم کمتر معمولا” بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

3- در بازاریابی الکترونیکی برای هر تغییری توسط ارسال یک نامه، تائیدیه بگیرید.

عضویت اولیه، سفارشات، ارسال سفارشات و هر تغییری در مشخصات و وضعیت مشتری نیاز به اخذ تائیدیه از وی دارد. با این کار درصد امکان بروز اشتباه و اطلاعات غلط را کاهش می‌دهید.

اگر از طریق یک آدرس جعلی درخواستی دریافت کنید، بعد از فرستادن نامه اخذ تائیدیه، هرگز جوابی دریافت نخواهید کرد. می‌توانید از این نوع نامه‌ها برای افزایش فروش نیز بهره ببرید. برای مثال پیشنهادات مشابه و مرتبطی را در آنها بگنجانید.

 

4- به مشتریان خود حق انتخاب بدهید تا بدانند که برای شما ارزشمند هستند.

مشتری علاقه دارد چه نوع اطلاعاتی دریافت کند؟

فاصله زمانی این اطلاعات باید چگونه باشد ؟

به مشتری جرات دهید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهد تا به این ترتیب بتوانید جایگاه آنها را در پیشبرد اهداف تجارت خود مشخص کنید. اما از گرفتن اطلاعات شخصی افراد خودداری کنید. باید طوری برنامه‌ریزی کنید که به تدریج به مشتریان خود نزدیک شوید و اطلاعات بیشتری را در مورد آنها کسب کنید.

READ  بازاریابی راهبردی و فرآیند آن

 

5- در بازاریابی الکترونیکی ارتباط و منفعت دوطرفه چگونه خواهد بود؟

مشتریان آدرس پست الکترونیکی و دیگر اطلاعات شخصی خود را برای نوعدوستی به شما نمی‌دهند، بلکه در مقابل باید چیز با ارزشی دریافت کنند. این ارزش می‌تواند در غالب در یافت اطلاعات خاص (روی سایت شما یا از طریق نامه‌های الکترونیکی)، هدیه‌های رایگان، کارت تخفیف یا قرعه‌کشی باشد.

نکته مهم: خلاقیت عامل مهمی در این امر است، اما به یاد داشته باشید که علاوه بر این موارد باید در تمام نامه هائی که برای مشتریان ارسال می‌کنید مطالب با ارزشی قرار دهید.

 

6-  در بازارایابی الکترونیکی  لیست مشتریان شما سرمایه‌ای است مخصوص شما، هرگز آنرا به دیگران نفروشید!

اگر مایلید به همکاران خود کمک کنید و از طریق همکاری درآمدهای خود را نیز افزایش دهید، در نامه‌های تبلیغاتی خود به مشتریان پیشنهاد دهید که از سرویس‌های همکاران شما نیز استفاده کنند. اما دقت کنید که تبلیغات حتما” روی نام شرکت شما تاکید داشته باشد.

این قرارداد باید در مدت معینی اجرا شود و مشتریان را ترغیب کند که در سیستم‌های تبلیغات دیگران نیز عضو شوند.

 

7- سیاست حفظ حریم خصوصی مشتریان را تدوین و برای آنها ارسال کنید.

با این کار رابطه شما محکم تر خواهد شد و به آنها خواهید فهماند که در پشت پرده این سایت، افراد واقعی و مسئولی وجود دارند.

 

8- در بازارایابی الکترونیکی باید در نظر داشته باشید که به نیازهای مشتریان خود سریعا” پاسخ دهید.

 

9-  در بازارایابی الکترونیکی باید در نظر داشته باشید که از لیست مشتریان دیگران استفاده نکنید.

مگر در مواردی مانند مورد 6 که در بالا ذکر شد.

READ  بازاریابی الکترونیکی

 

10- در بازارایابی الکترونیکی باید در نظر داشته باشید که قدرت شبکه‌ها را از یاد نبرید.

اخبار بد روی اینترنت بسیار سریعتر از اخبار خوب پخش می‌شوند. یک مشتری خشمگین می‌تواند با ارسال یک پیام کوتاه، خشم خود را از شرکت شما به میلیون‌ها نفر منتقل کند. از اشتباهات کوچک پرهیز کنید زیرا اشتباهات دنیای الکترونیکی مانند اشتباهات تلفنی یا…. نیستند که به آسانی قابل جبران باشند.

 

0/5 ( 0 نظر )

true
true
true
true
  1. یاوری

    نمونه از نامه تبلیغاتی رو تو سایتتون بگذرید
    فقط توصیه شده بود
    مشخص نیست چطوری باید انجامش داد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true